Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

11 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / wrzesień 2023 informacje< WYMIANA HANDLOWA MATERACY I MEBLI SKRZYNIOWYCH Rynek Rośnie znaczenie Rumunii jako dostawcy materacy do Polski, a polskie meble skrzyniowe zyskują na popularności w USA. Milena Dorozińska, Mateusz Strzelczyk, B+R Studio Tomasz Wiktorski Produkcja mebli skrzyniowych w Polsce stanowi drugą najważniejszą kategorię mebli pod względem wartości produkcji, tuż za meblami tapicerowanymi. Na potrzeby raportu „Rynek mebli skrzyniowych do mieszkań” do tej grupy mebli zakwalifikowano dane GUS-u i Eurostatu, sklasyfikowane jako: „meble sypialniane” i „meble do salonu i jadalni”. Wartość produkcji tychże mebli w ostatnich latach sukcesywnie rosła i w 2022 r. wyniosła łącznie 11,4 mld zł, co oznacza, że rynek zwiększył się o blisko 35 proc., licząc od 2018 r. Z kolei na podstawie opracowanego raportu „Rynek materacy w Polsce” można stwierdzić, że rynek ten stanowi niewielką część w wartości produkcji mebli w Polsce (około 9 proc.), co przekłada się na wartość ponad 4,2 mld zł (2021 r.). Na przestrzeni ostatnich pięciu lat produkcja materacy zwiększyła się o 35 proc. w ujęciu wartościowym i o 32 proc. w ujęciu ilościowym. Według poczynionych szacunków, prognoz oraz badań stwierdza się, że rynek ten jest dynamiczny i nieustannie ewoluuje. Pozytywny wpływ mają na to chociażby rozwój technologii oraz zmieniające się preferencje i potrzeby konsumentów. Niewątpliwie materace są kluczowym elementem zdrowego i komfortowego snu, a świadomość związana z jakością snu i wpływem materaca na nią rośnie wśród Polaków. W dobie niepewnej sytuacji i ograniczonego popytu na meble na rynku krajowym B+R Studio przeanalizowało dane dotyczące wymiany handlowej trzech grup mebli: materace, meble sypialniane oraz meble do salonu i jadalni. Wybrane wnioski z tejże analizy zostały zawarte w niniejszym artykule. Na podstawie analizy wymiany handlowej materacy wnioskuje się, że rynek detaliczny w Polsce głównie zaopatrywany jest przez krajową produkcję. W 2022 r. Polska zaimportowała materace o wartości ponad 66 mln euro, z czego 16,3 mln euro stanowiły materace z Chin. Jest to główny dostawca zarówno mebli, jak i materacy do Polski. Było to jednak aż o 35 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2021. Mimo tego spadku, udział Chin w ogólnej wartości importowanych materacy wyniósł 25 proc. Jeszcze wyraźniej zmniejszył się wolumen importu. W 2022 r. do Polski trafiło z Chin 3,3 tys. t materacy, czyli o 37 proc. mniej niż w roku poprzednim. Drugim najważniejszym dostawcą materacy do Polski była Rumunia. W roku 2022 wartość sprowadzonych materacy z Rumunii wyniosła około 11 mln euro. Nadal znacznie mniej niż w przypadku Chin, jednak warto zauważyć, że w stosunku do 2021 jest to wartość większa aż o 73 proc.! Należy dodać, że nieco korzystniej w porównaniu z Chinami (494 euro/100 kg) wypadła przeciętna cena materacy w imporcie, która wyniosła 467 euro/100 kg. Przy czym po uwzględnieniu takich czynników, jak odległość, koszty i terminy dostaw, import z Rumunii zdaje się mieć przewagę nad Chinami. Jeśli rozpoczęty w minionym roku, bardzo dynamiczny trend spadku importu z Chin, przy jednoczesnym wzroście z Rumunii, się utrzyma, to możliwe jest, że jeszcze w 2023 r. kraj ten stanie się największym partnerem Polski w zakresie dostaw materacy. Meble skrzyniowe do sypialni oraz do salonu i jadalni są również ważnym towarem eksportowym. Na podstawie danych dotyczących eksportu stwierdzono, że tak jak w przypadku całości eksportu mebli, zdecydowanie największym odbiorcą mebli sypialnianych, jak też mebli do salonu i jadalni są Niemcy. W 2022 r. wartość wysłanych do Niemiec mebli wyniosła odpowiednio 396,9 mln euro i 988,1 mln euro. W stosunku do 2021 r. był to wzrost odpowiednio o 10 proc. i 11 proc. O ile pozycja Niemiec jako największego partnera handlowego dla Polski nie jest zaskakująca, o tyle wysokie miejsca w rankingach odbiorców z Polski (trzecie w przypadku mebli sypialnianych i drugie w przypadku mebli do salonu i jadalni) zajmowane przez Stany Zjednoczone są interesujące i jak najbardziej godne odnotowania. W 2022 r. wartość eksportu mebli sypialnianych i mebli do salonu i jadalni do Stanów Zjednoczonych wyniosła kolejno 72,2 mln euro i 198,6 mln euro (sumarycznie 270,8 mln euro). Oznacza to, że eksport tylko mebli sypialnianych oraz mebli do salonu i jadalni stanowił aż 51 proc. całości eksportu mebli do Stanów Zjednoczonych i pokazuje, że największe zainteresowanie tamtejszych dystrybutorów spośród wszystkich mebli z Polski wzbudzają właśnie meble skrzyniowe. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat produkcja materacy zwiększyła się o 35 proc. w ujęciu wartościowym i o 32 proc. w ujęciu ilościowym. Fot. Małgorzata Gackowska

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz