Kalejdoskop

DODANO: Wtorek, 30 stycznia 2018 | WYDANIE: I/2018

Wartość światowego rynku mebli tapicerowanych największa w historii

Przewiduje się, że na wszystkich 5 największych rynkach producentów mebli tapicerowanych do końca tej dekady produkcja wzrośnie o kilkanaście procent. I tak w przypadku Chin będzie to +12%, dla USA +8%, dla Polski +24%, dla Indii +17%, a dla Włoch +13%.

Jaka jest wartość rynku mebli na świecie, jakie zmiany czekają producentów w związku z digitalizacją branży i Industry 4.0 oraz jakie zjawiska wpływają w głównej mierze na współczesne meblarstwo – o tym wszystkim rozmawiano w trakcie konferencji meblarskiej, którą zorganizował w listopadzie, w swojej siedzibie w Bordeaux (Francja) firma Lectra będąca jednym z czołowych na świecie producent cutterów do cięcia tkanin i skór.

– 400 bilionów dolarów to całkowita wartość rynku mebli na świecie – szacował w trakcie swojego wystąpienia Elie Khayath, marketing intelligence manager z Lectry. – 17% tej wartości stanowią meble tapicerowane, których wartość produkcji wzrosła od 2010 roku o 27%.

Do 2020 roku kilkunastoprocentowe wzrosty

47% światowej produkcji mebli tapicerowanych odbywa się w Chinach (liczonych wraz z Tajwanem). Na drugim miejscu jest USA (14%), na trzecim Polska (5%), a na czwartym ex aequo Włochy i Indie z 4% udziałem w rynku. Pozostałe 26% to suma produkcji z innych krajów na świecie. O tym jak bardzo rozpędzony jest rynek mebli tapicerowanych świadczą kolejne statystyki. Elie Khayath przewiduje, że na wszystkich 5 największych rynkach producentów mebli tapicerowanych do końca tej dekady produkcja wzrośnie o kilkanaście procent. I tak w przypadku Chin będzie to +12%, dla USA +8%, dla Polski +24%, dla Indii +17%, a dla Włoch +13%. Dane te w jednoznaczny sposób wskazują na silny wzrost produkcji w Polsce, która według założeń polskiego rządu wspierającego Program Polskie Meble, chce do 2030 r. zdobyć pozycję europejskiego lidera w eksporcie mebli i kontynuować wzmacnianie swojej pozycji na świecie. Porównując - na tych pięciu największych rynkach - wielkość eksportu mebli tapicerowanych do ich wewnętrznej konsumpcji potwierdza się, że Polska jest eksportową potęgą gdyż 81% całej produkcji mebli miękkich z naszego kraju jest wysyłana poza granice (tabela). Z kolei w USA jest to tylko 7% co odnosi się do trendu wspierania i wprowadzania do krajowej sprzedaży przede wszystkim produktów wyprodukowanych w USA. Zresztą tendencja ta jest silnie popierana przez inicjatywy rządu Stanów Zjednoczonych takie jak np. „Made in America”.

Ważny rynek e-commerce

Konferencja zorganizowana przez Lectrę była także okazją do zaprezentowania głównych zjawisk mających wpływ na branżę meblarską, która już teraz musi uwzględniać w swoich planach rozwojowych takie megatrendy jak powszechna robotyzacja i automatyzacja procesów, inteligentna obsługa, smart furniture, druk 3D, a jednocześnie kastomizacja na poziomie projektowania modeli i dopasowywania ich do indywidualnych upodobań jednostki. Wśród megatrendów wymieniany jest także rynek e-commerce. Elie Khayath w swojej prezentacji szacował, że od 2014 do 2020 roku sprzedaż mebli i innych elementów wyposażenia wnętrz przez Internet podwoi się. W tym aspekcie także Chiny są już liderem gdyż według danych Digital Market Outlook, 50% światowej sprzedaży mebli przez Interent należy do Chin. Za nimi są USA (18%) i Wielka Brytania (4%).

– E-commerce czyli handel w Internecie to jeden z silniejszych trendów, który ma wpływ na całą branżę meblarską, a z kolei na który największy wpływ ma pokolenie Millenialsów, które aktywnie i w każdej dziedzinie życia korzysta z technologii i mediów cyfrowych, a zakupy w większości dokonuje przez Internet – mówił przedstawiciel firmy Lectra.

Millenialsi czyli pokolenie obecnych 25-35-latków to najszybciej rosnąca i najważniejsza grupa klientów „internetowych”, którą do e-zakupów zachęca całodobowa dostępność, ale i wygoda, prostota i nierzadko niższa cena. Oprócz tego, że młode pokolenie kupuje wszystko w sieci, to co więcej – jak pokazują badania - chciałoby mieć wpływ na proces projektowania swoich mebli, które mają odpowiadać ich spersonalizowanym potrzebom. To wymusza wprowadzanie nowych modeli sprzedaży, projektowania i produkcji mebli. Dlatego sprzedawcy muszą dostosować swoje sklepy i swoją ofertę do tego pokolenia, które swoje pierwsze meble kupuje przez kliknięcie na obrazek w telefonie. Dla nich zakup pierwszej szafy czy kanapy to dodatkowo nabycie pewnej wartości, która powinna iść w parze z wysoką jakością, niebanalną estetyką i atrakcyjnością mebla.

Porównanie wielkości produkcji mebli tapicerowanych do ich eksportu (M – milion, bn – bilion):

kraj

Wartość produkcji

(US$)

Wartość eksportu

(US$)
Procent eksportowanych mebli
Chiny 31,8 bn 12 bn 39%
USA 9,5 bn 710 M 7%
Polska 3,4 bn 2,7 bn 81%
Indie 2,8 bn 68 M 2%
Włochy 2,3 bn 1,9 bn 81%

Autor: Katarzyna Orlikowska