Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

trendy i design 114 2023/9 (273) Wydarzenia Dobry Wzór od 30 lat odpowiada na potrzeby rynku wzorniczego Wywiad Design jest narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej między firmami, a jednocześnie zaspokajania potrzeb odbiorców, dzięki nadaniu produktowi atrakcyjnej formy, która wynika z jego funkcji. To właśnie takie produkty od 30 lat promuje konkurs Dobry Wzór. Przez lata stał się marką świadczącą o dobrze zaprojektowanym produkcie, o czym opowiada Agnieszka Wasilewska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w jubileuszowym wywiadzie. Z Agnieszką Wasilewską, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, rozmawia Małgorzata Gackowska W tym roku konkurs Dobry Wzór obchodzi jubileusz 30-lecia. Tym samym jest to najstarszy konkurs wzorniczy w Polsce! Proszę opowiedzieć o jego początkach. Niezmiernie ciekawe jest, jak wyglądała pierwsza edycja konkursu Dobry Wzór. Agnieszka Wasilewska: Pierwszej edycji konkursu towarzyszył katalog pod nazwą „Nagrody ‘93”, prezentujący również produkty nagrodzone na Międzynarodowych Targach Poznańskich oraz w konkursie „Teraz Polska”. Natomiast od 1995 r. w IWP organizowano już samodzielny konkurs i wystawę prezentującą produkty. Pomysłodawczynią była Ewa Mickiewicz – artystka plastyk, architekt wnętrz i pierwszy kierownik Zespołu Ekspertów „Dobry Wzór” (do roku 2002). Warto wspomnieć, że o potrzebie takiego konkursu marzyła już w latach 60. Wanda Telakowska, założycielka IWP. Dobry Wzór miał być elementem stoisk IWP na Targach Poznańskich, a w zamierzeniu miał powstać osobny pawilon. Branża wzornicza na przestrzeni wielu lat napotykała różne trudności. Jak wspominacie najtrudniejsze czasy dla wzornictwa? Jak w końcu te trudności wpływały na konkurs Dobry Wzór? A.W.: Przypomnijmy, że kryzys lat 80. przyzwyczaił Polaków do stania w kolejkach, towarów na Agnieszka Wasilewska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz