Polska jako drugi dom dla IKEA

Polska jako drugi dom dla IKEA

IKEA wydała raport „Made in Poland”, w którym podsumowała swoją działalność na polskim rynku w 2019 r., zaprezentowała bogatą historię współpracy z naszymi producentami mebli oraz pokazała kierunki rozwoju na przyszłość.

Polska zajmuje wyjątkowe miejsce na mapie globalnej działalności IKEA. To właśnie tutaj reprezentowany jest cały łańcuch wartości – począwszy od produkcji, poprzez dostawców, dystrybucję, po handel detaliczny, a nawet farmy wiatrowe. To także Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli IKEA na świecie. Wśród artykułów wytwarzanych w naszym kraju znajdują się najbardziej popularne serie IKEA, takie jak LACK, HEMNES, KALLAX, PAX czy EKET.
Firmy z korzeniami IKEA silnie wpływają na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców. Spółki z korzeniami IKEA zapłaciły w Polsce w 2019 r.
blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT), a ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł. Całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.
– Prawie 60 lat temu Polska stała się pierwszym krajem po Szwecji, z którym IKEA związała swoją przyszłość, zamawiając krzesła w fabryce w Radomsku – mówi Carolina Garcia Gomez, dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju i prezeska IKEA Retail Polska. – Dzisiaj Polska również zajmuje wyjątkowe miejsce na naszej globalnej mapie. IKEA posiada w kraju nad Wisłą cały łańcuch dostaw wraz z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą prowadzoną w 11 sklepach i kilkunastu punktach odbioru zamówień, dostosowanych do zakupów online. Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i wzajemne zaufanie budowane przez lata. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze skandynawską prostotą i innowacyjnością daje nam niesamowite możliwości rozwoju, nawet w trudnych czasach.

Drugi największy dostawca
Dziś IKEA w Polsce ma nie tylko swoje własne fabryki mebli, działające w strukturach przemysłu IKEA, ale także kupuje produkty bezpośrednio od polskich producentów. Dzięki 20 fabrykom należącym do IKEA Industry i blisko 90 dostawcom zewnętrznym, Polska jest drugim najważniejszym krajem dla IKEA z punktu widzenia produkcji, zaraz po Chinach. Rocznie prawie 50 proc. produkcji własnej IKEA Industry i 20 proc. światowych zakupów IKEA pochodzi z Polski. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50 proc. światowej produkcji IKEA Industry.
Warto przy tym zaznaczyć, że Polska jest największym dostawcą produktów z drewna dla IKEA. W 2019 r. z kraju nad Wisłą pochodziło aż 28 proc. tego surowca. Firma ściśle współpracuje z Lasami Państwowymi, które zarządzają lasami w 90 proc. objętymi certyfikacją FSC.
W Polsce reprezentowane są cztery grupy biznesowe z korzeniami IKEA: Grupa Ingka, Grupa Inter IKEA, Grupa Ikano oraz Grupa Interogo.

„IKEA powstała w Polsce”
Początki IKEA w Polsce sięgają lat 60. XX w.,
kiedy to nawiązana została współpraca z przedsiębiorstwem państwowym – pierwszym polskim producentem mebli dla IKEA. Kolejnym krokiem milowym było powstanie sklepu IKEA na warszawskim Ursynowie. Aktualnie firma obsługuje 6 centrów handlowych, a klienci mogą odwiedzić 11 sklepów. Już niebawem, w 2021 r., powstanie kolejny wielkopowierzchniowy sklep IKEA w Szczecinie.
Pierwsze zamówienie IKEA złożyła w Polsce w styczniu 1961 r. w Fabryce Mebli z Giętego Drewna w Radomsku i składało się na nie m.in. 500 krzeseł – model 18/16, wykonany z giętego drewna bukowego. Cztery lata później to samo krzesło, które IKEA nazwała ÖGLA, otrzymało nagrodę w słynnym konkursie magazynu „Allt i Hemmet” („Wszystko dla domu”) i stało się wizytówką jakości IKEA. Bliskie związki IKEA z Polską wielokrotnie podkreślał Ingvar Kamprad, założyciel firmy, który mawiał, że „IKEA powstała w Polsce”. Powtórzył to stwierdzenie w historycznym dla firmy momencie, podczas ceremonii otwarcia Muzeum IKEA w Älmhult jesienią 2010 r.:
„Uczucia i biznes nie muszą się wykluczać – przyjęliśmy Polskę jako nasz drugi dom i pokochaliśmy ten kraj. Po pierwsze dlatego, że uratował nam życie, wydobywając nas z kłopotów w trudnych czasach, kiedy nie mogliśmy zaopatrywać się w krzesła i stoły dla naszych klientów w innym miejscu. Po drugie dlatego, że czujemy się naprawdę dobrze wśród jego życzliwych i przyjaznych mieszkańców”.

Zrównoważony rozwój
Plany dotyczące rozwoju biznesu IKEA na przyszłość dotyczą przede wszystkim ekologii. Do 2030 r. IKEA chce stać się biznesem w pełni cyrkularnym, korzystającym z czystej, odnawialnej energii, rozwijając swoją działalność bez nadmiernej eksploatacji surowców. Dąży do tego m.in. prowadząc działania mające na celu maksymalne wykorzystanie produktów wyposażenia domu, m.in. poprzez ich odnawianie, dawanie szansy na „drugie życie”, ponowne użycie komponentów czy recykling materiałów. W 2019 r. udało się uratować ponad 47 mln produktów, 38 mln zostało odsprzedanych w dziale sprzedaży okazyjnej, a ponad 9 mln wróciło do sprzedaży po przepakowaniu. Zrealizowano również ponad milion zamówień na części zamienne, aby umożliwić naprawę produktów, by służyły dłużej.
Ponadto w 2020 r. IKEA planuje pierwsze testy oferty leasingu mebli. Polska jest jednym z czterech rynków, gdzie rozpoczęła się już faza badań oraz przygotowywane są pierwsze potencjalne modele ofert subskrypcji mebli.
Z kolei usługa dostawy i odbioru sof oraz foteli, uruchomiona na rynku warszawskim, ma na celu maksymalizację wykorzystania produktów wyposażenia domu poprzez odnawianie, ponowne wykorzystanie komponentów i recykling materiałów. Klient kupujący meble może przekazać te już nieużywane, a IKEA przewiezie je do Fundacji Habitat for Humanisty Poland, gdzie trafią do podopiecznych fundacji i zyskają szansę na nowe życie.
Od 2013 r., kierując się ideą gospodarki o obiegu zamkniętym, IKEA używa resztek tkanin do produkcji dywanów TANUM. Od 2017 r. fronty kuchenne KUNGSBACKA są produkowane z przetworzonego drewna i butelek PET. Ale to nie wszystko. Torebka strunowa ISTAD jest w 85 proc. produkowana z materiałów odnawialnych (bioplastik). Działania te pozwalają firmie na zmniejszenie śladu węglowego i tym samym pomaganie naszej planecie.
Inwestycje w farmy wiatrowe
IKEA inwestuje także w odnawialne źródła energii. Grupa Ingka zainwestowała w nie blisko 2,5 mld euro, w tym energię lądową, morską, wiatrową i słoneczną na całym świecie. Inwestycje te pozwoliły Grupie Ingka w 2020 r. wygenerować więcej energii niż sama zużywa w całej swojej działalności.
IKEA Retail Polska zainwestowała ponad 250 mln euro w odnawialne źródła energii w Polsce, zaczynając od 2011 r. Od 2016 r. 80 turbin wiatrowych na 6 farmach wiatrowych umożliwiło redukcję emisji CO2 o około
450 000 t rocznie. Farmy wiatrowe IKEA Retail w Polsce to drugie co do wielkości portfolio odnawialnych źródeł energii w IKEA na świecie (zaraz po IKEA US). Detaliczne farmy wiatrowe IKEA generują w Polsce rocznie do 470 GWh energii, co odpowiada średniemu zużyciu energii przez prawie 188 tys. gospodarstw domowych.
IKEA wierzy, że przyszłość energii odnawialnej jest ważna również dla jej klientów. Ambicją firmy jest umożliwienie milionom osób wytwarzania i wykorzystywania energii odnawialnej w domu. Obecnie oferta domowej energii słonecznej IKEA dostępna jest
w 7 krajach, ale IKEA dąży do tego, aby do 2025 r. była ona dostępna na wszystkich 30 rynkach. Polska była jednym z pierwszych i obecnie jest jednym z wiodących rynków sprzedaży instalacji fotowoltaicznych w IKEA na świecie. Wskaźniki sprzedaży w Polsce są wyższe niż średnia światowa na rynkach oferujących instalacje fotowoltaiczne IKEA.

~TEKST: Katarzyna Orlikowska
fot.: IKEA