Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

117 2023/9 (273) trendy i design Wydarzenia reklama wśród ekspertów w branży, jak i użytkowników oraz potencjalnych klientów. Jak ta idea przekłada się na realne korzyści dla laureatów konkursu? Czy podążacie za dalszym sukcesem laureatów? A.W.: Oczywiście. Instytut jako jednostka badawczo-naukowa przeprowadził ocenę skuteczności programu Dobry Wzór, opierając się na opracowanych przez Centrum Badania Opinii Społecznej badaniach jakościowych i ilościowych. Na pierwszych trzech miejscach wpływu uczestnictwa w konkursie Dobry Wzór, jakie wskazali respondenci, laureaci konkursu, były: wypromowanie produktu konkursowego, większe zainteresowanie klientów produktami firmy i zainteresowanie mediów firmą i jej produktami. Co ciekawe, laureaci nie stawiali na pierwszym miejscu motywacji do udziału w konkursie kryterium wzrostu dochodów ze sprzedaży. Firmom bardziej zależało na postrzeganiu ich produktu jako designerskiego i na spodziewanych korzyściach wizerunkowych. Skutkiem pobocznym udziału w konkursie było też zgłaszanie się do firm młodych projektantów, chcących podjąć współpracę. W jakim kierunku zmierza branża projektowa? Czy możecie sobie wyobrazić produkty/usługi/projekty, które będą brać udział w konkursie Dobry Wzór za powiedzmy… 10 lat? A.W.: Obserwujemy tendencję zmian w podejściu projektowym. Przewidujemy, że na znaczeniu będą przybierać działania firm łączące produkt i usługę. Zmiany środowiska zwróciły uwagę na konieczność holistycznego myślenia o designie. Od momentu projektowania aż do zakończenia użytkowania przez konsumenta, a nawet dłużej, czyli co dzieje się z takim produktem po zakończeniu jego użytkowania. W tradycyjnym podejściu proces marketingowego myślenia o produkcie był przewidziany do etapu zakupu przez konsumenta. Współczesne myślenie projektowe to analiza całego cyklu życia produktu: od jego zaprojektowania, przez użytkowanie, aż do ewentualnego zwrócenia starego produktu do producenta, jak to się dzieje na przykład z pralkami lub lodówkami. Liczymy, że w bliskiej przyszłości projektowanie, dzięki rozwojowi technologii recyklingu, będzie jeszcze lepiej zarządzać odpadami, przetwarzać je i włączać w sposób nieszkodliwy dla środowiska w ponowny cykl użytkowania. Projektowanie z użyciem materiałów pozyskiwanych odpowiedzialnie, tworzyw, których właściwości są dostosowane do pełnionych funkcji. Naszym marzeniem jest też, aby polski design, korzystający z najnowszych trendów, stał się marką rozpoznawalną i modną, jak np. wzornictwo skandynawskie. Dziękuję za rozmowę. • IWP stale rozbudowuje formułę konkursu, dodając nowe kategorie, aby odpowiadać na potrzeby rynku. Fot. IWP

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz