Handel między firmami ma charakter relacyjny i jest bardziej złożony niż transakcje konsumenckie

Handel między firmami ma charakter relacyjny i jest bardziej złożony niż transakcje konsumenckie

Firmy mają możliwość kupowania produktów od zweryfikowanych dostawców, negocjując ceny i ustalając warunki transakcji bezpośrednio z wybranymi dostawcami.

Tomaszem Nowakiem, współzałożycielem i dyrektorem operacyjnym platformy merXu rozmawiał Jerzy Piątkowski

Meblarstwo: Przybliżmy na wstępie, czym jest platforma merXu?

Tomasz Nowak: Mówiąc najkrócej, merXu jest platformą, która umożliwia firmom sprzedawanie i kupowanie produktów w Internecie. Konsumenci indywidualni nie mogą korzystać z merXu. Koncentruje się głównie na kategoriach przemysłowych, takich jak budownictwo, narzędzia, elektrotechnika i oświetlenie, instalacje grzewcze, wentylacyjne, chemia, maszyny, HoReCa.

Meblarstwo: Co ją wyróżnia na tle innych platform internetowych świadczących usługi B2B?

T.N.: MerXu.com w jakimś stopniu podobne jest do takich serwisów jak eBay czy Allegro, ponieważ – podobnie jak one – łączy sprzedających z kupującymi. Firmy mają możliwość kupowania produktów od zweryfikowanych dostawców, negocjując ceny i ustalając warunki transakcji bezpośrednio z wybranymi dostawcami. Platforma pozwala na bezpośredni kontakt za pomocą komunikatora, gdzie strony mogą ze sobą negocjować i ustalać wszystkie warunki realizowanych transakcji. To właśnie odróżnia merXu od innych serwisów, które najczęściej nie pozwalają na bezpośredni kontakt kupującego ze sprzedającym.

Meblarstwo: Dlaczego zdecydowano się na taką formę kontaktu?

T.N.: Platforma powstała na fundamentach wiedzy i doświadczenia zespołu menedżerów, którzy przez kilkanaście lat z sukcesami rozwijali rynek e-commerce w Polsce i innych krajach regionu. Oprócz mnie trzon firmy tworzą Przemysław Budkowski, Piotr Nowjalis, Sebastian Pietrowski oraz Václav Liška. Część z nas była związana w pewnym okresie na przykład z Grupą Allegro. Zdecydowaliśmy się na tę formę, ponieważ naszym zdaniem handel między firmami ma charakter relacyjny i jest bardziej złożony niż transakcje konsumenckie. Dlatego komunikator merXu umożliwia transakcję w lokalnych językach. Kupujący z Czech czy Słowacji może z łatwością rozmawiać ze sprzedającym z Polski czy Estonii w swoim własnym języku.

Meblarstwo: MerXu jest platformą międzynarodową?

T.N.: Tak, nie ogranicza się tylko do rynku polskiego. Dzięki temu firmom, które sprzedają, merXu daje szanse rozwijania sprzedaży na rynkach międzynarodowych, bez ponoszenia znaczących inwestycji i podejmowania ryzyka związanego z wejściem na nowe rynki. Firmy, które kupują dzięki merXu, poprawiają swoje procesy zakupowe poprzez lepszą dostępność oferowanych produktów, możliwość negocjacji cen czy przede wszystkim robienie zakupów w jednym miejscu. MerXu oferuje też możliwość składania zapytań ofertowych. Jeśli kupujący szuka dostawcy jakichś niestandardowych produktów, może w prosty sposób złożyć zapytanie ofertowe, które trafia do zarejestrowanych na merXu dostawców. 

Meblarstwo: Z jakich krajów pochodzą obecnie kupujący i sprzedający?

T.N.: Platforma gromadzi kupujących i sprzedających z krajów Unii Europejskiej: Polski, Czech, Słowacji, Litwy i Estonii. W kolejnych miesiącach MerXu.com będzie dostępne w Rumunii, na Węgrzech, Łotwie i na terenie Niemiec. 

Meblarstwo: W jaki sposób platforma łączy producentów i usługodawców z odbiorcami?

T.N: Platforma skupia producentów i dystrybutorów, którzy za pomocą merXu chcą rozwijać swoją sprzedaż B2B w kanale online. Oferowane przez nich produkty zawierają informacje o parametrach technicznych, cenie, warunkach dostawy. Sprzedający może wskazać kraje, w których chce być obecny i określić cenę w walucie lokalnej. Już dzisiaj na merXu kupujący znajdą ponad 1,5 mln ofert, więc jest w czym wybierać. Tak szeroka oferta powoduje, że firmy chętnie odwiedzają merXu, mając szansę na korzystne zaopatrzenie. Do firm kupujących należą zarówno hurtowanie, jak też różnego rodzaju firmy usługowe. Kupujący mogą poprosić sprzedającego o wycenę i korzystając z komunikatora, zacząć bezpośrednią rozmowę ze swoim potencjalnym kontrahentem. Pisząc do swojego potencjalnego dostawcy, mogą mu zadać szereg pytań dotyczących dostępności produktu, ostatecznej ceny czy warunków dostawy. Za pomocą komunikatora odbywają się negocjacje i ustalenie ostatecznej formy transakcji.

Meblarstwo: Jakie są koszty korzystania z platformy?

T.N.: Obecnie korzystanie z merXu jest bezpłatne dla sprzedających i kupujących, co tym bardziej wpływa na atrakcyjność platformy merXu.

Meblarstwo: Czy prowadzący platformę weryfikują firmy sprzedające i kupujące?

T.N.: Zarówno firmy, które chcą sprzedawać, jak też firmy, które chcą kupować, są weryfikowane przez merXu.

Meblarstwo: W jaki sposób merXu weryfikuje oferty i zabezpiecza klientów przed nieuczciwymi podmiotami?

T.N.: Pierwszym krokiem weryfikacji jest sprawdzenie, czy dany podmiot rzeczywiście istnieje i czy jest aktywną firmą. MerXu dostarcza swoim użytkownikom dostęp do 10 raportów miesięcznie, które opisują wiarygodność finansową danego podmiotu. Na przykład kiedy sprzedający wchodzi w interakcję z kupującym, który chce zamówić jakieś produkty, ale wymaga odroczonego terminu płatności, zdecydowanie warto zweryfikować aktualną sytuację finansową kupującego. Temu właśnie służą raporty, które dostarczamy użytkownikom merXu. Raporty są dostępne w Czechach, Estonii, na Słowacji, a także w Polsce. Już niebawem wprowadzimy dodatkowe narzędzia użytkowników platformy.

Meblarstwo: Jakie korzyści mogą mieć firmy korzystające z platformy merXu?

T.N.: MerXu może stać się z łatwością centrum zaopatrzenia firm z branż meblarskiej i drzewnej. Dzisiaj merXu oferuje blisko 2 mln produktów, które są istotne dla różnych kategorii przedsiębiorstw. Większość firm może  zaopatrywać się kompleksowo na merXu. Znajdą tu narzędzia, elementy złączne, okucia i mocowania BHP. Kupujący mają dostęp do wielu nowych dostawców i mogą weryfikować ceny swoich dotychczasowych kontrahentów. Z kolei sprzedający, producenci i dystrybutorzy mają szansę dotrzeć do nowych klientów na rynkach lokalnych i zagranicznych. Już wkrótce merXu otworzy się na Rumunię, Węgry i rynek niemiecki. Szczególnie Niemcy wydają się bardzo atrakcyjnym kierunkiem dla wielu polskich przedsiębiorców. Korzystanie z merXu pozwala na podejmowanie działań handlowych na nowych rynkach, bez ponoszenia znaczących inwestycji. MerXu tłumaczy na lokalne języki oferty sprzedających, prowadzi intensywne działania marketingowe i rozwija funkcjonalności platformy. Kupowanie na merXu jest łatwe i tanie. Platforma oferuje dzisiaj szereg działań promocyjnych, dzięki którym kupujący mogą znacznie zaoszczędzić na zakupach robionych na merXu.

Meblarstwo: W branży meblarskiej jest wiele firm z sektora MŚP. Czy do nich Wasza oferta również jest skierowana i może być atrakcyjna?

T.N.: Na pewno jest atrakcyjna i odpowiednia. Dzięki niej także mniejsi dostawcy mają możliwość włączenia się do realizacji większych projektów. Dodajmy do tego również branże przemysłowe, w których procesy nie są jeszcze zdigitalizowane, a którym wychodzi naprzeciw merXu. A przede wszystkim jest również odpowiedzią na ciągły wzrost handlu e-commerce B2B, którego obroty na koniec zeszłego roku wyniosły około 447 mld zł i wzrosły o około 30 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Meblarstwo: Dziękuję za rozmowę.