Meblarstwo - komponenty i technologie 7/2023

74 2023/7 (271) trendy i design Badania i rozwój Mamy nadzieję, że to się zmieni. Staramy się mówić i promować tę usługę – chociażby w lipcu mamy webinar ekspercki w tym temacie. A dlaczego audyt jest tak ważny? Bo pozwala na analizę aktualnej oferty firmy, przy uwzględnieniu, takich aspektów jak ergonomia, funkcjonalność, estetyka, cena, konkurencyjność, trendy. Stworzony na końcu raport pozwala na zbudowanie efektywnego planu biznesowego, uwzględniającego trwałą przewagę konkurencyjną w oparciu o nowe koncepcje wzornicze i nowy design produktu czy usługi. Nie bez powodu też audyt wzorniczy jest warunkiem koniecznym do otrzymania wsparcia finansowego – na przykład obecnie jest program wsparcia dla firm MŚP z Polski Wschodniej. Aktualnie trwa nabór firm do pozyskania 100 proc. dofinansowania na realizację takiego procesu. Lab150 jest miejscem, w którym taki audyt można zrealizować. A czy Lab150 wspiera również firmy w otrzymaniu dofinansowania? M.K.: Wśród naszych klientów bardzo często pojawiała się potrzeba realizacji projektu z dofinansowań unijnych, dlatego na przestrzeni kilku lat działalności nawiązaliśmy stałą współpracę z ekspertami, którzy wspierają nas w pozyskaniu środków. Dzięki temu wiele pomysłów miało szansę być zrealizowanych z dużym sukcesem. Jedyne, co trzeba zrobić, to umówić się na spotkanie, byśmy mogli doradzić, czy dany pomysł ma szansę na realizację w ramach inkubacji lub przy pozyskaniu dodatkowych środków. Można również zgłosić się do nas już po otrzymaniu dofinansowania. Mamy duże doświadczenie w prowadzeniu projektów unijnych. Wiemy już, jak wspieracie przedsiębiorców, również z branży meblarskiej. A jak wspieracie młode osoby z szeroko pojętej branży kreatywnej? M.K.: Centrum projektowania i prototypowania Lab150 zostało stworzone m.in. jako przestrzeń mająca inkubować i wspierać młodych przedsiębiorców z branży kreatywnej. Realizujemy to na różnych płaszczyznach – poprzez udostępnianie biur pod najem z możliwością korzystania z przestrzeni badawczej i prototypowni, poprzez wsparcie w ramach programów inkubacyjnych – jednym z takich programów był realizowany przez ostatnie dwa lata program All for Innovators, który wspierał 20 zrekrutowanych firm z Wielkopolski w zakresie wdrażania produktu, badań, projektowania, prototypowania, wsparcia marketingowego, jak i prawnego. Efektem tego programu było powstanie 20 koncepcji na wdrożenie nowych brandów, produktów i usług na rynek polski, jak i zagraniczny. Projekt ten zapewniał również wsparcie finansowe na poczet pozyskania środków trwałych potrzebnych do rozwoju firmy. Angażujemy się również w inne projekty inkubacyjne, wspierające nowe pomysły, jak np. Strefa Pomysłodawcy realizowana wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym, gdzie każda osoba lub firma mogła się zgłosić z pomysłem i przejść rekrutację, by pozyskać środki na wdrożenie nowego produktu. Młode osoby będące na etapie studiów, dzięki naszej współpracy z uczelniami, mogą się angażować w Lab150 w procesy warsztatowe, jak i odbyć staż w naszej przestrzeni. Staramy się, by tworzone przez nas Community miało możliwość linkowania, korzystania z naszej przestrzeni i angażowania się w realizowane wspólnie z biznesem inicjatywy. Często też mówi się o konieczności współpracy między biznesem, przemysłem a edukacją. Gdzie Lab150 znajduje się na tej linii współpracy pomiędzy różnymi środowiskami? M.K.: Na przestrzeni ostatnich lat udało nam się nawiązać współpracę m.in. z uczelniami artystycznymi, Uniwersytetem Przyrodniczym, Politechniką Poznańską, Collegium da Vinci oraz SWPS. Realizujemy wspólne projekty z obszaru edukacji, starając się wdrażać ulepszenia w zakresie podstaw nauczania, jak i wspierać wdrażanie produktów z różnych branż. Dzięki łączeniu ekspertów naukowych z przedstawicielami biznesu, jak i przemysłu udaje się nam spojrzeć na każde wyzwanie projektowe w bardziej szczegółowy sposób. Jednym z przykładów projektów na pograniczu biznesu i edukacji był projekt Popojutrze Zawodowo, który pozwolił na wdrożenie innowacyjnych podręczników do nauki dla uczniów techników z całej Polski. Wspieraliśmy również uczniów techników w ramach warsztatów marketingowych realizowanych wspólnie z Politechniką Poznańską w ramach projektu Czas Zawodowców. Często też udaje się nam angażować studentów, jak i uczniów w procesy design sprintowe, realizowane wspólnie z biznesem, co pozwala na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań produktowych. Dziękuję za rozmowę. • Możliwość przejścia w jednym miejscu całego procesu i wypracowania strategii wdrożeniowej to coś, co zdecydowanie wyróżnia Lab150. Fot. Lab150

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz