O aktualnych projektach i planach na przyszłość!

O aktualnych projektach i planach na przyszłość!

Schattdecor Sp. z o.o. i REHAU Sp. z o.o. to dwie niemieckie, rodzinne firmy z tradycjami. Od lat obecne na polskim rynku meblowym. Zajmujące się produkcją komponentów pozornie nie powiązanymi ze sobą, ale jak się okazuje mającymi ze sobą jednak wiele wspólnego.

Obrzeża meblowe RAUKANTEX produkowane przez REHAU obchodzą 50-lecie istnienia. Z tej okazji zaproszono firmę Schattdecor do wywiadu niejako podsumowującego lata współpracy obu firm w zakresie między innymi dopasowywania kolekcji obrzeży do kolekcji powierzchni dekoracyjnych. W rozmowie udział wzięli przedstawiciele Schattdecor: Tomasz Achrem (członek Zarządu), Danuta Pawlik (Kierownik ds. Komunikacji) oraz Tomasz Sibilski (Manager Sprzedaży) odpowiadając na pytania Magdaleny Barteckiej z REHAU.

fot. Rehau

Magdalena Bartecka: Jak i kiedy zaczęła się współpraca na linii Schattdecor – REHAU?

Tomasz Sibilski: Oficjalnie jedne z pierwszych wybarwień obrzeży na nasze zlecenie odbyły się w ramach Interzum 2015. Natomiast wydaje się, że ta współpraca zaczęła się dużo wcześniej. Jeszcze w trakcie przygotowań do Targów Furnica w 2006 roku przy współpracy z Schattdecor przygotowane zostało obrzeże do dekoru Śliwa Wallis, nota bene jednego z bestsellerów.

M.B.: Na czym ta współpraca polega dziś?

T.S.: Jako producent powierzchni dekoracyjnych zajmujemy się przede wszystkim promocją wzornictwa i kreacją trendów. Ważna jest zatem dostępność produktów uzupełniających m.in. obrzeża czy folie PVC. Aktualnie współpracujemy z REHAU przede wszystkim w zakresie przygotowania obrzeży do nowości wzorniczych oraz dopasowań do naszej kolekcji magazynowej Prime Collection.  Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom kompletny pakiet – folię finish oraz idealnie dobrane obrzeże.

M.B.: Jak wówczas wyglądała praca nad kolekcjami obrzeży?

T.S.: Już wtedy bardzo istotny był kontakt z producentami płyt, bycie na bieżąco z nowymi kolekcjami jeszcze przed ich oficjalną prezentacją i oczywiście kontakt z klientami bezpośrednimi – producentami mebli, hurtowniami i odpowiedź na ich indywidualne zapytania. W miarę upływu czasu pojawiły się kolekcje dedykowane konkretnym producentom płyt, kolekcje premium i inne. Stopniowo ta współpraca nawiązana została również z firmami jak Schattdecor czyli już na etapie powstawania dekoru lub w ramach dopasowań do folii finish.

M.B.: Nad jakimi projektami aktualnie pracuje Schattdecor?

Tomasz Achrem: Skupiając się na projektach realizowanych w Polsce, warto wymienić po pierwsze dużą inwestycję, którą rozpoczęliśmy w tym roku w zakładzie w Tarnowie Podgórnym. Jest to inwestycja w nową, bardzo wydajną linię lakierniczą, technicznie mocno różniącą od dotychczasowych, które pracują w centrum produkcji folii w świecie Schattdecor, czyli w zakładzie w Głuchołazach.

Na tej linii produkować będziemy folię według nowej specyfikacji IKEA, tj. taką, gdzie w żadnym etapie jej produkcji nie korzysta się z surowców zawierających formaldehyd. Jest to dla nas więc również bardzo wymagający nowy projekt technologiczny.

Trzecim projektem, który mógłbym wymienić jest badanie satysfakcji klientów – Client Centric. Jesteśmy już na jego końcowym etapie, czyli wprowadzaniu optymalizacji  w naszych działaniach, aby klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni ze współpracy. Projekt Client Centric powstał z potrzeby dokładnego poznania i sprecyzowania oczekiwań naszych klientów. Wszystkie podjęte przez nas usprawnienia mają ostatecznie na celu udoskonalenie współpracy i komunikacji z klientami.

M.B.: Waszą domeną są powierzchnie dekoracyjne. Jak przez te lata zmieniła się technologia produkcji? Co dziś jest inaczej niż na początku Waszej działalności?

Danuta Pawlik: Po pierwsze naturalność i autentyczność powierzchni. Rozwój technologii zadruku i lakierowania umożliwia tworzenie powierzchni bardzo naturalnych, przypominających do złudzenia naturalny fornir. A to dzięki uzyskiwanym efektom optycznym i haptycznym.

Po drugie indywidualizacja.Cały czas badamy potrzeby rynku, trendy i tendencje wnętrzarskie. Dzięki  najnowszym procesom rozwoju i produkcji wzornictwa udaje nam się spełniać życzenia naszych klientów i kreować indywidualne rozwiązania. Ważny był przy tym rozwój zadruku cyfrowego, który obok wklęsłodruku jest drugą, nowoczesną metodą, dzięki której może kreować  bardzo indywidualne wnętrza zgodne z wizja projektantów i architektów. Z tego wynika szerokie portfolio produktów.

M.B.: Jaka realizacja lub projekt Schattdecor najbardziej zapadły Ci w pamięć?

D.P.: To historia, która stoi za dekorem Amberwood. Wiąże się ona ściśle z historią gdańskiej Wyspy Spichrzów. Layout tego wzoru powstał na bazie materiału pochodzącego z pali fundamentowych dawnych spichlerzy. Odzyskany materiał używany był kilkaset lat temu – między XIII i XVI wiekiem – do wytworzenia pali, na których oparty był cały ciężar infrastruktury portowo-przemysłowej.

Oprócz dużego obciążenia, konstrukcja narażona była na bardzo zmienne warunki atmosferyczne i  działanie słonej wody. Czas  i specyficzne warunki spowodowały w drewnie nieodwracalne zmiany: gęste usłojenie drewna  nabrało niepowtarzalnej wręcz barwy. Kontrasty pomiędzy bardzo bogatymi szarościami, nuty żółci i zieleni tworzą harmonijną i  niepowtarzalną powierzchnię.

M.B.: Jakie czynniki mają największy wpływ na sukces firmy Schattdecor?

T.A.: Wymieniłbym trzy czynniki. Po pierwsze wyjątkowa filozofia Schattdecor, opracowana przez samych pracowników i będąca ciągle żywym dokumentem, naszym kompasem w pracy. Kluczowym hasłem, które wyznacza kierunek wszystkich podejmowanych w naszym przedsiębiorstwie aktywności są słowa: Trzeba lubić ludzi.

Po drugie rodzinny charakter przedsiębiorstwa, ogromne wyczucie rodzinny Schatt jeśli chodzi o dobór współpracowników, ocenę efektów pracy, nie na podstawie tabelek, tylko bezpośrednich informacji od współpracowników. Idące za tym udane decyzje inwestycyjne.

Po trzecie zaangażowany, silnie identyfikujący się z firmą, bardzo stabilny zespół.

M.B.: Dziękuję za rozmowę.

Pełen wywiad wideo można obejrzeć na kanale REHAU Polska na youtube.