Kalejdoskop

DODANO: Poniedziałek, 19 luty 2018 | WYDANIE: I/2018

W roku 2018 będzie królował fiolet

  • Choć fiolet jest odważnym wyzwaniem dla projektantów, niektóre firmy już stosują go w swoich wyrobach.  Fot. Irena Muszałowska

    Choć fiolet jest odważnym wyzwaniem dla projektantów, niektóre firmy już stosują go w swoich wyrobach. Fot. Irena Muszałowska

Specjaliści z firmy Pantone wybrali kolor, który przez najbliższe 12 miesięcy będzie wyznaczał modowe trendy. Tym razem naszedł czas na wyrazisty i pełen symboliki odcień fioletu o nazwie Ultra Violet. Będzie on nie lada wyzwaniem dla projektantów wnętrz i producentów mebli.

Instytut Pantone, amerykańska firma, której eksperci dyktują ogólnoświatowe trendy kolorystyczne, ogłosił kolor roku 2018. Został nim Ultra Violet 18-3838 – odcień fioletu z lekką domieszką niebieskiego. Nie była to decyzja przypadkowa. Zdaniem naukowców Ultra Violet symbolizuje to, czego będziemy potrzebować w nadchodzącym roku. Przywodzi na myśl tajemnicę kosmosu i tego, co może kryć się poza jego granicami. Ma stanowić inspirację do odkryć naukowych i technologicznych. Przypomina także o tym, że aby zmieniać świat na lepsze, warto na chwilę się zatrzymać i zastanowić nad tym, dokąd podążamy. Mało kto wie, że fiolet związany jest również ze sferą duchową. Podczas kolejnych 12 miesięcy ma przypominać o potrzebie refleksji i zaletach medytacji.
– Ultra Violet jest odzwierciedleniem tego, co potrzebne w dzisiejszym świecie – uważa Laurie Pressman, wiceprezes Pantone Colour Institute. – Po intensywnej zieleni (Greenery) z zeszłego roku, to dość spora zmiana. Fiolet jest dość wymagającym kolorem, jeśli chodzi o aranżację wnętrz. Chętnie zobaczymy stylizacje salonów, sypialni i kuchni właśnie z nim w roli głównej. Po całej masie wnętrz w czerni, bieli i millennial pink, przyda się coś ożywczego.

Opinii na temat wybranego koloru udzielił też Marek Borowiński, uznany w Polsce i Europie specjalista w dziedzinie psychologii koloru i visual merchandisingu.

– Ultra Violet jest kolorem, który świadczy o tym, że Pantone podszedł do roku 2018 jako do czasu kreowania, ponieważ fiolet pobudza w umyśle strefy, które są związane z kreacją – tłumaczy Marek Borowiński. – To kolor wielu projektantów, artystów, twórców. Wiąże się również z intuicją, wyobraźnią. Warto zauważyć, że jest to jeden z sześciu kolorów, które zawsze znajdziemy na kole barw. Fiolet łączy energie dwóch mocnych kolorów: czerwieni – koloru miłości, serca, energii oraz niebieskiego – kojarzonego z kosmosem. Kolor daje niesamowitą przestrzeń do duchowości. We wnętrzach ta barwa może uspokajać, sprzyjać medytacji. Jednocześnie jest to kolor bardzo wymagający dla projektantów.

Autor: ir