Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2021

Wiadomości z kraju i ze świata 1 5 2021/10 (250) k a l e j d o s ko p reklama eksportu mebli, a tym samym także drugim największym eksporterem globalnie (za przodującymi Chinami). Warto odnotować, że udział w światowym eksporcie cały czas rośnie i obecnie wynosi ok. 7,7 proc. Raport wskazuje jednocześnie, że pew - ne motory wzrostu wyczerpują się i roz - wój w oparciu o nasze naturalne przewagi konkurencyjne nie gwarantuje już takiej dynamiki jak kiedyś – bariery, na które zwraca się uwagę, od dłuższego czasu faktycznie ulegają materializacji i mają wymierny wpływ na wyniki. Jednostkowa wartość polskiego eksportu mebli pozo - staje na jednym z ostatnich miejsc w Eu - ropie i od kilku lat nie rośnie w relacji do średniej UE. Firmy starają się utrzymać jak najbardziej atrakcyjne dla zagranicznych kupujących ceny, ale przy szybko rosną - cych kosztach pracy i materiałów coraz wyraźniej wpływa to na naszą rentowność i konkurencyjność, co jest już widoczne w szerokich statystykach branżowych. Dzieje się tak ze względu na wciąż domi - nujący w kraju podwykonawczy model biz - nesowy (realizacja produkcji na zlecenie, często pod obcą marką), który implikuje rywalizowanie ceną. Wymienione trendy wymuszają na branży ewolucję, a ta rzeczywiście ma miejsce, choć następuje w sposób niejed - norodny. Jedną z możliwości rozwoju sta - nowi poszukiwanie nowych kierunków eksportowych. Drugim ważnym działaniem dostosowawczym jest jakość operacyjna. Trzecim obszarem są natomiast inwestycje w markę i promocję własnego designu. Uzupełnieniem tego panelu dyskusyj - nego był wykład Andrzeja Latoszka – eks - perta z Departamentu Bankowości Między - narodowej i Finansowania Eksportu Banku Pekao SA – o możliwościach finansowania ekspansji zagranicznej branży meblarskiej. Zwieńczeniem Kongresu był wykład pt. „Twoja firma będzie tak dobra, jak Ty sam”, który poprowadził Jerzy Osika – ekspert edukacji biznesowej i rozwoju osobistego, notabene prowadzący całe, tegoroczne spotkanie. Uczestnicy dowiedzieli się, jak dbając o wzrost swoich kompetencji oso - bistych, przyspieszą rozwój swoich firm, a dzięki lepszemu zarządzaniu samym sobą, sprawniej będą zarządzać ludźmi i procesami w biznesie. Po podsumowaniu Kongresu, Jan Szy - naka – prezes Ogólnopolskiej Izby Gospo - darczej Producentów Mebli, prezes grupy Szynaka Meble oraz Joanna Kucharska – dyrektor Grupy Produktów Międzyna - rodowych Targów Poznańskich, wręczyli statuetki Ambasadorów Meblarstwa za społeczną odpowiedzialność w biznesie. W imieniu swoich firm nagrody odebrali: Artur Okliński, dyrektor generalny GTV Poland; Barbara Żerdzicka, dyrektor De - partamentu Zakupów Handlowych Black Red White; Eryk Szczygioł, prezes DES Meble; Robert Chmielewski, właściciel & CEO Complet Chmielewscy oraz Jarosław Masina, kierownik Działu Marketingu, rzecznik prasowy SWISS KRONO. • VI Ogólnopolski Kongres Meblarski „Polskie meble – konkurencyjna Polska”, zorganizowany tradycyjnie przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli, przy wsparciu Międzynarodowych Targów Poznańskich, zgromadził kilkudziesięciu przedstawicieli branży meblarskiej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz