Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

55 2023/12 (276) temat z bliska Najciekawsze komponenty i technologie 2023 roku Bazuje on na klasycznym, samonośnym, bezkońcowym transporterze pasowym o szerokości 2000 i długości 2800 mm, napędzanym za pomocą motoreduktora. Zastosowanie transportera o szerokości 2000 mm pozwoliło na wyeliminowanie, przy lakierowaniu szerokich elementów, wychodzenia pistoletów nad boczne filtry odciągowe. W ten sposób nadmiar materiału lakierniczego opada na transporter, a nie na filtry. Zysk jest podwójny, ponieważ materiał można odzyskać i ponownie wprowadzić do obiegu, a żywotność filtrów ulega wydłużeniu. Opatentowany przez Giardinę system odzyskiwania lakieru i czyszczenia pasa jest bardzo łatwy w obsłudze i bazuje na dwóch raklach, z których pierwsza zbiera nadmiar materiału z transportera, natomiast druga pełni funkcję myjącą. Cały odzyskany lakier może być powtórnie wprowadzony do obiegu lakierniczego. Transporter główny umieszczony został w zamkniętej, oświetlonej i całkowicie przeprojektowanej kabinie. Jej ściany wewnętrzne pokryte są polipropylenem, co bardzo ułatwia i przyspiesza proces czyszczenia. Pozwala także na zminimalizowanie zużycia stosowanego w takich przypadkach płynu. Dostęp do jej wnętrza zapewniają duże, umieszczone z dwóch stron kabiny przeszklone i unoszone drzwi. Dzięki nim możliwe jest dokonywanie czynności serwisowych i obserwacja przebiegu całego procesu. Prędkość pracy przenośnika jest płynnie regulowana w zakresie od 2 do 10 m/min. Syntetyczny materiał, z którego wykonano transporter, posiada właściwości antystatyczne oraz zapobiegające przyklejaniu się do niego lakierowanych elementów. Przeznaczone do lakierowania elementy układane są na umieszczonym przed kabiną transporterze taśmowym stanowiącym naturalne przedłużenie przenośnika głównego. Podobnie wygląda sytuacja w strefie odbiorczej. Podzespoły „wjeżdżają” do kabiny poprzez wąskie szczeliny, zamykane w chwili rozpoczęcia procesu wykańczania specjalnymi kurtynami powietrznymi. Jest to bardzo istotne ze względu na prawidłową cyrkulację powietrza w całej przestrzeni kabiny. Przekłada się to oczywiście na jakość lakierowania oraz zużycie materiału wykończeniowego. Automatyka gwarancją uzyskania jednolitego i powtarzalnego rezultatu Przed wejściem do kabiny zamontowana została listwa skanująca wymiary przeznaczonych do lakierowania elementów. Wyniki pomiarów przekazywane są do systemu sterującego pracą automatu, który odpowiednio załącza i wyłącza pistolety. Optymalizuje to zużycie materiału lakierniczego. Listwa skanująca została odsunięta od wejścia do strefy roboczej, aby uniknąć jej zapylenia, zabrudzenia, co jest możliwe, gdy operator źle ustawi nadciśnienie w kabinie. Overspray ma wówczas tendencję do wydostawania się na zewnątrz i osiadania na listwie skanującej, co skutkuje koniecznością przerywania pracy i czyszczenia. Dla prawidłowego przebiegu procesu lakierowania konieczne jest właściwe zbilansowanie powietrza dostarczanego i odprowadzanego z kabiny. Aby osiągnąć jego prawidłową cyrkulację i umożliwić skuteczne odprowadzanie nadmiaru materiału lakierniczego, należy wytworzyć w jej wnętrzu niewielkie nadciśnienie. Pozwala to uniknąć skraplania się lakieru na elementach wyposażenia wewnętrznego i powstawania zacieków na wykańczanych powierzchniach. Automat Dualtech Forma wyposażony jest w dwie dodatkowe komory dystrybucji powietrza – po stronie odciągowej i nawiewnej. Powietrze dostarczane do kabiny przez wentylatory „przechodzi” przez podwójne filtry, gdzie zostaje oczyszczone z pyłu. Z kolei system odciągowy zlokalizowany jest po obydwóch stronach transportera. Usuwane z kabiny powietrze jest potrójnie filtrowane przez filtry lewego i prawego kanału oraz filtr centralny, zainstalowany pod transporterem. Obydwa kanały łączą się, tworząc odciąg centralny, podłączony do sterowanego przez falownik i zabudowanego wewnątrz maszyny wentylatora. Cały proces przepływu powietrza i kontroli jego ciśnienia w kabinie przebiega w trybie automatycznym, co jest gwarancją uzyskania jednolitego i powtarzalnego rezultatu. • Dizajn automatu Dualtech Forma został opracowany przez znaną firmę Pininfarina, projektującą między innymi dla Ferrari. Opatentowany przez Giardinę system odzyskiwania lakieru i czyszczenia pasa jest bardzo łatwy w obsłudze i bazuje na dwóch raklach, z których pierwsza zbiera nadmiar materiału z transportera, natomiast druga pełni funkcję myjącą.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz