Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2023

10 (274) 2023/10 | ISSN 1643-7799 | Nakład 12 000 egz. 22 lata na rynku www.pureko.pl www.pureko.pl www.pureko.pl  Relacja z VIII Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego | Raport pt. „Branża drzewno- -meblarska w wymagającym otoczeniu rynkowym. Bieżące trendy i perspektywy rozwojowe” | Relacja z Kongresu Common Future  Szeroki wachlarz dekorów i inspiracji od Interprint | Nowości w ofercie Melaco | Industrialny system Loft z oferty Bimak | Bi-Plast daje drugie życie tworzywom sztucznym | Zrównoważone rozwiązania w zakresie łączenia pianki  System do zabudowy szuflad SB HD-3D Magic Star Plus | Funkcjonalny Hettich ComfortSpin | Meble przyszłości dzięki systemowi Amperos | Polskie segregatory do śmieci z Red Dot Design Award | Uchwyty meblowe w mosiądzu  Inteligentne oświetlenie LED od Metal-Techniki | Salvamac na Dremie | Premiera elektronarzędzi INDASA E-Series PRO X | Zestaw ostrzarek CS 860 i CSF 860 | Allcomp na międzynarodowej scenie trendy i design  Wywiad z Wojciechem Sobierańskim z Regalii | Wywiad z Martinem Ballendatem | Paged stawia na edukację młodych projektantów | Wystawa pt. „Mebel – pewnik w czasach niepewności”  Targi Drema 2023

4 2023/10 (274) Małgorzata Gackowska redaktor naczelna Od redakcji Jesień w tym roku to wyjątkowo intensywny czas, zarówno dla całej branży meblarskiej, jak i dla nas, dziennikarzy. Targi, konferencje, wybory parlamentarne. Fakt, były one istotne dla każdego, nie tylko dla nas. Nie będę się rozwodzić nad ich wynikami, ale jedno jest pewne: każde wybory to zmiana. Polacy wyraźnie potrzebują zmiany, o czym świadczy rekordowa frekwencja, która jest dla mnie największym powodem do radości. Zmiany powinny zostać wprowadzone jak najszybciej, ale wszystko na to wskazuje, że będą odwlekane tak długo, jak tylko się da. Prezydent nie spieszy się z powołaniem nowego rządu, bo… może. Ze szkodą dla wielu, również dla branży meblarskiej i drzewnej. Otóż tylko zmiana władzy pozwala mieć nadzieję na dialog. Bo tego wyraźnie brakuje i z dotychczasowym rządem oraz podległymi mu instytucjami nie udało się dojść do żadnego porozumienia. W tym roku wielokrotnie na ręce premiera i odpowiednich ministrów kierowano listy, w których przekazano niepokój branży w związku z działaniami Lasów Państwowych, dotyczącymi handlu drewnem, ale także jasno wyrażono stanowisko związane z rezygnacją przez LP z certyfikacji drewna w systemie FSC. Ocena tych działań trafiła także do samych Lasów Państwowych, z którymi to prowadzone były rozmowy na temat zmian systemu sprzedaży drewna. Tymczasem podczas ostatniego walnego zebrania Stowarzyszenia Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce jego członkowie wyrazili już nie tylko rozczarowanie, ale wręcz złość na fakt, że wszelkie działania strony rządowej i LP są tylko pozorne. Jak powiedział Jędrzej Kasprzak, prezydent SPPDwP, brak konstruktywnego odzewu jest frustrujący i oznacza, że zarówno w kwestii sprzedaży drewna, jak i FSC nic nie można już zrobić. – Trudno zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Przedstawiliśmy nasze postulaty do prawie całego rządu z premierem na czele, do dzisiaj nie mamy ani jednej odpowiedzi w sprawie cen drewna, spalania drewna i oczywiście w kwestii FSC – dodał Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, podczas wystąpienia na Ogólnopolskim Kongresie Meblarskim. Nie trzeba było długo czekać, a spełniły się wszystkie czarne scenariusze dotyczące tych dwóch, najbardziej palących kwestii. Po pierwsze, LP wystosowały komunikat o całkowitej rezygnacji z certyfikacji FSC w Polsce, po drugie zaś – Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych ogłosiła zasady sprzedaży drewna na 2024 r., pomimo obiecanych, dalszych konsultacji z branżą. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że zasady te spotkały się z falą krytyki przedstawicieli branży drzewnej i meblarskiej. Za wyjątkowo niekorzystne dla przemysłu uznano punkty dotyczące możliwości składania ofert do 100 proc. posiadanych możliwości zakupu w sprzedaży ofertowej w ujęciu rocznym, proporcjonalnie po 33,3 proc. na proponowany okres sprzedaży; organizowanie procedur sprzedaży trzy razy w ciągu roku (co 4 miesiące); zmiany poziomu realizacji umów na -10 proc./+5 proc. Tym samym żaden ze znaczących postulatów branży nie został wzięty pod uwagę, a totalna ignorancja owych argumentów świadczy jednoznacznie o tym, że przemysł drzewny i meblarski nie są traktowane jako równoprawny partner. Jasne jest już dla całej branży, że prowadzenie dalszych rozmów z przedstawicielami obecnego rządu i kierownictwem LP jest bezprzedmiotowe i nie daje żadnych szans na osiągnięcie konsensusu uwzględniającego interesy obu stron. Pozostaje zatem tylko mieć nadzieję na szybką zmianę. Oby z kolejną władzą przyszło nam budować lepszy dialog w kwestii przemysłu drzewno-meblarskiego, bo negatywne konsekwencje działań obecnych rządzących jeszcze długo będą odbijać się czkawką polskim przedsiębiorcom. • Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: +58 531 27 53 | +58 531 71 77 | +58 531 30 23 info@wydawnictwoinwestor.pl www.wydawnictwoinwestor.pl  Prezes zarządu Zbigniew Owsiak  Wiceprezes zarządu Rafał Sidor  redaktor naczelna Małgorzata Gackowska malgorzata.gackowska@meblarstwo24.pl  sekretarz redakcji Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl  dziennikarze Janusz Bekas janusz.bekas@gpd24.pl Tomasz Bogacki tomasz.bogacki@gpd24.pl Bartosz Szpojda bartosz.szpojda@gpd24.pl  współpracownicy Katarzyna Orlikowska katarzyna.orlikowska@meblarstwo24.pl dr inż. Czesław Dembiński czeslaw.dembinski@gpd24.pl  redakcja listy@meblarstwo24.pl  Opiekunowie klienta Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl Damian Kargul damian.kargul@gpd24.pl Grzegorz Pastwa grzegorz.pastwa@gpd24.pl Mariusz Wroński mariusz.wronski@meblarstwo24.pl  korekta Sylwia Wojtanowska sylwia.wojtanowska@gpd24.pl  Kierownik działu DTP Wiesław Dobosz  dział graficzny DTP / IT Katarzyna Łukowicz Jacek Mroczkowski  Dział Prenumeraty prenumerata@meblarstwo24.pl  Projekt graficzny Agnieszka i Michał Warda Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright by Wydawnictwo Inwestor Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i niezbędnych zmian. Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczanych reklam i ogłoszeń oraz ma prawo do odmowy ich publikacji bez podania przyczyny. Reprodukcja lub przedruk tylko za zgodą wydawcy.  foto na okładce: PUREKO @meblarstwo24

Kontakt: Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: 58 531 27 53 Redakcja: listy@meblarstwo24.pl Prenumerata: prenumerata@meblarstwo24.pl Reklama: reklama@meblarstwo24.pl W wydaniu listopadowym zaprezentujemy najnowsze oprogramowanie oraz rozwiązania z zakresu robotyzacji i automatyzacji w produkcji mebli. Zapowiedź www.juan.pl www.juan.pl www.juan.pl

spis treści Kalejdoskop aktualności Prognoza eksportu mebli do Niemiec w 2023 roku 8 IKEA Industry Poland dołączyła do OIGPM 8 DLH Polska i DLH Słowacja wchodzą w skład Grupy JAF 10 Nowe plany inwestycyjne Inforni 10 Zmiany w zarządzie Nowego Stylu 10 Grupa Ciech Sebastiana Kulczyka wchodzi na rynek materacy 12 Udana współpraca Pfleiderer i REHAU 12 Hettich zdobywa pierwsze miejsce 13 Cosentino z trzecim Centrum w Polsce 14 SIMALFA® rozszerza działalność na rynku azjatyckim 15 wiadomości Scenariusze rozwoju polskiego meblarstwa 16 Dołek koniunktury jest blisko 20 Walne w cieniu magazynu… i Lasów Państwowych 24 Drema Dzieciom – meble dla najbardziej potrzebujących 28 „Wyczarowane z drewna” z pulą nagród 30 000 zł 30 Rozstrzygnięcie w piątej rundzie finałowej 32 Wspólna przyszłość i realny plan działania 34 CIFM/interzum guangzhou 2024 kształtuje przyszłość meblarstwa w Azji 36 NOWOŚCI RYNKOWE Kamień, drewno i szalony eklektyzm w dekorach Interprint 38 IMAGINE... Sustainability 40 Nieograniczone możliwości kreacji 42 Płyty inspirowane naturą 43 Folia z innowacyjnymi motywami 44 Dekoracyjna płyta fornirowana w technologii 3D 45 Trendy w meblarstwie 2023/24 – nowości w ofercie Melaco 46 Blisko natury – nowa wizja aranżacji wnętrz 49 Praca z obrzeżami w praktyce 50 Małe, a niezwykle ważne 51 System LOFT nie tylko do loftów 52 Innowacyjne rozwiązania dla producentów drzwi wewnętrznych 54 Kreatywność z Ackurat 55 W nogach i stelażach siła! 56 Drugie życie tworzyw sztucznych 58 Panel biurkowy DPI z nagrodą Red Dot Award za wzornictwo 60 EPP odpowiada na potrzeby rynku meblarskiego 62 Ekologiczna i niezrównana technologia klejenia 63 Kleje w wersji eko 64 Ekologiczny materac w tubusie 66 temat z bliska Nowoczesna kuchnia Szuflada z pełną regulacją 3D 68 Kuchnia w czystej formie 69 Łatwa elektryfikacja mebli 70 Funkcjonalne rozwiązanie nie tylko dla stolarza 71 Red Dot dla polskiej marki Keden 72 Błysk FLAVIO i FABRICIO 74 Technologie Nad stanowiskami pracy nowoczesne oświetlenie LED 76 Precyzyjna pilarka z belkami docisku i przesuwu materiału 78 Idealne rozwiązania dla każdego 80 Nowy wymiar szlifowania i polerowania 82 Nawet skomplikowane kąty połączeń łatwe do wykonania 84 Ostrzenie pił tarczowych z udziałem robota 86 Frezy ze Złotym Medalem targów Drema 88 Polski pionier innowacji na międzynarodowej arenie Przemysłu 4.0 89 W pełni automatyczne, wydajne i szybkie cięcie skóry 92 Bezpieczne rozwiązania z Schuko 94 Interaktywny sklep meblowy – platforma Variantic 96 Doceniona innowacyjność i bezpieczeństwo w manipulacji ładunkami 98 TRENDY i design Drewno i prawda 100 Mr Chairman 104 Współpraca dydaktyczna Paged z uczelniami wyższymi 106 Mebel – pewnik w czasach niepewności 108 Relacje Meblarstwo – w kierunku automatyzacji i robotyzacji 110

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 8 2023/10 (274) aktualności ogłoszenie Kocioł CFC200 - 2 MW z systemem pneumatycznego podawania paliwa. Używany. Dostępność : magazyn Chojnice Cena: 65 000zł Kotły wodne o mocy 150kW - 500 kW GAMA PELLETECH Spełnia najwyższe normy emisyjne. tel. 662 211 532 | michal.komorowski@compte-fortech.pl 1 1 2 2  Prognoza eksportu mebli do Niemiec w 2023 roku Niemcy wciąż są największym odbiorcą polskich mebli. Czy w tym roku eksport przekroczy 5 mld euro? Według danych B+R Studio jest to wysoce prawdopodobne. Według danych Eurostatu tylko w 2022 r. eksport mebli do Niemiec wyniósł rekordowe 4,72 mld euro i przełożyło się to na wzrost w stosunku do 2021 r. wynoszący 8,3 proc. Wspomniana wartość stanowiła blisko 35 proc. całości polskiego eksportu mebli. Osiągnięty wynik eksportu do Niemiec w 2022 r. jasno pokazuje, że pozycja Niemiec jako największego partnera dla polskiej branży meblarskiej nie słabnie. Jakiej zatem wartości należy się spodziewać na koniec 2023 r. w zakresie eksportu mebli do Niemiec i czy znów będzie ona rekordowa? Pomocy w odpowiedzi na to pytanie dostarczają dane obejmujące pierwsze półrocze 2023 r. Według danych Eurostatu wartość eksportu mebli do Niemiec w pierwszej połowie 2023 r. wyniosła 2,56 mld euro i w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego odnotowano wzrost o około 4,1 proc. Wystarczy zatem, że polska branża meblarska powtórzy ten wynik w drugiej połowie 2023 r. i bariera 5 mld euro eksportu do Niemiec zostanie przekroczona, ale czy to tak działa? Aby odpowiedzieć na to pytanie, B+R Studio szczegółowo przeanalizowało dane dotyczące eksportu mebli do Niemiec z perspektywy ostatnich 10 lat. Tak szerokie spojrzenie może nieco studzić optymizm, gdyż w zbadanym okresie 2012-2022 r. notowana wartość eksportu mebli do Niemiec w drugim kwartale roku była niższa o średnio 5 proc. Dlaczego tak się dzieje? Eksport jest, co oczywiste, skorelowany z produkcją. Kiedy, co potwierdzają dane GUS-u i Eurostatu, w danym miesiącu odnotujemy wysoką wartość produkcji, to jednocześnie odnotujemy wysoką wartość eksportu. Miesiącami, w których notowana jest najniższa wartość produkcji sprzedanej mebli, są: czerwiec, lipiec, sierpień i grudzień. Trzy z czterech wymienionych miesięcy znajdują się właśnie w drugiej połowie roku. Dodatkowo w grudniu ze względu na okres świąteczno-sylwestrowy eksport części wyprodukowanych mebli przesuwa się na styczeń roku następnego. Wyjątkiem od powyższych spostrzeżeń były lata 2020-2021, w których doszło do zaburzenia tegoż stanu rzeczy, wynikającego z panującej wówczas pandemii. Wracając zatem do pytania, czy eksport mebli do Niemiec w 2023 r. przekroczy 5 mld euro – wiele wskazuje na to, że przedstawiony powyżej scenariusz spełni się i w tym roku. Wartość eksportu mebli do Niemiec w drugiej połowie roku będzie nieco niższa i eksperci prognozują, że zmieści się w przedziale 2,45-2,5 mld euro. Oznacza to zatem, że eksport mebli do Niemiec po raz pierwszy w historii powinien przekroczyć 5 mld euro. — źródło: B+R Studio  IKEA Industry Poland dołączyła do OIGPM Polskie przedstawicielstwo IKEA Industry, jednego z wiodących producentów mebli na świecie, zostało we wrześniu członkiem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Rok wcześniej do OIGPM przystąpiła już polska spółka IKEA Purchasing Services, odpowiedzialna za zakupy. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli jako organizacja, która zrzesza przedsiębiorstwa działające w branży meblarskiej w Polsce liczy, że zaangażowanie kolejnego, tak dużego podmiotu, w inicjatywy podejmowane przez Izbę przyniesie korzyści nie tylko pozostałym członkom organizacji, ale również całej branży. – Przystąpienie IKEA Industry Poland do OIGPM oznacza, że nasze środowisko zyskuje jednego z największych i najbardziej renomowanych graczy w branży meblarskiej. Firma IKEA Industry Poland ma nie tylko olbrzymie doświadczenie i know-how, ale również jest otwarta na dzielenie się nimi. Dla nas jako Izby członkostwo kolejnej spółki IKEA jest wyrazem uznania i zaufania do naszej roli jako głosu branży meblarskiej w Polsce – mówi Michał Strzelecki, dyrektor Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Co zadecydowało o przystąpieniu IKEA Industry Poland do Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli? – IKEA Industry Poland Sp. z o.o. przystępując do Izby, dołącza do IKEA Puchasing Services Sp. z o.o., będącej członkiem OIGPM od 2022 r. Tak silna reprezentacja marki w Izbie potwierdza fakt, że Polska jest ważnym krajem dla globalnej produkcji IKEA – mówi Małgorzata Dobies-Turulska, prezeska IKEA Industry Poland Sp. z o.o. – W tym roku IKEA świętuje swoje 80-lecie. To też okazja do przypomnienia, że dynamiczny rozwój IKEA nie byłby możliwy bez Polski. Ponad 62 lata temu od dostawy krzeseł z drewna bukowego z polskiej fabryki rozpoczęła się piękna historia IKEA w Polsce. Duch przedsiębiorczości Polaków, połączony ze szwedzką prostotą i potrzebą innowacyjności, zaowocował niesamowitymi możliwościami rozwoju. Wierzymy, że nasze członkostwo w OIGPM wzmocni udział IKEA w rozwoju branży meblarskiej w Polsce oraz umożliwi skuteczniejsze współdziałanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedstawicielka IKEA zapytana o najbardziej istotne z punktu widzenia IKEA wyzwania stojące przed branżą meblarską w Polsce przyznała, że obecna sytuacja gospodarcza oraz postpandemiczny wzrost kosztów surowców i energii nie pozostał bez wpływu na branżę meblarską, a także na portfele klientów. – Jako IKEA Industry jesteśmy przyzwyczajeni do adaptowania się do nowych okoliczności i wahań w poziomie zamówień. Naszym celem jest zapewnić długoterminową i stabilną działalność naszego biznesu – dodaje Małgorzata Dobies-Turulska. IKEA z niepokojem przygląda się również sytuacji związanej z certyfikacją zrównoważonej gospodarki leśnej. – Obawiamy się, że brak porozumienia między biurem FSC a Lasami Państwowymi w sprawie certyfikacji może znacząco wpłynąć na naszą działalność biznesową. Sprawą

Wiadomości z kraju i ze świata 9 2023/10 (274) kalejdoskop

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 10 2023/10 (274) priorytetową dla IKEA i dla naszych klientów jest dobrostan lasów na całym świecie. Surowe wymagania IKEA, dotyczące wykorzystywania i pochodzenia drewna, są wynikiem wartości związanych z utrzymaniem, ochroną i ulepszaniem światowych lasów ze względów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. Wierzymy, że konstruktywny dialog między Lasami Państwowymi i biurem FSC umożliwi IKEA i dostawcom dalszy rozwój, oparty o pozyskiwanie drewna na potrzeby produkcji w Polsce. Dziękujemy OIGPM za zaangażowanie w tej sprawie – mówi prezeska IKEA Industry Poland Sp. z o.o. Zapytana o plany związane z aktywnością w Izbie, Małgorzata Dobies-Turulska deklaruje gotowość do współpracy z innymi członkami OIGPM i budowania wspólnie przyszłości, w której polski przemysł meblarski będzie jeszcze silniejszy i bardziej konkurencyjny. Warto przypomnieć, że dzisiaj ponad 20 proc. światowej produkcji dla IKEA pochodzi z Polski. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50 proc. światowej produkcji IKEA Industry. Kluczem do silnej obecności IKEA w Polsce są historyczne więzi i zaufanie, jakie zostało zbudowane przez lata z sektorem leśnym i meblarskim. Integracja w łańcuchu dostaw w Polsce od surowca do sklepu pozwala oferować produkty po przystępnej cenie, jednocześnie dbając o klimat i przyczyniając się do realizacji ambitnych celów klimatycznych IKEA. – Wierzymy, że poprzez współpracę jesteśmy w stanie zwiększyć pozytywny wpływ na naszą planetę, począwszy od społeczności, w których pozyskujemy surowce, a skończywszy na tym, jak nasze produkty pomagają klientom żyć w bardziej zrównoważony sposób – mówi przedstawicielka IKEA Industry Poland. — źródło: OIGPM  DLH Polska i DLH Słowacja wchodzą w skład Grupy JAF 26 września 2023 r. Grupa JAF zakończyła z sukcesem przejęcie DLH Polska i DLH Słowacja. Przejęcie dwóch jednostek biznesowych DLH na Słowacji i w Polsce przez Grupę JAF pozycjonuje ją jeszcze szerzej na ważnych kluczowych rynkach. Oprócz istniejących lokalizacji Grupy JAF w Polsce i na Słowacji, obecnie istnieje dziewięć lokalizacji DLH w Polsce i jedna lokalizacja DLH na Słowacji. – Wraz z przejęciem DLH Polska i DLH Słowacja dodajemy do naszej grupy firmę, która reprezentuje bardzo podobne wartości i zdrowo się rozwija na przestrzeni lat. My, jako Grupa JAF, jesteśmy oczywiście bardzo zadowoleni, że udało nam się pomyślnie sfinalizować zakup DLH Polska i jej spółki zależnej DLH Słowacja. Podczas ścisłej współpracy koordynacyjnej, z naszymi nowymi kolegami i koleżankami z DLH, w ciągu ostatnich kilku tygodni udało nam się już odkryć wiele synergii, które umożliwią nam zaoferowanie naszym klientom jeszcze lepszej oferty. Serdecznie witamy DLH w grupie firm JAF i nie możemy się doczekać wspólnej obiecującej przyszłości! – czytamy w komunikacie prasowym Grupy JAF. DLH Polska i DLH Słowacja będą w dalszym ciągu działać pod nazwą DLH i kontynuować działalność w kraju przy zwiększonej liczbie długoterminowych pracowników i kadry kierowniczej. Istniejące lokalizacje JAF w Polsce i na Słowacji również pozostaną niezmienione. — gac  Nowe plany inwestycyjne Inforni Firma INFORNI Sp. z o.o. ogłosiła budowę zautomatyzowanej fabryki spersonalizowanych mebli kuchennych. Inwestycja o wartości 90 mln zł zostanie zrealizowana na Podkarpaciu, w gminie Harasiuki, w powiecie niżańskim. Biura firmy będą mieć siedzibę w Biłgoraju. Powiązana z Biłgorajem spółka INFORNI wybuduje zautomatyzowaną fabrykę mebli kuchennych. Inwestycja, która kosztować ma ponad 90 mln zł, zlokalizowana będzie w gminie Harasiuki, ale biura firmy będą mieć siedzibę w Biłgoraju. Projekt otrzymał wsparcie Agencji Rozwoju Przemysłu w Tarnobrzegu oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Teren pod fabrykę, o powierzchni 12 ha, znajduje się przy linii kolejowej Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS), gwarantując doskonałe połączenie transportowe z Ukrainą, co będzie niezwykle korzystne po zakończeniu wojny. aktualności – Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla naszej firmy i lokalnej społeczności na Podkarpaciu – powiedział Piotr Gumiela, prezes INFORNI Sp. z o.o. – W zarządzie firmy działają doświadczeni specjaliści, w tym Jacek Dzięgielewski, były prezes spółki z grupy Black Red White, oraz Sylwester Smyk, właściciel firmy meblarskiej specjalizującej się w produkcji mebli tapicerowanych z półki premium. Zarząd spółki stara się o dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach działania „Ścieżka SMART” programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki. Otrzymane środki byłyby kolejnym impulsem dla rozwoju firmy i całego projektu. Fabryka nie tylko przyniesie korzyści gospodarce regionu, ale także wpłynie na lokalne społeczeństwo, tworząc nowe miejsca pracy w gminie Harasiuki. Ponadto, będąc ośrodkiem badawczo-rozwojowym, będzie źródłem wiedzy dla przyszłych specjalistów i inżynierów. Inwestycja łączy różne podmioty, tworząc wykwalifikowaną koalicję. Przy realizacji projektu współpracują m.in. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, firma BRYK z Jasionki oraz SpyroSoft Solutions SA z Wrocławia, które wspomagają badania w zakresie rynku zabudowy kuchennej. Głównym celem inwestycji jest stworzenie nowoczesnej i zautomatyzowanej fabryki mebli kuchennych, oferującej produkty najwyższej jakości zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Zakład ma rozpocząć działalność w 2026 r. Planowane jest produkowanie około 600 kompletów kuchni miesięcznie, na jednej zmianie, przy dwóch zmianach będzie to 1 200 kuchni miesięcznie. Docelowo fabryka ma zatrudnić 50 osób. — gac  Zmiany w zarządzie Nowego Stylu Firma Nowy Styl, jeden z liderów branży meblarskiej w Europie, ogłosiła zmiany w składzie zarządu. Do Adama Krzanowskiego – współzałożyciela i prezesa oraz Rafała Chwasta – wiceprezesa, dołączą w rolach członków zarządu Małgorzata Naparło oraz Paweł

Wiadomości z kraju i ze świata 11 2023/10 (274) kalejdoskop

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 12 2023/10 (274) Smaś. Decyzja związana jest z odejściem z firmy Romana Przybylskiego, który zdecydował się podjąć dalsze wyzwania zawodowe w innej branży. Po zmianach w składzie, od 14 września 2023 r., zarząd Nowego Stylu tworzą jak dotychczas: Adam Krzanowski – współwłaściciel firmy i prezes zarządu Nowy Styl oraz Rafał Chwast – wiceprezes zarządu Nowy Styl i prezes zarządu Nowy Styl International. Rafał Chwast będzie również pełnił funkcję CCO (Chief Commercial Officer). Decyzja związana jest z odejściem z firmy Romana Przybylskiego. – Miałem ogromną przyjemność pracować z Romkiem od pierwszych dni jego kariery zawodowej. Dziękuję Romkowi za ponad 20-letnią pracę w Nowym Stylu i ogromny wkład w rozwój firmy. Życzę mu wielu sukcesów na kolejnych etapach kariery. Życie biznesowe nie znosi próżni i decyzja Romana o podjęciu kolejnych wyzwań zawodowych była impulsem do tego, by na nowo przemyśleć strukturę, w której od dawna działamy. Jesteśmy dumni, że mogliśmy ją oprzeć o managerów, którzy od kilkunastu lat pracują w Nowym Stylu i najlepiej znają potrzeby naszych klientów oraz silne i mocne strony firmy – mówi Adam Krzanowski, współzałożyciel firmy i prezes zarządu Nowy Styl. Jednocześnie do zarządu dołączają dwie nowe osoby: Małgorzata Naparło (45 lat) oraz Paweł Smaś (48 lat). Małgorzata Naparło pracuje w Nowym Stylu od 19 lat. Od początku kariery w firmie związana z obsługą klientów. Począwszy od 2016 r., przejęła zarządzanie obszarem obsługi klienta w Polsce i we wszystkich spółkach zagranicznych. W 2018 r. została powołana w skład poszerzonego zarządu Nowy Styl (Executive Team). Od wielu lat jest aktywnie zaangażowana w integrację przejętych spółek w Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, jak również jest odpowiedzialna za zarządzanie międzynarodowymi strukturami grupy. Jest absolwentką UMCS na kierunku ekonomia oraz absolwentką Alpha Beta College Australia (Advanced Diploma of Accounting). Brała udział w kursach managerskich oraz kursach M&A w Polsce (ICAN Institute) i Stanach Zjednoczonych: New York University oraz Columbia Business School. Paweł Smaś jest związany z Nowym Stylem od ponad 20 lat. Od 2011 r. brał udział w programach integracji przejmowanych spółek zagranicznych do grupy Nowy Styl. Był w ścisłym kierownictwie projektu utworzenia Centrum Badawczo-Rozwojowego w spółce Nowy Styl. Przez ostatnie 5 lat zarządza Pionem Technicznym firmy, w tym utworzonym w październiku 2018 r. Centrum Badawczo-Rozwojowym. W 2018 r. został powołany w skład poszerzonego zarządu Nowy Styl. Paweł Smaś jest doktorem nauk technicznych, absolwentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej i absolwentem Akademii Innowacji (ICAN Institute). W latach 2006-2007 pracował przy projekcie budowy Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC) w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych w Genewie (CERN). Autor lub współautor kilku publikacji naukowych. — gac  Grupa Ciech Sebastiana Kulczyka wchodzi na rynek materacy We wrześniu oficjalnie wystartowała nowa marka CIECH Group i Ciech Pianki – Snoovio, czyli pierwszy polski wertykalnie zintegrowany 100 proc. online e-commerce z materacami. Należący do Sebastiana Kulczyka, jednego z najbogatszych biznesmenów w Polsce, Ciech rusza z produkcją i sprzedażą materacy pod marką Snoovio. To pierwsza działalność grupy w segmencie B2C, a nie jak dotychczas – B2B. – Snoovio to rozwinięcie i przeniesienie na kolejny poziom wieloletniego doświadczenia zespołu Ciech Pianki. Oferujemy materace produkowane z surowców pozyskiwanych ze zrównoważonych źródeł, ale nasze produkty wyróżnia zastosowanie wymiennego pokrowca, a także próżniowe pakowanie oraz łatwość transportu – mówi Michał Budzyński, prezes spółki Ciech Pianki. Ciech Pianki to jeden z największych producentów pianek poliuretanowych w Polsce. Należący do niego zakład wytwarza pianki elastyczne, a wśród jego odbiorców znajdują się najwięksi producenci mebli i materacy w kraju, a także w Europie. Zatrudniająca ponad 120 pracowników firma dysponuje mocami produkcyjnymi na poziomie około 30 tys. t pianek rocznie. SNOOVIO to nowa marka, oparta na autorskim koncepcie produkcyjnym i sprzedażowym, która ruszyła właśnie ze sprzedażą internetową. Materace do spania SNOOVIO są wykonane z hipoalergicznego materiału, który minimalizuje ryzyko alergii i reakcji skórnych. Dzięki aktualności właściwościom zastosowanych komponentów produkty są oddychające, co zapewnia optymalną cyrkulację powietrza podczas snu. Ponadto, dzięki wykorzystaniu technologii, która zapobiega gromadzeniu się roztoczy oraz bakterii, materace są również łatwe do utrzymania w czystości, zaś najwyższa jakość użytych do produkcji materiałów zapewnia doskonałe podparcie dla kręgosłupa i komfortowy sen. Cechą wyróżniającą markę SNOOVIO jest szeroki wachlarz wyboru charakterystyki materacy w trzech kategoriach oraz wymienność pokrowców. Produkty są dostępne w różnych opcjach twardości, a część z nich jest również dwustronna – pozwala to na optymalne dopasowanie do preferencji użytkowników i użytkowniczek. Nowoczesne materace CIECH Pianki są objęte gwarancją door-to-door, a dzięki szybkiej i bezpłatnej dostawie klienci mogą szybko rozpocząć użytkowanie produktu. Producent oferuje również możliwość 100 dni testowania – jeśli wyrób nie będzie spełniał oczekiwań, to istnieje możliwość jego zwrotu. Kampania promująca SNOOVIO wystartowała 25 września br. i potrwa przez kilka kolejnych tygodni. Na przełomie września i października w social mediach marki SNOOVIO pojawią się materiały wideo z udziałem Michała Koterskiego. — gac  Udana współpraca Pfleiderer i REHAU Kolekcja blatów UltraFit firmy Pfleiderer jest odpowiedzią na rosnącą popularność minimalistycznego designu wnętrz. Obrzeża REHAU dodają nie tylko estetyki, ale również trwałości produktom, co sprawia, że blaty Pfleiderer są atrakcyjną opcją na rynku meblarskim. Dzięki temu nowe blaty mogą zachwycać i spełniać oczekiwania użytkowników przez wiele lat, co jest ważnym aspektem przy wyborze mebli do wnętrza. Blaty UltraFit firmy Pfleiderer są doskonałym rozwiązaniem dla nowoczesnych projektów wnętrz. Oto kilka kluczowych cech, które potwierdzają tę tezę. UltraCienkie: blaty UltraFit mają zaledwie 13 mm grubości, co nadaje meblom wizualną lekkość. To idealne rozwiązanie do

Wiadomości z kraju i ze świata 13 2023/10 (274) kalejdoskop projektów, które dążą do stworzenia lekkich, minimalistycznych wnętrz. UltraWytrzymałe: wytrzymałość jest kluczową cechą blatów meblowych, zwłaszcza w kuchni. Rdzeń blatów UltraFit jest opisany jako niezwykle wytrzymały i wilgocioodporny, co zapewnia trwałość i odporność na uszkodzenia. UltraNowoczesne: wyróżniają się estetycznym wykończeniem zarówno z dołu, jak i z góry, co sprawia, że są atrakcyjne wizualnie. Krawędź blatu wykończona obrzeżem ABS REHAU w tym samym kolorze dodaje elegancji i pozwala na kreatywne projekty wnętrz. Obrzeża meblowe REHAU są znane z niezawodności i jakości, co dodatkowo podkreśla wartość tych blatów. Dzięki swoim cechom blaty UltraFit firmy Pfleiderer mogą być z powodzeniem wykorzystywane w różnych pomieszczeniach, od kuchni po łazienki, dodając nowoczesny i estetyczny akcent do każdego projektu wnętrza. Nowa kolekcja blatów UltraFit firmy Pfleiderer znakomicie wpisuje się w obowiązujące trendy, a co najważniejsze – pozwoli zbudować meble o wyjątkowych walorach estetycznych, które jakością i nienagannym wyglądem będą zachwycały przez wiele lat. — kafal  Hettich zdobywa pierwsze miejsce Organizowany przez Nowy Styl prestiżowy plebiscyt „Supplier Sustainability Award” ma na celu docenienie zaangażowania dostawców w inicjatywy z zakresu CSR, a także te związane z ochroną środowiska i działalnością społeczną. W roku 2023 to firma Hettich została ogłoszona zwycięzcą plebiscytu „Nowy Styl Supplier Sustainability Award 2023”. – W sektorze mebli biurowych aspekt zrównoważonego rozwoju jest coraz częściej uważany za reklama aktualności decydujący, zwłaszcza w przetargach publicznych. Poprzez „Supplier Sustainability Award” Nowy Styl pragnie aktywnie zaangażować swoich dostawców w ten proces – wyjaśnia Klaudia Pieczka, ESG Procurement Manager w Nowym Stylu. – Chcemy, aby nasze działania i współpraca z naszymi dostawcami prowadziły do tworzenia jak najlepszych rozwiązań dla naszych klientów i jednocześnie wykazywały szacunek dla środowiska oraz ludzi – dodaje. W ogłoszeniu konkursowym w 2021 r. Nowy Styl skupiał się głównie na aspektach społecznych i kwestiach związanych z ochroną środowiska. W tym roku, w związku z nadchodzącymi wyzwaniami wynikającymi z kryteriów ESG (czynniki środowiskowe, społeczne i ład korporacyjny), poziom konkursu „Supplier Sustainability Award 2023” został znacznie podniesiony. Nowy Styl uzasadnił przyznanie firmie Hettich pierwszej nagrody w następujący sposób: – Praca firmy Hettich pokazała, że Hettich jest

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 14 2023/10 (274) aktualności reklama przedsiębiorstwem działającym proaktywnie, starannie i z dużym naciskiem na ochronę środowiska oraz wsparcie swoich pracowników. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z dostawcą, który tak bardzo dba o aspekty środowiskowe i społeczne! Elementy prezentacji konkursowej firmy Hettich, które zasługują na szczególne uznanie, to ogromne wysiłki w celu minimalizacji skutków zmiany klimatu, inspirujące inicjatywy w obszarze „Ludzie i kultura” oraz wyjątkowe działania na rzecz promowania różnorodności w miejscu pracy. – W imieniu naszych koleżanek i kolegów, którzy codziennie angażują się w ochronę środowiska i aktywnie pracują na rzecz społeczeństwa, przyznajemy, iż jesteśmy niezmiernie zadowoleni z tego wyróżnienia. „Nowy Styl Supplier Sustainability Award 2023” stanowi dla nas dodatkową motywację do jeszcze bardziej zdeterminowanej pracy w tej dziedzinie – skomentował Karlheinz Deutsch, Key Account Manager w Hettich. — kafal  Cosentino z trzecim Centrum w Polsce 14 września 2023 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowego Cosentino Center Poznań w Dąbrówce. Gośćmi specjalnymi premiery byli znakomici architekci Tomasz Pągowski i Jakub Szczęsny. W otwarciu udział wzięło ponad 200 zaproszonych gości – w tym przedstawicieli wielkopolskich biur projektowych, producentów mebli i właścicieli zakładów kamieniarskich, a także partnerów, przyjaciół i pracowników Cosentino Polska. Na czele poznańskiego Centrum stoi Andrzej Włodarczyk, pełniący funkcję dyrektora generalnego. Grupa Cosentino w dalszym ciągu podtrzymuje swoje zaangażowanie w inwestycje poprzez dywersyfikację rynków i otwieranie nowych centrali. Wzmacniając swą międzynarodową ekspansję, rozwija własne aktywa także w Polsce, stając się jedną z najbardziej zglobalizowanych firm w branży kamieniarskiej. Po Warszawie i Katowicach przyszedł czas na otwarcie trzeciej lokalizacji tej hiszpańskiej firmy w naszym kraju. Nowe Cosentino Center Poznań, mieszczące się w Dąbrówce przy ul. Logistycznej 7, posiada powierzchnię 4000 m2, w tym 400 m2 przeznaczone jest na biura i showroom. Będzie w stanie pomieścić do 4000 płyt i zaczyna od 8-osobowego zespołu profesjonalistów. Rok 2023 jest dla hiszpańskiej firmy rokiem rozwoju, polegającym na rozbudowie sieci Centrów nie tylko na całym świecie, ale także w Polsce. Centra Cosentino łączą w sobie funkcje magazynu, sieci sprzedaży i salonu produktowego, w którym klienci mogą osobiście zapoznać się z materiałami Cosentino i uzyskać spersonalizowane wsparcie. – Cosentino widzi duży potencjał w tym regionie. Jesteśmy obecni w Polsce od kilku lat i osiągamy ciągły rozwój, od pierwszego otwarcia w Parzniewie pod Warszawą, do utworzenia Cosentino Katowice w Mysłowicach, a obecnie – inauguracji Centrum w Dąbrówce pod Poznaniem. Nasze zaangażowanie w nadchodzących latach wzrośnie jeszcze bardziej, dzięki planom ekspansji na Pomorzu i stworzeniu Cosentino City w Warszawie, co zaspokoi rosnący popyt na nasze powierzchnie – powiedział podczas otwarcia Pedro Parra Uribe, Vice President Sales Cosentino. 14 września 2023 r., po wejściu do hali głównej, zgromadzeni goście mogli podziwiać, z prowadzącym ich „demiurgiem” Tomaszem Pągowskim, fenomenalną oprawę muzyczno-wizualną w postaci multimedialnej instalacji będącej interpretacją motywu monolitu z „Odysei kosmicznej 2001”. Przygotowany przez Studio Pągowski futurystyczny spektakl obrazował zmianę myślenia w relacji przemysł – natura, którą w swej polityce od lat akcentuje Cosentino, oraz kamienie milowe w rozwoju firmy. Następnie na scenie pojawił się Andrzej Włodarczyk, gospodarz wieczoru i General Manager Cosentino Center Poznań. W towarzystwie Karoliny Sieniawskiej (Marketing Coordinator Cosentino Polska), Pedra Parra Uribe i Pierre’a Wernlundha (Regional Director for Cosentino Scandinavia) wspólnie dokonali symbolicznego aktu otwarcia i prze-

Wiadomości z kraju i ze świata 15 2023/10 (274) kalejdoskop aktualności reklama cięcia wstęgi. Podczas spotkania Karolina Sieniawska po raz pierwszy zaprezentowała najnowszą kolekcję Silestone Le Chic. – Nowe Centrum w Poznaniu prezentuje bogate portfolio naszej firmy, zapewniając zwiększone możliwości sprzedaży i dystrybucji na tym obszarze. Ponieważ obecność Cosentino w Polsce stale rośnie, wiedzieliśmy, że to idealny moment na utworzenie bazy w ważnym dla nas regionie Wielkopolski – mówił Andrzej Włodarczyk. Po oficjalnym otwarciu, kierowani dźwiękami muzyki goście przenieśli się w miejsce prezentacji kolekcji Silestone Le Chic i wysłuchali nastrojowych brzmień harfy i skrzypiec, którym towarzyszył live act z udziałem DJ-a. — gac  SIMALFA® rozszerza działalność na rynku azjatyckim Szwajcarska firma ALFA Klebstoffe AG powołuje szefa regionu Azji i Pacyfiku Jochena Schanbachera do zarządu. Aby sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu na przyjazne dla środowiska kleje w regionie azjatyckim, szwajcarski specjalista ds. klejów rozszerza z SIMALFA® swoją współpracę. Od teraz firma będzie na szerszą skalę oferować w Azji swoje ekologiczne kleje, produkowane w sposób zrównoważony w Szwajcarii. Już w roku 2018 ALFA Klebstoffe AG założyła spółkę zależną SIMALFA China Co. Ltd. w Szanghaju, wraz z Jochenem Schanbacherem jako dyrektorem generalnym. Od tego czasu azjatycki biznes zyskał na znaczeniu, ponieważ produkcja materacy, mebli tapicerowanych, siedzeń samochodowych lub innych produktów międzynarodowych producentów ma często miejsce w Azji. Rosnąca świadomość w zakresie stosowania ekologicznych materiałów, a także zaostrzone przepisy dotyczące ochrony środowiska zwiększają zapotrzebowanie na przyjazne dla środowiska kleje na bazie wody SIMALFA®. – Znak jakości „Made in Switzerland” jest wysoko ceniony i cieszy się zaufaniem nie tylko wśród korporacji z Europy i Ameryki, ale także w Azji. Jochen Schanbacher wykorzystał ten prestiż w ciągu ostatnich pięciu lat, aby z powodzeniem wprowadzić SIMALFA® do Chin. Mając na uwadze znaczenie rynku azjatyckiego, zdecydowaliśmy się powołać Jochena do zespołu zarządzającego. Jesteśmy przekonani, że rynek ten będzie miał decydujące znaczenie dla naszej branży w przyszłości i że Jochen będzie go nadal doskonale rozwijał – mówi Thomas Simmler, dyrektor zarządzający ALFA Klebstoffe AG. Jochen Schanbacher działa w Azji od ponad dziesięciolecia i pracuje dla SIMALFA® od 6 lat. Swoje wykształcenie techniczne zdobyte w firmie Siemens uzupełnił wykształceniem biznesowym na Uniwersytecie w St. Gallen. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w Azji i pomyślnemu rozwojowi obszarów biznesowych, w imponujący sposób zbudował i rozszerzył oddział SIMALFA® w Chinach. Obecnie zarządza działalnością w całym regionie Azji i Pacyfiku. – Wszyscy jesteśmy świadomi rosnącej fragmentacji globalnej gospodarki i znaczenia prowadzenia działalności w sposób zrównoważony. Wraz z SIMALFA®, zmotywowanym zespołem, przyjaznymi dla środowiska produktami i dużą siłą innowacji, chcemy wnieść nasz wkład w bardziej zrównoważony rozwój. Zapotrzebowanie na kleje bazujące na wodzie ze strony azjatyckich producentów jest znaczne, ponieważ również tutaj standard życia rośnie, a wraz z nim świadomość ekologiczna – mówi Jochen Schanbacher, dyrektor zarządzający na region Azji i Pacyfiku w ALFA Klebstoffe AG. Jako członek zespołu zarządzającego chce zademonstrować na dynamicznym rynku azjatyckim wysoką jakość produktów SIMALFA®, możliwości badawczo-rozwojowe i produkcyjne. Główny nacisk kładziony jest na wydajną, niezawodną i elastyczną współpracę między pracownikami, klientami i partnerami na całym świecie. Jochen Schanbacher jest przekonany, że zagwarantuje to pomyślną międzynarodową przyszłość. * ALFA Klebstoffe AG to zorientowana na innowacje szwajcarska firma rodzinna, która obecnie zatrudnia ponad 60 osób w swoim zakładzie w Rafz. Firma została założona w 1972 r. przez Emila Simmlera. Opracował on i dystrybuował kleje przyjazne dla środowiska, a także przyczynił się do tego, że kleje na bazie wody zdobyły rynek na całym świecie. Produkty, które są eksportowane do ponad 90 krajów, produkowane są zarówno w Szwajcarii, jak i w New Jersey w USA. ALFA Klebstoffe AG jest jednym z liderów rynku w zakresie rozwoju, produkcji i dystrybucji przyjaznych dla środowiska klejów na bazie wody. W szczególności w branży przetwórstwa pianki, nasz asortyment SIMALFA® jest uważany za międzynarodowy standard i produkt najwyższej jakości. Oprócz klejów dyspersyjnych firma sprzedaje również kleje termotopliwe, które znajdują zastosowanie w wielu różnych sektorach, jak np. przemysł opakowaniowy. — gac

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2023/10 (274) wiadomości Tegoroczny, VIII Ogólnopolski Kongres Meblarski „Polskie Meble – Konkurencyjna Polska” odbył się pod hasłem: „Branża meblarska 2024 – nowa jakość na nowe czasy”. Jednakże omawiane podczas spotkania tematy sięgały dalej niż tylko w przyszły rok. Zarówno otwartość polskich producentów na pozaeuropejskie rynki, budowanie marki opartej na designie czy wreszcie automatyzacja, rozumiana nie jako sprzęt, ale system, to tematy na długie lata. To kierunki rozwoju polskiego meblarstwa właściwe, aby utrzymać naszą pozycję jednego ze światowych liderów w tym sektorze. Ale to również kierunki, które wymagają ogromnych nakładów, zaangażowania, a w wielu przypadkach również zmiany sposobu myślenia o prowadzeniu biznesu. Co obniża naszą przewagę konkurencyjną? Pierwszym tematem poruszanym na Kongresie była konkurencja z producentami z Azji na rynkach zagranicznych. Jakie zatem przewagi mają producenci nie tylko z Chin, ale i z Wietnamu, Indonezji, Indii? Oczywiście są to niskie koszty pracy i energii oraz spadające ceny transportu, przy jednoczesnym wzroście produktu krajowego brutto. W obliczu tego konkurowanie z tamtejszymi producentami będzie coraz trudniejsze dla polskich firm, które zmagają się na przykład z największymi cenami energii w UE, co ma ogromne przełożenie na koszty naszych przedsiębiorców. W dodatku część produkcji w krajach azjatyckich odbywa się pod europejskimi markami, przez co jeszcze łatwiej jest im zdobywać rynki międzynarodowe. Zaznaczono jednak, że nasza przewaga nad produktami z Azji wzrasta wraz z lepszą jakością, designem czy odpowiednią certyfikacją, że należy budować marki w oparciu o wartości, również w dystrybucji e-commerce. – Branża stała się coraz bardziej transparentna również dla klienta, tym bardziej w świecie e-commerce – mówi Jakob Nyiroe z Wayfair. – Nie wystarczy stworzyć tani produkt, który ma nawet wysoką jakość. Równie ważna jest komunikacja, zróżnicowanie oferty. Trudno było mi doszukiwać się w tym panelu dyskusyjnym jakichś pozytywnych wniosków. Owszem, wciąż mamy przewagi konkurencyjne w wielu obszarach, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku, producenci obawiają się, że mogą być one niewystarczające. – Większość mebli wykonana jest z drewna, a dzisiaj warunki zakupów surowca drzewnego w Polsce są takie, że mamy najdroższe ceny drewna w Europie – mówi Jarosław Michniuk z Paged. – To jest przecież główny element kosztotwórczy dla producentów mebli. Za chwilę będą przedstawione nowe zasady sprzedaży drewna, których już się obawia wielu przedsiębiorców. Rozmawiamy jako branża, ale niestety, jesteśmy nieskuteczni, nasz głos jest niesłyszalny. – Trudno zrozumieć, dlaczego tak się dzieje – dodaje Jan Szynaka z Szynaka Meble. – Przedstawiliśmy nasze postulaty skierowane do prawie całego rządu z premierem na czele i do dzisiaj nie mamy ani jednej odpowiedzi w sprawie cen drewna, spalania drewna i oczywiście w kwestii FSC. Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli zwrócił uwagę, że jedną z naszych przewag był właśnie czytelny i transparentny system certyfikacji. – Wygaszanie certyfikacji FSC jest dla nas w ogóle niezrozumiałe – nie krył rozczarowania Jan Szynaka. – Cała Europa ją wykorzystuje. Nasi najwięksi partnerzy handlowi stawiają sprawę wprost i mówią, że jeśli FSC wypadnie z Polski, to zakup naszych produktów będzie w dużej mierze ograniczony, a przesunie się to w kierunku rynków tureckich, wschodnich czy nawet azjatyckich. Jeśli dziś jesteśmy dumni jako liderzy, to działania takie odbiorą nam konkurencyjność. Nasi partnerzy w Europie stawiają nam ten warunek. Przez złamanie tego jednego ogniwa posypie się wszystko, cały nasz eksport mebli. Automatyzacja to konieczność Więcej pozytywnych aspektów wniósł kolejny panel dyskusyjny, poświęcony automatyzacji Scenariusze rozwoju polskiego meblarstwa Kierunki zmian w branży, nadchodzące wyzwania, a także najlepiej dopasowane do nich strategie były głównymi tematami VIII Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego, zorganizowanego tradycyjnie podczas targów Drema. Nie ma jednej recepty na współczesne problemy branży meblarskiej, ale jest kilka ważnych czynników, takich jak automatyzacja, budowanie marki, ekspansja na nowych rynkach, wielokanałowość sprzedaży, zrównoważone projektowanie i produkcja, które pozwalają utrzymać konkurencyjność polskim producentom mebli, również na światowych rynkach. TEKST i fot.: Małgorzata Gackowska

Wiadomości z kraju i ze świata 17 2023/10 (274) kalejdoskop polskiej branży meblarskiej. Wszyscy biorący w nim udział eksperci podkreślali, że jest to czynnik, który dzisiaj i w najbliższej przyszłości zdecydowanie podniesie konkurencyjność polskich mebli na światowych rynkach. Według nich automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych i logistycznych to jedyny, słuszny kierunek rozwoju branży meblarskiej. Prelegenci zwracali jednak uwagę, że nie o same maszyny chodzi. Równie istotna, o ile nie aktualnie ważniejsza, jest digitalizacja i cyfryzacja, nie tylko procesów produkcyjnych, ale i sprzedażowych. – Automatyzacja jest widoczna każdego dnia w wielu polskich firmach; nie możemy mieć żadnych kompleksów w tym względzie – mówi Michał Piłat z firmy Homag. – Ten kierunek rozwoju jest nieodzowny, aby nasi producenci mebli byli konkurencyjni na rynku i przede wszystkim, aby byli innowacyjni. Innowacyjność to zarówno park maszynowy, jak i systemy informatyczne, digitalizacja, która jest bardzo istotna w tym łańcuchu. My, jako producenci maszyn i urządzeń dla przemysłu meblarskiego, już dawno przestaliśmy traktować inwestycje jako inwestycje tylko w maszyny; tutaj trzeba oferować naszym klientom rozwiązania, w których maszyna będzie ogniwem całego systemu. Sposób podchodzenia do klienta przez producentów maszyn i urządzeń teraz i kiedyś diametralnie się różni. Nowoczesny klient oczekuje od nas konkretnych, dedykowanych dla niego, kompleksowych rozwiązań, a nie jedynie maszyny. Przykładem takiej kompleksowej realizacji pochwalił się Marcin Błażewicz z firmy Black Red White, która jest w trakcie uruchamiania nowoczesnej linii produkcyjnej w zakładzie w Biłgoraju. Inwestycja w fabryce Black Red White robi wrażenie, jednak nie obyło się bez problemów. – Najtrudniejsze we wdrożeniu było zgranie całego systemu z wymianą informacji pomiędzy wszystkimi gniazdami produkcyjnymi – zauważa przedstawiciel BRW. – Tutaj kluczowe jest zarządzenie informacją; informatyzacja i cyfryzacja muszą być nałożone na proces wytwórczy. Kwestie te poruszył również prof. Jerzy Smardzewski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Przyznał, że przez ostatnie kilkanaście lat polskie firmy skorzystały ze środków unijnych i doskonale uzbroiły się w narzędzia, maszyny, roboty. – Polskie fabryki mebli dysponują dziś takim potencjałem produkcyjnym, że mogłyby spokojnie podwoić wydajność, przynajmniej o 100 proc. – uważa Jerzy Smardzewski. – Aktualnie mamy również wiele nowych projektów, w których nie chodzi tylko o uzbrojenie się w linie technologiczne i maszyny, ale w cyfryzację. Kierunek jest taki, aby zastąpić wrażliwe miejsca pracy, kompetencje, takie jak doradztwo, ekspertyzy, harmonogramowanie produkcji, know-how inżynierów – sztuczną inteligencją. Dzięki temu przemysł, np. w Chinach, rozwija się obecnie bardzo szybko. Również Marcin Błażewicz mówiąc o kolejnym wyzwaniu, jakie stanie przed branżą meblarską, wskazał właśnie zastąpienie czynnika ludzkiego sztuczną inteligencją, obrazując to konkretnym przykładem. – Planowanie odbywa się nadal ręcznie przez planistów, na czucie, bez przewidywania tego, co się dzieje na produkcji – mówi Marcin Błażewicz. – Jest to planowanie statyczne z wyprzedzeniem o dwa, trzy tygodnie. Życie niesie tyle niespodzianek, że planowanie w ten sposób wprowadza duży chaos i powoduje brak płynnego przepływu przez produkcję, utratę produktywności. Przedstawiciel BRW zgadza się z prof. Smardzewskim, że spokojnie moglibyśmy dwukrotnie zwiększyć moce produkcyjne i wydajność, właśnie poprzez cyfryzację. To jest właściwy kierunek, jaki branża meblarska powinna obrać na następne lata. Zanim jednak sztuczna inteligencja na dobre zagości w polskich fabrykach mebli, trzeba stawiać na rozwiązania, które tu i teraz usprawnią procesy produkcyjne. – Reprezentuję branżę narzędziową obsługującą zakłady meblarskie w Polsce i na Litwie – mówi Piotr Bramiński z Leitz Polska. – Przez 20 ostatnich lat każdy próbuje krok po kroku wprowadzać automatyzację poprzez np. mniejsze systemy, podajniki czy inwestycje w energooszczędne instalacje. To się dzieje i widzę to w państwa zakładach. Jednocześnie ekspert podkreślił, że nawet w trudnych czasach trzeba szukać rozwiązań dopasowanych do możliwości. – Ostatnia nasza propozycja dla producentów mebli to tzw. leasing narzędziowy, gdzie klient wynajmuje narzędzie, płaci za metr bieżący gotowego, wyprodukowanego wyrobu – mówi Piotr Bramiński. – Sprawdza się to fantastycznie, bo korzyści są takie, że klient nie musi kupować narzędzia, jeśli w tej chwili nie może sobie na nie pozwolić, ale jednocześnie poprzez leasing nie musi rezygnować z produkcji. Zaś Prelegenci panelu „Automatyzacja branży! – jak wyglądamy na tle świata?” (od lewej): Jerzy Osika, Promedia; Piotr Bramiński, Leitz Polska; Jerzy Smardzewski, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu; Michał Piłat, Homag; Marcin Błażewicz, Black Red White mówili o wyzwaniach dotyczących automatyzacji i cyfryzacji procesów produkcyjnych i sprzedażowych.

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 18 2023/10 (274) w przypadku np. miesięcznego przestoju – nie płaci za użytkowanie narzędzia. Zrównoważona produkcja i e-commerce Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego podkreślano również znaczenie tzw. sustainability, jako jednego z czynników, który wpływa na konkurencyjność polskiej branży meblarskiej. Temat ten przybliżyła Dobrochna Augustyniak-Wysocka, z Sieci Badawczej Łukasiewicz Poznańskiego Instytutu Technologicznego. – Ekoprojektowanie oznacza nowe podejście do rozwoju produktów, w którym aspekty środowiskowe traktowane są na równi z funkcjonalnością, trwałością, kosztami, czasem potrzebnym na wdrożenie, estetyką, ergonomią i jakością – mówi ekspertka. – Ekoprojektowanie ma na celu poprawę oddziaływania produktu na środowisko i może być postrzegane jako rozwój produktu zgodnie z założeniami koncepcji zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie wskazała, jakie realne korzyści wnosi ekoprojektowanie, począwszy od obniżenia kosztów produkcji, przez poprawę relacji z interesariuszami, większą motywację pracowników, poprawę wizerunku, aż po wzmacnianie potencjału innowacyjnego firmy. Strategie ekoprojektowania w polskim meblarstwie koncentrują się obecnie na minimalizowaniu kosztów zużycia energii – stosowaniu mało energochłonnych materiałów, transportu i montażu również niewymagających dużego zużycia energii oraz minimalizacji odpadów po rozpakowaniu/zmontowaniu mebli. W kontekście środowiskowym producenci mebli zwracają uwagę przede wszystkim na kwestie związane z zagospodarowaniem pozostałości po obróbce płyt drewnopochodnych i innych materiałów wykorzystywanych do ich wytworzenia. Kolejnym wyzwaniem dla polskich producentów mebli okazuje się e-commerce. Cross- -border, czyli sprawne zarządzanie informacjami produktowymi przyśpiesza wejścia na rynki zagraniczne, o czym mówiła Katarzyna Manios z Unity Group. Można zacząć od sprzedaży poprzez marketplace lub własny e-commerce. Największym wyzwaniem dla sprzedaży transgranicznej produktów wielkogabarytowych wciąż pozostaje jednak logistyka. Dobre praktyki Jak w tym wymagającym otoczeniu rynkowym radzą sobie przedstawiciele branży meblarskiej? Choć dominuje pesymistyczny nastrój, to jednak polscy producenci mebli wiele razy udowodnili, że potrafią radzić sobie nawet w najbardziej trudnych czasach. Czy i tym razem wyjdą obronną ręką z tego kryzysu? Z czym dzisiaj muszą się mierzyć na co dzień? – Wydaje mi się, że dzisiaj największym wyzwaniem dla branży meblarskiej jest... nadmierna ilość wyzwań, z którymi na co dzień się mierzymy – mówi Agnieszka Chmielewska z Complet Chmielewscy. – Żyjemy w czasach nieprzewidywalnych, w których planowanie długofalowe jest niezwykle trudne. Innym wyzwaniem jest to, że są to czasy dużych zmian, dlatego trzeba być elastycznym. Dużo dzieje się na świecie i nie mamy na to wpływu. Najważniejsze jest zatem to, aby uniknąć efektu domina, kiedy dzieje się coś złego. Trzeba tak poukładać klocki, wyznaczyć granice, w ramach których możemy się poruszać, by nie zagrażało to naszej działalności. W sytuacji, w której – jak powiedziała Agnieszka Chmielewska – branża wręcz walczy o przetrwanie, wiedza pozwala przewidzieć pewne scenariusze, a mając tę wiedzę, można oszacować, na co mamy wpływ i wówczas odpowiednio reagować. – Najważniejsze jest zastanowienie się nad tym, jakie mamy pomysły, scenariusze na przyszłość. Plan musi być, ale należy obserwować, co się dzieje i dostosowywać swoje działania do zmieniających się okoliczności – radzi. Krótko mówiąc, w coraz bardziej zmiennej rzeczywistości trzeba być konsekwentnym w kwestii strategii i elastycznym, jeżeli chodzi o sposób dochodzenia do niej. Łyżkę dziegciu dołożył do dyskusji Piotr Wójcik z Meble Wójcik, który zwrócił uwagę, że jego firma nie oparła się recesji; jest w tym procesie, ale sytuacja jest trudna. – Sytuacja na rynku jest paradoksalna – mówi Piotr Wójcik. – Z jednej strony w świecie „Problem to jest szansa w przebraniu” – o tym, na ile trudną sytuację, którą mamy, możemy wykorzystać do rozwiązań, których wcześniej byśmy nie widzieli, a dziś nam mogą pomóc, mówili: Agnieszka Chmielewska, Complet Chmielewscy; Tomasz Salewicz, IMS; Krzysztof Zimny, Benix; Piotr Wójcik, Wójcik Meble; Wojciech Miłek, Unity Group.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz