Meblarstwo - komponenty i technologie 11/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 14 2023/11 (275) Nie jest zaskoczeniem, że największym rynkiem mebli na świecie jest Ameryka Północna. W 2022 r. wartość jego przychodów wyniosła nieco ponad 248 mld euro i stanowiła 37,7 proc. światowej sprzedaży. Stany Zjednoczone są również największym importerem mebli z udziałem 29,1 proc. w światowym imporcie, o 1,1 pp wyższym r/r. Mimo że według prognozy rynki północnoamerykańskie będą odnotowywały w najbliższych latach wolniejszy wzrost sprzedaży w tempie średnio 4,9 proc. rocznie (CAGR 2023-2027), to region ten pozostanie światowym liderem pod względem wielkości sprzedaży mebli. W 2023 sprzedaż mebli na tym rynku prognozowana jest na 237,4 mld euro, co będzie stanowić 33,0 proc. wartości dla świata. Według prognoz Statisty Stany Zjednoczone pozostaną globalnym liderem na rynku meblarskim, w 2027 jednak ich udział w światowej sprzedaży mebli obniży się do 31,7 proc. Spośród pięciu rynków (Stany Zjednoczone, Chiny, Niemcy, Francja, Wielka Brytania) najwyższą dynamiką wzrostu w latach 2023- -2027 będą charakteryzować się Chiny, w których wartość rynku w 2027 przewyższy poziom z 2022 aż o 79 proc. W pozostałych czterech krajach tempo wzrostu w tym okresie będzie oscylować między 21 a 27 proc. Pierwszą pozycję na świecie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup mebli zajmują Szwedzi, którzy w 2022 r. wydali przeciętnie na ten cel 769 euro. Drugie miejsce zajmują mieszkańcy Hongkongu (705 euro), a trzecie – mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (670 euro). Średnie wydatki na meble w Europie wyniosły w 2022 r. ok. 235 euro. W 2023 szacunkowe przeciętne wydatki per capita na meble na świecie wyniosą blisko 94 euro. Prognozowany jest wzrost tej wartości do ponad 112 euro w 2027. Tradycyjnie największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2023 będzie stanowiła 29,7 proc. całkowitej sprzedaży branży, a do 2027 udział ten nieznacznie wzrośnie do 30,6 proc. W latach 2023-2027 meble do salonu będą segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (7,3 proc.), szybszym od średniego wzrostu o 6,3 proc. rocznie – przewidywanego w tym okresie dla mebli ogółem. Natomiast najniższy średni roczny wzrost w latach 2023-2027 na poziomie 5,5 proc. prognozowany jest dla segmentu – artykuły wystroju wnętrz. Według Statisty w 2023 r. 21 proc. przychodów ze sprzedaży mebli będzie pochodzić ze sklepów online. Prognozowany jest wzrost udziału tego kanału do 25 proc. w 2025. W Europie Niemcy liderem W latach 2018-2019 rynek mebli w Europie wzrastał średnio o 3,4 proc. rocznie. Pandemia COVID-19 w okresie 2020-2022 tylko nieznacznie (o 0,1 pp) osłabiła roczne tempo wzrostu europejskiego rynku meblarskiego do średnio 3,3 proc. Według prognoz Statisty, w latach 2023-2027 rynek mebli w Europie odnotuje szybszy niż przed pandemią wzrost Największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2023 r. będzie stanowiła 29,7 proc. całkowitej sprzedaży branży, a do 2027 udział ten nieznacznie wzrośnie do 30,6 proc. Fot. Małgorzata Gackowska

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz