Meblarstwo - komponenty i technologie 2/2022

k a l e j d o s ko p Wiadomości z kraju i ze świata 2 2 2022/2 (254) reklama i wygodnie jak dzieje się to w kanale konsu - menckim. Dlatego w przyszłości będziemy obserwować sprzedaż B2B nie tylko przez sklepy internetowe czy platformy typu mar - ketplace, ale również przez social media czy przez tzw. live commerce. – W branży meblarskiej zawsze ważne pozo - stanie doświadczenie klienta z bezpośredniego kontaktu z produktem –mówi Sławomir Kuchar - ski, export support director, Black Red White. – Natomiast w przypadku wystandaryzowanych produktów będziemy z pewnością obserwować rosnącą rolę e-commerce i my również w tym kie - runkumocno rozwijamy nasze kompetencje. Motywy wdrożenia e-commerce Bardzo istotne jest też to, jakie zmiany za - chodzą w gospodarce – producenci mebli najczęściej nie decydują się na wdrożenie e - -commerce, ponieważ nie są przekonani, że ich klienci będą z tego korzystać. – Z naszego raportu jasno wynika, że firmy meblarskie wyraźnie częściej od średniej decydują się na wdrożenie e-commerce właśnie pod presją oczekiwań klientów – była to motywacja dla 73 proc. firm wobec średniej dla wszystkich sektorów na poziomie 60 proc. – wskazuje Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska. – Producenci mebli upatrują w B2B e-commerce również sposobu na przyspieszenie ekspansji za - granicznej, takważnej wbranżymeblarskiej. Był to jeden z celów dla aż 55 proc. firm, które zdecydo - wały się na wdrożenie e-commerce wobec średniej dla wszystkich branż na poziomie 24 proc. Wysokie oczekiwania wobec wejścia we-commerceowocująwielomaKPI, czylimie - rzalnymi celami, które wyznaczyły sobie firmy meblarskie wchodzące w ten kanał sprzedaży. Jako parametr sukcesu dominuje zwiększenie liczby klientów, wskazywane przez 4 na 10 podmiotów. Co ciekawe, wysoko uplasowała się również satysfakcja klientów, a właściwie jej podniesienie, na co stawia aż 36 proc. firm z branży meblarskiej, które wdrożyły e-com - merce. Warto zauważyć, że bardzo mało firm w tej kategorii postawiło sobie za cel konkret - ny udział sprzedaży e-commerce w obrotach firmy, a nawet uzyskanie konkretnej wartości sprzedaży w tym kanale. Może to świadczyć o tym, że firmy na razie niemuszą przychodowo „ratować się” wejściem w e-commerce, a ra - czej widzą, że jest to konieczne ze względu na zmieniające się wymagania klientów i działania konkurencji, a więc generalnie ewolucję ryn - ku B2B i branży meblarskiej. Brak wyraźnych celów sprzedażowych w kanale e-commerce może skutkować chęcią dalszego utrzymywa - nia sprzedaży stacjonarnej, chociaż pozyskane dane wskazują, że tylko w połowie firm dział sprzedaży dalej sprzedaje w sposób klasyczny w takimsamymwymiarze jak dawniej. Efektywność dobrze oceniana Według badań Santander Bank Polska firmy z branży meblarskiej, które wdrożyły e-com - merce, oceniają to jako sukces. Takiego zdania jest trzy czwarte z nich, czyli znacznie więcej w porównaniu do ogółu zdigitalizowanych firm sprzedających B2B (51 proc.). Może to być efekt tego, że firmy meblarskie w dużej mierze wdrożyły własny e-sklep lub sprzedają na marketplace’ach, więc proces wchodzenia w e-commerce zajął im mniej czasu i tym sa - mymmniejszy odsetekwskazuje, że nie potrafi ocenić efektu, bo jest wciąż w trakcie wdroże - nia (18 proc. vs 35 proc.). Jako najważniejsze czynniki sukcesu firmy wymieniły wytrwałość, dobrą jakość produktów, a także sprawną logi - stykę w okresie pandemicznym i systematycz - ną budowę kontentu. Wśród najważniejszych korzyści roz- poczęcia sprzedaży cyfrowej, firmymeblarskie wskazały zwiększenie liczby klientów (8 na 10), wyjście z ofertą do nowych klientów (po - łowa) oraz zwiększenie wyników sprzedażo - wych (połowa). 45 proc. zauważyło, że obecni klienci zaczęli kupować częściej. To znacznie więcej niż generalnie w przypadku firm sprze - dających B2B (27 proc.). Najwyraźniej odbiorcy w sektorzemeblar - skim są już gotowi na zakupy online. Teraz do - stawcymuszą siędostosować do ichwymagań. Ważna jest dywersyfikacja i umożliwie - nie klientom korzystania z różnych kanałów, w zależności od produktów i preferencji ku - pujących. W ocenie ekspertów branżowych e-commerce to istotne pole do rozwoju – mo - tywy producentów mebli wychodzących ak - tywnie do klientów w kanałach cyfrowych ja - sno wskazują, że branża widzi w e-commerce sposób na przyspieszenie wzrostu, zdobycie nowych klientów i w efekcie zwiększenie swo - jego udziału w rynku – w szczególności na po - ziomie europejskim. Rozwiązania e-commerce to również wzrost efektywności, bardzo po - trzebny branży do utrzymaniawysokiego tem - pa rozwoju w przyszłości. • — gac *źródło: Raport Santander Bank Polska pt.: „B2B e-commerce – biznes w sieci. Perspektywa branży meblarskiej”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz