Kompaktowa konstrukcja niewymagająca dużej powierzchni instalacyjnej

Kompaktowa konstrukcja niewymagająca dużej powierzchni instalacyjnej

Lakierowanie drzwi to proces skomplikowany i czasochłonny, a etap ten stanowi w większości firm tzw. wąskie gardło. W tej kwestii UNISON przygotował dla tego segmentu rynku bardzo ciekawe rozwiązanie, którym jest UNI-CLEVER model O/D.

Konstruowane i produkowane przez firmę UNISON z Cieplewa koło Gdańska automaty lakiernicze z serii UNI-CLEVER są w stanie zaspokoić potrzeby wysokojakościowego lakierowania z zastosowaniem różnych materiałów wykończeniowych w wielu branżach gospodarki. Umożliwiają aplikację zarówno bejcy (wodnych, nitro, spirytusowych czy rozcieńczalnikowych), jak również lakierów (poliuretanowych, poliestrowych, akrylowych, wodnych czy też wodnych UV). Z ich pomocą nanosić można także płynne kleje do przyklejania folii typu „finisz” w prasach membranowych. Warto także wspomnieć, że proces aplikacji bejcy i lakierów może odbywać się w różnych kierunkach w stosunku do powierzchni elementu lakierowanego (tzw. lakierowanie krzyżowe) oraz może gwarantować wypełnienie materiałem lakierniczym wszelkich „zakamarków” i trudnych powierzchni na elementach przy zastosowaniu lakierowania w tzw. natarciu i/lub powrocie.

Roboty UNI-CLEVER dają możliwość nanoszenia materiałów lakierniczych w technologii niskiego lub wysokiego ciśnienia. Wyposażyć je można w sześć obwodów lakierniczych bez cyrkulacji materiału lakierniczego lub w trzy obwody z cyrkulacją. Liczba obwodów dobierana jest optymalnie do realizowanych procesów oraz używanych materiałów. Oprócz tego uzbroić je można w system szybkiej zmiany kolorów oraz małych zbiorników niskociśnieniowych montowanych w niewielkiej odległości od pistoletów, co pozwala zaoszczędzić czas oraz zminimalizować straty lakierów podczas zmiany np. koloru. Z automatem zintegrować można także system mieszania poszczególnych komponentów lakierów typu 2K i 3K, który aktywowany jest z pozycji pulpitu sterującego.

Jak więc widać, urządzenia te pozwalają całkowicie wyeliminować wpływ czynnika ludzkiego na jakość i walory estetyczne wyrobu końcowego, co w linii prostej przekłada się, poprzez mniejsze zużycie materiałów lakierniczych, na efekt finansowy firmy. Roboty UNI-CLEVER mogą pracować zarówno w systemie gniazdowym, jak również przystosowane są do instalacji w liniach produkcyjnych. Ostatnia cecha sprawia, że doskonale wpisują się one w obowiązującą aktualnie ideę organizacji procesu produkcyjnego, znaną pod nazwą Industry 4.0 oraz zapowiadanego programu dotacyjnego pod roboczą nazwą „Robogranty”.

Obsługa nie wymaga specjalistycznej wiedzy

Lakierowanie drzwi to proces skomplikowany i czasochłonny, a etap ten stanowi w większości firm tzw. wąskie gardło. W tej kwestii UNISON przygotował dla tego segmentu rynku bardzo ciekawe rozwiązanie, którym jest UNI-CLEVER model O/D. Oprócz skrzydeł drzwiowych można za jego pomocą wykańczać ościeżnice, opaski drzwiowe oraz stojaki ościeżnic.

– Automat ten to niezwykle kompaktowa konstrukcja niewymagająca dużej powierzchni instalacyjnej – stwierdził Zbigniew Nowakowski, dyrektor operacyjny UNISON. – Głowica lakiernicza pracuje w pięciu osiach i jest zamontowana wewnątrz przeszklonej kabiny, wyposażonej w system filtracji powietrza. Kabina posiada drzwi serwisowe ułatwiające dostęp do zainstalowanego wewnątrz osprzętu, które zintegrowane są z systemem awaryjnego wyłączenia maszyny w przypadku ich otwarcia.

Kompaktowość urządzenia wynika z tego, że rozdzielnia elektryczna oraz szafa sterownicza zostały z nim zintegrowane. Brak więc dodatkowych kabli połączeniowych oraz koryt i tras kablowych pomiędzy automatem lakierniczym a szafą sterowniczą. Pozwala to na optymalizację całego obszaru roboczego wokół maszyny, a także minimalizuje możliwość wystąpienia uszkodzeń mechanicznych instalacji elektrycznej i sterowniczej przez obsługę automatu.

Maszyna wyposażona została w obrotowy stół z przewrotnicą. Obrotnica zwiększa efektywność procesu poprzez skrócenie czasu załadunku i wyładunku drzwi. Z kolei przewrotnica umożliwia lakierowanie skrzydła drzwiowego z dwóch stron podczas jednego cyklu roboczego. Stół pozwala na lakierowanie elementów o maksymalnej długości wynoszącej 2500 i szerokości 1100 mm. Natomiast ich grubość nie powinna być większa niż 150 mm, a ciężar 100 kg.

Po załadowaniu i uruchomieniu trybu pracy kabina jest automatycznie zamykana za pomocą specjalnej przesłony gwarantującej zachowanie maksymalnej czystości w strefie lakierowania.

Wydajną i bezproblemową pracę automatu zapewnia sterownik PLC. Obsługa urządzenia nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu lakierowania i programowania. W zależności od intensywności pracy automatu jego płynne działanie gwarantują maksymalnie dwie osoby. Optymalnie dobrana liczba pracowników znacząco obniża nie tylko koszty zatrudnienia, ale również produkcji. Panel sterowania umieszczono blisko strefy załadunku, a dotykowy ekran zapewnia szybką, prostą i intuicyjną obsługę. Jego wielkość (15 cali) umożliwia podgląd wszelkich niezbędnych informacji i parametrów związanych z pracą automatu. W zależności od wymagań istnieje możliwość wybrania miejsca montażu pulpitu po lewej lub prawej stronie strefy załadunku. System sterowania umożliwia zapisanie i późniejsze wybranie różnych programów lakierowania, definiujących proces lakierowania krawędzi, powierzchni bocznych i płaszczyzn elementów. Pracę automatu można także zintegrować z systemem kodów kreskowych ułatwiających ich identyfikację. Z kolei podłączenie urządzenia do Internetu umożliwia serwis on-line.

Precyzyjna aplikacja na cały element

Pięć osi, w których pracuje głowica lakiernicza, tradycyjnie oznaczonych zostało literami X, Y, Z, A i B. Trzy pierwsze to osie liniowe, natomiast pozostałe to pionowa i pozioma oś obrotowa. Głowica może być uzbrojona w dwie pary automatycznych pistoletów, a ich liczba i funkcjonalność uzależnione są od realizowanych procesów lakierniczych. Prędkość pracy głowicy względem osi X i Y wynosi 90 m/min. Z kolei dla osi Z parametr ten osiąga wielkość do 30 m/min. W zależności od ustalonych parametrów szacunkowy czas lakierowania pola roboczego wynosi od 1,5 do 3 min. Jak łatwo policzyć, wykończenie standardowych drzwi zajmuje od 3 do 6 min. Pozycja serwisowa głowicy umożliwia bieżącą obsługę sprzętu lakierniczego.

W każdej parze znajduje się pistolet z dyszą o szerokim strumieniu, przeznaczony do lakierowania szerokich płaszczyzn, i drugi – z wąskim strumieniem, do wykańczania krawędzi. Automatyczne pistolety lakiernicze, aplikujące precyzyjnie materiał o zadanych parametrach pracy, minimalizują straty materiałów lakierniczych, zmniejszają czas procesu lakierowania oraz zużycie filtrów. W celu uzyskania najlepszych efektów lakierowania mamy możliwość jednokrotnego lub kilkukrotnego lakierowania krawędzi elementów oraz krzyżowego lakierowania powierzchni w jednym cyklu roboczym. Wybór sposobu lakierowania zależy tylko od operatora (lub oczywiście osób zarządzających procesem lakierniczym).

– Korzyści wynikające z przejścia z lakierowania ręcznego na lakierowanie z wykorzystaniem robota UNI-CLEVER O/D są ogromne – zaznaczył Zbigniew Nowakowski. – Pierwsza z nich to bardzo duży spadek zużycia materiału lakierniczego, który uzyskano dzięki bardzo precyzyjnej jego aplikacji na drzwi.

Kolejny, wymierny zysk z automatyzacji procesu lakierowania wynika ze spadku zużycia energii elektrycznej, zużywanej przez wentylatory wymieniające powietrze w kabinie. W tym konkretnym przypadku są one załączane tylko wtedy, gdy automat pracuje, a nie przez całą zmianę roboczą, jak podczas lakierowania ręcznego. Mogą więc one pracować zaledwie 2-3 godz., co w zupełności wystarczy, by polakierować taką samą liczbę drzwi jak w trybie ręcznym. Trzeci, duży profit wynika z faktu, że natrysk automatyczny jest równomierny w każdym punkcie lakierowanego elementu. Oznacza to, że uzyskujemy dokładnie takie samo naniesienie lakieru. Jeżeli wymagane jest, aby wynosiło ono przykładowo 120 g/m2, to robot lakierniczy UNI-CLEVER O/D gwarantuje taki efekt. Czwartym istotnym czynnikiem przemawiającym na korzyść lakierowania automatycznego jest spadek zużycia materiałów szlifierskich. Wynika to bezpośrednio z równomierności naniesienia lakieru. Powierzchnia polakierowana za pomocą automatu UNI-CLEVER O/D jest równa, a to oznacza, że podczas tak zwanego międzyszlifu nie będziemy musieli korygować jej płaskości czy usuwać nadlewów.

UNI-CLEVER O/D posiada wentylator nadmuchowy o zmiennej wydajności, regulowany z pozycji dotykowego pulpitu sterującego. Nad strefą lakierniczą zainstalowano sufitowy układ filtracji powietrza nawiewnego. Jest to dwustopniowy układ składający się z syntetycznego filtra włókninowego oraz filtra z włókna szklanego. Z kolei system odciągu i filtracji powietrza wyciągowego składa się z: wentylatora o zmiennej wydajności, sterowanego z pulpitu operatora, dwustopniowego, suchego układu filtracji (harmonijkowy kartonowy, otworowany filtr Andreae oraz filtr PaintStop z włókna szklanego). Jest on ustawiony pionowo na tylnej ścianie automatu. W kabinie zastosowano więc wymuszony obieg powietrza, co pozytywnie wpływa na jakość procesu lakierniczego. Roboty lakiernicze UNI-CLEVER to doskonałe rozwiązanie dla producentów drzwi, którzy chcą wyeliminować wpływ czynnika ludzkiego na jakość i powtarzalność wyrobu końcowego. Aplikacja lakieru odbywa się dokładnie tam, gdzie jest potrzebna, z dbałością o każdy szczegół. Inwestycja przekłada się na znaczne zwiększenie wydajności lakierni oraz zmniejszenie zużycia materiałów lakierniczych, co wpływa na obniżenie kosztów i lepszy wynik finansowy.

~Tomasz Bogacki