Meblarstwo - komponenty i technologie 2/2022

Wiadomości z kraju i ze świata 2 5 2022/2 (254) k a l e j d o s ko p reklama może być chociażby znana „przygoda” firmy Apple, która walczyła o znak IPAD przez lata, płacąc za spór i odzyskanie prawa ogromne kwoty, ponieważ chińska firma Proview Technology zarejestrowa - ła na swoją rzecz w Chinach znak towarowy „iPad” i pozwała Apple o odszkodowanie. Zasada first to file dawała priorytet prawu chiń - skiej firmy. Spór zakończył się zawarciem „ugody”, na podstawie której firma Apple zapłaciła chińskiej firmie 60 mln dol. Niech bę - dzie to wyraźną przestrogą przed ignorowaniem problemu. Obalić mity Powodem braku rejestracji znaku w Chinach są najczęściej funkcjonu - jące błędne mity. Oto najbardziej typowe. Pierwszy to popularne twierdzenie, że jeżeli firma nie sprzedaje towarów na rynek chiński, to rejestracja znaku towarowego w Chi - nach jest zbędna. Mit ten opiera się na błędnym przekonaniu, że fir - my, które „tylko” produkują w Chinach, nic tam jednak nie sprzedają, sprzedaż zaś prowadzą na terenie obszaru docelowego, np. wUE, tym samym nie używają znaku na terenie Chin. Jednak produkcja towarów, na które nanoszony jest znak, a dalej ich eksport, mogą być uznane za używanie znaku. W polskiej usta - wie Prawo własności przemysłowej jest to wprost nazwana forma używania znaku towarowego polskiego – poprzez wyłącznie jego eksportowanie: Przez używanie znaku, […] rozumie się również używanie znaku: przez umieszczanie znaku na towarach lub ich opakowaniach wyłącz - nie dla celów eksportu; art. 164 ust. 4 pkt 2 p.w.p. W Chinach sytuacja realizacji praw wyłącznych, wynikających z tamtejszych zarejestrowanych znaków towarowych, bywa niejed - nolita: chińskie służby celne interpretują często eksport jako naru - szenie prawa do znaku i trudno się temu dziwić na gruncie różnych ustawodawstw na świecie. Od czasu decyzji Chińskiego Najwyższego Sądu Ludowego (SPC) z 2020 r., który stwierdził, że w pewnych oko - licznościach prawo znaków towarowych ma zastosowanie nawet do produktów przeznaczonych wyłącznie na eksport, liczba realnych za - trzymań znacząco wzrosła. SPC podkreślił jednak, że naruszenie za - wsze musi być rozpatrywane indywidualnie dla każdego przypadku. W tej konkretnej sprawie stroną powodową była Honda, która wnio - sła pozew przeciwko nieuprawnionemu eksporterowi o naruszenie swoich praw. Z powyższego wynika jasne przesłanie, iż podstawowym zabez - pieczeniem każdego przedsiębiorcy powinna być rejestracja przy - najmniej nazwy oraz logo firmy, nazw kolekcji, nie tylko na obsza - rze docelowym, ale i w kraju produkcji, tj. w omawianym przypadku w Chinach. Drugi mit to poczucie „własności marki” – sama świadomość by - cia uprawnionym do znaku towarowego, niestety, nie wystarcza. Od strony formalnej w Chinach obowiązuje wspomniana już zasada: „kto pierwszy, ten lepszy”. Prawo wyłączne dostaje zatem ten podmiot, który jako pierwszy złoży wniosek o rejestrację marki, znaku graficz - nego lub innego niematerialnego prawa. Odzyskanie tak utraconych praw jest czasochłonne i kosztowne, a często wręcz niemożliwe. Zwlekanie i oszczędzanie na rejestracji znaków towarowych, wzo - rów, wynalazków to wielokrotnie zweryfikowana przez życie błędna strategia. Własność intelektualna to kluczowy instrument do wspierania firm i wyprzedzania konkurencji. Problemy dotyczące naruszeń, blo - kowania działań, towarów na granicy, sporów sądowych pojawiają się na całym świecie, jednak Chiny kumulują je ze względu na skalę prowadzonej tam produkcji. Za nieracjonalne należy uznać podejście zwlekające z uzyskaniem ochrony na znak/wzór/wynalazek, a więc z ignorowaniem tematu własności intelektualnej. Oczywiście może się „poszczęścić”, ale najczęściej to chwilowe, a wtedy miejmy nadzie - ję, że nie zapłacimy zamiast 2500 dol. za rejestrację znaku, podobnie jak Apple, 60 mln dol. za spóźnioną decyzję. Zakładając, iż posiadamy zgłoszony/zarejestrowany znak pol - ski lub unijny, koszt rozszerzenia jego ochrony na Chiny wynosi ok. 1800--2500 USD. • *Autorem tekstu jest Uladzimir Cybulka, rzecznik patentowy, ekspert z Poraj ® Kancelaria Prawno-Patentowa, www.poraj.com . Kiedy bezwzględnie należy rejestrować swoje znaki w Chinach? Zawsze gdy: - produkujemy swój towar lub opakowania w Chinach, nawet gdy sprzedajemy je gdziekolwiek indziej; - kupujemy produkty lub opakowania w Chinach, oznaczane naszym znakiem i sprzedajemy gdziekolwiek indziej; - sprzedajemy nasze produkty w Chinach; - nasz towar przemieszcza się w tranzycie przez Chiny; - wystawiamy nasze towary na targach w Chinach, bierzemy udział w przetargach, negocjacjach handlowych.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz