Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2023/9 (273) wiadomości Raport „Made in Poland” na 80. urodziny IKEA 80. urodziny IKEA na świecie, sześć dekad obecności w Polsce i ponad 30 lat od powstania pierwszych sklepów w naszym kraju. Droga, którą w 1943 r. rozpoczął Ingvar Kamprad, od początku lat 60. przebiega przez Polskę. O tym właśnie jest publikowany raport „Made in Poland”, który pokazuje wpływ IKEA na naszą gospodarkę, społeczeństwo, tworzenie stabilnych miejsc pracy oraz planowane inwestycje. IKEA, z małej firmy założonej 28 lipca 1943 r. w Szwecji przez 17-letniego Ingvara Kamprada, stała się marką rozpoznawalną na całym świecie, działającą już w 31 krajach. Obchodzone w tym roku 80-lecie istnienia jest okazją do prezentacji w Polsce kolejnej edycji raportu „Made in Poland”. Przedstawia on wachlarz działalności poszczególnych spółek z korzeniami IKEA w naszym kraju i ich wpływ na funkcjonowanie marki na świecie. Firma od ponad sześciu dekad produkuje w Polsce meble, a pierwsze jej sklepy działają tutaj już od 30 lat. Najnowsza spółka – Ingka Investments Renewable Energy powstała w 2022 r. W swojej działalności skupia się na inwestowaniu w OZE i na wytwarzaniu oraz sprzedaży energii. Tytuł raportu nie jest przypadkowy, ponieważ dynamiczny rozwój IKEA nie byłby możliwy bez Polski. Obecnie w naszym kraju działa 12 podmiotów mających swoje korzenie w IKEA, ale ta rodzina stale się powiększa. Zajmują się one m.in. prowadzeniem sklepów, centrów handlowych, studiów planowania i zamówień. To także świadczenie usług: IT, finansowych i kadrowych oraz zarządzanie magazynami, portfelem nieruchomości, rozwój projektów biurowych, mieszkaniowych oraz hotelowych, zaopatrzenie sklepów i dystrybucja e-commerce. Bardzo ważną działalnością jest produkcja mebli, materacy i artykułów wyposażenia wnętrz oraz współpraca z dostawcami. W zakres działalności spółek wchodzi także rozwój produktów, ich inżynieria oraz kontrola procesu projektowego, dzięki czemu IKEA od samego początku ma wpływ na końcowy produkt, w tym jego formę i cenę. Wszystkie biznesy IKEA łączy wspólny fundament, jakim jest Demokratyczny Design. To koncepcja, która oznacza, że każdy produkt i usługa na etapie projektu i wykonania są rozpatrywane pod kątem jakości, funkcjonalności, formy, zrównoważonego rozwoju i niskiej ceny. Te filary projektowania są nieodłącznym elementem modelu biznesowego całej firmy. Ingvar Kamprad zwykł mawiać, że „IKEA powstała w Polsce”. Początek tej długiej i pięknej historii miał miejsce w 1961 r., kiedy złożył on pierwsze zamówienie na zakup krzeseł ÖGLA w fabryce w Radomsku. Obecnie Polska jest jednym z największych partnerów biznesowych firmy w Europie, a co piąty produkt IKEA na świecie powstaje w polskiej fabryce. – To 80 lat, które pozwoliły stać się IKEA globalnym biznesem, skupionym przede wszystkim na człowieku i środowisku. W Polsce jesteśmy ponad 60 lat i przez ten czas przeprowadziliśmy wiele inwestycji i rozwinęliśmy spółki, które wzajemnie się wspierają, a swoje korzenie mają właśnie w IKEA – mówi Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka reklama

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz