Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

Sklejka produkowana ze specjalnego klonu eukaliptusa posiada identyczne parametry techniczne (wytrzymałościowe) jak sklejka brzozowa. Fot. Burapha Agro-Forestry 10 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / wrzesień 2023 >wywiad żych właścicielskich polskich firmach, zarówno w Europie, jak i w Azji. Niestety, w każdej z nich, niezależnie od lokalizacji, pracownicy bardzo rzadko utożsamiali się z firmą, w której pracowali. Jest to ogromne wyzwanie w każdym przedsiębiorstwie, aby zintegrować pracowników z jego DNA. W Burapha jestem zachwycony, jak mocno nasza misja jest zaszczepiona w sercach moich kolegów i koleżanek. To naprawdę niesamowite i mocno motywujące do dalszego rozwoju firmy. Dodatkowo, oprócz zatrudniania stałych pracowników, oferujemy możliwość pracy na naszych plantacjach dla prawie 2 000 rolników i ich rodzin z obszarów wiejskich, gdzie rozwijamy nasze plantacje. Meble News: Czy mógłby nam Pan zdradzić strategię rozwoju firmy? P.P.: Strategia rozwoju firmy opiera się na dwóch filarach. Pierwszy z nich dotyczy rozwoju i zwiększenia mocy produkcyjno-sprzedażowych zakładu sklejkowego, tak żebyśmy w perspektywie kilku lat mogli zacząć pracować nad budową kolejnego zakładu produkującego sklejkę. Drugie wyzwanie strategiczne to jak najszybsze zalesienie tych 60 000 ha, które otrzymaliśmy od rzędu laotańskiego. Nie będę ukrywał, że jest to bardzo trudne, ale zarazem ambitne zadanie, które jest postawione przed całym zespołem zarządzającym w firmie. W chwili obecnej nasze możliwości związane z sadzeniem nowych obszarów wynoszą około 1 000 ha rocznie, chcemy potroić te możliwości i w roku 2024 zasadzić ponad 3 000 ha, a w latach kolejnych, poczynając od 2025, cel dla firmy to 5 000 ha nowych plantacji rocznie. Aby to osiągnąć, potrzebujemy oczywiście odpowiednich środków finansowych oraz wybudowania nowej szkółki leśnej, w której będziemy nie tylko produkować potrzebną ilość sadzonek, ale również dalej rozwijać program R&D, dotyczący pozyskania jeszcze lepszych odmian eukaliptusa (klonów), co bezpośrednio przełoży się na uzyskanie większej masy surowca pozyskanego po 7 latach wzrostu, a może będziemy w stanie skrócić cykl z 7 do 6 lat, kto wie... Jednym z mankamentów posiadania zakładu produkcyjnego w kraju takim jak Laos, gdzie przemysł jest bardzo słabo rozwinięty, jest niski poziom kadry, głównie technicznej, dlatego też bardzo ważną częścią naszej strategii jest rozwijanie naszych pracowników i podnoszenie ich kompetencji. Meble News: Jakie miejsce zajmuje w Państwa strategii Polska? P.P.: Polska jest dla nas bardzo ważna ze względu na to, że nasza sklejka jest idealnie „dopasowana” do potrzeb producentów mebli tapicerowanych. Obecnie 50 proc. naszej produkcji trafia do polskich klientów z tej branży, a w przyszłym roku planujemy zwiększyć ten udział do nawet 80 proc. W chwili obecnej jesteśmy na etapie uzyskania dwóch ważnych certyfikatów potrzebnych na rynku europejskim, tj. EPA i CARB, które potwierdzą, że poziom emisji formaldehydu naszej sklejki jest w limicie E0 – to najwyższa możliwa klasa do uzyskania. Posiadanie tych certyfikatów będzie oficjalnym potwierdzeniem dla naszych klientów, że nasz produkt jest superbezpieczny i spełnia najwyższe parametry jakościowe. Bardzo ważnym elementem, który umożliwia nasz dalszy wzrost, jest również to, że jesteśmy w pełni certyfikowani przez FSC: zarówno nasza gospodarka leśno-plantacyjna, cały łańcuch dostaw, jak i fabryka produkująca sklejkę. Jest to, jak wiemy, bardzo ważne dla klientów nie tylko z Polski, ale i z innych części Europy. Meble News: Dlaczego Państwa sklejka jest idealna właśnie do produkcji mebli tapicerowanych? P.P.: Bardzo dobre pytanie, już tłumaczę. Okazuje się, że sklejka, którą produkujemy z naszego specjalnego klonu eukaliptusa, posiada identyczne parametry techniczne (wytrzymałościowe) jak sklejka brzozowa! W ten sposób jest świetnym zamiennikiem dla sklejki brzozowej, której, jak wiemy, brakuje na rynku europejskim. Muszę przyznać, że mankamentem naszej sklejki jest to, że nie możemy osiągnąć wysokiej klasy jakości powierzchni, tak jak jest to możliwe przy sklejce brzozowej. Nie może ona przez to zastąpić sklejki brzozowej u klientów produkujących meble nietapicerowane, ponieważ klient nie zaakceptuje wizualnie niższej jakości powierzchni naszej sklejki od sklejki brzozowej. Z drugiej strony, oferujemy idealne rozwiązanie dla pozostałych producentów, głównie, tak jak wspomniałem, z branży mebli tapicerowanych, a także tam, gdzie liczą się parametry wytrzymałościowe sklejki, a nie wizualne. Dzięki temu nasz produkt znalazł się w Polsce, co jest naturalną konsekwencją bycia drugim rynkiem meblarskim na świecie. A my, jako szwedzki producent sklejki eukaliptusowej, mamy coraz większą bazę klientów z Polski. Dodając do tego pełną zgodność z nową regulacją europejską EUDR (EU Deforestation Regulation) plus posiadanie certyfikacji FSC, poziom E0 emisji formaldehydu oraz bardzo konkurencyjną cenę – jesteśmy w stanie docierać do coraz większej liczby klientów i wierzę w to, że za dwa lata będziemy miesięcznie wysyłać do Polski 80-100 kontenerów z naszą sklejką. Z drugiej strony, warto wspomnieć, że mierzymy się z brakiem świadomości po stronie rynku i niezrozumieniem różnic w produkcji i parametrach pomiędzy sklejką eukaliptusową produkowaną przez nas a oferowaną przez naszych konkurentów z Wietnamu i Chin, którzy wytwarzają sklejkę z zupełnie innymi parametrami i w zupełnie inny sposób niż my. Stąd też kolejny ważny krok to edukacja rynku i naszych potencjalnych klientów. Meble News: Dziękuję za rozmowę.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz