Meblarstwo - komponenty i technologie 2/2022

Wiadomości z kraju i ze świata 2 1 2022/2 (254) k a l e j d o s ko p reklama „E-commerce B2B – biznes w sieci. Perspek - tywa branży meblarskiej”, który powstał pod patronatem Ogólnopolskiej Izby Gospodar - czej Producentów Mebli, wynika, że polska branża meblarska wykazuje relatywnie ni - ską adopcję rozwiązań B2B e-commerce i cyfrowych narzędzi sprzedaży do klientów biznesowych. Co więcej, pomimo ograniczeń w handlu tradycyjnym, które spowodowała pandemia, blisko połowa firm nie uważa, żeby rozwój e-commerce w branży meblarskiej znacząco przyspieszył. Nie wynika to jednak z zapóź - nienia technologicznego – zakupy w sieci są wśród producentów mebli równie popularne jakw innych branżach. Same firmymeblarskie tłumaczą to specyfiką samych produktów. – Jest wiele podobieństw między branżą me - blarską i branżą fashion – meble, w szczególności meble tapicerowane, to produkt, którego trzeba dotknąć, zobaczyć, wypróbować, zanim podej - mie się decyzję o zakupie – wyjaśnia Krzysz - tof Kobus, prezes zarządu Sweet Sit, export manager Gala Collezione. – E-commerce B2B jest ogromną szansą dla branży, jednak wymaga to od firm nowych kompetencji i dużego wysiłku w przygotowaniu cyfrowych materiałów dla klienta biznesowego. Przyszłość to omnichannel Specjaliści zaczęli zauważać też zjawisko omni - channel i przenikania się kanałów na ścieżce customer journey. Klient często rozpoczyna zakup w jednym miejscu, np. aplikacji mobilnej, akończygowinnym,np.wsklepiestacjonarnym. Na pewno większość klientów szuka inspiracji, oglądaproduktywInternecie,adużaczęśćznich finalnie dokonuje zakupów online. To trend cały czas rosnący, a sytuacja związana z Covid-19 dodatkowo ten wzrost stymulowała. Eksperci są przekonani, że już obecnie firmy meblarskie mają dostęp do narzędzi, które są dostosowane do ich potrzeb i specyfiki branży. Kluczowe jest jednak zadbanie o dokładne opisy marketingo - we produktów, zdjęcia czy filmy. Narzędzia te nie tylko pomagają sprzedawać przez Internet, ale przede wszystkim stanowią wsparcie trady - cyjnych modeli sprzedaży. Z pomocą przychodzi również technologiawirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Wszystko to ma wesprzeć i od - ciążyć sprzedawców, dając imwięcej przestrzeni dobudowania relacji z klientami. – Wielu naszych klientów nie przewidziało pandemii, ale dzięki realizacji strategii omni - channel – czyli dobremu budowaniu biznesu offline oraz drugiej nogi e-commerce’owej, nawet jeżeli odpowiadała ona za zaledwie kilka-kil - kanaście proc. obrotów – wyjaśnia Sebastian Błaszkiewicz, sales director Unity Group – wmomencie, kiedy pandemia spowodowała cał - kowite zatrzymanie biznesu offline, B2B e-com - merce był w stanie przejąć prawie cały offline i firmy mogły osiągnąć rekordowy rok. Producenci mebli oraz eksperci techno - logiczni są zgodni, że e-commerce w najbliż - szych latach będzie zyskiwać na znaczeniu, a prym będzie wiodła sprzedaż hybrydowa. Połączenie cyfrowych rozwiązań ze specyfi - ką branży jest wciąż dużym wyzwaniem, jed - nak należy się spodziewać zmian w kierunku coraz szerszej adopcji e-commerce w branży, tak wśród klientów detalicznych, jak i biz - nesowych. Współcześnie trendy sprzedaży do tych grup przenikają się wraz ze zmianą pokoleniową w działach zakupów i na stano - wiskach kierowniczych. Firmy coraz częściej chcą kupować przez Internet równie szybko

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz