Meblarstwo - komponenty i technologie 1/2022

k a l e j d o s ko p Wiadomości z kraju i ze świata 1 4 2022/1 (253) wskazać na kazus krzesełka Tripp Trapp3 czy fotela Lounge Chair4. Sprawdzenie czystości ochronnej znaku towarowego Jeszcze przed rejestracją znaku, by nie dopu - ścić do kolizji, właściciel znaku może zlecić sprawdzenie czystości ochronnej znaku. Jest to badanie, które pozwala zweryfikować, czy logo zostało już zarejestrowane jako znak towarowy przez inne podmioty, a jeśli tak, to na jakich terytoriach i w jakim zakresie (dla jakich towarów lub usług i czy kolidują one z tymi, które zamierzamy uwzględnić w na - szym zgłoszeniu). Badanie umożliwia wybór takiego oznaczenia, które jest zdolne odróż - niać na rynku towary i usługi, a jednocześnie nie zamyka drogi do rozwoju terytorialnego. Badanie to, oparte na bazach znaków towa - rowych, przeprowadzane przez rzeczników patentowych, może oszczędzić wiele czasu oraz niepotrzebnych kosztów. Dlaczego je rekomendujemy na tak wczesnym etapie? W dobie globalizacji na - leży pamiętać, by znak towarowy, którym oznaczane będą nasze towary i usługi, miał potencjał do funkcjonowania na jak naj - większym potencjalnym dla nas terytorium – nawet jeżeli zaczynamy od małej, lokalnej działalności, warto brać to pod uwagę cho - ciażby w kontekście sąsiednich rynków. Klasy towarowe a zastrzeganie znaku Panuje ogólne przekonanie, że zastrzeże - nie znaku towarowego daje nam całkowity monopol na używanie nazwy lub logo naszej firmy. To pewien powtarzany błędnie mit. Zarejestrowany znak towarowy daje nam określony monopol. Dotyczy on wyłącznie towarów/usług identycznych lub podob - nych. Przy rejestracji przyporządkowuje się je do klas tzw. Klasyfikacji Nicejskiej. Zatem, wypełniając wniosek o rejestrację znaku towarowego, niezależnie od tego, czy jest to znak graficzny, czy słowny lub słowno-graficzny, należy w nim wskazać konkretne klasy towarów i usług, dla któ - rych chcemy zastrzec nasz znak. Właściwa redakcja takiego wykazu z perspektywy produktów firmy, ale i orzecznictwa jest kluczowa. To jeden z wyspecjalizowanych obszarów pomocy, jaką można uzyskać u rzecznika patentowego, który opierając się na swoim doświadczeniu, pomoże w wy - borze. Zły wykaz skutkuje złą ochroną lub de facto jej brakiem. Terytorializm ochrony Kolejne pytanie, które należy sobie zadać przed rejestracją znaku, dotyczy terytorium ochrony. W sumie, po co się zastanawiać? Moja firma się rozwija, więc zarejestruję znak wszędzie! No właśnie. Tutaj, nieste - ty, pojawiają się dwa ograniczenia: pierw - sze i niebagatelne to cena takiej rejestracji „wszędzie”, a drugie – to późniejsza efek - tywność takiej ochrony. Ochrona znaków ma charakter terytorialny, a zatem znak daje wyłączność, ale tylko na terytorium, na którym jest zarejestrowany. Rejestracja w Polsce, wyłączność w Polsce, rejestracja w UE, wyłączność w UE, ale już nie w Wiel - kiej Brytanii, Rosji, USA czy Chinach. Więc, jak widzimy, nie jest to prosta decyzja. Na terenie Polski znaki towarowe reje - struje Urząd Patentowy RP (UPRP) i w efekcie znak jest chroniony na terytorium naszego kraju. Jeśli, co w branży meblarskiej jest bar - dzo prawdopodobne, planujemy eksport na - szych towarów, to warto zarejestrować znak również w innych krajach. Na terenie Unii Europejskiej możemy to zrobić poprzez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante i otrzymać ochronę we wszystkich krajach członkowskich UE. Innymi regionalnymi urzędami są: Urząd Znaków To - warowych Beneluksu (BTO), Afrykańska Or - ganizacjaWłasności Przemysłowej (ARIPO). Gdzie zgłaszać zatem znaki? Tutaj odpo - wiemy: „To zależy”. Każda sytuacja jest inna, więc już podczas spotkania z rzecznikiem patentowym, często na podstawie badań i wcześniejszej analizy, można podjąć naj - lepszą decyzję: albo o rejestracji np. tylko w Polsce lub w EUIPO, albo w kilku wybra - nych krajach, korzystając z  tzw. systemu madryckiego. Możemy wtedy dokonać zgło - szenia znaku w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektu - alnej (WIPO) w Genewie. Wybór terytorium ochrony znaku to jednak nie tylko dzisiejsze realia, ale i prognozy rozwoju. Rejestracja znaku a święty spokój Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat i można ją przedłużać co 10 lat. Wten sposób otrzymujemy praktycznie wieczną (bezter - minową) ochronę. Jeżeli chcemy korzystać efektywnie ze znaku, to na nas jako właści - cielu znaku spoczywa obowiązek stałego monitorowania rynku i konkurencji oraz wykrywania kolizji praw. Urzędy Patentowe w zasadzie żadnego kraju na świecie tego za nas nie zrobią. To częste nieporozumienie i rozczarowanie dotyczące pojawiających się rejestracji późniejszych, a kolizyjnych z na - szym wcześniejszym prawem. Wmomencie zgłaszania znaku Urząd Pa - tentowy obecnie nie bada, czy nowo zgłasza - ne oznaczenie jest identyczne lub podobne do tych, które zostały zarejestrowane wcze - śniej. W związku z tym to w interesie właści - ciela chronionego znaku leży monitorowa - nie (sprawdzanie) nowych oznaczeń, które są zgłaszane do ochrony, a następnie porów - nywanie ich z tym lub tymi, których używa we własnej działalności. W przypadku podo - bieństwa, właściciel znaku ma trzy miesiące (od daty publikacji informacji o kolizyjnym zgłoszeniu w Biuletynie Urzędu Patentowe - go) na zgłoszenie swojego sprzeciwu. Ile kosztuje zastrzeżenie znaku i czy się opłaca? Tutaj można przytoczyć całą listę przekonu - jących argumentów na rzecz posiadania za - strzeżonego znaku towarowego. Podstawo - we to budowanie swojego kodu komunikacji z klientami, przewaga rynkowa, budowanie sieci, franczyzy w oparciu o znak, wyprze - dzenie konkurencji i zwiększenie sprzedaży. Inny aspekt to funkcja ochronna. Porówna - nie rejestracji znaku do formy ubezpieczenia czy karty przetargowej jest chyba najtraf - niejsze w sytuacji, kiedy konkurencja będzie chciała albo wykorzystać renomę naszej fir - my na rynku, albo dla odmiany doprowadzić do zakazu używania naszej marki, w którą już dużo zainwestowaliśmy. Rejestracja zna - ku to atut w grze o przewagę rynkową. Czę - sto nieprzezorni właściciele budzą się, kiedy ich towary zostają zablokowane na granicy albo nie mogą ich sprzedawać z powodu spo - ru o bezprawne użycie znaku towarowego. Wtedy okazuje się, że wcześniejsza rejestra - cja opłaciłaby się im stokrotnie. Orientacyjny koszt rejestracji znaku na 10 lat w Polsce w jednej klasie towarowej wynosi ok. 1800 zł brutto, natomiast w EU - IPO (UE) – ok. 5700 zł brutto. Kończąc, mamy nadzieję, że udało nam się odpowiedzieć na podstawowe pytania doty - czące rejestracji znaku towarowego, a przede wszystkim przekonać Państwa, że rejestracja znaku to podstawa już na etapie zakładania fir - my czy wdrażania nowego produktu, niezależ - nieod jejwielkości i rynków, naktórychdziała. • *Autorami tekstu są eksperci z PORAJ KANCELARIA PRAWNO-PATENTOWA: Anna Cybulka, rzecznik patentowy, Uladzimir Cybulka, rzecznik patentowy. www.poraj.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz