Mebel bez dobrego oznakowania marki jest jak niedokończony i niegotowy wyrób, który nie wygra na silnie konkurencyjnym rynku. Jak więc wybrać logo i rodzaj emblematu, które wyróżnią produkt oraz trwale zdefiniują markę firmy?
Logo produktu to masowa, stała reklama, która działa przez lata i codziennie, z każdym sprzedanym produktem zwiększa swój zasięg oraz siłę działania.
Brak widocznej marki powoduje, że produkt ma niższą postrzeganą wartość i dlatego trudniej się sprzedaje, jest mniej konkurencyjny oraz generuje niższe marże niż mógłby.
– Pracując z firmami od lat, dokładnie wiemy i widzimy, jakie problemy wynikają ze słabej widoczności marki na sprzedawanych przez nią produktach – podkreśla Andrzej Łukomski, właściciel firmy POLINAL ze Żnina, specjalizującej się w dostarczaniu oznakowań produktów dla firm. – Brak właściwej komunikacji marki przez tak z pozoru trywialną rzecz jak brak oznakowania produktu, jest hamulcem, który spowalnia rozwój wielu firm. Klienci nie znając marki, nie mają jej świadomości i dlatego nie przywiązują się do konkretnego produktu lub linii produktów, więc nie kupują go ponownie oraz nie polecają innym.
Dobre logo i ochrona znaku to konieczność
Przygotowanie logo, które będzie aktualne przez wiele lat, to duże wyzwanie i nie warto zabierać się za to samemu. To część, którą opłaca się zlecić grafikowi wyspecjalizowanemu w budowaniu wizualizacji marek. To inwestycja, która zwróci się przez lata wielokrotnie. Warto tutaj zwrócić uwagę na prawny aspekt budowania własnej marki. Ochrona znaku słownego marki w Urzędzie Patentowym to konieczność. Odbywa się to w cyklach 10-letnich. Cały proces można przeprowadzić internetowo lub zlecić firmie specjalistycznej. Nie kosztuje to wiele, ale pozwala bez przeszkód inwestować później w budowanie wartości własnej marki, bez obaw, że skorzysta na tym ktoś inny.
Oznakowanie, które robi różnicę
Budowanie marki w branży meblarskiej to już nie opcja, to konieczność, bo te działania powodują udrożnienie systemu wzajemnych poleceń wśród klientów. Właściwe oznakowanie produktu jest sposobem na czerpanie korzyści z tego trendu. Dużo łatwiej jest polecać produkt lub dostawcę mebla, gdy umieszczone jest na nim logo i oznakowanie producenta. Często też takie polecenia odbywają się automatycznie, bez udziału właściciela produktu.
– Wyobraźmy sobie sytuację, że jesteśmy u kogoś, i wyjątkowo spodobał nam się jakiś mebel – komentuje Andrzej Łukomski. – Jeśli okaże się, że ten produkt jest dyskretnie i nienachalnie oznakowany, to scenariusz będzie wyglądał następująco. Każdy teraz nosi ze sobą smartfona. Jeśli spodoba mu się jakiś produkt, to jest prawie pewne, że zrobi zdjęcie. A jeśli przy okazji zrobi zdjęcie Twojej marki, to nie będzie szukał podobnych rozwiązań u konkurencji, gdy już teraz mógł sprawdzić jakość i wykonanie produktu. Dziś system poleceń to nie tylko polecenia z ust do ust. Wkroczyła do tego technologia i tak naprawdę sami sobie często polecamy produkty, uwieczniając je telefonem. Nie mówiąc już o tym, że wiele osób, które robią zdjęcia, jest też aktywnych na portalach społecznościowych. Weźmy np. Instagram – dla wielu wyznacznik trendów, mody, stylu i designu. Zupełnie niezależnie od nas nasza marka może być pokazywana i reklamowana, często w mediach o bardzo dużym zasięgu. To darmowa reklama i ogromna sieć poleceń. Pod warunkiem, że produkty zachwycają odbiorców oraz że są oznakowane logotypem marki. Bez oznakowania producent mebli traci szansę na bezpłatny rozgłos.
Jak oznakowanie powinno wyglądać?
Odbiorcy w branży meblarskiej często najpierw szukają wzornictwa i designu, nie wiedząc jeszcze, jaka za tym stoi marka. Kolejność powinna być następująca: najpierw styl, wzornictwo, design, jakość i dopracowany produkt, a potem spięcie tego w całość w ramach marki dyskretnym oznakowaniem logo. Dlaczego dyskretnym?
– Bo najczęściej odbiorcy nie kupują najpierw marki, tylko styl – wyjaśnia właściciel POLINAL. – Marka powinna stać nieco z boku. Taki rodzaj oznakowania i obecności marki na produkcie nie będzie też nikomu przeszkadzał i zaburzał odbioru produktu. Samo oznakowanie musi również nadążać za stylem i wzornictwem, powinno być nowoczesne i spójne wizualnie z wyrobem. Utwierdza to odbiorcę w przekonaniu, że sam produkt jest wysokiej jakości. Poza tym nie ma nic gorszego niż świetny produkt i marne oznakowanie.
Co istotne, na oznakowaniu marki mebli nie ma sensu umieszczać danych kontaktowych.
– To tak, jakby producent lodówki umieszczał obok logo swój numer telefonu lub adres strony internetowej – dodaje Andrzej Łukomski. – Czy klienci chcieliby mieć taką lodówkę? Nie. Ale lodówkę z samym logo dobrej marki już tak. Często nawet ta dobra marka jest powodem wyższej ceny i zdecydowała o zakupie.
Jak zaznacza Andrzej Łukomski, kluczem do sukcesu jest świadome budowanie unikalnej i niepowtarzalnej marki oraz umieszczenie jej logo w dyskretny i nienachalny sposób na produktach. Dzięki temu marka będzie łatwa do wyszukania i lokalizacji w Internecie. Jej nazwa i logo to klucz do identyfikacji firmy jako dostawcy. Warto zwrócić uwagę, że w branży meblarskiej, w odróżnieniu od elektroniki, logo nie powinno znajdować się w centralnym punkcie produktu. Marka nie może przesłaniać produktu. To on ma błyszczeć i być na pierwszym planie.
Obawy klientów
– Przed podjęciem współpracy z naszą firmą niektórzy klienci obawiają się, że emblemat nie będzie się odpowiednio trzymał na meblu albo że… nie będzie mu się chciało jego stosować i będzie musiał przypominać pracownikom, żeby używali emblematu jako stałego elementu wykończenia mebla – mówi właściciel firmy POLINAL. – Zazwyczaj po pierwszych rozmowach rozwiewamy wszystkie wątpliwości klientów, a dodatkowo nasze przeszło 15-letnie doświadczenie jako producenta oznakowań i tysiące zadowolonych firm dają pewność, że nic w naszej współpracy nie zawiedzie.
Producent dostarcza emblematy w formie gotowej do łatwego naklejania. Każdy emblemat, który składa się z osobnych liter lub znaków, pokryty jest folią transportową, dzięki której jednym ruchem można ustawić i przykleić całe logo.
Aby emblemat z logo odpowiednio trzymał się produktu, POLINAL najpierw konsultuje rodzaj powierzchni, na której będzie umieszczony.
– Rodzaj emblematu powinien być uzależniony od stylu produktu i pozycjonowania marki, jak również materiału, z którego są zrobione meble – wymienia Andrzej Łukomski. – Nie bez znaczenia są warunki, w których meble są używane. Dlatego przy doborze materiału oznakowania analizujemy te i inne czynniki, aby osiągać dla naszych klientów 100 proc. zadowolenia.
Dobór oznakowania w oparciu o więcej czynników niż tylko dobry gust zamawiającego to gwarancja trwałości i wieloletniego działania tego rozwiązania. To wieloletnia inwestycja, a nie wydane pieniądze na krótki i słaby efekt. Ponadto to gwarancja spójności działań wizerunkowych, zwiększania sprzedaży przez budowanie większej postrzeganej wartości produktu, skutecznego odróżnienia się od konkurencji wśród wielu podobnych produktów czy niezakłócona świadomość marki, realizowana długoterminowo.
– Budowanie marki to długi proces i dlatego lepiej zapewnić mu dobre podstawy niż zaczynać kilka razy – podsumowuje Andrzej Łukomski. – Wiele firm produkuje piękne wyroby, ale nie wszystkie zdają sobie sprawę z tego, jak ważna w procesie ich sprzedaży jest rozpoznawalność i integralność marki. W jej budowaniu pomaga właściwie i profesjonalne oznakowanie produktów. Klienci czasem twierdzą, że nie mają czasu się tym zająć. Wówczas muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy Twoją markę stać na to, żeby tego nie zrobić? Wiele firm konkurencyjnych jest już w tym temacie daleko z przodu. Z naszej strony robimy wszystko, żeby proces nie był angażujący i ograniczał się do kilku krótkich rozmów i maili. Codziennie, niestety ,widzimy, jak mimo świadomości, że warto i trzeba to zrobić, jest to odkładane na później. Niektórzy chcą oddalić w czasie wprowadzenie tej inwestycji, niestety, takim zwlekaniem działają na szkodę swojej marki.
Więcej przykładów wdrożeń i realizacji POLINAL w branży meblarskiej znaleźć można na stronie: www.marka.pl/meble l
POLINAL Producent oznakowań
ul. Sądowa 4, 88-400 Żnin
608 205 104