Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2022

k a l e j d o s ko p Wiadomości z kraju i ze świata 3 0 2022/10 (262) wiadomości T argi to możliwość poznania najnow- szych trendów i innowacji branżo- wych. Służą one temu, aby firmy, projektanci eksponowali na nich swoją mar- kę, wizerunek, projekty i produkty, zawie- rali kontrakty. Mają one także szczególne znaczenie dla ochrony praw własności in- telektualnej, która często jest przedmiotem kradzieży właśnie na targach. To obszerny i wielowątkowy temat, który wymaga tak- że odpowiedniej perspektywy czasowej. To, co proponujemy tu i teraz, to praktycz- ne wskazówki dla wystawców dotyczące ochrony ich marki i designu jako praw IP podczas targów. Marka Marka to najważniejszy element budowa- nia wizerunku firmy. Identyfikuje i umożli- wia komunikację z jej odbiorcami. Chronimy ją „znakami towarowymi”, które należy re- jestrować w Urzędzie Patentowym (w Pol- sce, Europie lub na świecie). Marka dotyczy nie tylko oznaczeń samej firmy, ale i tych dla poszczególnych produk- tów typu meble, akcesoria, płyty, podłogi, maszyny, kleje, całe kolekcje itd. Oto przykładowe korzyści z posiada- nia zarejestrowanej i bezpiecznej marki: ochrona przed naruszycielami i „złodzie- jami” marek; większa siła negocjacyjna z partnerami handlowymi; większe moż- liwości zarobku (np. udzielanie licencji, budowanie franczyz); możliwość wpro- wadzania produktów i usług pod marką do obrotu, z wyższymi cenami (marko- we produkty mają statystycznie wyższe ceny); możliwość budowania długofalo- wych strategii marketingowych, co pozwoli na zwiększenie przychodów; zwiększanie marży i udziału w rynku; wyróżnienie wła- snego produktu, firmy, nazwiska w ofercie rynkowej produktów lub usług, co odróżnia od produktów konkurencji i daje przewagę rynkową, no name – no money; zwiększo- na skuteczność planowania i inwestowania (marki mogą być przedmiotem np. sprze- daży, darowizny, zastawu, są dziedziczone itd.); budowanie lojalnej społeczności wokół firmy i marki. To tylko przykłady. Niewątpliwie rejestra- cjamarki, brandu, logo jako znaku towarowego to kluczowa decyzja. Tu działa zasada: kto jako pierwszy zgłosi znak towarowy, temu przysłu- guje prawo. Zaniedbanie, poprzez późne zgło- szenie bądź brak zgłoszenia, może firmę wiele kosztować, czego doświadczyłowielu polskich oraz światowych przedsiębiorców. Poprzez rejestrację uzyskujemy prawa wyłączne, czyli monopol do używania logo dla wskazanych towarów/usług na danym teryto- rium. Brak praw do znaku towarowego unie- możliwia jego zgodne z prawem używanie. I tu zaczynają się kłopoty nie tylko organizacyjne, ale i finansowe. Gdy naruszamy cudze prawa, musimy się liczyć także z blokowaniem towa- rów, zakazem ich sprzedaży, zmianą domeny, folderów, odszkodowaniami czy np. przeprosi- nami. To dość bolesny proces, którego, jeżeli to możliwe, radzimy unikać. Design Wygląd zewnętrzny, określany jako design, coraz częściej decyduje o losie produktu w takim samym stopniu, co jego funkcjonal- ność. Współczesne wzornictwo przemysło- we odwołuje się m.in. do szacunku, tradycji, zamiłowania do innowacji, nowych tech- nologii oraz poszanowania dla środowiska. Dlatego dobry wzór to estetyka, funkcjo- nalność, przydatność i atrakcyjność dla od- biorcy w jednym. Nowoczesny i oryginalny wzór podno- si wartość produktu. Tę modę dostrzegają przedsiębiorcy coraz częściej inwestujący w jakościowe wzornictwo. Design staje się cichym ambasadorem niejednej mar- ki, dlatego jego ochrona wymaga uwagi i przemyślanej strategii producenta lub projektanta. Co może być chronione jako wzór prze- mysłowy? Na gruncie polskim definiuje nam to Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Wzorem podlega- jącym rejestracji jest nowa postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolo- rystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. Wzór przemysłowy uznaje się za nowy, jeżeli przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji, identyczny wzór nie został udostępniony publicznie, z zastrzeżeniem, że za identyczny uznaje się również wzór, który różni się jedynie nieistotnymi szcze- gółami. Wzór posiada indywidualny cha- rakter, jeżeli ogólne wrażenie wywołane na zorientowanym użytkowniku jest od- mienne. Innymi słowy wzór daje mu poczu- cie nowości i świeżości. Własność intelektualna na targach Zanim rozstawimy stoisko targowe, zanim pierwsi klienci odwiedzą nas na targach, warto przygotować sobie wewnętrzną procedurę uwzględniającą to, co należy zrobić przed targami, podczas, jak i po wydarzeniu, aby prezentowane projekty nie zostały skopiowane, a jeśli już tak się stanie, by łatwo odzyskać skradzioną własność.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz