Meblarstwo - komponenty i technologie 1/2022

Wiadomości z kraju i ze świata 1 3 2022/1 (253) k a l e j d o s ko p (abstrakcyjne) oznaczenie, tym większa szansa, że żadna firma nie używa go jeszcze na rynku w stosunku do mebli i nie będzie przeszkód w jego rejestracji w danym kraju. Warto także zwrócić uwagę, by oznacze - nie było łatwe do wymówienia, zarówno w języku ojczystym, a później dla cudzo - ziemców oraz aby budziło pozytywne sko - jarzenia. Trzeba tutaj uwzględnić wpływy kulturowe, religijne i językowe oraz zasady funkcjonowania lokalnych rynków i przy - zwyczajenia konsumentów. Którą wersję znaku zastrzec? Jednym słowem, stajemy przed trudną de - cyzją, jaki znak firma powinna zastrzec: słowny, graficzny, a może słowno-graficz - ny? Odpowiedź jest prosta. Zdecydowanie, najszerszą ochronę daje nam zastrzeżenie znaku słownego. Takie firmy meblarskie, jak Vox lub Balma zastrzegły swoje zna - ki słowne i w związku z tym, bez względu na czcionkę, kolor, grafikę, z jaką będzie funkcjonowała marka – cały czas używają zarejestrowanego znaku i mogą oczywiście umieszczać przy nim znak ® . Podobna sytuacja ma miejsce w przy - padku znaków graficznych; tu rejestracja samej grafiki (bez elementów słownych) gwarantuje jej ochronę, a wyegzekwowa - nie naruszenia, czyli bezprawnego użycia znaku podobnego lub identycznego, jest możliwe bez względu na element słowny umieszczony przy takiej grafice. Sytuacja w przypadku znaków słowno - -graficznych, czyli znaków, które zawierają zarówno słowo, jak i grafikę, a zatem bę - dących typowym logotypem, jest bardziej złożona. Pierwszy problem pojawia się, gdy postanawiamy po paru latach zmienić lub odświeżyć identyfikację graficzną firmy i przestajemy używać zarejestrowanego znaku. Rozumiane to może być od strony prawnej jako zmiana postaci znaku, a w kon - sekwencji ryzykujemy unieważnieniem („wygaszeniem”) takiego zarejestrowanego znaku. Innymi słowy zmiana kolorów w na - szym logotypie, układu graficznego może wymagać ponownej rejestracji – nowego znaku. Istnieje też możliwość kolizji tylko z elementem słownym innego podmiotu lub tylko z grafiką. Może się okazać, że element słowny mamy zupełnie inny, ale grafika jest zbieżna z wcześniejszym cudzym znakiem, i to będzie czynnik skutkujący nieuzyska - niem ochrony na nasz znak. Scenariusz od - wrotny jest jeszcze bardziej powszechny. Dlaczego więc nie są zastrzegane wy - łącznie znaki słowne oraz graficzne za - miast słowno-graficznych? Najczęściej jest to decyzja wynikająca z braku wiedzy, źle rozumianej oszczędności bądź trudności z uzyskaniem takich rejestracji. Często taka postać znaku towarowego („logo”) reduku - je potencjalne kolizje, i jest to zaleta. Re - jestracja znaku słownego jest często dużo trudniejsza, ponieważ łatwiej o kolizję z już istniejącymi znakami, a tutaj szczególnie przydatne okazuje się badanie czystości ochronnej znaku. Co do innych rodzajów znaków, to znaki przestrzenne będące kształtem mebli mają trudności z uzyskaniem lub utrzymaniem faktycznej ochrony. Można tu chociażby reklama

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz