Współcześni projektanci mebli zwracają uwagę by były nie tylko użyteczne, ale by codzienne ich używanie wspierało dobrostan użytkowników. W jaki sposób? To właśnie badają naukowcy z Katedry Meblarstwa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wspólnie ze specjalistami z uczelni artystycznych, medycznych i technicznych oraz samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci w kilku krajach UE.
Eksperci pracują nad rozpoznaniem możliwości poprawy dobrostanu dzieci dzięki wykorzystaniu do projektowania mebli i wnętrz koncepcji projektowania sensorycznego. Elementy, z których składa się nasze bezpośrednie otoczenie, w tym meble oraz wystrój wnętrz, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu naszych doświadczeń sensorycznych. Wybór kolorów, kształtów, faktur i materiałów w przestrzeni może znacząco wpływać na nastrój i percepcję. Włączenie elementów sensorycznych, takich jak dźwięki, aromaty czy doświadczenia dotykowe, może dodatkowo wzmocnić praktykowanie uważności.
– Doszliśmy do wniosku, że jeśli zaczniemy użytkować, a wcześniej projektować meble w sposób bardziej świadomy, nie skupiając się tylko i wyłącznie na zmyśle wzroku, ale na całej gamie odczuć fizycznych i psychicznych, rozwijać będziemy, jakże potrzebną w dzisiejszych czasach, uważność i wypełnimy również pewną niszę na rynku – tłumaczy kierowniczka projektu, dr hab. Beata Fabisiak z Katedry Meblarstwa Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Takich produktów nie jest bowiem dużo. Zasadniczo prym wiodą tu tablice sensoryczne, które znaleźć można praktycznie w każdym kąciku dziecięcym w przestrzeni publicznej. Poza tym niewiele jest firm, które na zagadnienie to patrzą szerzej, już na etapie projektowym – dodaje.

W ramach projektu opracowany zostanie zestaw cyfrowych i tradycyjnych rozwiązań umożliwiających tworzenie mobilnych i modułowych aranżacji, w których wolontariusze, nauczyciele, opiekunowie będą mogli łatwiej i bardziej komfortowo prowadzić zajęcia integracyjne, relaksacyjne i terapeutyczne. Projekt ma budowę modułową, dzięki czemu, każda zainteresowana instytucja będzie mogła znaleźć w opracowanym katalogu rozwiązanie jak najlepiej dostosowane do jej obecnych potrzeb i możliwości. Na przykład są sytuacje, w których trzeba działać szybko, tu i teraz, wówczas inspiracją do działania będzie najniższy moduł (poziom podstawowy), który zawiera pomysły na angażujące aktywności np. artystyczne, nie wymagające dużych nakładów finansowych. W kontekście mebli, może być to tworzenie produktów w myśl zasady DIY (Do It Yourself), z dostępnych w danej chwili materiałów zastępczych. Działanie takie pozwoli na aktywizowanie i oderwanie myśli najmłodszych od traumatycznych zdarzeń, a przy okazji może też po prostu poprawić wygląd danego miejsca.
– Drugi poziom rozwiązań, które mogą być przydatne w sytuacji, gdy dysponujemy większym budżetem, zasobami i mamy więcej czasu, dotyczy wprowadzania do przestrzeni sensorycznych mebli i roślin np. opracowanej przez nas skrzyni do samodzielnej uprawy ziół i kwiatów, umożliwiającej wspólną pracę zarówno dzieciom, jak i osobom starszym czy osobom poruszającym się na wózku. Innym rozwiązaniem są sensoryczne fronty meblowe, stworzone wspólnie z partnerami z Estonii. Umożliwiają one dzieciom przesuwanie elementów przedstawiających planety Układu Słonecznego. Oprócz funkcji edukacyjnej wyciszają, rozwijają motorykę i wyobraźnię małych użytkowników mebli. Poziom trzeci skupia się już na produktach cyfrowych, wykorzystaniu sensorów i wirtualnej rzeczywistości by wspierać koncentrację i relaksację, pomagać dzieciom prawidłowo wykonywać ćwiczenia oddechowe, czy umożliwiać współprojektowanie przyjaznych sensorycznie mebli i wnętrz – mówi naukowczyni.

Projekt pt.: „KidsLikeUs: Empowering NGOs & public institutions in helping children overcome migration traumas using creativity and favors of nature”, jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa) w ramach programu INTERREG Baltic Sea Region 2021-2027. W projekcie uczestniczą partnerzy z 7 państw regionu Morza Bałtyckiego: Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii, Szwecji i Norwegii – przedstawiciele artystycznych, medycznych i technicznych uczelni wyższych, organizacji pozarządowych oraz władz lokalnych.
Link do odcinka:
https://www.youtube.com/watch?v=OihzHj3Zm5E
dr hab. Beata Fabisiak
Wydział Leśny i Technologii Drewna UPP
Film został zrealizowany w ramach projektu „Najlepsi z natury 2.0. Zintegrowany Program Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.
~źródło: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu