Design w zasięgu małych i średnich przedsiębiorstw

Design w zasięgu małych i średnich przedsiębiorstw

„Trans:Forming Design from Poland” to wystawa będąca podsumowaniem projektu „Design to dobre dla MŚP”, realizowanego przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w którym wzięło udział dziesięć polskich firm meblarskich. Powstałe w wyniku wielomiesięcznych prac kolekcje mebli będą zaprezentowane podczas targów Maison&Objet w Paryżu (6-10 września) oraz Warsaw Home w Nadarzynie pod Warszawą (3-6 października).

Celem projektu „Design to dobre dla MŚP”, realizowanego przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w ramach pilotażu „Granty na Dizajn” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, jest kompleksowe wsparcie dla dziesięciu przedsiębiorstw z branży meblarskiej z sektora mikro-, małych i średnich firm we wdrażaniu wzornictwa i tworzeniu strategii dla marek. Program zainaugurowany we wrześniu ubiegłego roku, skierowany był do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców z branży meblarskiej, mających siedzibę w RP, które zajmują się seryjną produkcją mebli, a które do dnia zawarcia umowy ze Stowarzyszeniem nie zatrudniały oraz nie korzystały wcześniej z usług profesjonalnych projektantów mebli, nie wyprodukowały kolekcji mebli stworzonej przez profesjonalnego projektanta oraz posiadają własne zaplecze produkcyjne i możliwości wdrożeniowe nowego wzoru. Do programu zakwalifikowało się dzięsięć firm z województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i dolnośląskiego. W ramach projektu przeprowadzono analizy potencjału wzornictwa oraz miniaudyty wzornicze z uwzględnieniem zasobów technologicznych, konkurencji, a także obecnych i potencjalnych klientów. Dla każdej z firm wybrany został projektant, by stworzyć autorską kolekcję mebli, odpowiadającą na obecne trendy i oczekiwania użytkowników. Cały proces koordynowany był przez design managera. Firmy brały także udział w cyklu szkoleń z zakresu innowacji nietechnologicznej, np. ze współpracy z projektantami we wdrażaniu nowych kolekcji i ze strategii marki i komunikacji PR.
Finałem projektu będzie promocja powstałych w ramach procesu kolekcji mebli prezentowanych podczas wystawy „Trans:Forming Design from Poland” na targach Maison&Objet oraz Warsaw Home. Wdrożenia nowych kolekcji zaplanowane są jesienią tego roku.


Powstałe w ramach programu kolekcje mebli z założenia miały odpowiadać na potrzeby współczesnego konsumenta.
– Użytkownicy śledzą trendy, są świadkami zmian technologicznych, ale też ekologicznych i gospodarczych – mówi Małgorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur. – Szukają więc produktów niebanalnych i na dłuższy okres użytkowania. Na szczęście skończyły się czasy, kiedy tylko cena odgrywała rolę, a konsumenci bardziej doceniają produkty i marki, które wpisują się w ich wartości. Zmieniać muszą się też same przedsiębiorstwa, ich sposób zarządzania. Udział w projekcie „Design to dobre dla MŚP” daje firmom meblarskim możliwość konkurowania wzornictwem. Kolekcje, które powstały we współpracy z uznanymi studiami projektowymi, dają nie tylko przewagę wizerunkową, ale także unikalny produkt, którego szybko nie da się skopiować. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otrzymują duże wsparcie w nowoczesnym zarządzaniu designem jako procesem, co pomaga im urynkowić produkty i umocnić marki. Uczestnicząc w projekcie, postawiły na otwartość i współpracę w zespołach interdyscyplinarnych, co jest kluczowe do wprowadzania innowacji na rynek.

~gac