Ikony designu w Poznaniu

Ikony designu w Poznaniu

Wystawa „Bauhaus – laboratorium modernizmu” dla wielu zwiedzających tegoroczną Arenę Design była być może jedyną okazją do zobaczenia na żywo legendarnych mebli powstałych w słynnej szkole – Bauhaus. Wszak w tym roku przypada setna rocznica jej powstania, dlatego cieszy nas, że również w Polsce zaakcentowano ten jubileusz tak inspirującą wystawą.

Rzadko kiedy w Polsce, w jednym miejscu można zobaczyć meble mające status ikon. Dzięki Stowarzyszeniu #loveOriginal taką sposobnością była wystawa „Bauhaus – laboratorium modernizmu” podczas minionej edycji Areny Design. W Poznaniu zaprezentowano przełomowe i najbardziej znane projekty szkoły Bauhaus i reinterpretacje ich stylu. Nie bez powodu meble te trafiły pod skrzydła Stowarzyszenia, wszak od dwóch lat prowadzi ono kampanię na rzecz ochrony wzorów, skutecznie walcząc z kopiowaniem, plagiatem, tudzież kradzieżą wzorów użytkowych. A to właśnie meble zaprojektowane przez sławnych projektantów ze szkoły Bauhaus są współcześnie bardzo często kopiowane. Charakterystyczny, prosty styl mebli, ich funkcjonalność są pożądanymi cechami również i dzisiaj. Nawet nie będąc wielkim miłośnikiem modernizmu, nie sposób nie docenić wpływu, jaki – mający swój początek w Weimarze – sposób myślenia wywarł na współczesną sztukę i architekturę.

Od czasu, kiedy Barcelona weszła do obiegu, pojawiło się wiele mebli próbujących podszyć się pod projekt, którego autorem był Ludwig Mies van der Rohe. Oryginał opatrzony został parafką autora i stemplem amerykańskiej marki Knoll, która ma wyłączne prawa do jego produkcji.


„Bauhaus – laboratorium modernizmu” to wystawa, na której zaprezentowano ikony jednej z najbardziej wpływowych szkół projektowania. Nie mogło na niej zabraknąć klasyków, które stworzył Ludwig Mies van der Rohe, bodajże najsłynniejszy twórca tamtej epoki. W Poznaniu można było obejrzeć jego najbardziej wpływowe projekty, jak kultowy fotel Barcelona, uchodzący dziś za symbol statusu i ikonę modernizmu. Mies van der Rohe twierdził, że: „Krzesło to bardzo trudny projekt. Ten, kto próbował się go podjąć, doskonale o tym wie. Istnieje nieskończona liczba możliwości i problemów – krzesło musi być wygodne, wytrzymałe i lekkie. Łatwiej zaprojektować wieżowiec niż krzesło”. Wszystkie te wymagania spełnia fotel Barcelona. Siedzisko z czterdziestu kawałków cielęcej skóry, wsparte na lśniących, iksowatych nóżkach przeszło do panteonu wzorniczej tradycji.

Zaprojektowana w 1929 r. przez Le Corbusiera leżanka LC 4 jest bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych mebli wywodzących się ze szkoły Bauhaus. To, że fotel ten nie zestarzał się, jest wynikiem jego genialnej prostoty wynikającej z filozofii projektowania Le Corbusiera.


Wśród prezentowanych na wystawie mebli znalazło się także krzesło S533, które również zaprojektował Ludwig Mies van der Rohe. Zostało ono po raz pierwszy przedstawione w Weissenhofsiedlung w 1927 r. Krzesło na płozach, pełne lekkości i elegancji, stanowi klasyczne połączenie funkcjonalności z ponadczasową estetyką. Charakterystyczny wygląd oraz elastyczność zawdzięcza mocno wygiętej stalowej rurze. Fotel dostępny jest jedynie w wersji bez podłokietników. Charakterystyczne siedzisko i oparcie wykonane zostało z wyplatanej wikliny.


Równie kultowe są projekty Le Corbusiera, które można było podziwiać na wystawie, jak szezlong LC 4. Stworzona w 1929 r. skórzana leżanka, cechująca się wyjątkową jakością wykonania oraz wygodą, stała się ulubionym meblem do wypoczynku. Tapicerka wykonana jest z wysokiej jakości włoskiej skóry naturalnej, poduszki – z pianki o dużej gęstości, rama – z polerowanej stali nierdzewnej, a całość trójwymiarowej konstrukcji osadzona jest na malowanej proszkowo metalowej podstawie. Dzięki precyzyjnemu wykonaniu kształtu, leżanka idealnie dopasowuje się do pozycji ciała.

Krzesło bauhaus printed, zaprojektowane przez Draga & Aurel w 2014 r., stanowi idealną, współczesną odpowiedź na założenia modernistycznej szkoły Bauhaus.


Kolejny, ponadczasowy klasyk, który wpisał się w historię designu to prezentowany w Poznaniu fotel LC 2 autorstwa Le Corbusiera. LC 2 składa się z pięciu luźnych, prostokątnych, skórzanych poduszek, pierwotnie wypełnianych końskim włosiem, aktualnie pianką, i umieszczonych w trzypoziomowym stelażu z chromowanych stalowych rurek. Całkowite wymiary fotela to 66 x 76,2 x 70,5 cm, a wysokość siedziska wynosi 40,6 cm. Projekt fotela, zainspirowany ulubionym fotelem klubowym Le Corbusiera Maple, powstał w 1928 r. dla Maison La Roche w Paryżu, po raz pierwszy został zaprezentowany na Salonie Jesiennym w 1929 r., od 1930 r. był produkowany przez firmę Thonet. Od 1965 r.
licencjonowana wersja jest produkowana wyłącznie przez włoską firmę Cassina.
Oprócz wyżej wymienionych mebli, na wystawie „Bauhaus – laboratorium modernizmu” można było z bliska zobaczyć projekty autorstwa równie znanych twórców, jak Marcel Breuer, Mart Stam, Wilhelm Wagenfeld, Gino Levi-Montalcini, Giuseppe Pagano Pogatschnig, Gabriele Mucchi, Christian Dell, Klaus Franck, Werner Sauer, Birgitt Hoffmann, Draga & Aurel.

~Magorzata Gackowska