Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

115 2023/9 (273) trendy i design reklama Wydarzenia kartki i zadowolenia z każdej rzeczy, którą UDAŁO SIĘ kupić. Obrazy pustych sklepowych półek dobrze ilustrują te wspomnienia. Późniejsze przemiany ustrojowe to czas likwidacji wielkich państwowych przedsiębiorstw. Był to bodaj najtrudniejszy czas dla wzornictwa. Szczególnie widoczne było to na przykładzie upadku przemysłu włókienniczego. Zmiana okoliczności rynkowych wymusiła na przedsiębiorcach i prywatnych firmach dostosowanie się do wymogów europejskich. My także szliśmy z duchem zmian, wprowadzając do konkursu wyróżnienia specjalne, takie jak np. Wzór Roku od 1995 r., czyli tytuł przyznawany przez ministra gospodarki, czy nagrodę Designer Roku. Dla samego konkursu przełomem był rok 2006 z odświeżoną formułą – podziałem kategorii konkursowych na Strefy: Domu/Pracy/ Publicznej oraz uzupełnieniem oferty o produkty dystrybuowane na rynku polskim. Ta ważna zmiana była odpowiedzią na przemiany gospodarcze. Ciągle rozbudowujemy formułę, dodając nowe kategorie, aby odpowiadać na potrzeby rynku. Jedne z pierwszych edycji konkursu przypadły na lata transformacji systemowej i gospodarczej w Polsce. Jak Dobry Wzór wpasowywał się w tak różne, zmieniające się okoliczności? Czy wówczas już istniała potrzeba promowania dobrego wzornictwa przemysłowego, czy raczej IWP musiało „głową mur przebijać”, aby dotrzeć do szerszej świadomości, zarówno twórców, jak i odbiorców? A.W.: Pierwotnym celem Dobrego Wzoru był wzrost i stymulacja gospodarki poprzez wzornictwo. Budowanie świadomości zarówno producentów, jak i konsumentów, że wzornictwo jako przemysł kreatywny wspiera rozwój firmy i kształtuje społeczeństwo, jest w dalszym ciągu priorytetem naszych działań. Ma temu służyć także przekrojowa wystawa retrospektywna konkursu Dobry Wzór, którą chcemy uświetnić jubileusz, a która – poprzez pryzmat wzornictwa – pokaże, jakie zmiany zaszły na przestrzeni ostatnich 30 lat. Starając się sprostać wymaganiom współczesnego świata, projektanci zaczęli tworzyć masowo nowe, funkcjonalne rozwiązania, dostosowane do potrzeb dzisiejszego społeczeństwa. Jak ewoluowało wzornictwo przemysłowe w Polsce, z punktu widzenia konkursu Dobry Wzór? A.W.: Obserwowaliśmy pojawienie się produktów nowych, mniejszych producentów i/lub młodych projektantów, dla których udział w konkursie to również szansa na pokazanie się w dobrym otoczeniu. Niezwykle interesujące jest pojawienie się wielu produktów bardziej skomplikowanych, wymagających myśli inżynieryjnej i konstruktorskiej. To rzeczywiście silna strona polskiego wzornictwa, o której niewiele mówimy. Od 2010 dodaliśmy kategorię: Strefa Usług, a w 2013 kategorie: m.in. Nowe Technologie oraz Nowe Materiały. Corocznie w trakcie konkursu najliczniej reprezentowana jest Strefa Domu, w której zgłaszane są bardzo różne produkty: od mebli, poprzez sprzęty i akcesoria kuchenne, dywany, wyposażenie łazienki, po akcesoria dla dzieci (wózek, fotelik samochodowy). W tym roku pierwszy raz będzie można zgłosić swoje produkty w kategorii FOOD DESIGN, którą traktujemy szeroko i holistycznie. Nagradzamy zarówno opakowania, nietuzinkowe rozwiązania żywnościowe, jak i urządzenia oraz utensylia. Nowa kategoria powstała we współpracy z kucharzem i dziennikarzem kulinarnym Grzegorzem Łapanowskim.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz