Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2022

Wiadomości z kraju i ze świata 2 9 2022/10 (262) k a l e j d o s ko p reklama towaru (78 proc.) niż lokalizacją fabryki no- wego kontrahenta. Respondenci w większości przypadków nie rozważali również rezygnacji z zagranicz- nych dostawców części (64 proc.), choć jedy- nie 18 proc. przyznało, że tylko zagraniczni kooperanci posiadają komponenty potrzebne im do produkcji. Zaledwie co dziesiąta firma, która miała kłopoty z dostawami, zrezygno- wała z usług zagranicznych dostawców. Po- kazuje to, że sposoby radzenia sobie z kłopo- tami z łańcuchami dostaw są bardziej doraźne niż wpisane w długofalową strategię firmy, mającą na celu zabezpieczenie przed tego typu kryzysami w przyszłości. Obecnie polscy producenci wydają się nie zmieniać podejścia do kwestii globalnych łańcuchów dostaw, na przykład poprzez współpracę z lokalnymi do- stawcami, co mogłoby ograniczać potencjal- ne ryzyko w przyszłości. Wpływwojny na Ukrainie na kłopoty z dostawami komponentów Brak strategii związanych ze skracaniem i dy- wersyfikacją łańcuchów dostaw może w nie- dalekiej przyszłości negatywnie wpłynąć na działalność przedsiębiorstw produkcyjnych z powodu konfliktu na Ukrainie. Wojna oraz sankcje nałożone na Rosję prawdopodob- nie spowodują kolejne zakłócenie łańcucha dostaw nie tylko z tych krajów, ale również z Chin oraz innych państw Azji. Aż 43 proc. badanych firm sprowadza komponenty z Chin, zaś 12 proc. kupuje lub transportuje potrzebne części przez Ukrainę, a 5 proc. przez Rosję. To pokazuje, jak duże jest ryzyko pogłębienia się niesta- bilności w dostawach komponentów do polskich fabryk. Ponadtoaż41proc. badanychfirmspodzie- wa się dalszych kłopotów z dostawami części właśnie z uwagi na wojnę na Ukrainie. Respon- denci pytani o plany na zaradzenie tym kłopo- tom, podają dokładnie te same odpowiedzi, jak poprzednio: zmiana dostawców (50 proc.), zamawianie komponentów u dodatkowych dostawców (50 proc.) oraz w miarę możliwości robienie większych zapasów komponentów i magazynowanie ich (43 proc.). Potrzeba nowych łańcuchów dostaw Badanie pokazało, że polskie firmy dostrze- gają korzyści płynące z budowy nowych łań- cuchów dostaw. Wśród kluczowych zalet wymieniły: bez- pieczeństwo dostaw (58 proc.), brak przesto- jów w fabryce (49 proc.), szybszy czas dosta- wy (47 proc.). Jednocześnie respondenci wskazują na wysokie koszty komponentów (45 proc.) oraz ryzyko gorszej jakości części dostarczanych przez nowych i niesprawdzonych wcześniej dostawców (37 proc.) jako największe wy- zwania związane z wdrażaniem zmian w ist- niejących łańcuchach dostaw. Strategia w zakresie dywersyfikacji łań- cucha dostaw to w dzisiejszych czasach abso- lutna konieczność. Digitalizacja łańcuchów dostaw Jednym ze sposobów, w jaki firmy mogą odpowiedzieć na dzisiejsze wyzwania i za- pewnić stabilność dostaw komponentów, jest cyfryzacja procesów w ramach łańcuchów dostaw. Dla producentów oznacza to budo- wanie zdigitalizowanych, opartych na danych łańcuchów dostaw, które pozwalają im na bliższą współpracę z dostawcami. Ciągła ko- munikacja i współpraca za pośrednictwem współdzielonej platformy w chmurze zwięk- sza przejrzystość, co z kolei pozwala na więk- szą zwinność operacyjną. Platforma 3DEXPERIENCE firmy Das- sault Systèmes dostarcza przedsiębiorstwom holistycznych rozwiązań, które zapewniają pełny wgląd w łańcuch dostaw i najwyższej klasy możliwości optymalizacji pod kątem szybkiej adaptacji do zmiennych warunków. Przedsiębiorstwa mogą połączyć inte- resariuszy w całym łańcuchu dostaw, aby zachęcić do wspólnego planowania i udo- stępniania danych, co poprawia przejrzy- stość i wgląd. Pomaga to firmom w two- rzeniu zrównoważonych sieci wartości, umożliwiających realizację celów firmy i tworzenie przewagi konkurencyjnej przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka i budowaniu odporności na zakłócenia. W ramach projektu zespół PMR zbadał następujące obszary związane z transfor- macją organizacyjną: integracja cyfrowa, skracanie łańcuchów dostaw, zrównowa- żony rozwój oraz pracownicy przyszłości. Celem badania była diagnoza doświadczeń i znaczenia tych obszarów dla polskich przedsiębiorstw. • — gac — źródło: Dassault Systèmes

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz