Przemysł meblarski dojrzał do współpracy ze studentami

Przemysł meblarski dojrzał do współpracy ze studentami

Program Edukacyjno-Projektowy PEP obchodzi w tym roku swoje osiemnaste urodziny. Przez lata ewoluowal w kierunku ściślejszego połączenia edukacji uniwersyteckiej z przemysłem i realiami rynku.

Program Edukacyjno-Projektowy (PEP) powstał 18 lat temu z potrzeby łączenia edukacji projektowej z realiami i wymogami rynku. Ponieważ projektowanie powinno być stałym i niezbywalnym elementem w procesie produkcyjnym, potrzeba ta jest wciąż taka sama. Celem PEP niezmiennie jest przygotowywanie studentów do współpracy z przedsiębiorcami, technologami produkcji i klientami, a także prezentowanie partnerom z przemysłu potencjału projektowego UAP.
– Program Edukacyjno–Projektowy PEP obchodzi w tym roku 18. urodziny, można by rzec, że wszedł w swoją dojrzałą fazę – mówi Danuta Pawlik z firmy Schattdecor Polska. – Schattdecor towarzyszył temu dojrzewaniu od samego początku i czerpał z tego procesu ważne treści. Udział w kreowaniu świadomości studentów w zakresie tworzenia projektów mebli oraz wzornictwa cyfrowego, przy uwzględnieniu możliwości technologicznych oraz zachowaniu potrzeb odbiorców, jest cennym doświadczeniem. Z drugiej strony współpraca ze studentami w ramach programu PEP pokazuje, że zawsze jest możliwe świeże spojrzenie na kwestie projektowe.
Bezpośrednie kontakty z producentami umożliwiają studentom poznanie złożonego procesu tworzenia nowego produktu, w którym projektant ściśle współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów.
– Jak co roku, jesteśmy pod ogromnym wrażeniem, ile możliwości rozwoju daje swoim studentom program PEP – mówi przedstawiciel firmy SWISS KRONO. – Nie tylko uczy kreatywnej pracy projektowej, ale pokazuje, jak dokonywać trafnych wyborów. W projektowaniu przemysłowym trzeba znaleźć równowagę między wizją a możliwościami produkcyjnymi. Przede wszystkim jednak uczy komunikacji z inwestorem. Młodzi projektanci stykają się z rzeczywistością i świetnie sobie z tym radzą.
PEP daje cenne doświadczenie nie tylko studentom, ale i partnerom, otwierającym swoje zakłady przed młodymi.
– Współpraca z PEP była dla marki Meble Wójcik doskonałą okazją, aby poznać podejście do projektowania mebli młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę zawodową – mówi Ewelina Wójcik z firmy Meble Wójcik. – Mamy nadzieję, że studenci biorący udział w projekcie uzyskali od nas sporą porcję wiedzy branżowej, która przyda im się w przyszłej pracy. Natomiast świeże spojrzenie zaprezentowane przez nich zrewidowało nasze podejście do niektórych meblowych rozwiązań.
– Na młodych ludzi, kończących studia, wchodzących w swoje zawodowe życie, patrzymy nie tylko jak na przyszłych klientów – mówi Magdalena Bartecka z firmy Rehau. – Są dla nas przede wszystkim ogromną inspiracją, uczą nas innego spojrzenia na meble, zaskakują swoimi spostrzeżeniami i pokazują, jak bardzo świat się zmienia. Stąd też decyzja o udziale Rehau w 18. edycji PEP. Program gwarantuje korzyści obu stronom: studenci zdobywają wiedzę praktyczną, poznają aktualne trendy i technologie, a firmy partnerskie testują swoje produkty na nowych użytkownikach i mają też możliwość promocji swoich pomysłów.

Funkcjonalne rozwiązania dla niewielkich przestrzeni
W 18. edycji PEP wzięło udział dwudziestu studentów studiów licencjackich i magisterskich Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, w tym cały pierwszy rok studiów magisterskich kierunku – projektowanie mebla. Zadaniem uczestników programu było poszukiwanie nowych rozwiązań funkcjonalnych małych przestrzeni – pokoi nastolatków i kawalerek. Przedmiotem projektowania były kolekcje mebli oraz wzory cyfrowe na płyty meblowe. Opracowaniem badań zajmowali się studenci 18. PEP oraz prof. Katarzyna Laskowska i asystentka Joanna Lisiecka, prowadzące Pracownię Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem.
Każdego roku harmonogram i zakres PEP są rozwijane i modelowane. Tym razem stały punkt programu, jakim są szkolenia prowadzone przez partnerów PEP, został rozbudowany o praktyczne doświadczenie materiału, z naciskiem na technologie oraz poznanie procesu projektowego w masowej produkcji mebli. Dodatkowe warsztaty i szkolenia z zakresu pracy w zespole, autoprezentacji i design thinking umożliwiły studentom zdobycie umiejętności komunikacji i kreatywnego rozwiązywania problemów.
W pierwszym etapie programu studenci pracowali w 7 zespołach nad blisko 60 niezależnymi konceptami. W rezultacie konsultacji w Pracowni oraz tych z udziałem partnerów PEP wyselekcjonowanych zostało 13 konceptów form meblowych i 8 wzorów cyfrowych. Konsultacje umożliwiły płynne przejście od konceptów do konkretnych form mebli i wzorów cyfrowych. 29 listopada 2018 r. zespoły zaprezentowały projekty jury. Przedstawiciele firm partnerskich 18. PEP – Meble Wójcik, Swiss Krono, Schattdecor, Rehau oraz przedstawiciele UAP dokonali oceny i wyboru projektów do szczegółowego opracowania i prototypowania. Dla jury ważnym kryterium, obok jakości nowego rozwiązania, był poziom rynkowości i możliwość wdrożenia kolekcji do masowej produkcji. Grudzień był okresem intensywnej pracy nad dopracowaniem wybranych dwóch kolekcji meblowych KLITKA i PRO-BOX z zespołem Meble Wójcik oraz doprecyzowaniem materiałowym z partnerami 18. PEP. Natomiast autorzy wybranych przez jury wzorów cyfrowych COLO, BANANA_LEAF, .EXE, ROA pracowali nad szczegółami z zespołem Schattdecor.
Finalnym efektem pracy zespołu 18. PEP są funkcjonalne rozwiązania niewielkich przestrzeni pokoi i kawalerek w postaci dwóch kolekcji mebli KLITKA i PRO-BOX oraz czterech wzorów cyfrowych COLO, BANANA_LEAF, .EXE, ROA.

— gac