Meblarstwo - komponenty i technologie 7/2023

72 2023/7 (271) trendy i design Badania i rozwój Pierwsze centrum prototypowania, projektowania i badania produktów oraz usług. Lab150, bo o tym miejscu właśnie mowa, mieści się w Poznaniu. Od ponad 2 lat prężnie działa, wspierając małe i średnie firmy w rozwoju, wyróżniając się na mapie Polski, ale i Europy. Jak to wsparcie wygląda w praktyce? W rozmowie z Małgorzatą Gackowską, opowiadają Krzysztof Peliński i Maria Kurasz z Lab150. Najbardziej lubimy działać kompleksowo Czym działalność Lab150 wyróżnia się na rynku? Krzysztof Peliński: Myślę, że hasłem przewodnim jest pewna elastyczność branżowa, którą prezentuje Lab150. Firmy, organizacje posiadają swoje działy R&D, jednak specjaliści skupiają się tam na rozwoju własnych produktów, usług czy danej linii technologicznej. W związku z tym działają dość hermetycznie, w swoim własnym mikroklimacie. Z reguły nie świadczą one usług badawczo-rozwojowych dla zewnętrznych podmiotów, w przeciwieństwie do nas. Kolejną kwestią jest pewne zamknięcie się na proces lub produkt – to, z naszego doświadczenia, często blokuje innowacje bądź też zatrzymuje rozwój firm na pewnym etapie. W Lab150 pracujemy inaczej – przeprowadzamy firmy przez własną ścieżkę rozwoju, posiadamy różnorodne zespoły, ponieważ do współpracy zapraszamy specjalistów i specjalistki z różnych dziedzin, jeżeli tego wymaga proces lub branża klienta. Dzięki temu wnosimy świeże, niekonwencjonalne spojrzenie, gdyż nie jesteśmy odgórnie ograniczeni pewnym środowiskiem i warunkami, z którymi mierzą się zgłaszający się do nas przedsiębiorcy. Krzysztof Peliński – Head of R&D Lab150. Ekspert w dziedzinie konstrukcji i technologii mebli, inżynierii materiałowej, wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych, modelowania 3D w systemach CAx. Ekspert R&D dla marek Lab150, Meble Vox, TRE Design. Dr inż. dyscypliny – nauki leśne, Katedra Meblarstwa, Wydział Leśny i Technologii Drewna, UP Poznań. Maria Kurasz – Head of Business Development Lab150 i Concordia Design. Ekspertka w dziedzinie zarządzania projektami, modeli biznesowych i strategii. Doświadczenie zdobywała realizując wiele projektów międzynarodowych na rynkach europejskich, USA i Azji. Wspiera biznesy w zakresie wdrażania nowych produktów na rynek polski i rynki zagraniczne. Współpracowała z takimi markami, jak m.in. Google, Facebook, Komputronik, Mitsubishi. Fot. Lab150 Wywiad

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz