Meblarstwo - komponenty i technologie 7/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 24 2023/7 (271) Kluczowe wnioski z globalnego badania konsumenckiego IPSOS na temat lasów: Największe zagrożenia według konsumentów: • Na świecie największe obawy ankietowanych budzi kryzys gospodarczy (47 proc.), wojny, konflikty i terroryzm (44 proc.) oraz kwestie związane ze zdrowiem (41 proc.). Zmiana klimatu – druga największa obawa w podobnych badaniach przeprowadzonych rok wcześniej – znalazła się na czwartym miejscu (35 proc. wskazań). W Polsce badani wskazywali najczęściej na wojny i konflikty (65 proc.), trudną sytuację ekonomiczną (50 proc.), zdrowie (40 proc.), zmianę klimatu (31 proc.) i zanieczyszczenie środowiska (20 proc.). • Pytani o zagrożenia związane z lasami, polscy konsumenci wskazywali przede wszystkim utratę gatunków roślin i zwierząt (36 proc.), wylesianie (31 proc.) oraz susze i powodzie na równi z degradacją gleb (29 proc.). Nielegalna wycinka drzew martwi 26 proc. Polaków. W odpowiedziach osób badanych z innych krajów dobrze widać lokalne uwarunkowania, np. Hiszpanie i Amerykanie martwią się pożarami lasów, Brazylijczycy – wylesianiem. FSC z najwyższą rozpoznawalnością: • FSC jest najlepiej rozpoznawalnym systemem certyfikacji wśród badanych systemów certyfikacji związanych ze zrównoważonym rozwojem – symbol FSC został wskazany jako widziany często lub okazjonalnie przez 46 proc. respondentów na świecie i połowę (50 proc.) respondentów z Polski. FSC jest szczególnie dobrze rozpoznawane w Chinach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Brazylii i we Włoszech. • Aż 80 proc. konsumentów na całym świecie, którzy rozpoznają FSC, twierdzi, że są bardziej skłonni zaufać marce, która oferuje produkty z certyfikatem FSC. W Polsce taką opinię podziela 75 proc. badanych. • Aż 60 proc. konsumentów na świecie, którzy rozpoznają FSC, zarekomenduje produkty z certyfikatem FSC znajomym i rodzinie. W Polsce deklaracje takie składa 52 proc. badanych. • FSC cieszy się największym zaufaniem netto (11 proc.) w kwestii ochrony lasów. Środowiskowe NGO-sy i systemy certyfikacji (ogólnie) zyskały po 10 proc. wskazań respondentów. Postawy konsumenckie w Polsce i na świecie wspierają zrównoważony rozwój: • 71 proc. konsumentów na świecie twierdzi, że woli wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom. Taką postawę deklaruje 63 proc. Polaków; • 66 proc. konsumentów globalnie i 58 proc. w Polsce oczekuje od firm, że sprzedawane przez nie produkty i opakowania z drewna lub papieru nie przyczyniają się do wylesiania; • Prawie dwie trzecie (62 proc.) konsumentów na świecie i ponad połowa (52 proc.) w Polsce spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, wybierze raczej tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik, ale bez certyfikacji; • Na świecie 49 proc., a w Polsce niemal dwie piąte (38 proc.) respondentów rozpoznających logo FSC deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC; • 64 proc. respondentów globalnie i 59 proc. w Polsce oczekuje, że umieszczane na produktach informacje o zrównoważonym rozwoju powinny być potwierdzane certyfikatem przez niezależną organizację; • 63 proc. badanych na świecie i 57 proc. w Polsce twierdzi, że stara się kupować produkty zapakowane w materiały odnawialne, takie jak papier, zamiast plastiku; • 62 proc. badanych na świecie i 56 proc. w Polsce uważa, że może chronić lasy poprzez wybieranie produktów certyfikowanych przez niezależną organizację. razy w miesiącu (w tym 7 proc. – kilka razy w tygodniu, a 1 proc. – codziennie). Z rozpoznawalnością wiąże się zaufanie: 64 proc. polskich respondentów deklaruje, że są bardziej skłonni zaufać markom, które promują znak FSC lub oferują tak oznaczone produkty. Poziom zaufania jest jeszcze wyższy wśród osób, które znają FSC – sięga aż 75 proc. – Te wyniki pokazują, że Polacy mają do nas zaufanie. FSC ułatwia konsumentom odpowiedzialne zakupy: mogą mieć pewność, że produkt oznaczony logo FSC został wykonany z surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł, a certyfikowane firmy w całym łańcuchu dostaw spełniają nasze wysokie standardy – komentuje Karolina Tymorek. To wszystko ma znaczący wpływ na zachowania konsumenckie i decyzje zakupowe. 52 proc. spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, najprawdopodobniej raczej wybierze tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik bez certyfikacji. Ten sam odsetek polskich respondentów poleciłby produkt certyfikowany FSC swoim bliskim lub znajomym. Niemal dwie piąte (38 proc.) rozpoznających logo respondentów deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC. Niezależne certyfikaty bardziej wiarygodne niż firmy… i rządy Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumenci w zakresie ochrony lasów ufają raczej systemom certyfikacji (w Polsce 28 proc. badanych deklaruje do nich „pełne” lub „duże” zaufanie) niż instytucjom państwowym (w Polsce – 9 proc. analogicznych wskazań). Gdzieś pośrodku na skali lokują się zaś firmy produkujące i sprzedające produkty z drewna i papieru, którym w tej sprawie ufa w Polsce 16 proc. respondentów. Konsumenci oczekują przy tym weryfikacji: w Polsce 59 proc. respondentów uważa, że informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju zamieszczone na produktach powinny być potwierdzone certyfikatem przez niezależną organizację. • — gac

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz