Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2023/10 (274) wiadomości Tegoroczny, VIII Ogólnopolski Kongres Meblarski „Polskie Meble – Konkurencyjna Polska” odbył się pod hasłem: „Branża meblarska 2024 – nowa jakość na nowe czasy”. Jednakże omawiane podczas spotkania tematy sięgały dalej niż tylko w przyszły rok. Zarówno otwartość polskich producentów na pozaeuropejskie rynki, budowanie marki opartej na designie czy wreszcie automatyzacja, rozumiana nie jako sprzęt, ale system, to tematy na długie lata. To kierunki rozwoju polskiego meblarstwa właściwe, aby utrzymać naszą pozycję jednego ze światowych liderów w tym sektorze. Ale to również kierunki, które wymagają ogromnych nakładów, zaangażowania, a w wielu przypadkach również zmiany sposobu myślenia o prowadzeniu biznesu. Co obniża naszą przewagę konkurencyjną? Pierwszym tematem poruszanym na Kongresie była konkurencja z producentami z Azji na rynkach zagranicznych. Jakie zatem przewagi mają producenci nie tylko z Chin, ale i z Wietnamu, Indonezji, Indii? Oczywiście są to niskie koszty pracy i energii oraz spadające ceny transportu, przy jednoczesnym wzroście produktu krajowego brutto. W obliczu tego konkurowanie z tamtejszymi producentami będzie coraz trudniejsze dla polskich firm, które zmagają się na przykład z największymi cenami energii w UE, co ma ogromne przełożenie na koszty naszych przedsiębiorców. W dodatku część produkcji w krajach azjatyckich odbywa się pod europejskimi markami, przez co jeszcze łatwiej jest im zdobywać rynki międzynarodowe. Zaznaczono jednak, że nasza przewaga nad produktami z Azji wzrasta wraz z lepszą jakością, designem czy odpowiednią certyfikacją, że należy budować marki w oparciu o wartości, również w dystrybucji e-commerce. – Branża stała się coraz bardziej transparentna również dla klienta, tym bardziej w świecie e-commerce – mówi Jakob Nyiroe z Wayfair. – Nie wystarczy stworzyć tani produkt, który ma nawet wysoką jakość. Równie ważna jest komunikacja, zróżnicowanie oferty. Trudno było mi doszukiwać się w tym panelu dyskusyjnym jakichś pozytywnych wniosków. Owszem, wciąż mamy przewagi konkurencyjne w wielu obszarach, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku, producenci obawiają się, że mogą być one niewystarczające. – Większość mebli wykonana jest z drewna, a dzisiaj warunki zakupów surowca drzewnego w Polsce są takie, że mamy najdroższe ceny drewna w Europie – mówi Jarosław Michniuk z Paged. – To jest przecież główny element kosztotwórczy dla producentów mebli. Za chwilę będą przedstawione nowe zasady sprzedaży drewna, których już się obawia wielu przedsiębiorców. Rozmawiamy jako branża, ale niestety, jesteśmy nieskuteczni, nasz głos jest niesłyszalny. – Trudno zrozumieć, dlaczego tak się dzieje – dodaje Jan Szynaka z Szynaka Meble. – Przedstawiliśmy nasze postulaty skierowane do prawie całego rządu z premierem na czele i do dzisiaj nie mamy ani jednej odpowiedzi w sprawie cen drewna, spalania drewna i oczywiście w kwestii FSC. Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli zwrócił uwagę, że jedną z naszych przewag był właśnie czytelny i transparentny system certyfikacji. – Wygaszanie certyfikacji FSC jest dla nas w ogóle niezrozumiałe – nie krył rozczarowania Jan Szynaka. – Cała Europa ją wykorzystuje. Nasi najwięksi partnerzy handlowi stawiają sprawę wprost i mówią, że jeśli FSC wypadnie z Polski, to zakup naszych produktów będzie w dużej mierze ograniczony, a przesunie się to w kierunku rynków tureckich, wschodnich czy nawet azjatyckich. Jeśli dziś jesteśmy dumni jako liderzy, to działania takie odbiorą nam konkurencyjność. Nasi partnerzy w Europie stawiają nam ten warunek. Przez złamanie tego jednego ogniwa posypie się wszystko, cały nasz eksport mebli. Automatyzacja to konieczność Więcej pozytywnych aspektów wniósł kolejny panel dyskusyjny, poświęcony automatyzacji Scenariusze rozwoju polskiego meblarstwa Kierunki zmian w branży, nadchodzące wyzwania, a także najlepiej dopasowane do nich strategie były głównymi tematami VIII Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego, zorganizowanego tradycyjnie podczas targów Drema. Nie ma jednej recepty na współczesne problemy branży meblarskiej, ale jest kilka ważnych czynników, takich jak automatyzacja, budowanie marki, ekspansja na nowych rynkach, wielokanałowość sprzedaży, zrównoważone projektowanie i produkcja, które pozwalają utrzymać konkurencyjność polskim producentom mebli, również na światowych rynkach. TEKST i fot.: Małgorzata Gackowska

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz