Meblarstwo - komponenty i technologie 4/2021

Wiadomości z kraju i ze świata 2 3 2022/4 (256) k a l e j d o s ko p wiadomości Certyfikacja produktów wcentrum uwagi Certyfikat to nie tylko „licencja” pozwalająca producentowi na udział w przetargach czy spełnienie określonych wymagań, ale również dokument poświadczający jakość wykonania, który może stać się dla klienta ważnym powodem wyboru danego produktu. TEKST: Tomasz Bogacki C ATAS to niezależny włoski insty - tut, który od ponad 40 lat zajmuje się testami laboratoryjnymi, cer - tyfikacją i działalnością badawczo-rozwo - jową. Od samego początku bardzo blisko współpracuje z firmami z branży drzewnej i meblarskiej, pomagając im podnosić ja - kość i niezawodność swoich produktów. Odbywa się to z korzyścią zarówno dla użytkowników końcowych, jak i środowi - ska naturalnego. Co dzień w centrach ope - racyjnych San Giovanni al Natisone (Udi - ne) i Lissone (Monza) przeprowadzane są analizy chemiczne, testy fizyczne i mecha - niczne surowców i komponentów dla prze - mysłu drzewnego, meblarskiego i budow - nictwa drewnianego, a także powstających w tych branżach produktów finalnych. Dzięki ogromnej wiedzy i specjalizacji CA - TAS uważany jest obecnie za największe europejskie laboratorium do testowania i badań stosowanych w tych sektorach. In - stytut dysponuje laboratoriami o łącznej powierzchni 10 000 m 2 , gdzie wykonywa - nych jest ponad 50 000 różnego rodzaju te - stów rocznie. Wszystkie testy wykonywane są na wysokim poziomie kompetencji. Testy przeprowadzane są zgodnie z normami eu - ropejskimi (EN), międzynarodowymi (ISO) i krajowymi (UNI, DIN, BS, NF, ASTM, ANSI) lub też specyficznymi wymogami rynku. W laboratoriach pracuje ponad 50 eksper - tów reprezentujących różne dziedziny na - uki, od inżynierów i technologów drewna, poprzez chemików, biologów, matematy - ków i fizyków. Oprócz tego CATAS zrzesza ponad 1 300 członków. W ostatnich latach temat certyfikacji produktów stał się priorytetem w branży meblarskiej. W związku z rosnącym za - interesowaniem certyfikacją, CATAS za - inwestował w nową stronę internetową, która pozwoli dowiedzieć się więcej o tym, co kryje się pod pojęciem certyfikacji pro - duktów „Catas Quality Award”. Pierwszą nagrodę „CQA-Catas Quali - ty Award” instytut przyznał w 1993 r. za narzędzie do poświadczania niskiej emisji formaldehydu z płyt drewnopochodnych. Dziś CATAS wydaje ponad 180 różnych certyfikatów w zakresie od systemów na - noszenia powłok do belek klejonych, od materiałów surowych po place zabaw. Chociaż dokumenty te są kluczowe z punk - tu widzenia ostatecznej jakości każdego produktu, który trafia do konsumenta koń - cowego, zawsze wyrażały swoją wartość i znaczenie w kontaktach B2B, czyli w re - lacjach między producentami zaangażo - wanymi w przetwarzanie surowców w pół - produkty, a następnie w wyroby gotowe. – Sytuacja na rynku zmienia się bardzo szybko i coraz więcej bodźców zachęca nas do działania w kierunku konsumenta końcowe - go – skomentował Franco Bulian, dyrektor CATAS. – Jest to trend, który jeszcze bardziej podnosi wartość naszej pracy i w coraz więk - szym stopniu staje się sposobem na informo - wanie w jasny i skuteczny sposób użytkowni - ków końcowych o jakości tego, co kupują. Od pewnego czasu pracujemy również nad sku - tecznymi narzędziami w dziedzinie komuni - kacji na temat wydawanych naszym klientom certyfikatów. Mam na myśli zmianę stylizacji naszych znaków certyfikujących, które pozwa - lają nam „mówić” bezpośrednio do konsumen - ta lub do tych, którzy kupują certyfikowane materiały. Nasz znak to wartość zapewnia - jąca bezpieczeństwo i jakość wykonania. Jest ona zagwarantowana przez niezależny organ uznanych w sektorze autorytetów kojarzonych natychmiast ze znakiem Catas Quality Award, „Made in Italy by Catas”. Najważniejsze w działalności CATAS jes to, że poświadcza on jakość w całym łańcuchu dostaw – aż do konsumenta końcowego. Przyczyniają się do tego mię - dzy innymi kompetencja ekspertów oraz informacje napływające od użytkowni - ków. Z jednej strony użytkownicy, dzięki nieskończonej liczbie źródeł informacji, mogą dziś wybierać różne produkty. Jed - nak najważniejsze to znaleźć wiarygodne i cieszące się autorytetem znaki certyfiku - jące. Z drugiej strony, wśród firm istnieje powszechna świadomość, że certyfikacja jakości – na każdym poziomie procesu tworzenia wartości – jest niezbędnym elementem dostępu do rynków, wykazy - wania kompetencji i wyrażania przewagi konkurencyjnej. – Nowe czasy bardzo szybko otwierają nowe scenariusze – podsumował Franco Bulian. – Z biegiem lat zdefiniowaliśmy i na - dal ustanawiamy nowe procedury testowa - nia, zgodne z aktualnymi i rygorystycznymi normami dotyczącymi na przykład zrów - noważonego rozwoju. Robimy to po to, aby konkretnie zademonstrować, ile i jakie war - tości są ukryte za tym często nadużywanym słowem. •

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz