Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

biuletyn informacyjny ogólnopolska izba gospodarcza producentów mebli s. 123–138 9 (273) 2023/9 | ISSN 1643-7799 | Nakład 16 000 egz. 22 lata na rynku www.metal-technika.com.pl www.metal-technika.com.pl www.metal-technika.com.pl  Meblarstwo w kryzysie po wakacjach | 80. urodziny IKEA | Centrum Kształcenia Zawodowego w Białymstoku | Zapowiedź Warsaw Home & Contract  Designerskie uchwyty od Häfele | Standardy jakości w zakresie produkcji i oferty drewna klejonego | Zaślepki do mebli i podkładki filcowe firmy Folmag  Rozwój produktów Pureko | Modny metal na płytach | Automatyzacja produkcji mebli | Festool – marka stulecia | Innowacyjna technologia ostrzenia narzędzi metodą ablacji laserowej | Cienkie formatki pod wszystkimi kątami  Specjalistyczne oprogramowanie Lignumsoft | Nowoczesne technologie suszenia EBERL | Innowacyjna technika filtracji i odciągu pyłów trendy i design  Wywiad z Agnieszką Wasilewską, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego | Stefan Scholten dla Forbo Flooring

4 2023/9 (273) Małgorzata Gackowska redaktor naczelna Od redakcji Dane Głównego Urzędu Statystycznego, które docierały do nas w okresie wakacyjno-urlopowym, dostarczyły wielu informacji na temat polskiego meblarstwa, większość z nich, niestety, była pesymistyczna. Jak donosi B+R Studio, najważniejszą z nich była informacja o wartości produkcji sprzedanej mebli w lipcu 2023 r., która okazała się być rekordowo niska. O tym, że polska gospodarka w ogóle wrzuciła bieg wsteczny, świadczą również statystyki z końca sierpnia. Produkt Krajowy Brutto (PKB) Polski zmniejszył się w drugim kwartale 2023 r. o 0,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Z punktu widzenia polskiej branży meblarskiej istotne są przede wszystkim dane o poziomie konsumpcji prywatnej, jako że ta również spadła o 2,7 proc. Wysokie koszty dóbr podstawowych sprawiły, że Polacy zmuszeni zostali do zrezygnowania lub odłożenia zakupów nowych mebli na później. Trend ten był wzmocniony również w okresie wakacyjno-urlopowym, który tradycyjnie nie sprzyja kupowaniu mebli. Ale to już za nami. Co przyniosą najbliższe miesiące dla branży meblarskiej? Prognozy są trochę mniej pesymistyczne, a nawet można w nich dostrzec promyk nadziei na poprawę sytuacji. Jak zapowiadają eksperci, w drugiej połowie roku powinniśmy zobaczyć powrót do wzrostu. Spodziewane jest przede wszystkim odbicie wydatków konsumpcyjnych. Ponieważ wynagrodzenia ponownie rosną szybciej od inflacji, można się spodziewać wzrostu wydatków konsumpcyjnych, w tym na meble. Gospodarkę dalej będzie wspierać również eksport netto. A jeśli eksport, to oczywiście meble, które nadal stanowią lokomotywę polskiego handlu zagranicznego. O sytuacji w branży meblarskiej, a także o tym, jak sobie radzić w dobie kryzysu, będzie mowa podczas Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego, tradycyjnie organizowanego podczas wrześniowych targów Drema w Poznaniu. Coroczne wydarzenie pokazuje kierunki zmian w branży, nadchodzące wyzwania, a także najlepiej dopasowane do nich strategie. Nie inaczej będzie w tym roku. Jeden z paneli dyskusyjnych będzie poświęcony roli wzornictwa w branży meblarskiej. Uczestnicy będą debatować nad tym, czy polskie meble wypracowały unikalny design, a Polska potrafi zbudować markę opartą na designie, czy wreszcie design może decydować o konkurencyjności firm. Wiele na ten temat miałaby do powiedzenia prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, z którą przeprowadziłam bardzo ciekawą rozmowę. Według pani prezes to właśnie design jest narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej między firmami, a jednocześnie zaspokajania potrzeb odbiorców, dzięki nadaniu produktowi atrakcyjnej formy, która wynika z jego funkcji. To właśnie takie produkty promuje konkurs Dobry Wzór, który w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia. Zachęcam do przeczytania całego wywiadu, który znajduje się na str. 114- -117 bieżącego wydania, szczególnie polecam go producentom mebli. Zaś wszystkich naszych Czytelników zapraszam do lektury tego rekordowego wydania magazynu „Meblarstwo. Komponenty i technologie”, które jak zwykle przygotowaliśmy dla Was specjalnie na targi Drema. • Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: +58 531 27 53 | +58 531 71 77 | +58 531 30 23 info@wydawnictwoinwestor.pl www.wydawnictwoinwestor.pl  PREZES ZARZĄDU Zbigniew Owsiak  WICEPREZES ZARZĄDU Rafał Sidor  REDAKTOR NACZELNA Małgorzata Gackowska malgorzata.gackowska@meblarstwo24.pl  SEKRETARZ REDAKCJI Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl  DZIENNIKARZE Janusz Bekas janusz.bekas@gpd24.pl Tomasz Bogacki tomasz.bogacki@gpd24.pl Katarzyna Orlikowska katarzyna.orlikowska@meblarstwo24.pl  REDAKCJA listy@meblarstwo24.pl  OPIEKUNOWIE KLIENTA Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl Damian Kargul damian.kargul@gpd24.pl Grzegorz Pastwa grzegorz.pastwa@gpd24.pl Mariusz Wroński mariusz.wronski@meblarstwo24.pl  KOREKTA Sylwia Wojtanowska sylwia.wojtanowska@gpd24.pl  KIEROWNIK DZIAŁU DTP Wiesław Dobosz  DZIAŁ GRAFICZNY DTP / IT Katarzyna Łukowicz Jacek Mroczkowski  DZIAŁ PRENUMERATY prenumerata@meblarstwo24.pl  PROJEKT GRAFICZNY Agnieszka i Michał Warda Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright by Wydawnictwo Inwestor Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i niezbędnych zmian. Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczanych reklam i ogłoszeń oraz ma prawo do odmowy ich publikacji bez podania przyczyny. Reprodukcja lub przedruk tylko za zgodą wydawcy.  foto na okładce: Metal-Technika @meblarstwo24

Kontakt: Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: 58 531 27 53 Redakcja: listy@meblarstwo24.pl Prenumerata: prenumerata@meblarstwo24.pl Reklama: reklama@meblarstwo24.pl W wydaniu październikowym zaprezentujemy najnowsze oprogramowanie oraz rozwiązania z zakresu robotyzacji i automatyzacji w produkcji mebli. Zapowiedź www.pureko.pl www.pureko.pl www.pureko.pl

spis treści Kalejdoskop Nie dla importu sklejki z Rosji 8 JYSK w kierunku zrównoważonego rozwoju 10 Nowe biuro GTV w Zagrzebiu 10 Rośnie znaczenie Holandii jako odbiorcy polskich materacy 11 Karim Rashid ponownie gwiazdą Warsaw Home & Contract 11 Byle do jesieni... 12 10 lat powierzchni meblowych REHAU 14 Raport „Made in Poland” na 80. urodziny IKEA 16 Jak certyfikacja FSC® może pomóc firmom w spełnianiu EUDR? 19 Kultura organizacyjna w Paged 20 Uczniowskie warsztaty z maszynami jak w fabrykach mebli 22 Zrównoważony rozwój w Cosentino 24 Kongres Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE 25 To już 20. edycja konkursu! 26 Czy przyszły Mistrz Polski już gotowy? 27 NOWOŚCI RYNKOWE Funkcjonalne rozwiązania z MOVIX PRO 30 Bezuchwytowe otwieranie mebli 32 Garderoba skrojona na miarę indywidualnych potrzeb 34 Uchwyty przemyślane na nowo 35 Prostota i wszechstronność projektowania 36 W nogach i stelażach siła! 38 Naturalne oleje do drewna 40 WELL BEING a design: harmonia z Interprint! 42 Jest całkiem spokojnie 44 Propozycje wzornicze Schattdecor 46 VTI: wiodący producent paneli drewnianych z certyfikatem FSC® dla branży meblarskiej 48 Forniry popularne, bo naturalne i niepowtarzalne 50 Różne oblicza metalicznych powierzchni 52 Dla komfortu użytkowania materaca 54 Niezbędne… a niewidoczne! 55 Duża wydajność przy rozkroju 56 Nowoczesna technologia w meblach tapicerowanych 57 Kompleksowe przetwórstwo pianki 58 Kleje dla przemysłu drzewnego 59 Wielowarstwowy system sprężynowy 60 temat z bliska WYDANIE TARGOWE Ekologiczność i różnorodność produktów dla komfortu mebli tapicerowanych i materacy 62 Różnorodność obrzeży 65 Szeroki wybór dekorów metalicznych w ofercie Niemann Polska 66 25 lat produkcji polskich obrzeży 67 Premiery Salvamac na Dremie 68 Doskonałe wyposażenie oraz wysoka jakość obróbki 70 Zautomatyzowany meblarski zakład rzemieślniczy 74 Silna marka stała się marką kultową 76 Ablacja laserowa jest efektywną metodą ostrzenia narzędzi 80 Automatyzacja sposobem na „zbijanie” kosztów 82 Ogranicza nas tylko wyobraźnia 84 Niemożliwe kąty połączeń stały się łatwe do wykonania 86 Nowoczesna fabryka 4.0 89 Innowacyjne funkcje i kreatywne możliwości w projektowaniu i produkcji mebli 90 Rozwiązanie „End to End” – przyszłość produkcji mebli 92 Unikalny system cięcia 94 Poprawa pracy w krojowni 96 Technologie Innowacyjne rozwiązania dla branży meblarskiej od Lignumsoftu 98 Efektywna integracja istniejących maszyn w linię produkcyjną 102 Ekonomiczne suszenie drewna dostępne dla każdego 106 Innowacje i ulepszenie serii Vacomat 108 Systemy odpylania, transportu pneumatycznego oraz stoły szlifierskie od polskiego producenta 110 Wieloletnie hale namiotowe – niedoceniana konstrukcja o wielkim potencjale 112 TRENDY i design Dobry Wzór od 30 lat odpowiada na potrzeby rynku wzorniczego 114 „Nie za mało, nie za dużo” 118 Światowy poziom designu z najwyższą klasą ręcznego wykonania 120 123

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 8 2023/9 (273) aktualności  Nie dla importu sklejki z Rosji 21 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu formalnego dochodzenia w sprawie obchodzenia przez rosyjskich producentów sklejki brzozowej oraz europejskich importerów istniejących ceł antydumpingowych. Poniżej publikujemy komentarz Jarosława Michniuka, prezesa zarządu Spółek Paged do decyzji KE. „Jako jeden z wiodących producentów i dostawców sklejki na rynek europejski, z uwagą śledzimy legislacje Unii Europejskiej dotyczące rynku drzewnego oraz obrotu drewnem i produktami z drewna. W dniu 21 sierpnia 2023 Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu formalnego dochodzenia w sprawie obchodzenia przez rosyjskich producentów sklejki brzozowej oraz europejskich importerów istniejących ceł antydumpingowych. W pierwszej kolejności Komisja bada, czy import z Kazachstanu i Turcji realnie pochodzi z tych dwóch krajów, czy też nie. A nawet pobieżna analiza publicznych danych wskazuje, iż moce produkcyjne tych państw nie mogą odpowiadać za skalę importu, jaka jest im obecnie przypisywana. Dwa lata temu, po dokładnym dochodzeniu antydumpingowym, UE nałożyła cła w wysokości do 15,8 proc. w celu ochrony rynków europejskich przed importem taniej rosyjskiej sklejki brzozowej, który, jak wykazano, wywołał poważne negareklama OGŁOSZENIE Kocioł CFC200 - 2 MW z systemem pneumatycznego podawania paliwa. Używany. Dostępność : magazyn Chojnice Cena: 65 000zł Kotły wodne o mocy 150kW - 500 kW GAMA PELLETECH Spełnia najwyższe normy emisyjne. TEL. 662 211 532 | michal.komorowski@compte-fortech.pl 1 1 2 2 tywne skutki dla przemysłu UE. Obecnie dowody wskazują, że nałożone cła antydumpingowe są po prostu obchodzone za pośrednictwem firm „słupów” z Kazachstanu i Turcji. Dlatego dzisiejsze ogłoszenie Komisji Europejskiej daje nadzieję, że kolejne rosyjskie transporty sklejki brzozowej nie zostaną wprowadzone na obszar wspólnotowy Unii Europejskiej. Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że od dziś cały import sklejki z wymienionych wcześniej kierunków będzie musiał być rejestrowany przy przekraczaniu granic UE. Rejestracja ta dodatkowo pozwoli Komisji na zastosowanie z mocą wsteczną rozszerzonych ceł antydumpingowych wobec tych, którzy dotychczas je omijali. Zdecydowana reakcja organów unijnych ma na celu ukrócenie nielegalnych praktyk. To właśnie Paged wraz z firmą Latvijas Finieris, w ramach konsorcjum Woodstock, byli pierwotnymi wnioskodawcami wszczęcia postępowania antydumpingowego przeciwko rosyjskim producentom sklejki brzozowej w 2020 roku. Nielegalne działania producentów rosyjskich zostały potwierdzone podczas trzynastomiesięcznego śledztwa antydumpingowego Komisji Europejskiej. Również ogłoszone dzisiaj postępowanie przeciwko obchodzeniu nałożonych ceł jest wynikiem wniosku złożonego przez nasze firmy. Jako firma z ponad 90-letnią historią, mamy moralny obowiązek głośno mówić o wadze i konieczności przestrzegania prawa oraz równych zasad, na jakich musi opierać się każdy sektor rynkowej i konkurencyjnej gospodarki. Rozpoczęcie dochodzenia przez Unię Europejską tylko potwierdza, że nie jesteśmy w naszym działaniu sami. Zwracamy uwagę, że omijanie ceł antydumpingowych to tylko jeden z poważnych zarzutów dla wciąż obecnych na rynku unijnym importerów rosyjskiej sklejki. Dodatkowo łamią oni także sankcje nałożone na Rosję i Białoruś w wyniku agresji Rosji na Ukrainę – zakaz importu produktów pochodzenia drzewnego znalazł się w pakiecie sankcji uzgodnionym przez wszystkie państwa Unii Europejskiej w marcu 2022. Nie można zapominać także o istniejącym od 2013 roku zakazie importu drewna i produktów drzewnych pochodzących z nielegalnego wyrębu i z nieudokumentowanym pochodzeniem zdefiniowanych w ramach European Timber Regulation (EUTR). Po agresji na Ukrainę drewno pochodzące z Rosji i Białorusi otrzymało status drewna nielegalnego. W jego wyniku nie można na teren Unii Europejskiej wprowadzać drewna i wyrobów z niego wytworzonych pochodzących z obydwu tych krajów. Ta regulacja jest obchodzona przez nieuczciwych przedsiębiorców. Musimy potępiać publicznie nieetyczne zachowania biznesowe firm, które nie przestrzegają prawa dla własnych zysków – co można interpretować jako ich zgodę na dokonywane na Ukrainie zbrodnie wojenne. Liczymy na to, że to kompleksowe podejście Unii Europejskiej zapobiegnie wspieraniu nielegalnych działań firm, które nie tylko bogacą się na łamaniu prawa, ale wspierają finansowo budżet agresora i jego sojusznika” – Jarosław Michniuk, prezes zarządu Spółek Paged. — gac

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 10 2023/9 (273) aktualności reklama  JYSK w kierunku zrównoważonego rozwoju JYSK jako globalna firma zajmująca się handlem detalicznym, dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets (SBTi), deklarując tym samym konkretne zobowiązania związane z ograniczeniem globalnego ocieplenia. Przystępując do SBTi, JYSK deklaruje swoje zaangażowanie w redukcję emisji w ramach swojej własnej działalności i bierze odpowiedzialność za kompleksową emisję gazów cieplarnianych z produktów sprzedawanych w swoich sklepach. – Chcemy być częścią dobrych rozwiązań dla klimatu i mieć pewność, że nasze wysiłki przyczynią się do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 stopnia. Dołączyliśmy do inicjatywy Science Based Targets, aby uzyskać ich oficjalną akceptację dla naszych działań na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości – mówi wiceprezes i dyrektor generalny JYSK – Rami Jensen. Ogólnym celem JYSK jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym swoim łańcuchu wartości, nie później niż do 2050 r. oraz ograniczenie emisji o 50 proc. w ramach własnej działalności do 2030 r. Dotyczy to ogrzewania, chłodzenia i ogólnego zużycia energii w sklepach, centrach dystrybucji, biurach oraz floty firmowej.  Nowe biuro GTV w Zagrzebiu W czerwcu 2023 r. oddział GTV w Chorwacji zyskał całkowicie nowe biuro, zlokalizowane w jednym z najnowocześniejszych centrów biznesowych w Zagrzebiu. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju to coś, co JYSK wdraża od wielu lat. JYSK jest członkiem Forest Stewardship Council® w Danii (FSC®) od prawie dwudziestu lat, a wszystkie drewniane meble ogrodowe sprzedawane na całym świecie w JYSK posiadają certyfikat FSC (FSC® N001715). Firma dąży również do tego, aby do końca 2024 r. wszystkie produkty i opakowania wykonane z drewna, tektury i papieru miały certyfikat FSC. Ponadto JYSK jest członkiem Better Cotton, największej na świecie inicjatywy na rzecz bardziej zrównoważonej produkcji bawełny. JYSK zobowiązał się również do pozyskiwania do końca 2024 r. całej bawełny do wyrobów tekstylnych tylko ze zrównoważonych upraw. Obejmuje to bawełnę Better Cotton, bawełnę z recyklingu i bawełnę organiczną. Firma posiada również certyfikat Global Recycled Standard (GRS), który ma na celu minimalizację odpadów i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w produktach. JYSK nieustannie pracuje nad zmniejszeniem ilości plastiku wykorzystywanego w opakowaniach, a zdecydowana większość wyrobów tekstylnych oraz duża część kołder i poduszek w JYSK posiada certyfikat STANDARD 100 by OEKO-TEX. OEKO-TEX to jeden z wiodących na świecie systemów etykiet zdrowotnych dla tekstyliów. Norma ta stanowi gwarancję dla JYSK i klientów, że produkty nie zawierają szkodliwych substancji, które mogą stanowić problem dla zdrowia i środowiska. Prace nad obliczeniem pełnej wartości bazowej CO2e dla całego łańcucha wartości trwają, a ich efekty wskażą, gdzie JYSK może znaleźć największe przestrzenie do redukcji, aby osiągnąć swój cel klimatyczny. — gac Zagrzeb jest doskonałym miejscem dla firmy GTV ze względu na jego strategiczną lokalizację i rolę jako centrum kulturalnego, naukowego, gospodarczego i administracyjnego w Chorwacji. Lokalizacja umożliwi współpracę z partnerami na całym świecie. Kluczowym elementem sukcesu firmy GTV jest wsparcie i zaufanie klientów Fot. GTV Poland

Wiadomości z kraju i ze świata 11 2023/9 (273) kalejdoskop aktualności reklama  Rośnie znaczenie Holandii jako odbiorcy polskich materacy Holandia jest jednym z najważniejszych odbiorców polskich mebli i od lat okupuje 5. miejsce w rankingach eksportu z Polski. Najnowsze analizy B+R Studio, przeprowadzone na potrzeby raportu „Rynek materacy w Polsce” wskazują, że holenderski rynek w ostatnich latach wykazał się znaczącym wzrostem zainteresowania materacami z Polski, co jest zdecydowanie warte odnotowania. Łączny wolumen wyeksportowanych materacy z Polski w 2022 r. wyniósł 175 tys. t, z czego ponad połowa trafiła na rynek niemiecki i holenderski. Tak jak w przypadku mebli, największym odbiorcą materacy są Niemcy. Jak jednak wyżej wspomniano, eksport materacy do Holandii wyróżnia się znaczącym wzrostem w ostatnich latach, co może być interesującym trendem do analizy w kontekście handlu zagranicznego materacami. W 2022 r. wartość eksportowanych materacy do Holandii wyniosła blisko 88 mln euro, co oznacza wzrost o aż 92 proc. w porównaniu do roku 2017 i 35 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei pod względem wolumenu na holenderski rynek trafiło ponad 23 tys. t materacy, co oznacza, że wobec 2017 r. liczba ta była wyższa o 80 proc., kiedy wyeksportowano 12,8 tys. t materacy oraz o 37 proc. więcej niż w 2021 r. — gac  Karim Rashid ponownie gwiazdą Warsaw Home & Contract 7-10 listopada 2023 r. w PTAK Warsaw Expo odbędą się największe w Europie biznesowe targi wnętrz. Po raz kolejny odwiedzi je międzynarodowa gwiazda designu – Karim Rashid. Warsaw Home & Contract to najważniejsze w Europie wydarzenie branżowe, skupiające przedsiębiorców i producentów związanych z architekturą, designem i budownictwem. Podzielone jest na sześć stref targowych (furniture, textile, light, kitchen, bathroom, build), w których swoje pomysły zaprezentują najlepsi polscy i zagraniczni projektanci. Tak jak w ubiegłym roku – gwiazdą wydarzenia będzie Karim Rashid. Karim Rashid jest jednym z najbardziej wyjątkowych głosów w dzisiejszym designie. Z ponad 4000 projektami w produkcji, ponad 300 nagrodami i pracą dla klientów z ponad 40 krajów, Egipcjanin jest jednym z najbardziej cenionych twórców swojego pokolenia. Projekty Karima obejmują towary luksusowe dla Christofle, Alessi, Veuve Clicquot i Riva 1920, egalitarne produkty dla Umbra, Paula Mitchella i 3M, ponadczasowe meble dla Bonaldo, Tonelli, BoConcept i Vondom, wyjątkowe oświetlenie dla Artemide i Fontana Artem, zaawansowane technologicznie produkty dla Asusa i SirinLabs czy kultowy branding Hugo Boss i Citibank. Współpracował też z Method, Paris Baguette, Kenzo i Eos. Projektował nie tylko wnętrza. Na jego pomysłach oparte są: Switch w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, projekt hotelarski dla Park Inn by Radisson Amsterdam City West, Temptation Resort Cancun oraz hotele ekonomiczne dla Prizeotel w Bremie, Hamburgu, Münster i Erfurcie. Karim jest laureatem nagrody American Prize for Design Lifetime Achievement, a także wieloletnim zdobywcą wyróżnień Red Dot, Chicago Athenaeum Good Design, Pentawards oraz IDSA Industrial Design Excellence. Posiada doktoraty honoris causa Carlton University, Pratt Institute, OCAD w Toronto, British Institute of Interior Design oraz Corcoran College of Art & Design. — kafal oraz partnerów. To doskonały przykład, jak partnerstwo i relacje biznesowe mogą przyczynić się do rozwoju firmy. Nowe biuro zapewne pomoże GTV w jeszcze skuteczniejszej obsłudze 14 krajów na różnych rynkach. Nowa przestrzeń biurowa o powierzchni 319,72 m2, skoncentrowana na kreatywności, współpracy i produktywności, jest znaczącym krokiem w kierunku zapewnienia komfortu zespołowi oraz promowania innowacyjnych pomysłów i sukcesu. Wartość takiego środowiska pracy nie może być przeceniana. — kafal

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 12 2023/9 (273) wiadomości Byle do jesieni... TEKST: Małgorzata Gackowska ŹRÓDŁO: B+R Studio To, co wydarzyło się w lipcu, było pokłosiem generalnie trudnej sytuacji, w jakiej polskie meblarstwo znajduje się od wielu miesięcy. Już pod koniec ubiegłego roku B+R Studio sporządziło prognozę wartości produkcji sprzedanej mebli, według której w pierwszej połowie 2023 r. miało dojść do zauważalnych spadków wartości produkcji sprzedanej, wynikających z trwającego kryzysu gospodarczego. Prognozy te okazały się trafne. Jak wskazywały dane Głównego Urzędu Statystycznego, wartość produkcji sprzedanej mebli w okresie od stycznia do maja 2023 r. wyniosła 25,5 mld zł, co stanowiło spadek o 4,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r., kiedy wartość ta wyniosła 26,6 mld zł. Co więcej, w okresie tym łączny wolumen wyprodukowanych mebli w badanych przez GUS grupach mebli wyniósł 27 124 tys. sztuk i w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. był to spadek o około 9,5 proc., a więc wyraźnie większy niż w przypadku wartości produkcji sprzedanej mebli. Spadkowy trend jeszcze bardziej się zaostrzył w okresie letnich wakacji, które – jak wiadomo – nigdy nie sprzyjały zakupom mebli. Poza tym tradycyjnie już w sezonie wakacyjno-urlopowym wiele zakładów produkcyjnych mocno ograniczyło działalność lub nawet ją tymczasowo wygasiło. Czy jednak to uzasadnia aż tak dramatycznie słabe wyniki branży? Według GUS-u wartość produkcji sprzedanej mebli w lipcu 2023 r. okazała się rekordowo niska, wynosząc zaledwie 3 915,9 mln zł i w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przełożyło się to na spadek o 11,5 proc. – W tym miejscu trzeba dodać, że ostatni raz miesięczną wartość produkcji sprzedanej mebli poniżej 4 mld zł odnotowano w styczniu 2021 roku i dodatkowo trzeba pamiętać, że od tego czasu wiele wydarzyło się w kwestii inflacji, co czyni wynik lipcowy jeszcze gorszym niż wygląda – mówi Tomasz Wiktorski z B+R Studio. Ekspert wskazuje, iż drugą, równie ważną liczbą opublikowaną przez GUS była wartość produkcji sprzedanej mebli dla pełnej zbiorowości firm w 2022 r. – GUS w ramach publikacji „Biuletyn Statystyczny” przedstawia dane dotyczące miesięcznej wartości produkcji sprzedanej mebli, sumarycznie dla firm dużych, średnich i małych – wyjaśnia Tomasz Wiktorski. – Dane te nie obejmują jednak firm mikro. Wartość produkcji sprzedanej dla pełnej zbiorowości firm za dany rok są publikowane nie wcześniej niż na początku drugiej połowy roku następnego i tak stało się również teraz. GUS udostępnił dane dotyczące wartości produkcji sprzedanej za 2022 rok z uwzględnieniem firm mikro i warto porównać tę liczbę nie tylko z wynikiem z 2021 roku, ale również z poczynionymi przez B+R Studio prognozami z końca ubiegłego roku. Według danych GUS-u wartość produkcji sprzedanej w 2022 r. wyniosła 68,124 mld zł i oznacza, że cała branża meblarska urosła w stosunku do 2021 r. aż o 10,3 proc. – Nowo przedstawiona liczba jest również interesująca z perspektywy B+R Studio, które pod koniec 2022 roku dokonało prognozy wyżej Rok 2023 w branży meblarskiej pod znakiem spadków. Fot. Małgorzata Gackowska Okres wakacji winien być wolny od trudnych tematów i problemów. Wszak to czas odpoczynku. Przynajmniej dla niektórych, bo z pewnością nie dla wszystkich, a tym bardziej nie dla polskich meblarzy. Okazuje się bowiem, iż letnie miesiące były najgorszymi pod względem wartości produkcji sprzedanej mebli, a szczególnie zły okazał się lipiec.

Wiadomości z kraju i ze świata 13 2023/9 (273) kalejdoskop reklama wymienionej wartości na potrzeby flagowego raportu „Polskie Meble Outlook 2023” – zauważa Tomasz Wiktorski. – Zgodnie z nią wartość produkcji sprzedanej dla pełnej zbiorowości firm w 2022 roku miała wynieść 68,5 mld zł. Różnica pomiędzy wartością GUS-u wyniosła zatem zaledwie 0,55 proc., co po raz kolejny udowadnia wysoką celność prognoz B+R Studio, publikowanych w ramach raportu „Polskie Meble Outlook” na ponad pół roku przed danymi oficjalnymi. Ekspert z B+R Studio potwierdza, że lipiec 2023 r. był wręcz tragiczny z perspektywy polskiej branży meblarskiej. Wyników tych nie usprawiedliwia nawet fakt, iż mówimy o okresie wakacyjno-urlopowym. – Jest to tylko niewielka okoliczność łagodząca, która nie zmienia faktu, że branża meblarska znajduje się w głębokim kryzysie – mówi Tomasz Wiktorski. Oczekiwanie na podwyżki cen mebli Branża życzy sobie również z pewnością powrotu do normalizacji cen mebli na rynku konsumenckim, ponieważ te również odnotowały ciąg spadków. Szczególnie drastyczne obniżki cen mebli odnotowano w miesiącach marzec-czerwiec 2023 r. Odnotowane spadki cen wyniosły odpowiednio 0,48 proc., 0,30 proc., 0,18 proc. i 0,96 proc. Co za tym idzie – przełożyło się to na wyraźny spadek inflacji meblarskiej, która po największym spadku w czerwcu wyniosła r/r 6,12 proc., czyli znacznie poniżej inflacji CPI. Co było przyczyną takiego stanu rzeczy? – Przede wszystkim dominującym czynnikiem jest obecny kryzys gospodarczy, który ma bezpośredni wpływ na decyzje konsumentów – mówi Tomasz Wiktorski. – Wysokie koszty dóbr podstawowych, takich jak żywność sprawiły, że wiele osób zmuszonych było zrezygnować lub odłożyć zakup nowych mebli na później. Kiedy budżet domowy jest napięty, inwestycje w meble mogą zostać czasowo zepchnięte na dalszy plan. Trend ten był kontynuowany również w okresie wakacyjno-urlopowym, który jak wspomniałam, nie sprzyja kupowaniu mebli przez Polaków. Ale wakacje się już skończyły. Czy w związku z tym można się spodziewać dalszych spadków, zarówno jeśli chodzi o wartość produkcji sprzedanej mebli, jak i ceny mebli? Jeśli chodzi o ceny, to biorąc pod uwagę cały czas trudną sytuację gospodarczą, obniżki cen mebli odnotowane w ostatnich miesiącach można uznać za znaczące i pole do kolejnych jest już zdecydowanie niewielkie. – Po zakończonym sezonie wakacyjno- -urlopowym oczekiwać można stabilizacji cen na aktualnym poziomie. Po tym okresie znów możemy spodziewać się powrotu wzrostów cen mebli, jednakże nie tak dynamicznych jak miało to miejsce przed marcem 2023 roku – mówi Tomasz Wiktorski. Z kolei jeśli chodzi o wartość produkcji sprzedanej, to ekspert nieśmiało pociesza, że następne miesiące zaczną przynosić poprawę i nie powinniśmy być świadkami „kolejnego lipca”. Wszyscy z nadzieją oczekują zatem tego, co przyniesie branży meblarskiej jesień, ponieważ wydaje się, że gorzej już być nie może... •

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 14 2023/9 (273) Wywiad Na rynku działa wielu producentów płyt. Po co zatem własna kolekcja materiałów powierzchniowych REHAU? Hans Peter Mehnert: W początkowych pracach koncepcyjnych kierowały nami dwie idee. Jedna z nich to element naszego DNA, czyli pionierskie podejście, polegające na zastępowaniu innych materiałów polimerami i nadawaniu produktom nowych, niezwykłych właściwości lub ułatwianiu ich obróbki. Druga to logiczna konsekwencja udanej strategii rozwoju działu Interior Solutions, 10 lat powierzchni meblowych REHAU – Przejście od obrzeża do powierzchni było logicznym, ale wymagającym rozszerzeniem palety produktów REHAU. Bo przecież odtąd już nie tylko podążaliśmy za wzorami wprowadzanymi przez producentów płyt, ale tworzyliśmy je sami, wchodząc w rolę projektantów i trendsetterów. 10 lat temu, na targach interzum 2013, zaprezentowaliśmy meblarskiemu światu pierwszą edycję naszych materiałów powierzchniowych – wspomina Hans Peter Mehnert. czyli przejście od obrzeża do powierzchni. Od samego początku koncentrowaliśmy się na jasno określonym segmencie produktów. Nasz pomysł opierał się na laminacie polimerowym. Jednak dopiero dzięki know-how obejmującemu proces prasowania płyty nośnej i laminatu powstał produkt, który można było wprowadzić na rynek. Produkcja powtarzalnych, wysokiej jakości płyt meblowych o niezmiennych kolorach i dużej odporności na odkształcenia wymagała sporych inwestycji w technologię procesu i licznych prac rozwojowych. Trzecim krokiem było uzyskanie gotowego, monolitycznego elementu meblowego, wykończonego obrzeżem wykonanym w technologii laserowej. Dzięki tej triadzie udało nam się wejść na rynek międzynarodowy, na którym dziś realizujemy najróżniejsze modele biznesowe, w zależności od potrzeb naszych klientów w różnych krajach. I nie ma znaczenia, czy chodzi o przemysłową produkcję mebli, zakłady stolarskie i sieci sprzedaży komponentów bądź gotowe moduły meblowe. Z Hansem Peterem Mehnertem, szefem działu Furniture Systems and Components, rozmawiamy o jubileuszu, największych wyzwaniach i kolejnych etapach rozwoju materiałów powierzchniowych REHAU Kolekcja „Passion for color” to prawdziwa uczta dla zmysłów. Fot. Rehau Fot. Rehau Fot. Rehau

Wiadomości z kraju i ze świata 15 2023/9 (273) kalejdoskop Sprostanie tak dużemu wyzwaniu było możliwe tylko dzięki silnemu zespołowi, realizującemu jeden wspólny cel. Jestem naprawdę dumny z tego niezwykłego zespołowego osiągnięcia. Co jest tak wyjątkowego w tym materiale, że firma REHAU odważyła się przejść od producenta obrzeży do dostawcy kompletnych komponentów meblowych? H.P.M.: Dzięki obrzeżom spełniamy już wiele wstępnych warunków do podjęcia takiego kroku. Znamy materiały i procesy w produkcji i obróbce. Posiadamy specjalistyczną wiedzę w zakresie zachowania wierności kolorów, doboru dekorów, zarządzania kolekcjami i zarządzania jakością. REHAU to znacznie więcej niż dostawca, jesteśmy również partnerem serwisowym i rozwiązujemy problemy, działając z naszymi zespołami handlowymi i technicznymi na miejscu u naszych klientów. Te kompetencje przenieśliśmy na płyty meblowe. Powierzchnie współczesnych mebli cechują nie tylko specjalne właściwości, takie jak poziom połysku, powłoka zapobiegająca pozostawaniu odcisków palców, odporność na mikrozarysowania i wiele innych. Każda funkcja wymaga dużego doświadczenia i wiedzy na temat procesów. Jednak ostatecznie wszystkie materiały muszą zawsze przekonać naszych klientów i decydentów, udowadniając swoją innowacyjność oraz przydatność w produkcji i montażu. W przypadku takiej gamy produktów bardzo ważne jest, abyśmy nie myśleli tylko w kategoriach wielkości przemysłowych, ale także dawali projektantom wnętrz lub stolarzom możliwość zamawiania małych ilości na potrzeby konkretnych projektów. Logistycznie jest to prawdziwe wyzwanie. W przypadku obrzeży dopasowujecie ofertę wzorów producentów płyt. W przypadku powierzchni meblowych chcecie wyznaczać trendy. Jak wyczuć, co jest akurat na czasie w aranżacji wnętrz? H.P.M.: Aby wypracować pewne wyczucie kierunku, w którym idzie świat, potrzebne są dobre sieci kontaktów, ale również specjaliści we własnych szeregach, którzy obserwują branże, w których design pełni istotną rolę, takie jak przemysł motoryzacyjny, moda czy przemysł kosmetyczny. Obecnie spełniamy obydwa te warunki. Dlatego nie jesteśmy już tylko naśladowcą w projektowaniu, ale także innowatorem i od kilku lat wprowadzamy na rynek własne kolekcje. Przykładem tego jest kolekcja kolorystyczna „Passion for color” czy ulepszone wersje naszych własnych produktów, takie jak RAUVISIO crystal deep. W tej unikalnej kolekcji polimerowe szkło zostało wzbogacone o nowy ekscytujący element: subtelny, metaliczny połysk. Również pod tym względem jestem bardzo dumny, że jesteśmy wyróżniani renomowanymi nagrodami za wzornictwo. Naszym najnowszym sukcesem jest nagroda Red Dot Award dla RAUVISIO crystal deep w kategorii Product Design: Materials and Surfaces. Zrównoważony rozwój – w tym aspekcie pozycjonują się powierzchnie meblowe REHAU? H.P.M.: Społeczności zmierzają w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jest tu wiele fascynujących koncepcji. Ale grupa nabywców musi być również gotowa za nie zapłacić. Produkujemy wysokiej jakości produkty, które same w sobie cechuje długa żywotność. Spełniamy wszystkie przepisy dotyczące zgodności, upewniamy się, że surowce, których używamy, są nieszkodliwe – do prasowania płyt w Niemczech używamy już w 100 proc. zielonej energii elektrycznej, a kolejne kraje w miarę możliwości pójdą za naszym przykładem – oraz ograniczamy opakowania tam, gdzie to możliwe. Nasza płyta nośna bazuje na rdzeniu z certyfikowanego drewna PEFC, pokrytego laminatami polimerowymi lub materiałami warstwowymi. Czego mogą oczekiwać klienci w przyszłości? H.P.M.: Inspirujących, innowacyjnych produktów, łatwych w obróbce materiałów, zrównoważonych rozwiązań. Dziś naszą misją jest wspieranie klientów przemyślanymi rozwiązaniami w zakresie projektowania wnętrz i budowy mebli – na bardzo wysokim poziomie jakości i obsługi. Wyraża to nasz slogan: „Enabling Exceptional Design”. Dzięki całościowym rozwiązaniom nasi klienci mogą realizować wyjątkowe projekty. Stanowi to podstawę do kreatywnego projektowania wnętrz. Dziękujemy za rozmowę. • przemysl@rehau.com www.rehau.pl/meble Kolekcja RAUVISIO crystal deep otrzymała nagrodę German Design Award 2023. Fot. Rehau artykuł sponsorowany

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2023/9 (273) wiadomości Raport „Made in Poland” na 80. urodziny IKEA 80. urodziny IKEA na świecie, sześć dekad obecności w Polsce i ponad 30 lat od powstania pierwszych sklepów w naszym kraju. Droga, którą w 1943 r. rozpoczął Ingvar Kamprad, od początku lat 60. przebiega przez Polskę. O tym właśnie jest publikowany raport „Made in Poland”, który pokazuje wpływ IKEA na naszą gospodarkę, społeczeństwo, tworzenie stabilnych miejsc pracy oraz planowane inwestycje. IKEA, z małej firmy założonej 28 lipca 1943 r. w Szwecji przez 17-letniego Ingvara Kamprada, stała się marką rozpoznawalną na całym świecie, działającą już w 31 krajach. Obchodzone w tym roku 80-lecie istnienia jest okazją do prezentacji w Polsce kolejnej edycji raportu „Made in Poland”. Przedstawia on wachlarz działalności poszczególnych spółek z korzeniami IKEA w naszym kraju i ich wpływ na funkcjonowanie marki na świecie. Firma od ponad sześciu dekad produkuje w Polsce meble, a pierwsze jej sklepy działają tutaj już od 30 lat. Najnowsza spółka – Ingka Investments Renewable Energy powstała w 2022 r. W swojej działalności skupia się na inwestowaniu w OZE i na wytwarzaniu oraz sprzedaży energii. Tytuł raportu nie jest przypadkowy, ponieważ dynamiczny rozwój IKEA nie byłby możliwy bez Polski. Obecnie w naszym kraju działa 12 podmiotów mających swoje korzenie w IKEA, ale ta rodzina stale się powiększa. Zajmują się one m.in. prowadzeniem sklepów, centrów handlowych, studiów planowania i zamówień. To także świadczenie usług: IT, finansowych i kadrowych oraz zarządzanie magazynami, portfelem nieruchomości, rozwój projektów biurowych, mieszkaniowych oraz hotelowych, zaopatrzenie sklepów i dystrybucja e-commerce. Bardzo ważną działalnością jest produkcja mebli, materacy i artykułów wyposażenia wnętrz oraz współpraca z dostawcami. W zakres działalności spółek wchodzi także rozwój produktów, ich inżynieria oraz kontrola procesu projektowego, dzięki czemu IKEA od samego początku ma wpływ na końcowy produkt, w tym jego formę i cenę. Wszystkie biznesy IKEA łączy wspólny fundament, jakim jest Demokratyczny Design. To koncepcja, która oznacza, że każdy produkt i usługa na etapie projektu i wykonania są rozpatrywane pod kątem jakości, funkcjonalności, formy, zrównoważonego rozwoju i niskiej ceny. Te filary projektowania są nieodłącznym elementem modelu biznesowego całej firmy. Ingvar Kamprad zwykł mawiać, że „IKEA powstała w Polsce”. Początek tej długiej i pięknej historii miał miejsce w 1961 r., kiedy złożył on pierwsze zamówienie na zakup krzeseł ÖGLA w fabryce w Radomsku. Obecnie Polska jest jednym z największych partnerów biznesowych firmy w Europie, a co piąty produkt IKEA na świecie powstaje w polskiej fabryce. – To 80 lat, które pozwoliły stać się IKEA globalnym biznesem, skupionym przede wszystkim na człowieku i środowisku. W Polsce jesteśmy ponad 60 lat i przez ten czas przeprowadziliśmy wiele inwestycji i rozwinęliśmy spółki, które wzajemnie się wspierają, a swoje korzenie mają właśnie w IKEA – mówi Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka reklama

Wiadomości z kraju i ze świata 17 2023/9 (273) kalejdoskop reklama generalna ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail w Polsce. – Działalność wszystkich naszych biznesów jest możliwa dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pasji niesamowitych ludzi, z którymi pracujemy. Cieszę się, że nasz wkład w polską gospodarkę jest wymierny w postaci stabilnych miejsc pracy, odprowadzanych podatków, inwestycji oraz współpracy z naszymi partnerami i dostawcami, wśród których są zarówno duże, jak i małe firmy. To właśnie dzięki temu dążymy do tworzenia lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. 12 powodów do dumy W 12 spółkach z korzeniami IKEA w Polsce pracuje ponad 17 tys. pracowniczek i pracowników, a aż 2,7 tys. z nich zostało zatrudnionych w roku finansowym 2022. Dla większości jest to dłuższy związek, ponieważ staż pracy w firmie wynosi średnio 7,5 roku. Tylko w IKEA Retail, Początek historii IKEA w Polsce miał miejsce w 1961 r., kiedy zostało złożone pierwsze zamówienie na zakup krzeseł ÖGLA w fabryce w Radomsku. Fot. IKEA

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 18 2023/9 (273) reklama czyli spółce odpowiedzialnej m.in. za sklepy, zatrudnionych jest 5,7 tys. osób. Spośród nich 58 proc. stanowią kobiety, a 42 proc. mężczyźni, zaś luka płacowa wynosi tutaj mniej niż 0,5 proc. Z kolei na stanowiskach kierowniczych kobiety i mężczyźni stanowią równo po 50 proc., a w kadrze zarządzającej kobiety stanowią aż 72 proc. Firma ceni sobie też długofalową współpracę ze swoimi dostawcami i partnerami biznesowymi, z którymi bezpośrednio działa IKEA Purchasing. Są wśród nich dostawcy mebli, części do mebli, żywności i przewoźnicy. To łącznie 185 firm, które dają pracę ponad 75 tys. osób. W roku finansowym 2022 spółki IKEA zapłaciły podatek CIT w wysokości 180,3 mln zł, a łączne składki na ubezpieczenie społeczne w tym okresie wyniosły 309,1 mln zł. Firmy patrzą optymistycznie w przyszłość i chcą związać się z Polską jeszcze mocniej. Prowadzą do tego inwestycje, których wartość w roku finansowym 2022 wyniosła 537,6 mln zł, a w roku 2023 szacowana jest na 702,3 mln zł. Obecnie Polska jest drugim co do wielkości krajem produkującym meble i artykuły wyposażenia wnętrz dla IKEA. Rocznie prawie 20 proc. światowej produkcji firmy pochodzi z naszego kraju, a w przypadku mebli drewnianych odsetek ten wynosi aż 50 proc. Tym samym fabryka IKEA Industry w Zbąszynku uznawana jest za jeden z największych na świecie zakładów wytwarzających meble. Drewniane produkty IKEA posiadają certyfikat FSC (Forest Stewardship Council®), co oznacza, że drewno do ich produkcji zostało pozyskane w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. IKEA w Polsce inwestuje też w OZE Najnowsza spółka IKEA w Polsce – Ingka Investments Renewable Energy prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i sprzedaży energii. W tej chwili zarządza sześcioma farmami wiatrowymi, co daje 180 MW aktywów OZE, które zostały zakupione za wartość 800 mln zł. W 2022 r. spółka nabyła kolejne 92 MW aktywów, o wartości 900 mln zł, które są obecnie w budowie, a składają się na nie: farma wiatrowa i park solarny. Firma poszukuje także aktywnie możliwości powiększania i optymalizacji swojego portfolio. Uzyskana we wrześniu 2022 r. koncesja na obrót energią elektryczną umożliwia bezpośrednią sprzedaż energii odnawialnej wytwarzanej z własnych źródeł do łańcucha dostaw. IKEA cały czas produkuje więcej energii odnawialnej niż zużywa cała Grupa Ingka w Polsce. Wszystkie te działania zbliżają firmę do osiągnięcia celu pozytywności klimatycznej (net zero) do 2030 r. • — gac W 12 spółkach z korzeniami IKEA w Polsce pracuje ponad 17 tys. pracowniczek i pracowników, a aż 2,7 tys. z nich zostało zatrudnionych w roku finansowym 2022. Dla większości jest to dłuższy związek, ponieważ staż pracy w firmie wynosi średnio 7,5 roku.

Jak certyfikacja FSC® może pomóc firmom w spełnianiu EUDR? Zrównoważona gospodarka leśna to korzyści dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Sektorem, którego istnienie w znacznej mierze opiera się na surowcu drzewnym, jest meblarstwo. Podobnie jak wiele firm z innych sektorów, również branża meblarska stanie niebawem przed zadaniem wypełniania zobowiązań, jakie nakłada nowe rozporządzenie UE przeciwko wylesianiu, czyli EUDR. Drewno jest surowcem odnawialnym, jednak jego pozyskanie, jak i cała gospodarka leśna powinny być prowadzone w sposób zrównoważony, tak aby lasy mogły spełniać wszystkie swoje funkcje. Jednym z aktualnych wyzwań dla branży drzewnej, w tym meblarskiej, są zobowiązania wynikające z unijnego rozporządzenia przeciw wylesianiu (EUDR). Głównym celem EUDR jest poprawa ochrony światowych lasów poprzez zakaz wprowadzania na rynek UE lub eksportowania z niego produktów, które nie spełniają wymogów legalności i zrównoważonego rozwoju. Firmy będą musiały dochować należytej staranności, aby zapewnić, że produkty, które pozyskują, są legalne i nie są powiązane z obszarami, które zostały wylesione lub zdegradowane po 31 grudnia 2020 r. We wdrożeniu wymogów EUDR pomóc może certyfikacja FSC. Aż 66 proc. konsumentów globalnie i 58 proc. w Polsce oczekuje od dostawców, że sprzedawane przez nich produkty nie przyczynią się do wylesiania (wg globalnego badania konsumenckiego FSC, przeprowadzonego przez Ipsos w 2022 r., obejmującego 26 800 konsumentów w 33 krajach, w tym 800 respondentów z Polski). Oczekiwania te są spójne z celami rozporządzenia EUDR, które organizacja FSC wspiera od samego początku, oferując Komisji Europejskiej wiedzę i doświadczenie wypracowane w ciągu 30 lat stosowania rynkowego podejścia do walki z wylesianiem i degradacją lasów. Dzięki wymogom dotyczącym zrównoważonego rozwoju, które obejmują zarówno aspekty środowiskowe, jak i społeczne, certyfikacja FSC już teraz zapewnia firmom solidne podstawy, na których mogą się one opierać w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z EUDR. Dotyczy to szczególnie oceny i ograniczania ryzyka w odniesieniu do obowiązków dotyczących należytej staranności, choć oczywiście sama certyfikacja nie może być wykorzystana jako sposób na zwolnienie z tych wymogów. FSC jest liderem w opracowywaniu kompleksowych ocen ryzyka (w tym środków łagodzących), obejmujących aspekty legalności, zrównoważonego rozwoju społecznego, środowiskowego i wylesiania. Obecnie dostępne są oceny ryzyka dla ponad 60 krajów, w tym dla Polski. System FSC podlega ciągłej ewolucji – w odpowiedzi na nowe wyzwania wdrażane są nowoczesne rozwiązania, takie jak technologia blockchain, która usprawni zarządzanie danymi o transakcjach, czy geolokalizacja, która pozwoli śledzić drogę drewna od opuszczenia lasu aż po półkę sklepową. FSC przeprowadza obecnie szybką ocenę, w jaki sposób nasze standardy są zgodne z ostatecznym tekstem EUDR (wydanym w czerwcu 2023 r.). Ten krok określi również, jakie kroki możemy podjąć w celu dalszego wsparcia. Dla wielu firm z branży drzewnej, w tym meblarskiej, certyfikacja FSC może zatem okazać się skutecznym narzędziem we wdrażaniu przepisów EUDR. • artykuł sponsorowany FSC Polska Budynek Lumen Złote Tarasy ul. Złota 59, 00-120 Warszawa e-mail: fsc-polska@pl.fsc.org Fot. FSC Wiadomości z kraju i ze świata 19 2023/9 (273) kalejdoskop wiadomości

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 20 2023/9 (273) wiadomości Kultura organizacyjna w Paged Zarząd Paged Pisz Sp. z o.o. na początku roku powołał zespół projektowy, który dba o to, żeby firma dawała pracownikom możliwość ciekawego spędzenia wspólnego czasu, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Proponowane są różnorodne działania, aby świadomie budować kulturę organizacyjną, pielęgnować i komunikować jej założenia. Projekt jest jednym z projektów strategicznych spółki. Spółka Paged znana jest na lokalnym rynku od wielu lat, a zarząd Spółki dokłada wszelkich starań, aby budować angażujące środowisko pracy. Znane rynkowi benefity pozapłacowe, jak ubezpieczenia grupowe, pakiety medyczne, kursy językowe, zajęcia sportowe, atrakcje kulturalno-rozrywkowe czy wsparcie pracowników w trudnej sytuacji życiowej, realizowane są w Pagedzie od dawna. Jednak od początku roku postawiono na zmianę kultury organizacyjnej, na rozwój inicjatyw dla pracowników oraz tworzenie społeczności wewnątrz firmy w oparciu o wartości firmy. Droga do celu przez dialog – Na początku drogi zapytaliśmy załogę, na czym im najbardziej zależy, co chcieliby zmienić, poprawić – mówi przedstawiciel zarządu spółki Paged. – Przeprowadziliśmy ankietę, na wynikach której pracujemy, proponując różnego rodzaju aktywności i rozwiązania dla pracowników. Niezmiernie cieszy nas, że oprócz zespołu projektowego, z własnymi propozycjami wychodzi coraz więcej osób. Poczucie wpływu, przekonanie, że pomysły, które pojawiają się w głowach pracowników, są później realizowane i mają odzwierciedlenie w rzeczywistości, jest kluczowe dla osobistej motywacji i zaangażowania członków zespołu. Aktywność fizyczna, ekologia i małe przyjemności Niezwykle ważnym aspektem budowania kultury firmy jest wspólne spędzanie wolnego czasu. Pracownicy Paged mogli wziąć udział m.in. w wycieczce rowerowej, spływie kajakowym i zawodach strzeleckich. Prowadzone są treningi piłkarskie, a w najbliższym czasie planowany jest turniej piłki nożnej. Na bieżąco poprawiane są warunki pracy – zainstalowano automaty z przekąskami, udostępniono bezpłatne napoje oraz zupy dla pracowników w hali. Co miesiąc losowane są również nagrody dla osób, które nie korzystały ze zwolnień lekarskich, a pracownicy powyżej 40. roku życia otrzymali Paged stawia na zmianę kultury organizacyjnej, na rozwój inicjatyw dla pracowników oraz tworzenie społeczności wewnątrz firmy w oparciu o wartości firmy. Fot. Paged reklama

Wiadomości z kraju i ze świata 21 2023/9 (273) kalejdoskop reklama możliwość wykonania bezpłatnych badań profilaktycznych. Zadbano również o ekologiczne dojazdy. W tym celu wybudowano wiatę rowerową, a spośród pracowników dojeżdżających na rowerze będą losowane nagrody. Firma promuje pozytywną atmosferę, organizując dzień dobrych uczynków oraz wprowadzając „kudosy” – karty z miłymi słowami i dowodami uznania dla innych pracowników. Karta kudos to proste narzędzie, które pozwala na budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy – dowód uznania, wdzięczności dla wybranej osoby, które sobie wzajemnie wręczają pracownicy, dokładając przy tym jabłko i promując zdrowe odżywianie. Poznaj i polub swoje miejsce pracy Firma Paged aktywnie dba o edukację i rozwój swoich pracowników poprzez organizację cyklu wycieczek edukacyjnych, których celem jest bliższe poznanie procesu produkcyjnego oraz spojrzenie na miejsce pracy z szerszej perspektywy. Uczestnicy zwiedzają wszystkie etapy procesu powstawania produktów, w tym Magazyn Surowca Drzewnego i Magazyn Wyrobów Gotowych. Organizowane są również wycieczki do nowo otwartego Centrum Badawczo-Rozwojowego Paged LabTech, unikalnej globalnej inwestycji w innowacje technologiczne z wykorzystaniem drewna jako naturalnego surowca. Dba się również o nowych pracowników – oprócz standardowych szkoleń BHP, prowadzone są szkolenia wstępne, gdzie omawiane są główne zasady panujące w firmie, nowe osoby są wprowadzane w życie firmy, jej wartości. Ponadto nowi pracownicy otrzymują podręczniki, oglądają filmy wdrożeniowe, a podczas procesu mentoringu w obszarze produkcji doświadczeni pracownicy służą pomocą. Wartości, które kierują pracą Paged Wszystkie działania, które wprowadza Paged, opierają się na wartościach firmowych. Firma kieruje się pięcioma wartościami: pasją, otwartością i odwagą, skutecznością, uważnością i współdziałaniem. Nawiązując do nich, zorganizowano konkurs „Człowiek Roku” – pracownicy nominują koleżanki i kolegów, którzy najlepiej reprezentują wartości firmy. Konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, a pięciu laureatów nagrodzono wyjazdem do SPA. Całość działań firmy ma na celu zbudowanie silnej kultury organizacyjnej, w której rozwijają się zarówno pracownicy, jak i firma jako całość. – Mamy mnóstwo pozytywnej energii, pomysłów, chęć do działania i promowania naszego miejsca pracy, wiemy, że przed nami jeszcze dużo do zrobienia, ale staramy się, żeby Paged był przyjaznym i atrakcyjnym pracodawcą. Docenił nas już magazyn „Forbes”, przyznając wyróżnienie w konkursie Poland’s Best Employers, ale nie zatrzymujemy się, zmieniamy się i doskonalimy dalej. Całym sercem wierzę, że tak szeroko zakrojone działania dla pracowników przyniosą rezultat, który przerośnie nasze najśmielsze oczekiwania – podsumowuje Joanna Miller, kierownik Działu HR BP Grupy i Liderka Projektu Transformacji Kultury Organizacyjnej. • — gac

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz