Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

Wiadomości z kraju i ze świata 17 2023/12 (276) kalejdoskop skutek słabszego popytu w kraju i za granicą. Analiza trendów w zakresie dynamiki produkcji w połączeniu z prognozami makroekonomicznymi sugeruje jednak, iż dołek koniunktury może być już blisko. Nadzieję na poprawę stanowi prognozowane stopniowe ożywienie koniunktury gospodarczej w Polsce i UE, a także odbicie na rynku nieruchomości. Ważne jest, abyśmy już teraz walczyli z przeszkodami, które mogą nam utrudniać korzystanie z nadchodzącego wzrostu, dlatego jako Izba podejmujemy szereg działań na rzecz polskiej branży meblarskiej w celu rozwiązywania jej problemów, a także wykorzystywania szans, które się pojawiają. W mijającym roku kontynuowaliśmy naciski na polityków i Lasy Państwowe, aby zatrzymać niekorzystne zmiany dla branży meblarskiej. Nie zamierzamy składać broni również w kolejnych miesiącach. Organizujemy wyjazdy dla polskich firm na targi zagraniczne w celu otwarcia na nowe możliwości na innych rynkach i wykorzystania szans, zanim zrobi to konkurencja z innych krajów. Aktywność Izby jest doceniana przez branżę – do OIGPM przystąpiło w 2023 roku 10 firm. W sumie zrzeszamy już grubo ponad 200 przedsiębiorstw. Wyzwania, z którymi mierzyliśmy się w 2023 roku, będą kształtowały strategię działań w roku 2024. Życzę Państwu, aby zbliżający się nowy rok był rokiem stabilizacji biznesowej, który wykorzystamy do rozwoju firm. Liczymy na pozytywne zmiany dla całego sektora meblarskiego. Dla targów MEBLE POLSKA rok 2023 był dobry. Po kilku latach największe kontraktacje meblowe w Europie Środkowo-Wschodniej odzyskały przedpandemiczną kondycję. Ekspozycja edycji 2023, która odbyła się w Poznaniu od 21 do 24 lutego 2023 roku, była zbliżona wielkością do rekordowego wyniku z 2020 roku. W stosunku do poprzedniej edycji z maja 2022 roku o 19,6 proc. wzrosła też liczba uczestników wydarzenia. Do Poznania przyjechali przedstawiciele najważniejszych zagranicznych grup zakupowych, hurtowni i sieci salonów meblowych z całego świata. W targach wzięli udział Rok 2023 według Proform okazał się niezwykle pracowitym i pełnym fascynujących wyzwań. W dziedzinie designu wnętrz i mebli dominowały wyraźne trendy wzornicze, a wśród nich niezmiennie królowały ryfle, paski i lamele. W związku z powyższym uznać możemy, że w tym roku nie dokonała się żadna rewolucja, a raczej spokojna ewolucja tego, co znamy, związana między innymi z dostosowaniem kolorystyki do panujących trendów. Proform śledził zmieniające się preferencje w zakresie kolorów i wprowadzał je w swoich projektach, co przyczyniło się do stworzenia harmonijnej oferty i spójnej z panującymi trendami. W tym roku szczególnie zwróciliśmy uwagę na dwa główne trendy kolorystyczne, które definiowały charakter projektów wnętrz i mebli. Z jednej strony delikatne pastele stały się niekwestionowanym hitem, dodając pomieszczeniom subtelności i przytulności. Z drugiej strony, bardzo mocne akcenty kolorystyczne nie pozostały z tyłu. W naszym przypadku nie sposób pominąć złota, które zaproponowaliśmy w subtelnym, satynowym wykończeniu. Kończący się rok był dla nas bardzo intensywny pod kątem pracy nad odświeżeniem naszej oferty o nowe wzory i materiały. Stoimy na końcu drogi procesu wdrożeniowego stołów Proform, czyli zupełnie nowego produktu w naszym katalogu. Nowości produktowe, które zobaczyć można było podczas tegorocznych targów Warsaw Home & Contract, ze stołami na czele, spotkały się z ogromnym entuzjazmem odwiedzających, co umocniło nas w podejmowanych decyzjach i kierunkach działań. Mimo intensywności pracy, zespół Proform nie tylko sprostał wyzwaniom, ale również wykorzystał je do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Rok 2023 był dla nas zdecydowanie rokiem inspirującym, w którym nie tylko podążaliśmy za trendami, ale również aktywnie je kształtowaliśmy. Józef Szyszka, dyrektor targów MEBLE POLSKA zwiedzający z 71 krajów. Zdecydowanie największą grupę stanowili kupcy z Niemiec, ale stoiska wystawców odwiedzili również przedstawiciele handlu meblami z tak ważnych dla rozwoju polskiego eksportu mebli rynków, jak Stany Zjednoczone, Izrael czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wśród zwiedzających byli handlowcy ze wszystkich kontynentów. Po raz kolejny z zagranicy pochodziła ponad połowa wszystkich zwiedzających. Edycja 2023 potwierdziła, że targi MEBLE POLSKA w branży meblarskiej stały się marką globalną. Ponad 10 lat intensywnej kampanii promocyjnej za granicą sprawiło, że poznańskie targi meblowe są już znane praktycznie na całym świecie, a zagraniczni kupcy meblowi wiedzą, że to najlepsze miejsce do poszukiwania dostawców i kontraktowania nowych kolekcji na kolejny sezon. W tym roku zrobiliśmy też kolejny krok w kierunku uczynienia poznańskich targów meblowych hubem targowym dla producentów mebli z Europy Środkowo-Wschodniej. Od kilku lat rośnie liczba zagranicznych firm, które aktywnie jako wystawcy poszukują w Poznaniu klientów na globalnym rynku. W tym roku na targach MEBLE POLSKA swoje meble prezentowali wystawcy z 14 krajów. Cieszy nas szczególnie, że ponownie duże grupowe wystąpienie narodowe zorganizowało w Poznaniu Ukraińskie Stowarzyszenie Producentów Mebli. Wielu zagranicznych wystawców już dawno przestało traktować targi MEBLE POLSKA jako narzędzie dotarcia wyłącznie do polskiego rynku. Coraz częściej jako główny powód udziału w targach jednoznacznie wskazują na chęć dotarcia ze swoją ofertą do międzynarodowej grupy kupców, która regularnie odwiedza Poznań. Dobrze zapowiadają się też targi MEBLE POLSKA 2024, które odbędą się od 20 do 23 lutego 2024 roku. Mimo trudnej sytuacji w branży meblarskiej kolejna edycja będzie miała tę samą wielkość co w 2023 roku. Wstępne dane z rejestracji zwiedzających wskazują także na bardzo duże zainteresowanie udziałem w targach wśród zagranicznych kupców meblowych. Wykorzystaliśmy ten rok do rozwoju. Wdrożyliśmy między innymi elektroniczny system, który umożliwi wystawcom automatyczne zbieranie i analizę danych dotyczących klientów, którzy odwiedzili ich stoisko. Narzędzie będzie miało swoją premierę w lutym na targach MEBLE POLSKA. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi ono prowadzenie kampanii sprzedażowych w okresie potargowym. Życzę wszystkim przedstawicielom branży meblarskiej, by nowy rok przyniósł zmianę rynkowych nastrojów i powrót dobrej koniunktury. Lucjan Weiner, właściciel Proform

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz