Szeroka oferta usług dla stolarzy

Szeroka oferta usług dla stolarzy

Nowoczesny park maszynowy, rozwijanie pakietu dostępnych usług, działalność szkoleniowa, a nawet kulturalna… Hurtownie materiałów i akcesoriów dla producentów mebli to dziś nie tylko placówki handlowe.

Coraz częściej stolarskie hurtownie przekształcają się w wyspecjalizowane centra handlowo-usługowe. Rozszerzanie zakresu działalności wiąże się z inwestycjami, dzięki którym mogą realizować szereg usług związanych m.in. z obróbką płyt meblowych, przycinaniem blatów czy komputerowym projektowaniem elementów meblowych.
Inwestowanie w rozwój
Firma Center Mebel z Łomży zainwestowała niedawno w automatyczną linię obróbki płyt meblowych, działającą w połączeniu z nowoczesnym oprogramowaniem do projektowania mebli. Z kolei Metalmex z Wysogotowa pod Poznaniem zdecydował się na zakup systemu magazynowania płyt, zintegrowanego z parkiem maszynowym. W hurtowniach sieci SAS w ubiegłym roku również pojawiło się kilka nowych maszyn, które pozwalają nie tylko na cięcie czy okleinowanie płyt, ale też frezowanie dowolnych kształtów czy precyzyjne wiercenie. Usługi w zakresie obróbki płyt i blatów to znaczące wsparcie dla niewielkich firm z branży drzewnej, ale przede wszystkim dochodowy biznes dla przedsiębiorstw, które coraz więcej inwestują w zwiększenie swoich możliwości obróbczych. Przy hurtowniach powstają więc małe „fabryki”, wyposażone w wysokiej jakości maszyny – pilarki, okleiniarki czy centra obróbcze. Firmy chętnie inwestują też w oprogramowanie do projektowania elementów meblowych, dzięki czemu obsługa klientów może być sprawniejsza i „skrojona na miarę” konkretnych oczekiwań.
– Inwestycje w park maszynowy oraz wyposażenie pomocnicze są dziś niezbędne, jeśli chcemy utrzymać wysoką jakość usług, zwiększyć wydajność kolejnych operacji produkcyjnych czy obsługiwać większą liczbę zamówień – podkreśla Mariusz Węsierski, dyrektor do spraw handlowych w firmie SAS. – Świadcząc kompleksowe usługi z zakresu obróbki materiałów drewnopochodnych, umożliwiamy naszym klientom zamówienie w jednym miejscu w zasadzie wszystkich niezbędnych komponentów, potrzebnych do wyprodukowania gotowych produktów. Dlatego też usługi oraz sprzedaż materiałów, okuć i akcesoriów meblowych są ze sobą powiązane i wzajemnie stymulują obrót firmy.
Kompleksowe usługi stolarskie


W wybranych hurtowniach SAS klienci mogą zlecić kompleksowe usługi stolarskie – od pocięcia, oklejenia płyt, po wszelkie usługi CNC, takie jak wiercenie, frezowanie czy rowkowanie. Do dyspozycji jest szeroka gama ponad 300 kolorów płyt, dostępnych w programie magazynowym. Dodatkowo, firma SAS – jako oficjalny dystrybutor materiału Corian firmy DuPont w Polsce – oferuje także usługi związane z obróbką tego tworzywa.
Jak informuje Mariusz Węsierski, zupełnie nową usługą, z której chętnie korzystają klienci, jest usługa CNC z jednoczesnym okleinowaniem krzywoliniowym. Równie dużym zainteresowaniem cieszy się usługa prasowania laminatów na gorąco i na zimno.
– Na pewno największym powodzeniem wśród klientów cieszą się usługi z zakresu tych podstawowych, tj. cięcie i oklejanie, ponieważ branża meblarska nadal zdominowana jest przez płyty wiórowe i MDF, dla których są to podstawowe procesy obróbcze – dodaje Mariusz Węsierski. – Jednakże ze względu na coraz większą świadomość klienta końcowego oraz rosnące wymagania jakościowe, stawiamy właśnie na to, aby wykonywane usługi były realizowane według najnowszej technologii dostępnej na świecie. W związku z tym najczęściej oferujemy oklejanie krawędzi płyt obrzeżem za pomocą podczerwieni, co praktycznie niweluje spoinę klejową do zera.
W ubiegłym roku park maszynowy w oddziałach SAS wzbogacił się o kilka nowych urządzeń. Pojawiła się m.in. pilarka panelowa o dużej precyzji i wydajności, połączona z programem do optymalizacji produktywności i minimalizacji odpadów pozostałych z płyt drewnopochodnych czy blatów. Pilarka posiada podciśnieniowy system podawania płyt, co zapewnia doskonałą jakość powierzchni ciętych materiałów. Firma zakupiła też nową okleiniarkę, która obok standardowych funkcji dodatkowo posiada agregat do frezowania rowków. Z kolei centrum obróbcze do dokładnego frezowania różnorodnych kształtów w dowolnych płytach, jak również precyzyjnych wierceń i cięć, doskonale sprawdza się przy obróbce nie tylko pojedynczych zleceń, ale też zamówień wielkoseryjnych. Zainwestowano też w przelotową prasę automatyczną typu V, przeznaczoną do fornirowania i laminowania elementów z drewna, płyt, wiórowych, stolarskich czy MDF. Wykorzystywana jest do produkcji blatów, paneli ściennych itp. Prasowanie może odbywać się zarówno na gorąco, jak i na zimno.

Większa wydajność, sprawna logistyka
Zlokalizowany w Wysogotowie pod Poznaniem Metalmex jest firmą, w której można zarówno nabyć produkt lub zamówić usługę, jak i zdobyć wiedzę, poznać najciekawsze rozwiązania dedykowane branży, nawiązać kontakty biznesowe – z projektantem, wykonawcą, a nawet zwiedzić stałą i czasową ekspozycję sztuki. To nietypowe zestawienie, będące wynikiem osobistych pasji właścicieli, sprawia, że Metalmex to miejsce wyjątkowe na mapie placówek dedykowanych meblarzom. Jednak i tutaj poszerzanie oferty usług i inwestycje w park maszynowy są jednym z priorytetów działalności.
Zakres usług świadczonych przez tę firmę jest bardzo szeroki – od formatowania, okleinowania i sklejania płyt i blatów meblowych, poprzez ich cięcie, wygrubianie, zacinanie pod skosem, aż po frezowanie czy wykonywanie odwiertów pod zawiasy i złącza. Plany rozwojowe firmy koncentrują się obecnie na zwiększaniu wydajności i usprawnianiu logistyki.
Duże zmiany w rozwoju firmy przyniósł rok 2019 i zakup systemu VS 16 firmy IMA Schelling Group – w pełni zautomatyzowanego, zintegrowanego z parkiem maszynowym, magazynu płyt. System pozwala na maksymalne wykorzystanie powierzchni magazynowej, zwiększenie wydajności i usprawnienie procesów logistycznych. Jednym z jego głównych elementów są wózki, poruszające się ponad stosami płyt po suwnicach i dźwigarach, które dostarczają materiał szybko, precyzyjnie i nie zabierając dużo miejsca, przenoszą go z miejsca na miejsce i odbierają z magazynu. Skutkuje to zwiększeniem wydajności i poprawą efektywności świadczonych usług. Kolejna, planowana w najbliższym czasie, inwestycja firmy Metalmex to zakup centrum obróbczego i okleiniarki krzywoliniowej.
– Przed kryzysem naszym głównym targetem były firmy, które wystawiają się na targach – mówi Violetta Kowalczyk, współwłaścicielka firmy Metalmex. – W tej grupie klientów liczyły się przede wszystkim jakość, wydajność i logistyka, dlatego właśnie pojawiła się inicjatywa zakupu systemu VS 16 i nowej piły.

Wsparcie dla klientów
Rynek wymaga od dystrybutorów materiałów i akcesoriów coraz bardziej dynamicznego rozwoju, klienci oczekują rozszerzania pakietu usług, nie zawsze bowiem chcą lub mogą pozwolić sobie na inwestowanie we własny park maszynowy, stąd oferta hurtowni cieszy się dużym zainteresowaniem. Niektóre z firm – jak łomżyński Center Mebel – mają też własną produkcję, w tym wypadku frontów meblowych. Ale – jak zapewnia Jan Fursewicz, dyrektor sprzedaży w sieci hurtowni Center Mebel – firma bynajmniej nie ma w planie przekształcać się w fabrykę mebli.
– Koncentrujemy się na tym, aby być wsparciem dla naszych klientów, a nie konkurencją – podkreśla Jan Fursewicz. – Widzimy duży potencjał rozwoju w kierunku usług zarówno dla małych warsztatów stolarskich, jak i większych firm produkcyjnych. Nasz rejon działania to północno-wschodnia Polska i tutaj planujemy się rozwijać. Oprócz Łomży, mamy oddziały w Białymstoku, Ełku i Olsztynie.
W zeszłym roku Center Mebel zainwestował w nową halę produkcyjną, która została specjalnie przygotowana na potrzeby automatycznej linii do obróbki płyt. Obecnie magazyn automatyczny w Center Mebel mieści około 11 tysięcy arkuszy płyt, do wyboru jest blisko 180 rodzajów plus oczywiście wszelkie dostępne akcesoria marki Blum. Tak duże zasoby materiałów i możliwość automatycznego połączenia magazynu z linią obróbczą pozwala na szybką realizację zleceń. Cięcie, oklejanie, wiercenie, rozkładanie gotowych elementów na palecie…, a wszystko zaczyna się od komunikacji z klientem za pośrednictwem oprogramowania CM Corpus, które pozwala zaprojektować gotowy mebel i elementy potrzebne do jego wyprodukowania. Realizacja dedykowanych konkretnym klientom usług, skonfigurowanych zgodnie z ich oczekiwaniami, zajmuje zazwyczaj nie więcej niż 7 dni. Klient dostaje obrobione elementy, pocięte, oklejone i z nawierconymi otworami – gotowe do złożenia niemal jak klocki lego. Pracującą 24 godziny na dobę linię w Center Mebel obsługują maksymalnie trzy osoby – są w stanie wykonać 1200-1500 formatek na jednej zmianie.
– To całkowicie innowacyjne rozwiązanie – mówi Jan Fursewicz. – Zaprojektowaliśmy je wspólnie z ekspertami z firmy Biesse i jak dotąd działa bez zarzutu. Pracujemy na programie CM Corpus, który jest ogólnie dostępny, ale mamy wersję dostosowaną specjalnie do naszych potrzeb. Z programu mogą korzystać tylko nasi klienci biznesowi. Każdy z nich może sobie sam zaprojektować meble, ma do dyspozycji gotową bibliotekę elementów, może zmieniać wymiary, dodawać półki czy inne elementy.
Center Mebel ma w swojej bazie około tysiąca stałych klientów – takich, którzy przynajmniej raz w miesiącu robią tu zakupy czy korzystają z usług. Oprócz tego przez hurtownię przewijają się setki klientów indywidualnych, którzy szukają rozwiązań do swoich domów. Firma chce jednak rozszerzyć pakiet swoich grup docelowych o firmy działające na rynku kontraktowym.
– Można powiedzieć, że idziemy w czterech kierunkach – mówi Jan Fursewicz. – Pierwszy z nich to klienci indywidualni, którzy mogą sobie zamówić np. blat poprzez nasz konfigurator, łącznie z naszą opatentowaną usługą podwieszania zlewu pod blat wiórowy. Drugi kanał to mali stolarze, którzy zamawiają u nas pocięte elementy. Trzeci to większe firmy, które mają swój park maszynowy, ale również korzystają z naszych usług. Czwarty kierunek to poszukiwanie klientów, którzy realizują duże projekty, np. hotele czy akademiki. To jednak długa droga, robimy dużo wycen, ale proces dochodzenia do etapu realizacji trwa bardzo długo. Trzeba też pamiętać, że przy tego rodzaju projektach bardzo duże znaczenie ma cena. Ale na pewno jest tu duży potencjał rozwoju.

Nie tylko sprzedaż i usługi
Hurtownie materiałów dla stolarzy to nie tylko placówki sprzedaży produktów z ofertą usług w pakiecie. To coraz częściej również centra eksperckiej wiedzy dla stolarskiego biznesu, miejsca, w których organizowane są targi partnerskie, konferencje, dni otwarte i inne wydarzenia mające na celu nie tylko edukację, ale też integrację branży. Ciekawym obiektem pod tym względem jest Metalmex, który ma na swoim koncie organizację już ośmiu edycji imprezy pod hasłem „Trendy i Innowacje”. To jedyne w swoim rodzaju spotkania, łączące biznes ze… sztuką.
– Naszą misją jest nie tylko sprzedaż produktów, staramy się przekazywać naszym klientom wartości bardziej uniwersalne – miłość do stylu, wygody, nowe trendy – mówi Violetta Kowalczyk. – Działania w ramach promocji sztuki i designu powodują, iż nasza firma utożsamiana jest nie tylko z platformą sprzedażową, ale też poznawczą i edukacyjną, co z pewnością wyróżnia nas na tle innych podmiotów. Naszą misją jest nie tylko sprzedaż produktów, staramy się przekazywać naszym klientom wartości bardziej uniwersalne – miłość do stylu, wygody, nowe trendy.
Targi partnerskie, szkolenia dla klientów czy prezentacje produktowe na stałe wpisały się też w kalendarz firmy SAS. Na początku bieżącego roku, wspólnie z firmą Egger Polska, SAS zorganizował spotkania w dziewięciu miastach Polski, prezentując najnowszą kolekcję materiałów dekoracyjnych Egger, w których łącznie wzięło udział ponad 1000 osób. Cykl spotkań, niestety, został przerwany przez pandemię, ale firma zapowiada, że wróci do tego projektu, gdy tylko będzie to możliwe.
– Targi czy szkolenia to idealna okazja do bezpośrednich spotkań z  producentami materiałów meblowych, wymiany doświadczeń, które pozwalają stolarzom i projektantom poznać nowe możliwości materiałowe, produktowe i technologiczne – podkreśla Eliza Idziak, dyrektor do spraw marketingu w firmie SAS.

~TEKST: Beata Michalik