Meblarstwo - komponenty i technologie 1/2024

1 (277) 2024/1 | ISSN 1643-7799 | Nakład 12 000 egz. 23 lata na rynku www.woodwarsawexpo.com www.woodwarsawexpo.com www.woodwarsawexpo.com  Wywiad z Michałem Pytlem, dyrektorem handlowym Arlity | Z wizytą w nowym kampusie Zespołu Szkół Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku | Zapowiedź targów Meble Polska 2024  Segregacja odpadów z Amix | Uchwyt meblowy Villa | Inspiracje od Hettich | Innowacyjny lakier do mebli  Szafy Raumplus – efektywne wykorzystanie wnęk | Linia CONERO | Przemyślany projekt zabudowy kuchennej z Häfele | Nowe dekory Himacs | Mood Stories od Pfleiderer  Giotto jako maszyna przemysłowa | Nowy model szczotkarki stacjonarnej PS-600 | Pilarka tarczowa 18 V BKS 18SBL z silnikiem bezszczotkowym PROFLUX™ trendy i design  Inspiracje – kultowe fotele  Reportaż z fabryki IKEA EKET w Zbąszynku

4 2024/1 (277) Małgorzata Gackowska redaktor naczelna Od redakcji Z początkiem roku ogłoszono wyniki XIII edycji plebiscytu Słowo Roku, organizowanego przez Instytut Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Nie będzie chyba zaskoczeniem, że kapituła językoznawców wybrała wyrażenie SZTUCZNA INTELIGENCJA na słowo roku 2023. Mnie to bynajmniej nie dziwi, bo w ubiegłym roku toczyłam wiele, czasami burzliwych dyskusji na temat tego, czy i kiedy AI zastąpi dziennikarzy. Czym właściwie jest ta sztuczna inteligencja, której jedni się szalenie obawiają, inni nie mogą się doczekać, a pozostali ignorują? „Wielki słownik języka polskiego” PAN definiuje ją tak: „dział informatyki zajmujący się badaniem i tworzeniem programów komputerowych, które potrafią wykonywać niektóre czynności wymagające od człowieka posłużenia się inteligencją”. Jak mówi prof. Renata Przybylska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, już dziś widać, że AI prowadzi do takich zastosowań, o jakich dotąd nam się chyba jeszcze nie śniło i trudno przewidzieć, dokąd nas ta technologia zaprowadzi. No właśnie: do czego doprowadzi sztuczna inteligencja polskie fabryki mebli i przemysł w ogóle? Generalnie, jak twierdzi prof. dr Jerzy Smardzewski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, kierunek jest taki, aby zastąpić wrażliwe miejsca pracy, kompetencje, takie jak doradztwo, ekspertyzy, planowanie produkcji, know-how inżynierów – sztuczną inteligencją. Póki co jest to pieśń przyszłości, i tylko nieliczni producenci mają środki i możliwości wprowadzenia tego narzędzia na produkcji. Inaczej sprawa ma się z szeroko pojętym marketingiem, sprzedażą czy budowaniem marki. Już dzisiaj AI, a jeszcze w większym stopniu technologia AR, wpływają na realizację strategii marketingowych i sprzedażowych firm na całym świecie, i nie tylko w branży mebli i wyposażenia wnętrz. To trend, który zyskuje na znaczeniu już od jakiegoś czasu, ale rok 2024 będzie pod tym względem zdecydowanie przełomowy. W wywiadzie, który przeczytacie na str. 10-13 bieżącego wydania „Meblarstwa. Komponentów i technologii”, Michał Pytel, dyrektor handlowy Arlity zwraca uwagę, że na zastosowaniu nowoczesnych technologii, jak AI czy AR, bezwzględnie skorzysta e-commerce. Bez wątpienia narzędzia, które jeszcze do niedawna uważaliśmy za technologię przyszłości, działają na korzyść polskich sprzedawców już teraz, a wykorzystaliśmy zaledwie niewielki procent całego rynkowego potencjału branży wyposażenia wnętrz. Wydaje się zatem, że rola AI w biznesie nie osłabnie, wręcz przeciwnie. Sztuczna inteligencja jest technologią o ogromnym potencjale. Tak naprawdę polskie firmy dotychczas tylko testowały możliwości AI. W niedalekiej przyszłości, wielu ekspertów wskazuje właśnie rok 2024 jako przełomowy w tym zakresie, zaczną budować strategie oparte na wykorzystaniu tej technologii. Można się spodziewać, że to właśnie sztuczna inteligencja stanie się już wkrótce wyznacznikiem nowoczesności każdej firmy. Ze względu na konieczność zwiększenia wydajności w obliczu wysokiej inflacji oraz braków kadrowych, wdrażanie AI w przemyśle będzie koniecznością. Również w przemyśle meblarskim, któremu nieobce są przecież wymienione problemy, a to oznacza, że polscy producenci mebli będą mieli kolejną lekcję do odrobienia. • Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: +58 531 27 53 info@wydawnictwoinwestor.pl www.wydawnictwoinwestor.pl  PREZES ZARZĄDU Zbigniew Owsiak  WICEPREZES ZARZĄDU Rafał Sidor  REDAKTOR NACZELNA Małgorzata Gackowska malgorzata.gackowska@meblarstwo24.pl  SEKRETARZ REDAKCJI Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl  DZIENNIKARZE Janusz Bekas janusz.bekas@gpd24.pl Tomasz Bogacki tomasz.bogacki@gpd24.pl Bartosz Szpojda bartosz.szpojda@gpd24.pl  WSPÓŁPRACOWNICY Katarzyna Orlikowska katarzyna.orlikowska@meblarstwo24.pl dr inż. Czesław Dembiński czeslaw.dembinski@gpd24.pl  REDAKCJA listy@meblarstwo24.pl  OPIEKUNOWIE KLIENTA Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl Damian Kargul damian.kargul@gpd24.pl Grzegorz Pastwa grzegorz.pastwa@gpd24.pl Mariusz Wroński mariusz.wronski@meblarstwo24.pl  KOREKTA Sylwia Wojtanowska sylwia.wojtanowska@gpd24.pl  KIEROWNIK DZIAŁU DTP Wiesław Dobosz  DZIAŁ GRAFICZNY DTP / IT Katarzyna Łukowicz Jacek Mroczkowski  DZIAŁ PRENUMERATY prenumerata@meblarstwo24.pl  PROJEKT GRAFICZNY Agnieszka i Michał Warda Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright by Wydawnictwo Inwestor Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i niezbędnych zmian. Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczanych reklam i ogłoszeń oraz ma prawo do odmowy ich publikacji bez podania przyczyny. Reprodukcja lub przedruk tylko za zgodą wydawcy.  foto na okładce: PTAK WARSAW EXPO @meblarstwo24

Kontakt: Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: 58 531 27 53 Redakcja: listy@meblarstwo24.pl Prenumerata: prenumerata@meblarstwo24.pl Reklama: reklama@meblarstwo24.pl W wydaniu lutowym zaprezentujemy najnowsze komponenty i technologie do produkcji mebli tapicerowanych i skrzyniowych – numer targowy Meble Polska 2024. Zapowiedź www.pureko.pl www.pureko.pl www.pureko.pl

spis treści Kalejdoskop aktualności Sprzedaż Pfleiderer Polska do Breticontic Investments 8 Stabilny rozwój działalności Grupy EGGER 8 Meble TYLKO z dofinansowaniem EBI 8 Włoski rynek maszyn 9 wiadomości Nadszedł czas na zaprzyjaźnienie się z technologiami 3D i AR 10 Słynna szkoła w Garbatce doczekała się nowoczesnego kampusu 14 Wyzwania transformacji energetycznej 18 Kupcy z całego świata na MEBLE POLSKA 2024 20 NOWOŚCI RYNKOWE Organizacja W KUCHNI 22 Praktyczne i estetyczne kosze do segregacji 24 „Roominspirations” – zainspiruj się i twórz wyjątkowe meble 25 Ochrona drewna z gwarancją bezpieczeństwa 26 temat z bliska PRODUKCJA MEBLI NA WYMIAR Zabudowy szyte na miarę 28 Mądre planowanie garderoby 30 Nowość w świecie detali 31 Modna i praktyczna kuchnia 32 O krok przed trendami 34 Przepis na przytulne wnętrze 36 Technologie Optymalizacja procesów kluczem do oszczędności 38 Tak krzywo jeszcze nie było 40 Łatwiejsze szczotkowanie elementów drewnianych 42 Zdrowe i czyste środowisko pracy 44 Zbijaj nawet 700 skrzyń na zmianę 48 Dla bezpieczeństwa blokady silnika, spustu oraz wrzeciona 50 Technologia skanowania w projektowaniu kuchni i nie tylko 51 TRENDY i design Kultowe fotele – potomkowie tronu 52 Relacje Połowa procesów produkcyjnych już dziś jest zautomatyzowana 56

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 8 2024/1 (277) aktualności  Sprzedaż Pfleiderer Polska do Breticontic Investments Bogdan i Elżbieta Kaczmarkowie oraz Innova Capital, poprzez spółkę celową Breticontic Investments Sp. z o.o., przejmują 100 proc. udziałów w spółce Pfleiderer Polska. Transakcja typu corporate carve-out dotyczy polskich zakładów produkcyjnych międzynarodowej Grupy Pfleiderer, której właścicielem są fundusze zarządzane przez podmioty powiązane ze Strategic Value Partners. Zamknięcie transakcji oczekiwane jest w pierwszej połowie 2024 r. – Po wielu latach działalności w ramach Grupy, ogłoszone dziś przejęcie doprowadzi do formalnego rozdzielenia działalności Pflei- derer w zakresie produkcji płyt w Niemczech i Polsce. Inwestycję państwa Kaczmarków oraz Innova Capital postrzegamy jako dowód zaufania do obecnej strategii i modelu biznesowego Pfleiderer Polska, jej ugruntowanych relacji z klientami oraz jakości kadry zarządzającej i pozostałych pracowników. Transakcja nie będzie miała wpływu na pozostałą działalność Grupy, w tym Pfleiderer Deutschland oraz Silekol w Polsce – mówi Miguel Kohlmann, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Pfleiderer. Bogdan i Elżbieta Kaczmarkowie, którzy realizują transakcję wspólnie z Innova Capital, to prywatni inwestorzy i właściciele m.in. zakładów produkujących wysokiej jakości meble i materace w Europie Środkowo-Wschodniej. – Największą siłą napędową ludzkości jest rywalizacja. Naszym celem jest dalsze umacnianie pozycji oraz wspieranie rozwoju Pfleiderer Polska na polskim rynku płyt drewnopochodnych – kluczowym dla europejskiego przemysłu meblarskiego. Jako nowi inwestorzy finansowi w spółce zamierzamy rozwijać najnowocześniejsze technologie i poszerzać jej możliwości produkcyjne. Będziemy skupiać się także na poprawie efektywności i realizacji projektów związanych z zieloną transformacją – powiedział Bogdan Kaczmarek. Transakcja jest czwartą inwestycją w ramach najnowszego funduszu Innova, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy pozyskał ponad 350 mln euro. — gac  Meble TYLKO z dofinansowaniem EBI Umowa pomiędzy TYLKO a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na kwotę 7,5 mln euro umożliwi m.in. dalsze prace nad innowacyjnym oprogramowaniem do projektowania i wizualizacji mebli. Marka meblowa TYLKO to jeden z najcenniejszych polskich start-upów ostatnich lat. Od 2015 r. firma sprzedała ponad 200 tys. mebli, głównie w Europie Zachodniej. Dzięki możliwości personalizacji aż 95 proc. z nich to unikatowe egzemplarze. Klient w prosty sposób samodzielnie projektuje mebel, a także ma możliwość sprawdzenia, jak będzie się on prezentował w przeznaczonym dla niego pomieszczeniu. Meble mają ponadczasowe wzornictwo i są wykonane z wysokiej jakości, certyfikowanych materiałów. Dzięki systemowi „click” można je łatwo złożyć, a także zdemontować bez utraty jakości. W przypadku uszkodzeń TYLKO jest też w stanie w ciągu kilku dni wyprodukować i wysłać uszkodzone elementy, bo każdy sprzedany mebel ma kopię cyfrową. Wszystko z myślą o tym, by służyły przez wiele lat. – Według dostępnych danych, co roku w Europie jest wyrzucanych około 11 mln ton mebli, a w USA nawet 60 mln ton. TYLKO ma inne podejście. Chcemy, by nasze meble podróżowały z ich właścicielem po kolejnych domach, a nawet były przekazywane z pokolenia na pokolenie, czyli tak, jak to robiono dawniej. Rozwiązania, które propo-  Stabilny rozwój działalności Grupy EGGER Pierwszą połowę roku finansowego 2023/2024 Grupa EGGER kończy ze sprzedażą w wysokości 2 097,8 mln euro. Grupa EGGER, z siedzibą w St. Johann in Tirol (Austria), zamknęła pierwsze półrocze roku obrotowego 2023/2024 (data sprawozdawcza 31 października 2023 r.) ze skonsolidowaną sprzedażą w wysokości 2,1 mld EUR (-7,0 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Otoczenie biznesowe ze względu na utrzymującą się wysoką inflację było trudne, wysokie stopy procentowe, zmienne ceny surowców i kryzysy geopolityczne. W tej sytuacji producent materiałów drewnopochodnych jest zadowolony ze swojego stabilnego rozwoju w pierwszej połowie 2023/2024 r. – Pierwsze sześć miesięcy naszego roku finansowego było bardzo wymagające. Utrzymująca się wysoka inflacja w wielu regionach, zaostrzone wymogi kapitałowe dotyczące zakupu domów i globalna niepewność geopolityczna doprowadziły do ogólnego osłabienia konsumpcji i spadku popytu na prawie wszystkich rynkach. Dzięki wysiłkom ponad 11 000 naszych pracowników możemy poinformować o niewielkim spadku sprzedaży w kontekście Grupy. Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że w pierwszej połowie 2023/2024 roku mogliśmy z powodzeniem podjąć strategicznie przyszłościowe decyzje, takie jak przejęcie naszego 22. zakładu produkcyjnego w Markt Bibart (DE) oraz przyjąć zobowiązanie Grupy EGGER do ochrony klimatu w ramach celu Net Zero 2050 – mówi Thomas Leissing, dyrektor finansowy Grupy EGGER i przewodniczący zarządu Grupy. W pierwszym półroczu 2023/2024 Grupa EGGER wygenerowała sprzedaż w wysokości 2 097,8 mln EUR (-7,0 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2022/2023) i EBITDA w wysokości 299,2 mln EUR (-15,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Marża EBITDA wynosi 14,3 proc., a wskaźnik kapitału własnego jest na wysokim poziomie 44,9 proc. Wynik ten odzwierciedla bardzo zmienne warunki ogólne w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Ogólne perspektywy gospodarcze są nadal obarczone dużą niepewnością, dlatego firma EGGER patrzy na drugą połowę roku obrotowego 2023/2024 zachowawczo. Producent materiałów drewnopochodnych przewiduje dalszy spadek popytu, częściowo z powodu efektów sezonowych. EGGER uważa jednak, że jest dobrze przygotowany nie tylko do pomyślnego przetrwania obecnego spowolnienia makroekonomicznego, ale także do wyjścia z niego silniejszym niż wcześniej. — gac

Wiadomości z kraju i ze świata 9 2024/1 (277) kalejdoskop aktualności  Włoski rynek maszyn Stowarzyszenie Włoskich Producentów Maszyn i Narzędzi do Obróbki Drewna – Acimall odnotowało w 2023 r. niemal 3,5- -proc. wzrost wartości produkcji, co zwiastuje powrót do normalności w kolejnym roku. We wstępnym bilansie 2023 r., sporządzonym przez Biuro Badań Acimall, wskazano na wzrost wartości produkcji o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Wartość produkcji osiągnęła poziom 2,74 mld euro. Eksport, który stanowi około 70 proc. całreklama nujemy, są zgodne z proekologicznymi wartościami. Nasza firma również prowadzona jest wg strategii zrównoważonego rozwoju. Jako pierwsi na rynku mebli już w tym roku opublikowaliśmy raport ESG, zgodny z najnowszymi standardami Komisji Europejskiej, choć na ten moment nie jest to jeszcze konieczne – komentuje Hanna Kokczyńska, współzałożycielka TYLKO. TYLKO cały czas inwestuje w modyfikacje konfiguratora do projektowania mebli, a także w aplikację umożliwiającą ich wizualizację 3D w pomieszczeniu. Ma też ambicję dalszej ekspansji zagranicznej. Finansowanie EBI jest więc kluczowe do realizacji tych planów. – Długoterminowe wsparcie EBI, czyli największego inwestora w Europie, to dla TYLKO kolejny kamień milowy w 9-letniej historii firmy, a także szansa na zbudowanie globalnego biznesu, który będzie zgodny z naszymi wartościami. Przede wszystkim pozwoli nam przyspieszyć prace nad nowymi technologiami, a także wprowadzeniem kolejnych produktów do oferty. Zyskujemy też możliwość korzystania z ekspertyz i sieci kontaktów EBI – podsumowuje Mikołaj Molenda, współzałożyciel TYLKO. — gac względu choćby na tragiczne wydarzenia międzynarodowe, o których wszyscy wiemy i które mogą mieć poważny, dalszy wpływ na światową gospodarkę. Nasza branża również podlega wzlotom i upadkom. Wzrost w ostatnich latach był tak potężny, że wywołał silne zakłócenie, które będzie wymagało powolnego powrotu do normy, stąd utrzymywanie się negatywnych wartości przez długi czas nie musi oznaczać złej sytuacji. Istnieje poczucie, że przemysł zbytnio martwi się tym, co można uznać za naturalny spadek. Wyniki z 2023 roku to potwierdzają, a dzisiaj firmy są zdecydowanie silniejsze pod względem zdolności finansowych i organizacyjnych, w porównaniu do poprzednich, znacznie trudniejszych okresów. W rezultacie będą w stanie stawić czoła normalnemu spadkowi przychodów, pozornie wyolbrzymionemu przez nadzwyczajne wyniki poprzednich trzech lat. Niewątpliwie we Włoszech w ostatnich latach rynek był stymulowany przez środki, które zachęcały do różnych rodzajów inwestycji. Także następny sezon będzie zależny od kilku zmiennych, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki branży producentów maszyn do obróbki drewna. Acimall wskazuje przede wszystkim na środki zawarte w planie „Przemysł 5.0”, w ramach Krajowego Programu Odudowy (PNRR), zatwierdzonego przez Komisję Europejską jako zgodny z planem „REPower EU”, mającego na celu przyspieszenie transformacji energetycznej. — gac kowitych przychodów, wzrósł o 7 proc. (1,935 mld euro), podczas gdy sprzedaż na rynku krajowym spadła, wynosząc 805 mln, czyli o 4 proc. mniej w porównaniu z 2022 r. Odzwierciedleniem gorszej sytuacji na włoskim rynku jest również znaczący spadek importu, wynoszący w tym roku 270 mln euro, czyli 7 proc. mniej w porównaniu z poprzednim rokiem. Włoski rynek przechodzi przez mniej korzystny okres, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że inwestycje dokonane przez użytkowników w ostatnich latach osiągnęły znaczne poziomy, faktycznie nasycając parki maszynowe. Dlatego redukcja jest naturalna i oczekiwana, i musi być odpowiednio oceniana. Redukcja pozornej konsumpcji wyniosła 4,3 proc, do 1,075 mld euro, co świadczy o trwale silnym popycie na technologię drewna i mebli we Włoszech, które pozostają czwartym rynkiem światowym po Chinach, Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Warto również zauważyć, że także w 2023 r. branża utrzymała doskonałą wydajność pod względem bilansu handlowego, z aktywnym wynikiem na poziomie 1,665 mld euro, o 9,3 proc. wyższym niż w 2022 r. Jest to zdecydowanie jeden z najbardziej znaczących wyników w całym przemyśle maszynowym, a także wielki wkład w ogólny wynik włoskiej gospodarki. Tendencja wzrostowa wskazuje na powolną, ale oczekiwaną poprawę sytuacji w branży drzewnej i meblarskiej. Choć wyniki te nie są w 100 proc. zadowalające, a producenci maszyn wciąż mają duże zaległości zamówień, pozwalają jednak mieć nadzieję na lepszy początek roku 2024. Co do oczekiwań w stosunku do przyszłego roku, jeśli chodzi o przemysł maszyn do obróbki drewna, są one umiarkowane. – Od kilku kwartałów obserwujemy poprawę sytuacji w naszej branży – mówi Dario Corbetta, dyrektor Acimall. – Trudno jednak oszacować, jak będzie się kształtować rynek w najbliższej przyszłości, ze

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 10 2024/1 (277) wiadomości Nadszedł czas na zaprzyjaźnienie się z technologiami 3D i AR Branża wnętrzarska i meblarska powoli dostrzega ogromny potencjał, jaki niesie ze sobą wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości, jako narzędzia zapewniającego jakościową i niezwykle szczegółową prezentację produktu, która przede wszystkim jest zgodna z oczekiwaniami konsumenta i rozwiązuje jego problemy, skracając ścieżkę decyzyjną w procesie zakupowym. Wywiad Z Michałem Pytlem, dyrektorem handlowym Arlity rozmawia Małgorzata Gackowska Pod koniec roku wydaliście Państwo darmowy e-book „Trendy w sprzedaży 2024 – wygoda zakupów w nowym wymiarze. Przewodnik po zmianach w handlu dla branży wyposażenia wnętrz na 2024 rok”. Do kogo kierowana jest ta publikacja? Michał Pytel: E-booka stworzyliśmy głównie z myślą o przedsiębiorcach działających w branży mebli, oświetlenia i wyposażenia wnętrz, choć z pewnością nie tylko ta branża może zainspirować się i skorzystać z rozwiązań, o których piszemy w rozdziałach publikacji. Opracowanie powstało w wyniku naszych codziennych rozmów z klientami Arlity – wśród nich przeważającą część stanowią producenci i dystrybutorzy z branży meblarskiej. Stworzenie tej publikacji było odpowiedzią na pytania tych przedsiębiorców wobec aktualnej sytuacji rynkowej, zmian w e-commerce oraz wyzwań sprzedażowych i promocyjnych, z jakimi każdego dnia mierzą się menedżerowie sprzedaży i marketingu w branży. Nawet podczas tegorocznych targów i eventów branżowych, w kuluarowych rozmowach, mieliśmy okazję wielokrotnie poruszać temat recesji na rynku, zmian zachowań zakupowych konsumentów i potrzeb klientów B2B. E-book stanowi zbiór odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy naszych klientów i ich pytania, ale w końcu te problemy dotykają całej branży. Branża mebli i wyposażenia wnętrz przeszła w ostatnich latach rewolucję, a główną jej przyczyną jest pojawienie się zaawansowanych technologii, m.in. takich jak sztuczna inteligencja (AI) oraz Rozszerzona Rzeczywistość (AR). W jaki sposób te technologie zmieniły/ zmieniają polski rynek handlu meblami? Jak polscy producenci mebli dostosowują się do tych zmian? M.P.: Narzędzia wykorzystujące technologię AI i AR wpływają na realizację strategii marketingowych i sprzedażowych firm na całym świecie, nie tylko w branży mebli i wyposażenia wnętrz. To trend, który zyskuje na znaczeniu już od jakiegoś czasu, ale rok 2024 będzie pod tym względem zdecydowanie przełomowy. Branża wnętrzarska i meblarska już dostrzegła ogromny potencjał, jaki niesie ze sobą wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości, jako narzędzia zapewniającego jakościową i niezwykle szczegółową prezentację produktu, która przede wszystkim jest zgodna z oczekiwaniami konsumenta i rozwiązuje jego problemy, skracając ścieżkę decyzyjną w procesie zakupowym. Ale rozwiązania technologiczne, o jakich piszemy w e-booku, są naturalną konsekwencją wykorzystywanych już powszechnie w branży narzędzi – modeli 3D, wizualizacji i renderów. Rozwiązania i systemy, o jakich mówi publikacja Arlity, pozwalają jeszcze szerzej wykorzystać podstawowe materiały, na jakich już pracują producenci, dystrybutorzy w celu poprawy wyników sprzedaży, zwiększenia widoczności i rozpoznawalności marki względem konkurencji. Przedsiębiorcy doskonale rozumieją, że zmiany technologiczne nie muszą być traktowane w kategoriach rewolucji,

Wiadomości z kraju i ze świata 11 2024/1 (277) kalejdoskop a ewolucji posiadanych już zasobów, które bezpośrednio mają szansę wpłynąć na sprzedaż – zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych. Jakie najważniejsze trendy możecie wskazać w e-commerce dla branży wnętrzarskiej? M.P.: W 2024 roku szczególną rolę odegrają trendy konfiguracji i personalizacji produktów, wizualizacji produktu w pomieszczeniu klienta oraz user engagement. Wszystkie te zagadnienia są mocno ze sobą powiązane, bo ich znaczenie dla decyzji zakupowych konsumentów jest niebagatelne. Te trendy opierają się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, ale odwołują się przede wszystkim do potrzeb kupujących. Bo to właśnie znalezienie odpowiedzi na to, jak sprostać oczekiwaniom klientów, dostarczyć im właściwych i pełnych informacji o produktach, wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji i związać klienta z marką na dłużej, stanowi największe wyzwanie współczesnego e-handlu. Te trzy trendy, które opisujemy szczegółowo w rozdziałach e-booka, i realizacja ich założeń, najmocniej zmienią w najbliższych miesiącach strategie firm, a jednocześnie w największym stopniu będą oddziaływać na sprzedaż. W jaki sposób producenci mebli mogą usprawnić swoje kanały sprzedaży online w kontekście tych trendów? M.P.: Najważniejsze jest umiejscowienie tych trendów w strategii firmy i wdrożenie narzędzi, dzięki którym klient będzie mógł doświadczyć wartości wynikających z zastosowania rozwiązań technologicznych w kontekście realizacji własnych potrzeb. Doświadczanie jest tutaj słowem kluczem do zrozumienia przez graczy w branży zarówno samych trendów, jak i wartości rozwiązań, jakie opisujemy w e-booku, a jakich dostarcza Arlity. To właśnie „experience” jest sposobem na wzrost sprzedaży i usprawnienie handlu online. Doświadczenie, jakie daje klientowi możliwość dopasowania produktu do własnych potrzeb, dzięki narzędziu, które w zautomatyzowany sposób prowadzi przez proces konfiguracji, usprawniając zakupy i skracając czas realizacji zamówienia. Doświadczenie, jakiego dostarcza aplikacja Arlity AR, pozwalająca klientowi ujrzeć wybrany produkt w wybranym przez niego wnętrzu, co tym samym upewnia go w dobrym wyborze i przyspiesza decyzję zakupową. Doświadczenie marki samej w sobie, które dzięki technologii immersyjnej pozwala klientowi utożsamiać się z brandem, jego wartościami, produktami i skłania do powrotu na kolejne zakupy. W jaki sposób można się wyróżnić w Internecie i przyciągnąć więcej klientów? Czy technologia AR jest w tym pomocna? M.P.: Wykorzystanie AR w promocji online jest skutecznym sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji – również zgodnym z aktualnymi światowymi trendami marketingowymi. AR ma nie tylko wartość jako narzędzie promocyjne, ale przede wszystkim posiada funkcję użytkową dla klientów, która pozwala lepiej poznać produkt. Zdjęcia mebli nie są w stanie oddać realnych rozmiarów i wielu cech przedmiotu. Co więcej, klient nie jest w stanie zwizualizować sobie produktu we własnej przestrzeni, co stanowi pewien „hamulec zakupowy”. Dzięki aplikacji AR obejrzenie przedmiotu w pomieszczeniu jest możliwe i niezwykle proste. Udostępnienie takich funkcji klientom jest dla producentów i dystrybutorów mebli w Polsce silnym argumentem dającym przewagę konkurencyjną. Fakt, że Google zwraca się w kierunku udostępniania w swoich usługach Google Merchant i Manufacturer Center możliwości oglądania wizualizacji produktu opartych na modelach 3D, a w konsekwencji także w AR jest znakiem, że prezentacja produktów wkracza w zupełnie nowy wymiar. Podobne kroki podejmuje Amazon. I oczywiście Meta, która wiedzie prym w zastosowaniu i wspieraniu rozwoju technologii immersyjnych. Dla polskich producentów mebli nadszedł czas na zaprzyjaźnienie się z technologiami 3D i AR, bo nie są to już technologie przyszłości, a narzędzia stosowane coraz powszechniej w biznesie światowym. Fot. Arlity Fot. Arlity

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 12 2024/1 (277) Współpracujecie z kilkoma producentami mebli? Jak taka współpraca wygląda? M.P.: Współpracujemy z wieloma polskimi producentami mebli, dostarczając im rozwiązania i oprogramowanie oparte na technologii 3D i AR. Arlity ma na swoim koncie projekty zrealizowane dla takich marek, jak Wersal, Lenart, Agata Meble czy Garden Space. Co ważne, każda z tych firm mierzyła się z zupełnie innymi wyzwaniami we współpracy z klientami, stąd rozpoczynając współpracę, zawsze dokładnie weryfikujemy potrzeby firm, by dopasować najbardziej odpowiednie rozwiązania. Jednocześnie w miarę rozwoju współpracy jesteśmy w stanie zaproponować usługi komplementarne, bo rozwiązania Arlity opierają się na oprogramowaniu w chmurze, tworzącym sieć usług w systemie abonamentowym, które klient może aktywować w miarę rozwoju biznesu. Doradzamy w całym procesie współpracy, mamy wypracowany workflow, dzięki któremu zapewniamy transparentność wszystkich procesów, a także zapewniamy opiekę techniczną i wsparcie customer care, biorąc na siebie sporą część przygotowań do wdrożenia. Czy może Pan opisać jakieś ciekawe wdrożenia na polskim rynku mebli? M.P.: Przykładem klienta, który w miarę skalowania biznesu rozwija zakres wykorzystania oprogramowania Arlity, jest Garden Space – największy polski dystrybutor mebli outdoorowych i wyposażenia ogrodów. Nasza współpraca rozpoczęła się od tworzenia modeli 3D produktów dla architektów korzystających z oferty Garden Space i wdrożenia narzędzia do komunikacji i udostępniania oraz porządkowania modeli, czyli Strefy Architekta. To narzędzie jest kluczowym elementem współpracy Garden Space z klientami B2B. Uzupełnieniem Strefy Architekta jest aplikacja AR „Wirtualny Taras Garden Space”, dedykowana użytkownikom profesjonalnym, np. projektantom oraz konsumentom. Trzeba podkreślić, że współpracujemy z Garden Space nad rozwojem kolejnych projektów. Wspominacie, że jednym z najważniejszych trendów w e-commerce jest konfiguracja i personalizacja produktów. Czy możecie coś więcej powiedzieć o tym trendzie, czy faktycznie jest to najważniejszy czynnik determinujący charakter sprzedaży w branży wnętrzarskiej? M.P.: Stopniowe zwrócenie się rynku mebli w stronę personalizacji i konfiguracji produktów można obserwować już od jakiegoś czasu. Pojawienie się tego trendu jest reakcją na zapotrzebowanie konsumenta, który oczekuje mebli dopasowanych do jego gustu, potrzeb, przestrzeni i wymagań funkcjonalnych. Rozwiązania modułowe, możliwość samodzielnej konfiguracji produktu, dopasowania najdrobniejszych szczegółów wykończenia za pomocą prostego w obsłudze narzędzia jest tym, czego konsument poszukuje aktualnie na rynku. Zresztą podobnie sytuacja wygląda w przypadku klienta B2B – personalizowane lub idealnie skonfigurowane do warunków pomieszczenia elementy wyposażenia wnętrz są pożądane i często wybierane przez architektów oraz projektantów. Polski rynek doskonale rozumie ten trend, jednak realizacja wymaga niezawodnych narzędzi, które umożliwiają zautomatyzowanie procesu konfiguracji. Konfigurator 3D jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie dla e-commerce i platform producenta. Konfigurator Arlity jest rozwiązaniem stosowanym przez wiele polskich marek meblowych i oświetleniowych. Co więcej, połączenie konfiguratora z funkcją AR dostarcza pełnego doświadczenia umożliwiającego konfigurację produktu zgodnie z potrzebami i daje szansę obejrzenia tego produktu w przestrzeni klienta. To niewątpliwa zaleta, bo w końcu dla produktów konfigurowanych samodzielnie nie realizuje się sesji zdjęciowych, nie generuje się wizualizacji, bo opcji konfiguracji byłoby zbyt wiele. Koszt stworzenia wizualizacji dla wszystkich konfiguracji byłby ogromny, a konfigurator z AR nie generuje żadnego dodatkowego kosztu przy tworzeniu nowego wariantu produktu. Fot. Arlity

Wiadomości z kraju i ze świata 13 2024/1 (277) kalejdoskop Jak będzie wyglądać przyszłość e-commerce w branży mebli i wyposażenia wnętrz? Co w tym temacie ma do powiedzenia sztuczna inteligencja? M.P.: Sztuczna inteligencja i technologie 3D oraz AR zdecydowanie pozwolą na automatyzację wielu do tej pory uciążliwych dla firm procesów. E-commerce bezwzględnie skorzysta na zastosowaniu tych rozwiązań, wzmacniając swoje działania marketingowe, komunikacyjne, wizerunkowe i przede wszystkim sprzedażowe. Korzyści, jakie dają rozwiązania, są wymierne, potwierdzają to wyniki osiągane przez naszych klientów. Osiągnięcie 40 proc. sprzedaży w e-commerce poprzez konfigurator w zaledwie rok czy poprawa konwersji o 20 proc. dzięki aplikacji AR „Zobacz w pomieszczeniu” są faktem. Bez wątpienia narzędzia, które jeszcze do niedawna uważaliśmy za technologię przyszłości, działają na korzyść polskich sprzedawców już teraz, a wykorzystaliśmy zaledwie niewielki procent całego rynkowego potencjału branży wyposażenia wnętrz. Jakie najważniejsze korzyści dla producentów mebli i konsumentów niosą nowe technologie? M.P.: Najważniejszą korzyścią i szansą dla producentów i dystrybutorów mebli jest poprawa sprzedaży dzięki wdrożeniu narzędzi automatyzujących procesy, takich jak konfigurator 3D i poprawiających wizualizację oraz prezentację produktu dzięki modelom 3D i wizualizacjom oraz funkcji Rozszerzonej Rzeczywistości. Rynek stabilizuje się, więc nie bez znaczenia będzie też wykorzystanie tych technologii w działaniach marketingowych, co oczywiście docelowo prowadzić ma do wzrostu sprzedaży. Jednak efekt „wow”, jaki w zakresie wizerunku nowoczesnej firmy dają technologie 3D i AR, jest nieporównywalny z jakimikolwiek innymi rozwiązaniami mediowymi i technologicznymi. Czy z nowymi technologiami w e-commerce w branży meblarskiej wiążą się jakieś pułapki (ochrona danych osobowych, brak zaangażowania użytkowników etc.)? M.P.: Wręcz przeciwnie. Aplikacje AR wykorzystują tylko dane niezbędne do funkcjonowania systemowego, a nie dane wrażliwe. W kontekście AR o gromadzeniu i przetwarzaniu danych mówimy w odniesieniu do reklam i filtrów AR, a te z kolei wykorzystują wyłącznie dane globalne, mające na celu dopasowanie treści, komunikatów i produktów do preferencji odbiorcy. Te technologie nie wymagają przetwarzania danych osobowych, a w szczególności danych wrażliwych. Nie bez znaczenia jest też stopień zaawansowania aplikacji wykorzystujących wysokie technologie – firmy, które je tworzą, w tym Arlity, podlegają najbardziej surowym przepisom dotyczącym bezpieczeństwa, stąd nie ma tu mowy o „pułapkach”. W kwestii zaangażowania użytkowników można powiedzieć, że technologie 3D i AR są stworzone właśnie po to, by angażować. Rozwiązania immersyjne – aplikacje, reklamy czy filtry to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia i zaangażowania użytkownika w interakcję z marką. Według statystyk produkty wykorzystujące technologię immersyjną wykazują o 94 proc. wyższy współczynnik konwersji niż produkty bez tych treści. Rozdział e-booka Arlity, poświęcony skutecznej reklamie w 2024 roku, dostarcza jeszcze więcej argumentów przemawiających na korzyść AR – te wyniki są niepodważalne. Czy AR i AI można również wykorzystać w sklepach stacjonarnych czy tylko w e-commerce? M.P.: Jak najbardziej, AR jest technologią, która doskonale sprawdzi się w sklepach stacjonarnych oraz showroomach. Sklepy z meblami i wyposażeniem wnętrz to zwykle obiekty o dużej powierzchni, bo tego wymaga gabaryt większości asortymentu. Jednak mimo pokaźnych rozmiarów przestrzeni ekspozycyjnych, bolączką sprzedawców niezmiennie jest brak wystarczającej powierzchni do prezentacji pełnego zakresu produktów. Rozszerzona Rzeczywistość rozwiązuje ten problem. Dany model mebla nie musi być wystawiany w sklepie we wszystkich dostępnych wariantach – wystarczy niewielka wolna przestrzeń, tablet lub smartfon i dedykowana aplikacja AR od Arlity, z aktualną bazą modeli 3D produktów, by zaprezentować klientowi sklepu stacjonarnego pełen zakres oferty i pozwolić mu przetestować produkt przed zakupem. Wszechstronność wykorzystania technologii 3D i AR pokazuje, że to jedna z najcenniejszych inwestycji, na jakie mogą się zdecydować producenci i dystrybutorzy mebli w roku 2024. Szczególnie, że budżetowo na wdrożenie tych rozwiązań mogą sobie pozwolić nawet najmniejsze sklepy e-commerce i małe, rodzinne przedsiębiorstwa. Dziękuję za rozmowę. • Fot. Arlity

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 14 2024/1 (277) wiadomości Słynna szkoła w Garbatce doczekała się nowoczesnego kampusu – Do tej pory chwaliliśmy się uczniami i poziomem kształcenia, a teraz w końcu możemy także obiektem szkoły – mówi Marcin Tomaszewski, kierownik warsztatów w Zespole Szkół Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku. TEKST I FOT.: Katarzyna Orlikowska Dzień 15 grudnia 2023 r. na długo zostanie zapamiętany przez dyrekcję, pedagogów i uczniów Zespołu Szkół Drzewnych i Leśnych im. Jana Kochanowskiego w Garbatce-Letnisku (woj. mazowieckie). Bowiem tego dnia odbyły się po raz pierwszy zajęcia w nowym budynku szkoły. Właściwie to nowoczesny kampus, jak z amerykańskiego filmu. Ma on 3,5 tys. m2, mieszczą się w nim sale lekcyjne i multum pracowni: stolarstwa, snycerstwa, ciesielstwa, dekarstwa, parkieciarstwa, renowacji, tapicerstwa, lakiernictwa, komputerowa czy modelarnia. Wszystkie doskonale wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy, jak i do praktycznej nauki zawodu. Znajdują się w nich profesjonalne stoły stolarskie, ręczne narzędzia i elektronarzędzia. Natomiast królową pracowni jest sala maszyn do obróbki drewna. Ma ona 500 m2 i wygląda jak hala w fabryce mebli. Stoi w niej kilkanaście profesjonalnych obrabiarek, w tym kilka CNC. Tu młodzież uczy się nie tylko ich obsługi, ale także programowania i szeroko pojętej wiedzy o sterowaniu numerycznym. Ale to nie koniec. – Mamy przestrzenie, o których wcześniej mogliśmy tylko marzyć – mówi Marcin Tomaszewski, kierownik warsztatów w ZS Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku, pedagog tej szkoły od 19 lat. – Jak choćby sala gimnastyczna z prawdziwego zdarzenia, sala konferencyjna, szatnia, stołówka, siłownia czy pokój relaksu. Jest też pięknie wyposażony internat na 150 uczniów. Wszak ponad 70 proc. uczniów pochodzi spoza powiatu kozienickiego. Bardzo wielu z nich – W nowej szkole mamy przestrzenie, o których wcześniej mogliśmy tylko marzyć – mówi Marcin Tomaszewski. Budowa obiektu trwała niespełna dwa lata.

Wiadomości z kraju i ze świata 15 2024/1 (277) kalejdoskop reklama jest z oddalonej o 110 km Warszawy. Ale też są uczniowie ze Śląska, Lublina czy Białowieży. Epokowa zmiana Budowę nowej szkoły rozpoczęto w styczniu 2022 r., po długich latach starań Mirosława Dziedzickiego – dyrektora szkoły. Generalnym wykonawcą była firma Skanska. Koszt inwestycji to 120 mln zł, z czego 111 mln zł wyniosła budowa obiektu, a reszta to zakup działki, projekty etc. Inwestycja w 100 proc. została sfinansowana ze środków własnych województwa mazowieckiego, które trafiły do szkoły dzięki staraniom zarządu województwa. Budynek nowej szkoły jest pasywny – przyjazny środowisku. Zainstalowana jest fotowoltaika (200 kW), pompy ciepła i rekuperacja. Przenosiny do nowego obiektu są wydarzeniem epokowym, gdyż początki szkoły sięgają 1948 r., kiedy potrzeby rynku w okresie powojennym skłoniły wielu mieszkańców Garbatki do starań, mających na celu zorganizowanie na jej terenie szkoły zawodowej o kierunku stolarskim. – Po wojnie budynek szkoły postawiono z rozebranych baraków, co miało być tymczasowe, na dwa, trzy lata…, jednak w tych budynkach aż do 2023 roku prowadziliśmy zajęcia – tłumaczy Marcin Tomaszewski. – Teraz w końcu, w roku jubileuszu 75-lecia szkoły, możemy pochwalić się nie tylko poziomem kształcenia i świetnie wykwalifikowanymi absolwentami, ale także infrastrukturą. Budynek będzie w końcu wizytówką naszej szkoły! Obiekt jest nietuzinkowy nie tylko z uwagi na wyposażenie, ale także architekturę. Stylem bowiem nawiązuje do letniskowego charakteru Garbatki, która w okresie międzywojennym była terenem rekreacyjnym i uzdrowiskowym. Stąd liczne drewniane elementy ozdobne na elewacji budynku. – W uzdrowiskowej części Garbatki, w której znajduje się szkoła, pozostało sporo willi z okresu międzywojennego, wybudowanych w stylu chalet, który przywędrował do nas ze Szwajcarii – informuje pedagog. – Dlatego zależało nam, aby wygląd budynku nowej szkoły był spójny z tym stylem. Również dlatego budynek nie jest wysoki (ma dwie kondygnacje). Co warto podkreślić, część wyposażenia nowej szkoły uczniowie sami zrobili, jak gabloty czy niektóre meble. Wszystko wykonane jest ze smakiem. Najwyższy poziom kształcenia Obecnie szkoła w Garbatce oferuje następujące kierunki kształcenia. W zakresie szkoły branżowej I stopnia (3 lata nauki po szkole podstawowej) można się kształcić w kierunkach: stolarz, cieśla, dekarz i tapicer. Budynek ma 3,5 tys. m2. Liczne drewniane zdobienia to nawiązanie do stylu chalet.

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2024/1 (277) Natomiast w zakresie technikum (5 lat nauki po szkole podstawowej) można się uczyć w kierunkach technik technologii drewna, technik leśnik oraz technik architektury krajobrazu (nowy kierunek, dostępny w ofercie szkoły od dwóch lat). – Na rok szkolny 2023/24 mieliśmy blisko 150 chętnych i otworzyliśmy pięć pierwszych klas: dwie klasy technik leśnik, jedną klasę technik technologii drewna, jedną klasę branżową o specjalności stolarz i jedną klasę technik architektury krajobrazu – wylicza Marcin Tomaszewski. W weekendy natomiast prowadzone są tzw. kursy dla dorosłych, gdyż przy szkole działa Centrum Kształcenia Ustawicznego. Są to kwalifikacyjne kursy zawodowe w specjalnościach: stolarz, cieśla, dekarz i tapicer. – Kwalifikacyjne kursy zawodowe są formą kształcenia ustawicznego, skierowaną do osób, które mają minimum 18 lat i skończyły co najmniej szkołę podstawową lub gimnazjum – wyjaśnia kierownik warsztatów. – Są one bezpłatne i realizowane w systemie zaocznym – zjazdy sobota i niedziela, co minimum 2 tygodnie. Kursy trwają 4 semestry, a kształcenie prowadzone jest w formie hybrydowej, czyli odbywają się zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne w siedzibie szkoły. – Kursy dla dorosłych rozpoczęliśmy 7 lat temu i to one wówczas uratowały naszą szkołę przed zam- knięciem – komentuje Marcin Tomaszewski. – W tamtym czasie mieliśmy problem z naborem uczniów. Do tego stare, odstraszające budynki szkoły. Więc powiat nosił się z zamiarem zamknięcia naszej placówki, czemu trudno było się dziwić. Ale zaczęliśmy rozwijać ofertę w kierunku KKZ. Zaczęło się od kursu ciesielstwa. Po dwóch latach otworzyliś- my kurs stolarstwa, który okazał się wielkim hitem. Obecnie w szkole prowadzone są równolegle dwa kursy stolarstwa. Rocznie zaczyna je 90 osób. Przyjeżdżają na nie ludzie z całej Polski: od Szczecina, po Rzeszów! A bardzo duża liczba chętnych do nauki powoduje, że na kurs po zapisaniu trzeba czekać co najmniej 3 lata. Wyczarowane z drewna Specjalne miejsce w nowej szkole zajmuje przy wejściu do budynku przestrzeń, w której wystawione będą wszystkie prace uczniów z konkursu „Wyczarowane z drewna”, organizowanego rokrocznie przez Wydawnictwo Inwestor na targach Drema. Gdyż zaznaczyć trzeba, że szkoła w Garbatce jest liderem w tym konkursie i najwięcej razy w przeszło 20-letniej historii tej rywalizacji brała w niej udział! Uczniowie szkoły już ośmiokrotnie stawali na pierwszym miejscu podium konkursu. A nagrody – maszyny i narzędzia, które wygrali, pracują w szkolnych warsztatach i służą rozwojowi kształcenia. Na Królową pracowni jest sala maszyn do obróbki drewna. Ma ona 500 m2. Wyposażona jest w obrabiarki głównie Felder Group Polska. Sale dydaktyczne są nowocześnie urządzone.

Wiadomości z kraju i ze świata 17 2024/1 (277) kalejdoskop reklama przestrzeni lat szkoła wygrała dwie pilarki tarczowe, jedną formatówkę, tokarkę do drewna, szlifierkę, frezarkę dolnowrzecionową, ścianę lakierniczą, markowe materiały ścierne i elektronarzędzia. Jak podkreśla Marcin Tomaszewski, konkurs na stałe wpisał się w kalendarz życia szkoły, a uczniowie zarażają się pasją do brania w nim udziału. Nowy obiekt pozwoli im jeszcze bardziej rozwinąć twórcze skrzydła i zaskoczyć jury nowymi projektami. Co ze starymi budynkami? Nowy kampus szkoły oddalony jest o około 3 km od starego budynku, w którym przez 75 lat historii tej placówki odbywało się kształcenie. – Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu inwestycji w nowy kampus zastanawialiśmy się, czy nie wyburzyć starej szkoły i w tym miejscu postawić nową, ale ostatecznie zdecydowaliśmy się na kupno ziemi w Garbatce-Letnisku i budowę szkoły na nowej działce – wyjaśnia nauczyciel. Co ze starymi budynkami? Jeszcze nie wiadomo, ale szkoła ma zapewnienia, że jeśli się jej przydadzą, to zostaną one i będą służyć uczniom. Zwłaszcza że w starym budynku znajduje się 5 pracowni ręcznej obróbki oraz hala warsztatowa z obrabiarkami. Całość o powierzchni 1000 m2. Marka szkoły Szkoła w Garbatce-Letnisku od lat cieszy się świetną renomą i wysokimi kwalifikacjami absolwentów. Jest godnym uwagi przykładem do naśladowania dla innych placówek edukacyjnych w zawodach drzewnych. – Pracuję w tej szkole 19 lat – puentuje Marcin Tomaszewski. – Uczył w niej również mój dziadek i uczyła się moja mama. To, że nasza szkoła ma tak dobrą renomę i jest znana na całą Polskę, to zasługa nauczycieli, którzy chcą robić coś więcej niż „odbębnić” lekcje. Dzięki naszemu zaangażowaniu wypracowaliśmy markę szkoły. Szkoły z małej miejscowości na pograniczu województw mazowieckiego i lubelskiego. Obecnie w placówce pracuje 50 nauczycieli, w tym 12 wysokiej specjalności praktyków do nauki zawodu. Jednak szkoła nie spoczywa na laurach i chce się dalej rozwijać. – Dlatego napisaliśmy nasz autorski program nauczania zawodu, który w Polsce jeszcze nie istnieje, a którym jest duże zainteresowanie – podkreśla Marcin Tomaszewski. – Szczegółów, jaki to dokładnie zawód, nie chcemy zdradzać, ale stworzyliśmy podstawę programu nauczania i projekt czeka w ministerstwie na akceptację. Mamy nadzieję, że będzie to kolejna specjalność, której niedługo będziemy mogli uczyć w naszym nowym kampusie w Garbatce-Letnisku! • Nie zabrakło miejsca na salę gimnastyczną i siłownię. Częścią nowego kampusu jest także internat z miejscami dla 150 uczniów.

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 18 2024/1 (277) wiadomości Wyzwania transformacji energetycznej Branża meblarska, choć na tle innych sektorów gospodarki nie wyróżnia się negatywnie co do swojego wpływu na środowisko, również będzie musiała zmierzyć się z wyzwaniami w obszarze podnoszenia efektywności energetycznej oraz redukcji emisji. W myśl założeń inicjatywy „Fit for 55” w perspektywie 2030 r., redukcja emisji gazów cieplarnianych powinna osiągnąć poziom 55 proc. względem wielkości notowanych w 1990 r. oraz zapewnić w skali kraju 40-proc. udział energii ze źródeł odnawialnych. Te wyzwania obejmują zarówno dużych, jak i mniejszych wytwórców, którzy dominują na polskim rynku. Jak wskazują eksperci, dla osiągnięcia pożądanego efektu kluczowe jest, aby proces dekarbonizacji został odpowiednio zaplanowany oraz przeprowadzony w sposób świadomy i kompleksowy. Problematyka ta wchodzi na salony, a odbiorcy – również polskich mebli – przy podejmowaniu decyzji zakupowych coraz większą wagę przywiązują do tych zagadnień. To sprawia, że z myślą o zachowaniu mocnej pozycji na globalnym rynku, nie wolno jej lekceważyć. Przyszłość pod znakiem ESG Konkurencja nie śpi, a polscy meblarze z myślą o zachowaniu pozycji na światowych rynkach muszą patrzeć w przyszłość. Zagadnieniami, których nie wolno im lekceważyć, są te związane ze zrównoważoną działalnością, tj. problematyką ESG (E – środowisko <z ang. Environmental>, S – społeczna odpowiedzialność <z ang. social responsibility> i G – ład korporacyjny <z ang. corporate governance>), obejmującą m.in. sferę wpływu działalności gospodarczej na środowisko naturalne. Polityka klimatyczna przedsiębiorstwa oraz wynikająca z niej redukcja śladu węglowego stała się nowym elementem przewagi konkurencyjnej, który – zgodnie z przewidywaniami analityków – w perspektywie najbliższych lat będzie miał coraz większe znaczenie. Ślad węglowy produktu w niedalekiej perspektywie stanie się jednym z istotnych czynników wyboru oferty przez klientów, z czym już dzisiaj zaczynają mierzyć się przede wszystkim eksporterzy. Informacja na temat śladu węglowego Odbiorcy przy podejmowaniu decyzji zakupowych, coraz większą wagę przywiązują do zagadnień związanych z ESG, dlatego coraz więcej firm komunikuje te wartości. Fot. Małgorzata Gackowska

Wiadomości z kraju i ze świata 19 2024/1 (277) kalejdoskop produktu coraz częściej pojawia się na opakowaniach czy fakturze zakupu produktów, a rosnąca świadomość społeczna, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, sprawia, że klienci zaczynają uwzględniać tego typu informacje w swoich wyborach rynkowych. Już od kilku lat, szczególnie na rynku europejskim, wykładniczo rośnie liczba firm ujawniających swój ślad węglowy oraz inne działania prośrodowiskowe za pomocą platform ratingowych wspomagających przejrzystość i porównywalność raportowanych danych. Sytuację wzmaga dodatkowo implementacja Dyrektywy CSRD – stanowiącej jeden z kluczowych elementów europejskiego pakietu klimatycznych inicjatyw ustawodawczych „Fit for 55” – zgodnie z którą coraz większa grupa przedsiębiorców zobowiązana będzie do mierzenia oraz uwzględnienia w rocznym sprawozdaniu z działalności ustandaryzowanych i szczegółowych danych niefinansowych – w tym m.in. dotyczących stanu wdrożenia strategii klimatycznej oraz stopnia redukcji śladu węglowego przedsiębiorstwa. W Polsce obowiązek ten obejmie największe przedsiębiorstwa już w przyszłym roku, a w kolejnych latach będzie stopniowo obejmował również mniejsze firmy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Duon, dotyczących transformacji energetycznej, jedynie niewielki odsetek polskich firm przemysłowych, zobowiązanych do podjęcia działań dekarbonizacyjnych oraz ich ujawnienia, już je podjął. Podobnie wygląda też sytuacja w przedsiębiorstwach innych aniżeli przemysłowe. Polskie firmy znacząco odstają w tej kwestii od swoich zagranicznych konkurentów. Do istotnych barier należą w tym obszarze niewątpliwie: niska świadomość, brak właściwego doradztwa oraz ograniczone możliwości finansowe. – Pamiętajmy, że zgodnie z założeniami „Polityki energetycznej Polski do 2040” – do 2030 roku na transformację energetyczną polskiej gospodarki skierowanych zostanie ze środków unijnych i krajowych, w ramach różnych mechanizmów, ok. 260 mld zł. Te środki mają służyć właśnie osiąganiu celów określonych przez pakiet „Fit for 55” – komentuje Justyna Mirek, dyrektor ds. Transformacji Energetycznej ENERGOPROJEKT-KATOWICE SA. – Wobec faktu, że niejednokrotnie budżet inwestycji dekarbonizacyjnych stanowi najistotniejsze ograniczenie w realizacji tego typu działań, warto podkreślić, że istnieją na rynku rozwiązania pozwalające finansować cały proces, np. w formule „energia jako usługa”, bez konieczności inwestycji kapitałowej po stronie beneficjenta. Współpracujemy ściśle z takimi instytucjami – podsumowuje ekspertka. Podstawowym założeniem przyjętej przez UE inicjatywy „Fit for 55” jest osiągnięcie w perspektywie 2030 r. redukcji emisji gazów cieplarnianych do poziomu 55 proc. względem wielkości notowanych w 1990 r. oraz zapewnienie w skali kraju udziału 40 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. – Niewątpliwie również branża meblarska, choć na tle innych sektorów gospodarki nie dominuje pod względem emisyjności, będzie musiała zmierzyć się z wyzwaniami w obszarze podnoszenia efektywności energetycznej oraz redukcji emisji. Dekarbonizacja jest procesem złożonym i niełatwym, gdyż dotyka wielu obszarów w przedsiębiorstwie, a stosowane rozwiązania są w większości odmienne od tych dobrze znanych przedsiębiorcom. Szczególnie w kwestii zaopatrzenia w ciepło i energię, proces dekarbonizacji wiąże się często z koniecznością stosowania równolegle kilku systemów wytwórczych, wykorzystujących odnawialne źródła energii, które muszą być optymalnie dobrane do potrzeb i uwarunkowań danego przedsiębiorstwa oraz muszą ze sobą współpracować i być powiązane inteligentnym systemem sterowania. Źle dobrana pompa ciepła może zwiększyć zużycie energii, zamiast je ograniczyć, a produkcja energii z paneli fotowoltaicznych może okazać się nieefektywna. Dlatego kluczowe jest, aby proces dekarbonizacji przedsiębiorstwa został odpowiednio przygotowany i zaplanowany oraz przeprowadzony w sposób świadomy i kompleksowy, co stanowi warunek uzyskania zakładanej efektywności. Duże znaczenie odgrywa tu odpowiednie doradztwo – mówi Justyna Mirek. – Przewidujemy rosnącą rolę tego rodzaju usług, nakierowanych na wsparcie przedsiębiorstw w redukcji ich zapotrzebowania na energię i ograniczeniu poziomu jej zużycia, a tym samym redukcji kosztów energii elektrycznej i ciepła oraz emisji CO2 – dodaje. Droga do dekarbonizacji branży meblarskiej W dużym skrócie proces dekarbonizacji można sprowadzić do sześciu kroków. Obejmują one: audyt i obliczenie bieżącego śladu węglowego przedsiębiorstwa, wytyczenie celów klimatycznych i opracowanie strategii klimatycznej przedsiębiorstwa, przygotowanie i analizę konkretnych rozwiązań technologicznych optymalnych dla danego przedsiębiorstwa, a następnie zapewnienie finansowania oraz przygotowanie i wdrożenie stosownych działań i inwestycji. – W praktyce wymaga to specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Na tyle specjalistycznej, że przedsiębiorstwa, których profil działalności nie obejmuje tej sfery, będą miały ogromny problem. Nie dziwi zatem, że opracowanie strategii dekarbonizacji, liczenie i raportowanie śladu węglowego czy dobór i wdrożenie konkretnych rozwiązań technologicznych w zakresie nowych źródeł energii w zakładach produkcyjnych stają się usługą. Nasze niezwykle bogate doświadczenia w branży energetycznej pozwoliły nam przygotować stosowne narzędzia i modele numeryczne, które umożliwiają już na etapie przygotowania strategii określenie z dużą dokładnością, jaki będzie stopień redukcji CO2, jaka ilość energii zostanie pozyskana ze źródeł odnawialnych, a także, co istotne, jaki będzie jednostkowy koszt ciepła i energii elektrycznej po wdrożeniu przygotowanych przez nas rozwiązań. Ceny energii ze źródeł pogodowozależnych są przewidywalne i niezależne od inflacji czy uwarunkowań rynkowych, cechuje je bardzo ograniczona zmienność, gdyż zależą przede wszystkim od poziomu poniesionych nakładów inwestycyjnych, a udział kosztów operacyjnych jest stosunkowo niewielki. Podstawą sukcesu w dążeniu do oczekiwanego efektu jest przejrzysty i wykonalny plan działań, a EPK posiada zasoby, by taki plan przygotować – podkreśla Justyna Mirek. • — gac / źródło: EPK Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Duon, dotyczących transformacji energetycznej, jedynie niewielki odsetek polskich firm przemysłowych, zobowiązanych do podjęcia działań dekarbonizacyjnych oraz ich ujawnienia, już je podjął.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz