Meblarstwo - komponenty i technologie 11/2023

11 (275) 2023/11 | ISSN 1643-7799 | Nakład 12 000 egz. 22 lata na rynku www.juan.pl www.juan.pl www.juan.pl  Wnioski z raportu „Branża meblarska. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2027” | Kontrowersje wokół nowych zasad sprzedaży drewna | Elbląski Klaster Meblowy | 30 lat JUAN  Proform na Warsaw Home | Targowe wystąpienia Pureko | Szuflady AXIS PRO ze szklanymi bokami | Uchwyt meblowy LOUNGE  Relacja z I Kongresu Nowa Era Meblarstwa | Platforma zakupowa CM | System Smart & Human Factory | FANUC na Dremie 2023 | Rewolucyjna platforma zakupowa od Center-Mebel | Magazyn PBX | Oprogramowanie dla meblarstwa  15-lecie PolishStyl | Przemysłowy ploter BPF2141 WOOD | Wywiad z Carlo Sossai z firmy Incoplan trendy i design  Projekt „KidsLikeUs” | Finał konkursu Dobry Wzór  Warsaw Home & Contract | Sicam

4 2023/11 (275) Małgorzata Gackowska redaktor naczelna Od redakcji Późna jesień od kilku lat kojarzy się niezmiennie z targami Warsaw Home & Contract, które po 7 latach, można powiedzieć, że wpisały się na stałe w kalendarz branżowych wydarzeń. Kiedy powstawał ten projekt, z założenia miał promować dobry polski design, a także być areną prezentacji światowych marek meblarskich, których w Polsce do tej pory trudno było wypatrywać. I tak się stało. Pierwsze edycje targów zebrały megapozytywne opinie w branży, do tego stopnia, że zaczęto o nich mówić jako o „polskim Mediolanie”. Dziś już chyba niewielu pokusi się o takie porównanie, bo targi z wydarzenia poświęconego wzornictwu, rok do roku zmieniają się w kolejne targi mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. Ze szkodą dla całej branży kreatywnej. Dlaczego? Bo polskie meblarstwo musi wreszcie postawić na design. Bo dzisiaj nadszedł czas marek. Nasi rodzimi producenci mebli przez lata konkurowali ceną, inwestowano w maszyny, technologie, materiały, ale nie we wzornictwo. Mamy poważne tradycje w meblarstwie, ale nie jesteśmy znani na świecie jako producenci polskich marek meblowych. Tymczasem dzisiaj to właśnie design jest narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej na coraz bardziej wymagającym rynku. Design nie tylko wpływa na charakter marki, wspiera rozwój pojedynczych firm, ale stymuluje wzrost polskiej branży meblarskiej i gospodarki w ogóle. Design nie ogranicza się tylko do aspektów wizualnych, ale obejmuje także funkcjonalność, użyteczność, ergonomię i ogólne doświadczenia związane z produktem lub usługą. Świadome projektowanie może przyczynić się do zwiększenia efektywności produkcji, co może obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność. Wreszcie gdy design jest traktowany jako strategiczny element biznesowy, może znacząco przyczynić się do osiągania przewagi konkurencyjnej poprzez różnorodne czynniki, które wpływają na postrzeganie, zadowolenie klienta i efektywność operacyjną. Tyle o designie. A teraz kilka słów o komponentach. Nie wiadomo bowiem kiedy, nie wiadomo jak, to właśnie Nadarzyn stał się areną prezentacji największej w Polsce oferty komponentów i akcesoriów do produkcji mebli. Wystawcy owych produktów od lat postulowali, że chcą pokazywać się razem z meblami, jak to niegdyś było z targami Furnica w Poznaniu. Furnica się skończyła, ale marzenia polskich producentów i dostawców materiałów dla meblarstwa o (znowu porównanie) „polskim interzumie” – nie. Czy targi Warsaw Home & Contract wypełniły tę niszę? Trochę tak, trochę nie. Choć trzeba przyznać, że z pewnością jest to jedyne miejsce w Polsce, gdzie można spotkać tak liczną reprezentację firm oferujących komponenty i akcesoria. Ja również życzyłabym sobie targów produktów dla branży meblarskiej na miarę interzumu czy choćby Sicam. To ogromny rynek z jeszcze większym potencjałem, biorąc pod uwagę wielkość rynku meblarskiego. Czy kiedyś doczekamy się targów, zarówno DESIGNU, jak i KOMPONENTÓW i AKCESORIÓW dla meblarstwa, na naprawdę wysokim poziomie? Nie wiem, ale być może warto przestać oglądać się na innych (czytaj moje porównania) i wypracować własną, adekwatną do polskich warunków koncepcję, z uwzględnieniem potrzeb i opinii zainteresowanych wystawców. • Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: +58 531 27 53 | +58 531 71 77 | +58 531 30 23 info@wydawnictwoinwestor.pl www.wydawnictwoinwestor.pl  PREZES ZARZĄDU Zbigniew Owsiak  WICEPREZES ZARZĄDU Rafał Sidor  REDAKTOR NACZELNA Małgorzata Gackowska malgorzata.gackowska@meblarstwo24.pl  SEKRETARZ REDAKCJI Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl  DZIENNIKARZE Janusz Bekas janusz.bekas@gpd24.pl Tomasz Bogacki tomasz.bogacki@gpd24.pl Bartosz Szpojda bartosz.szpojda@gpd24.pl  WSPÓŁPRACOWNICY Katarzyna Orlikowska katarzyna.orlikowska@meblarstwo24.pl dr inż. Czesław Dembiński czeslaw.dembinski@gpd24.pl  REDAKCJA listy@meblarstwo24.pl  OPIEKUNOWIE KLIENTA Karolina Falgowska karolina.falgowska@meblarstwo24.pl Damian Kargul damian.kargul@gpd24.pl Grzegorz Pastwa grzegorz.pastwa@gpd24.pl Mariusz Wroński mariusz.wronski@meblarstwo24.pl  KOREKTA Sylwia Wojtanowska sylwia.wojtanowska@gpd24.pl  KIEROWNIK DZIAŁU DTP Wiesław Dobosz  DZIAŁ GRAFICZNY DTP / IT Katarzyna Łukowicz Jacek Mroczkowski  DZIAŁ PRENUMERATY prenumerata@meblarstwo24.pl  PROJEKT GRAFICZNY Agnieszka i Michał Warda Wszelkie prawa zastrzeżone © Copyright by Wydawnictwo Inwestor Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i niezbędnych zmian. Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczanych reklam i ogłoszeń oraz ma prawo do odmowy ich publikacji bez podania przyczyny. Reprodukcja lub przedruk tylko za zgodą wydawcy.  foto na okładce: JUAN @meblarstwo24

Kontakt: Wydawnictwo Inwestor Sp. z o.o. ul. 30 Stycznia 42, 83-110 Tczew tel.: 58 531 27 53 Redakcja: listy@meblarstwo24.pl Prenumerata: prenumerata@meblarstwo24.pl Reklama: reklama@meblarstwo24.pl W wydaniu grudniowym zaprezentujemy najciekawsze komponenty i technologie 2023 roku. Zapowiedź www.ita.tools www.ita.tools www.ita.tools

spis treści Kalejdoskop aktualności Drugie pokolenie SICAM w zarządzie 8 Zwolnienia grupowe w Forte 8 Środki UE na ekspansję zagraniczną dla polskich firm meblarskich 9 Upadek Klose 10 Zmiany w zarządzie Schattdecor SE 10 Zapowiedź 8. edycji 4 Design Days 10 wiadomości Rok 2023 pod znakiem spadków w meblarstwie 12 Lasy Państwowe ogłosiły zasady sprzedaży na lata 2024-26 16 Grupa Paged stawia na OZE 18 Misja przywracania blasku starym meblom 19 Jedyny klaster meblowy w Polsce 22 Nowe zapisy Dyrektywy RED III i przedłużone cło na melaminę 24 JUAN – Twój pewny partner od 30 lat 26 NOWOŚCI RYNKOWE Galeria możliwości na stoisku Proform 28 Polskie obrzeża na wielu rynkach 30 Delikatne usłojenie orzecha włoskiego 31 Targowa jesień z PUREKO 32 System minimalizujący ryzyko przewracania się mebli 34 subtelna elegancja! 36 Piękno i funkcjonalność w każdym detalu 37 Wszystko pod ręką 38 temat z bliska NAJNOWSZE OPROGRAMOWANIE ORAZ ROZWIĄZANIA Z ZAKRESU ROBOTYZACJI I AUTOMATYZACJI W PRODUKCJI MEBLI Razem o przyszłości na I Kongresie Nowa Era Meblarstwa 40 Rewolucyjna platforma zakupowa od Center-Mebel 44 Cyfrowe technologie wsparciem dla klienta 46 Połączenie wszystkich faz procesu produkcyjnego 48 Rozwiązania do transportu, etykietowania, układania i załadunku 50 Robotyzacja odpowiedzią na współczesne wyzwania fabryk mebli 53 Indywidualny i natychmiastowy dostęp do wszystkich elementów 56 Kompletne oprogramowanie dla branży meblarskiej 58 Technologie i innowacje w branży meblarskiej – system imos iX 60 Rewolucyjne podejście do produkcji mebli 62 Rozszerzona rzeczywistość w projektowaniu wnętrz 63 Technologie Maszyna, która myśli, jak najoptymalniej wykorzystać materiał 64 PolishStyl świętuje piętnaste urodziny 66 Automatyczny nesting płyt z wierceniem bocznych otworów 69 Doskonały klimat dla drewna 72 TRENDY i design KidsLikeUs – meble sensoryczne remedium na dziecięcą traumę 74 Dobry Wzór 2023 78 Relacje Więcej komponentów, mniej designerskich mebli 80 SICAM 2023 ponownie przekonuje 84

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 8 2023/11 (275) aktualności  Drugie pokolenie SICAM w zarządzie Carlo Giobbi, założyciel targów SICAM, podczas konferencji prasowej inaugurującej tegoroczną edycję, ogłosił przełomową decyzję, że nadszedł czas, aby otworzyć drzwi dla „drugiego pokolenia” – Caroliny i Michele Giobbi. To symboliczne wprowadzenie potomstwa do zarządu sygnalizuje nowy etap rozwoju SICAM. Carlo Giobbi, twórca Międzynarodowej Wystawy Komponentów, Akcesoriów i Półfabrykatów dla Przemysłu Meblarskiego SICAM, ogłosił decyzję o przekazaniu sterów swoim dzieciom. Giobbi podkreślił, że to nie jest formalne przekazanie władzy, lecz uznanie pracy, jaką jego dzieci wykonały w ostatnich latach, oraz zachęta do kontynuowania tej skutecznej ścieżki w czasie, który wymaga, aby organizatorzy targów byli zawsze gotowi na zmiany. – Musimy spojrzeć w przyszłość, demonstrować wolę i energię do wzbogacania naszej pozycji jako skutecznego miejsca spotkań ludzi z nowymi treściami. Wizja, umiejętności i doświadczenie Caroliny i Michele pozwolą nam kontynuować jakość współpracy i stwarzać realne możliwości biznesowe dla branży meblarskiej – podkreślił Carlo Giobbi. Wiadomość ta została przekazana podczas konferencji prasowej otwierającej SICAM 2023 i spotkała się z długimi i wzruszającymi brawami. To krok w kierunku kontynuacji i rozwoju wydarzenia. — kafal reklama OGŁOSZENIE Kocioł CFC200 - 2 MW z systemem pneumatycznego podawania paliwa. Używany. Dostępność : magazyn Chojnice Cena: 65 000zł Kotły wodne o mocy 150kW - 500 kW GAMA PELLETECH Spełnia najwyższe normy emisyjne. TEL. 662 211 532 | michal.komorowski@compte-fortech.pl 1 1 2 2  Zwolnienia grupowe w Forte Fabryki Mebli Forte podjęły decyzję o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, które obejmą maksymalnie 230 pracowników, co stanowi około 10 proc. wszystkich zatrudnionych w spółce. Jak poinformował w komunikacie z 3 listopada br. zarząd Fabryk Mebli Forte, planowane zwolnienia grupowe to część programu oszczędnościowego, wynikającego z pogorszenia sytuacji finansowej spółki związanej ze znacznym spadkiem popytu na meble. Zwolnienia planowane są w okresie nie dłuższym niż do 31 stycznia 2024 r. Wskazano, że spółka przeprowadzi proces zwolnień grupowych z dbałością o pracowników, oferując im szereg działań wspierających. W komunikacie informującym o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych czytamy: „Zarząd FABRYK MEBLI „FORTE” SA z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej (dalej Spółka lub Emitent) w związku z przekazaną w dniu 24 października 2023 r. informacją o szacunkowych wynikach finansowych Grupy Kapitałowej FABRYK MEBLI „FORTE” SA (raport bieżący nr 14/2023) informuje, że w dniu 3 listopada 2023 r. podjął decyzję o przeprowadzeniu zwolnień grupowych i rozpoczęciu konsultacji ze związkami zawodowymi w sprawie zwolnień grupowych na podstawie Ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczegółowych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 z późn. zm.). Decyzja Zarządu wynika z pogorszenia sytuacji finansowej Spółki związanej ze znacznym spadkiem popytu na meble, co skutkuje koniecznością podjęcia działań mających na celu poprawę efektywności operacyjnej i kosztowej oraz koniecznością dostosowania poziomu kosztów zatrudnienia do obecnej sytuacji finansowej i rynkowej Emitenta. Decyzja Zarządu o przeprowadzeniu zwolnień grupowych jest jednym z elementów szerszego programu oszczędnościowego mającego na celu dostosowanie kosztów Spółki do obecnej sytuacji rynkowej. Zamiarem Emitenta jest rozwiązanie umów o pracę z nie więcej niż 230 pracownikami Emitenta, co stanowi około 10 proc. wszystkich zatrudnionych w Spółce. Zwolnienia planowane są w okresie nie dłuższym niż do 31 stycznia 2024 r. Emitent przeprowadzi proces zwolnień grupowych z dbałością o pracowników, oferując im szereg działań wspierających. Emitent szacuje wysokość kosztów redukcji zatrudnienia na ok. 7 mln zł. Rezerwa związana ze zwolnieniem grupowym obciąży wyniki spółki w III kwartale roku obrotowego 2023-24 (rok obrotowy 2023-24 obejmuje okres rozpoczynający się 1 kwietnia 2023 i kończący się 31 marca 2024 r.). Ostateczny koszt związany ze zwolnieniami grupowymi zostanie podany w sprawozdaniu finansowym za II połowę roku obrotowego 2023-24. Zarząd Spółki w dniu 3 listopada 2023 r. powiadomi organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych oraz zwróci się do organizacji związkowych o przystąpienie do konsultacji w celu zawarcia porozumienia. Zarząd Emitenta powiadomi właściwy Urząd Pracy o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych”. — gac

Wiadomości z kraju i ze świata 9 2023/11 (275) kalejdoskop aktualności reklama  Środki UE na ekspansję zagraniczną dla polskich firm meblarskich Do końca listopada firmy z branży meblarskiej mogą uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację swoich planów podboju nowych rynków. Na co można przeznaczyć takie środki i gdzie złożyć wniosek? Głównym wyzwaniem, które powstrzymuje wielu przedsiębiorców przed ekspansją międzynarodową, jest dostępność środków na realizację tego rodzaju planów. Jednak na właścicieli firm czekają różnorakie programy wsparcia ze środków krajowych oraz unijnych, dzięki którym można sfinansować całość lub część nakładów inwestycyjnych. – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości czy Polska Agencja Inwestycji i Handlu regularnie organizują konkursy dla biznesu, w których wnioskodawcy mogą uzyskać dotację, dofinansowanie lub preferencyjną pożyczkę na realizację działań związanych z ekspansją międzynarodową. Świetnym przykładem jest program realizowany obecnie przez PARP, który odpowiada na jedną z największych trudności w procesie ekspansji: jak sprawić, by miejscowi konsumenci, odbiorcy usług czy produktu, usłyszeli o naszej marce. W tym konkretnym programie można uzyskać zwrot części kosztów poniesionych na realizację działań marketingowych, które są bardzo szeroko i elastycznie definiowane – mówi Beata Harnik, manager w J. Dauman Poland. „Promocja marki innowacyjnych MŚP” to projekt prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozwala on na pokrycie kosztów związanych z promocją na nowym rynku. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 50 proc. kosztów planowanych działań. Z programu mogą skorzystać polskie małe i średnie firmy. Wśród wyróżnionych sektorów znalazła się m.in. branża meblarska. Łącznie rozdysponowane zostanie 155 mln zł. Aby uzyskać finansowanie, konieczne jest przesłanie zgłoszenia wraz z wypełnionym wnioskiem do PARP do końca listopada br. Ze względu na czas pozostały do zamknięcia naboru, warto skonsultować wniosek oraz przygotowaną dokumentację z zewnętrznym ekspertem. Dodatkowa weryfikacja ograniczy ryzyko odrzucenia aplikacji przez PARP. — kafal

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 10 2023/11 (275) aktualności  Zmiany w zarządzie Schattdecor SE Po 18 latach pracy jako dyrektor techniczny, Roland Heeger opuszcza Grupę Schattdecor, przekazując swoje obowiązki Clausowi Neufferowi. Od maja 2005 r. Roland Heeger pełnił funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za technologię, badania i rozwój, innowacje i zarządzanie procesami w Grupie Schattdecor. W tej roli był głównie odpowiedzialny za międzynarodowy wzrost firmy poprzez rozbudowę lokalizacji Schattdecor. Jego karierę w firmie wyznaczają takie kamienie milowe, jak rozwój i wprowadzenie druku cyfrowego, które ustanowiły nowe standardy i punkty odniesienia w dziedzinie druku dekoracyjnego i projektowania. – Przez niemal dwie dekady w Schattdecor Roland Heeger przyczynił się do przekształcenia swojego działu w erę nowoczesności z wielkim poświęceniem, dogłębną wiedzą  Zapowiedź 8. edycji 4 Design Days Już wkrótce odbędzie się kolejna edycja 4 Design Days, podczas której w przestrzeni Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach spotkają się najlepsi architekci i projektanci z Polski i z zagranicy, najwięksi inwestorzy, deweloperzy, znani producenci, władze miast oraz cenieni eksperci. Ósme już 4 Design Days zaplanowano na 25-28 stycznia 2024 r. Uczestnicy przyszłorocznej konferencji 4 Design Days wspólnie zastanowią się, dlaczego otaczamy się nic niewartymi rzeczami oraz co niszczy wzornictwo i architekturę. – 4 Design Days jest nie tylko platformą do prezentacji nowych trendów w designie i architekturze, ale także przestrzenią do budowania wartościowych relacji między projektantami i architektami a inwestorami. Networking, który stanowi istotną część tego wydarzenia, to proces nawiązywania kontaktów, dzielenia się pomysłami i doświadczeniami, a także budowania partnerstw biznesowych. Jest to szansa na rozwinięcie sieci kontaktów, które mogą prowadzić do inspirujących projektów i wzajemnych korzyści – mówi Małgorzata  Upadek Klose Po 30 latach działalności fabryka mebli Klose w Nowem koła Świecia ogłosiła upadłość. Problemy spółki Kolekcja Mebli Klose, należącej do Grupy Klose, narastały od kilku lat, najpierw w okresie pandemii, a kulminacja nastąpiła wraz z wybuchem wojny na Ukrainie. Pod koniec 2022 r. spółka ogłosiła, że szuka inwestorów. Zapowiedziano restrukturyzację, ale pod koniec czerwca wstrzymano produkcję. W tej chwili trwa postępowanie upadłościowe przed Sądem Rejonowym w Bydgoszczy. Oddział w Nowem zatrudniał około 200 osób, które obecnie zostały bez pracy. Nie zostali jednak oni oficjalnie zwolnieni, ponieważ w tym wypadku konieczne jest przeprowadzenie procedury upadłościowej oraz wypłacenie pracownikom odpraw podczas zwolnień grupowych. Firma oraz urząd skarbowy organizują wyprzedaż i licytację mebli, które już zostały wyprodukowane, aby uzyskać pieniądze, chociaż na część zaległości. — gac specjalistyczną i odwagą do podejmowania nowych wyzwań. Wiele znakomitych inicjatyw określa jego ścieżkę kariery. Jesteśmy mu bardzo wdzięczni za jego zaangażowanie w rozwój firmy Schattdecor – mówi Roland Auer, CEO Schattdecor. Roland Heeger przekazuje swoje stanowisko członka zarządu ds. techniki Clausowi Neufferowi. Claus Neuffer pracuje w Schattdecor od marca 2000 r. i obecnie kieruje obszarem techniki. Wraz ze zmianą stanowiska ten zakres zarządzania zostanie rozszerzony o tematykę zrównoważonego rozwoju. – W imieniu całego zarządu, rady nadzorczej i rodziny Schatt, życzymy Rolandowi Heegerowi wszystkiego najlepszego w przyszłości. Jesteśmy pewni, że Claus Neuffer będzie kontynuował prowadzenie działu technologicznego w jego duchu, i serdecznie go witamy jako doświadczonego i długoletniego pracownika Schattdecor – powiedział Roland Auer. — materiały prasowe Burzec-Lewandowska, autorka programu 4 Design Days. Sesja inaugurująca pod hasłem „Nieśmiertelny design. Wieczna architektura” będzie skoncentrowana na trwałości i wartości w projektowaniu i architekturze. Dyskutanci wspólnie zastanowią się, dlaczego często otaczamy się rzeczami krótkotrwałymi i przelotnymi oraz zbadają tendencję do masowego produkowania i wykorzystywania „szybkich” rozwiązań. Tradycyjnie już, wiele paneli będzie poświęconych designowi w różnych wymiarach. Sesja „Dlaczego fotel Barcelona jest dalej hot” wskaże, co decyduje o tym, że niektóre produkty stają się ikonami designu, utrzymują swoją popularność i wartość przez długie lata. Szeroko rozważane będą również aspekty związane z cenami, materiałami oraz ich wpływem na trwałość produktów. „Modern folklor, czyli ukłon w stronę rzemiosła i celebracja piękna” – ta sesja poświęcona będzie znaczeniu rzemiosła w kontekście zrównoważonego rozwoju i trwałości produktów. Uczestnicy zastanowią się, jak efektywnie promować polskie rękodzieło i jakie elementy doceniają klienci. Z kolei paneliści biorący udział w sesji „Made in... meble z Polski” zajrzą w głąb sytuacji polskich marek meblowych na rynku międzynarodowym. Poruszone zostaną wyzwania, potencjał i korzyści związane z budowaniem rozpoznawalności polskich producentów mebli. Podczas wydarzenia zostaną przyznane nagrody w ramach plebiscytu Dobry Design 2024, który ma na celu wyłonienie nowych ikon polskiego designu i twórców, w DNA swojej działalności mających wpisaną troskę o dobry design, wysoką jakość i długowieczność produktu oraz zorientowanie na zrównoważony rozwój. Półfinaliści i finaliści konkursu Dobry Design 2024 w specjalnie przygotowanej przestrzeni zaprezentują swoje produkty uczestnikom 4 Design Days. Inspirujące warsztaty, spotkania z gwiazdami telewizji i Internetu, wystąpienia najlepszych polskich architektów i projektantów, prezentacje, rozmowy, spotkania autorskie, cykle porad oraz konsultacji, liczne atrakcje dla najmłodszych i trochę starszych dzieci, wystawy – tego wszystkiego mogą spodziewać się uczestnicy dni otwartych 4 Design Days, które zaplanowano na 27-28 stycznia. — gac

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 12 2023/11 (275) wiadomości Rok 2023 pod znakiem spadków w meblarstwie W całym 2023 r. spodziewać się można spadku nominalnej produkcji sprzedanej mebli o około 5 proc., ale w 2024 wszyscy liczą już na odbicie. Na ile ono będzie wyraźne – czas pokaże, ale wydaje się, że najgorsze już minęło. Według prognoz wartość rynku meblarskiego na świecie wzrośnie w latach 2023-2027 o 24,1 proc., osiągając poziom 893,2 mld euro, co z pewnością Polska jako ważny gracz na międzynarodowym rynku mebli również odczuje. TEKST: Małgorzata Gackowska ŹRÓDŁO: PKO Bank Polski SA Rok 2023 się kończy, a koniec ten jest przyjmowany z ulgą. Nie będzie przesadą jeśli powiem, że dla polskiej branży meblarskiej mijający rok był jednym z najtrudniejszych w ostatnich latach. Nawet okres pandemii, która zaskoczyła cały świat, a wraz z nim gospodarki i przemysł, nie przyniósł takich spustoszeń w branży meblarskiej, jak właśnie 2023 r. Przeciwnie, to właśnie w latach 2021-2022 odnotowano wzrost rynku mebli, co dziś wszyscy wspominają z sentymentem. Wiązało się to oczywiście z obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19, które zmusiły wiele osób do pozostania w domu i w rezultacie wpłynęły na chęć zwiększenia komfortu życia oraz dostosowania warunków do pracy zdalnej w „domowym biurze”. Ale pandemia się skończyła, a wraz z nią nastąpiły wyraźne spadki na światowym rynku mebli. Przyczyn takiego stanu jest wiele, między innymi złagodzenie Rynek mebli na świecie – sprzedaż wg kontynentów (mld EUR) Źródło: Statista

Wiadomości z kraju i ze świata 13 2023/11 (275) kalejdoskop pandemicznych obostrzeń i zwrot w stronę usług, rosnąca inflacja, spadające dochody realne ludności oraz wysokie ceny energii. To właśnie te czynniki wywierały presję na rynek meblarski w 2023 r., który w innych warunkach mógłby rozwijać się szybciej. Stany Zjednoczone – największy rynek mebli na świecie W raporcie pt.: „Branża meblarska. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2027” eksperci z PKO Bank Polski SA przeanalizowali sytuację na światowym rynku mebli z uwzględnieniem rynku krajowego. Według zebranych danych rok 2022 przyniósł 10,6-proc. wzrost globalnej sprzedaży w branży meblarskiej (wobec +7,2 proc. w 2021). Sprzedaż mebli na świecie w 2022 r. osiągnęła rekordowe prawie 659 mld euro. Statista prognozuje, że w latach 2023-2027 średnie tempo wzrostu sprzedaży mebli na świecie będzie nieco wyższe niż w latach 2018-2019, osiągając odpowiednio 6,3 proc. rocznie wobec 6,1 proc. Czynniki wzmacniające pozycję polskiej branży meblarskiej w najbliższych latach: • oczekiwane łagodzenie polityki pieniężnej, przekładające się na poprawę sytuacji na rynku mieszkaniowym (wspieranej już częściowo przez Bezpieczny Kredyt 2 proc.) • nearshoring – bliskość dużych europejskich rynków zbytu • wysoka jakość polskich mebli i duża różnorodność oferty • zrównoważona produkcja w oparciu o surowce pochodzące z certyfikowanych źródeł – istotna z punktu widzenia rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów • wysoka elastyczność polskich producentów, umiejętność dostosowania się do nowych trendów, dobra obsługa posprzedażowa, a także wieloletnie tradycje meblarskie • planowane inwestycje w odbudowę Ukrainy, szczególnie w zakresie zasobu mieszkaniowego • szansa na inwestycje w obszarze B+R i ESG, szczególnie w podnoszenie efektywności energetycznej i GOZ, w ramach funduszy unijnych i krajowych. Czynniki osłabiające pozycję polskiej branży meblarskiej w najbliższych latach: • niewielki udział rynków pozaeuropejskich w eksporcie i tym samym duże uzależnienie branży od koniunktury na rynkach europejskich • ryzyko dalszego wzrostu cen drewna w naszym regionie; ryzyko rezygnacji z certyfikatu FSC przez Lasy Państwowe • rosnące koszty pracy przekładające się na topnienie przewag kosztowych polskich producentów • nadal niedostatecznie wypromowana marka polskich mebli/wzornictwa na rynkach międzynarodowych • rosnąca konkurencja, zarówno ze strony producentów z naszego regionu, jak i państw azjatyckich. Eksport mebli na świecie (mln EUR) Handel zagraniczny meblami w Polsce (mln EUR) Źródło: International Trade Center (HS 94) Źródło: GUS (CN 94)

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 14 2023/11 (275) Nie jest zaskoczeniem, że największym rynkiem mebli na świecie jest Ameryka Północna. W 2022 r. wartość jego przychodów wyniosła nieco ponad 248 mld euro i stanowiła 37,7 proc. światowej sprzedaży. Stany Zjednoczone są również największym importerem mebli z udziałem 29,1 proc. w światowym imporcie, o 1,1 pp wyższym r/r. Mimo że według prognozy rynki północnoamerykańskie będą odnotowywały w najbliższych latach wolniejszy wzrost sprzedaży w tempie średnio 4,9 proc. rocznie (CAGR 2023-2027), to region ten pozostanie światowym liderem pod względem wielkości sprzedaży mebli. W 2023 sprzedaż mebli na tym rynku prognozowana jest na 237,4 mld euro, co będzie stanowić 33,0 proc. wartości dla świata. Według prognoz Statisty Stany Zjednoczone pozostaną globalnym liderem na rynku meblarskim, w 2027 jednak ich udział w światowej sprzedaży mebli obniży się do 31,7 proc. Spośród pięciu rynków (Stany Zjednoczone, Chiny, Niemcy, Francja, Wielka Brytania) najwyższą dynamiką wzrostu w latach 2023- -2027 będą charakteryzować się Chiny, w których wartość rynku w 2027 przewyższy poziom z 2022 aż o 79 proc. W pozostałych czterech krajach tempo wzrostu w tym okresie będzie oscylować między 21 a 27 proc. Pierwszą pozycję na świecie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup mebli zajmują Szwedzi, którzy w 2022 r. wydali przeciętnie na ten cel 769 euro. Drugie miejsce zajmują mieszkańcy Hongkongu (705 euro), a trzecie – mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (670 euro). Średnie wydatki na meble w Europie wyniosły w 2022 r. ok. 235 euro. W 2023 szacunkowe przeciętne wydatki per capita na meble na świecie wyniosą blisko 94 euro. Prognozowany jest wzrost tej wartości do ponad 112 euro w 2027. Tradycyjnie największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2023 będzie stanowiła 29,7 proc. całkowitej sprzedaży branży, a do 2027 udział ten nieznacznie wzrośnie do 30,6 proc. W latach 2023-2027 meble do salonu będą segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (7,3 proc.), szybszym od średniego wzrostu o 6,3 proc. rocznie – przewidywanego w tym okresie dla mebli ogółem. Natomiast najniższy średni roczny wzrost w latach 2023-2027 na poziomie 5,5 proc. prognozowany jest dla segmentu – artykuły wystroju wnętrz. Według Statisty w 2023 r. 21 proc. przychodów ze sprzedaży mebli będzie pochodzić ze sklepów online. Prognozowany jest wzrost udziału tego kanału do 25 proc. w 2025. W Europie Niemcy liderem W latach 2018-2019 rynek mebli w Europie wzrastał średnio o 3,4 proc. rocznie. Pandemia COVID-19 w okresie 2020-2022 tylko nieznacznie (o 0,1 pp) osłabiła roczne tempo wzrostu europejskiego rynku meblarskiego do średnio 3,3 proc. Według prognoz Statisty, w latach 2023-2027 rynek mebli w Europie odnotuje szybszy niż przed pandemią wzrost Największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2023 r. będzie stanowiła 29,7 proc. całkowitej sprzedaży branży, a do 2027 udział ten nieznacznie wzrośnie do 30,6 proc. Fot. Małgorzata Gackowska

Wiadomości z kraju i ze świata 15 2023/11 (275) kalejdoskop w wysokości 5,2 proc. średnio rocznie, osiągając poziom 258,2 mld euro. Najbardziej dynamicznie będzie rósł segment mebli do salonu (z CARG 2023-2027 wynoszącym 6,1 proc.), a sprzedaż tego segmentu w 2027 będzie wyższa od wartości z 2022 o 34,7 proc. Największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego sprzedaż w 2023 w Europie jest szacowana na 58,9 mld euro, stanowiąc 26,5 proc. rynku. W 2023 r. mieszkaniec Europy szacunkowo wyda na meble średnio prawie 262 euro. Prognozowany jest wzrost wydatków na ten cel do ponad 304 euro w 2027. W 2023 r. najwyższa sprzedaż mebli wśród krajów europejskich obserwowana będzie w Niemczech i według prognoz wyniesie 52,6 mld euro, co będzie stanowić 23,6 proc. europejskiego rynku. Prognozowany jest wzrost tej wartości do 59,0 mld euro w 2027, czyli do poziomu o 23,8 proc. wyższego niż w 2022. Światowy eksport mebli W latach 2020-2021 światowy eksport mebli odnotował średni roczny wzrost o 8,6 proc. – do ponad 275,9 mld euro w 2021, dzięki odbiciu o 19,1 proc. w 2021, gdyż pierwszy rok pandemii COVID-19 przyniósł spadek globalnego eksportu o 1,0 proc. W 2022 zanotowano dalszy, znaczący 11,6-proc. wzrost eksportu tych towarów. Największy udział w światowym eksporcie mebli ma kategoria: meble inne niż do siedzenia lub lekarskie i pokrewne oraz ich części (oznaczona HS 9403) – z udziałem 36,0 proc. W skład tej pozycji wchodzą meble drewniane, metalowe, plastikowe, bambusowe czy rattanowe do użytku domowego oraz biurowego. Światowym liderem w eksporcie mebli są Chiny, które w 2022 r. wyeksportowały meble o wartości blisko 124,7 mld euro, osiągając udział w rynku na poziomie 40,5 proc. Światowym liderem w imporcie mebli są Stany Zjednoczone. W 2022 r. nabyły one meble o wartości ponad 82,3 mld euro, osiągając udział w światowym imporcie w wysokości 29,1 proc. W 2022 na 10 największych eksporterów mebli przypadało 74,4 proc. światowego eksportu. 10 największych importerów mebli odpowiadało za 62,6 proc. światowego importu w 2022 r. Eksport lokomotywą polskiego meblarstwa Polska jest liczącym się graczem na światowym rynku mebli – w 2022, podobnie jak w poprzednich latach, była 3. największym eksporterem z udziałem na poziomie 5,4 proc. Wartość polskiego eksportu mebli wyniosła 16,5 mld euro, co dało wzrost o 9 proc. względem poprzedniego roku. Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów w 2022 były kraje europejskie i Stany Zjednoczone. Od lat największym odbiorcą są Niemcy, do których w 2022 trafiło 33,5 proc. polskiego eksportu mebli. Trzej kolejni odbiorcy w 2022 r. to: Czechy, Holandia i Francja, które nabyły łącznie 20,4 proc. eksportowanych przez Polskę mebli. Na 10 największych rynków docelowych polskiej branży meblarskiej trafiło 74,7 proc. naszego eksportu tych towarów w roku 2022. Tym samym polska branża meblarska jest w znacznym stopniu zależna od rynków zagranicznych, głównie europejskich. Udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem branży osiągnął 66 proc. w 2022 r. (o 2 pp więcej niż w 2021), a eksport do państw UE odpowiadał za ok. 80 proc. polskiego eksportu mebli. Przychody polskich producentów mebli zatrudniających powyżej 49 osób (419 podmiotów) wzrosły w 2022 o 6,6 proc. (po silnym wzroście o 24,3 proc. reklama w 2021), przy czym druga połowa roku była dla branży znacznie gorsza od pierwszej. W 1h22 przychody rosły jeszcze w szybkim tempie 18,7 proc. r/r, a w 2h22 odnotowały już spadek o 3,9 proc. r/r. Było to związane ze znacznym osłabieniem koniunktury na rynkach po wybuchu wojny na Ukrainie, z silnym przyspieszeniem procesów inflacyjnych i hamowaniem aktywności na rynku mieszkaniowym. Rynek był też już w pewnym stopniu nasycony zwiększonymi zakupami mebli w czasie pandemii. Początek 2023 przyniósł branży meblarskiej dalsze spadki – w 1h23 produkcja sprzedana spadła nominalnie o 5,1 proc. r/r, a realnie o 10,1 proc. r/r. Również o 10 proc. r/r zmniejszyła się liczba wyprodukowanych mebli. W całym 2023 r. spodziewamy się spadku nominalnej produkcji sprzedanej mebli o około 5 proc., a w 2024 liczymy na delikatne odbicie. Na producentów mebli nadal negatywnie oddziałują wysokie ceny surowców i materiałów oraz rosnące koszty wynagrodzeń, co przy osłabionym popycie stwarza silną presję na marże firm. Ryzyka należy też upatrywać w otoczeniu konkurencyjnym – państwa z naszego regionu (np. Turcja, Litwa, Rumunia czy Ukraina) znacząco zwiększają eksport mebli. Utrzymanie wysokiej obecnie pozycji rynkowej może być dla polskich producentów coraz trudniejsze, a przewagi oparte na korzystnej cenie mogą okazać się niewystarczające. Oczekiwane obniżenie inflacji przy dobrej sytuacji na rynku pracy pozwoli na stopniowy powrót do wzrostu konsumpcji i szybsze ożywienie na przełomie 2023/2024, a to będzie skutkować zwiększeniem portfela krajowych i zagranicznych zamówień. •

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 16 2023/11 (275) wiadomości Zasady sprzedaży surowca w Lasach Państwowych, których publikacja nastąpiła tuż przed wyborami parlamentarnymi, nie zaskakują branży drzewnej. Od dawien dawna było bowiem wiadomo, że jej postulaty nie znajdą posłuchu wśród leśników. TEKST I FOT.: Bartosz Szpojda W dniu 12 października dyrektor generalny LP Józef Kubica podpisał, opublikowane dzień później, długo oczekiwane Rozporządzenie nr 97, dotyczące zasad sprzedaży drewna w PGL LP na lata 2024- -26. Dokumentowi towarzyszą także dwie decyzje – nr 171 i 172 – w sprawie okresów sprzedaży i zasad ustalania cen w 2024 r. i w sprawie kryteriów, parametrów i sposobu wartościowania ofert zakupu oraz regulaminów sprzedaży w Portalu Leśno-Drzewnym i na e-drewnie. W rozporządzeniu znalazł się zapis, że system oferty sprzedaży drewna na dany rok kalendarzowy dzielony będzie w proporcjach 70/30; pierwsza wartość to sprzedaż ofertowa w PLD, druga dotyczy aukcji systemowych. Pewnym novum jest wprowadzenie możliwości odchylenia w ilości sprzedawanego surowca w toku realizacji umowy, które w najnowszych zasadach obejmie zakres od +5 do – 10 proc. W kontekście kar umownych znalazł się zapis mówiący, że jeśli stopień realizacji zakupu wyniesie poniżej 90 proc. ilości umownej, jednostka LP lub przedsiębiorca będzie zobligowany do zapłaty kary w wysokości 10 proc. wartości netto nieodebranego surowca. Kara nie będzie naliczana, gdy ilość nieodebranego lub nieprzygotowanego surowca jest mniejsza niż 20 m3. Pojawił się także nowy system sprzedaży ofertowej surowca z podziałem na trzy okresy w ciągu roku: od stycznia do kwietnia, od maja do sierpnia i od września do grudnia. Wprowadzony został on odrębną decyzją dyrektora generalnego, podobnie jak i aukcje systemowe, a nie widnieje – jak do tej pory – w samym rozporządzeniu. Próżno także szukać w dokumencie zapisu dotyczącego puli drewna energetycznego oferowanego do sprzedaży za pośrednictwem aplikacji PLD i e-drewno oraz zastrzeżenia, że drewno grupy M2E przeznaczone jest do sprzedaży tylko w tym drugim systemie. Nowa cena maksymalna i mechanizm blokady zakupowej Spoglądając na kryteria, parametry i sposób wartościowania ofert zakupu drewna, widać, że zmiany nie dotknęły ceny w sprzedaży ofertowej w PLD, której waga wynosi w dalszym ciągu 0,80. Podobnie jest i w przypadku kryterium związanego z udziałem przerabianego drewna – tu także nie zanotowano zmian, waga tego kryterium wynosi 0,10. Nowość pojawiła się natomiast w ocenie kryterium głębokości przerobu: jeśli w ramach stosowanego procesu technologicznego producent ograniczał się do sortowania i/ lub korowania bądź konfekcjonowania przeważającej części surowca nabywanego w PGL LP, otrzyma tylko 1 pkt, zamiast dotychczasowych 5; w przypadku oceny łącznej poszczególnych ofert zakupu nic się nie zmieniło, dalej kryterium to ma wagę 10 pkt. Zmianie, dość nieoczywistej, podlega jednak kara za podanie „nieprawdziwych danych niezbędnych do oceny oferty”. Co prawda pozostał zapis o rozwiązaniu umowy z winy kupującego, ale zamiast funkcjonującego do tej pory żądania zapłaty „15 proc. wartości netto drewna, wynikającej z oferty sprzedażowej w PLD”, pojawił się zapis mówiący o „blokadzie przedsiębiorcy na okres 120 dni od dnia ogłoszenia ostatecznych wyników procedur sprzedaży”. Zmniejszeniu uległa także minimalna ilość drewna w ofercie sprzedaży w grupie handlowo- -gatunkowej – z dotychczasowej wielkości 50 m3 spadła na 20 m3; wyjątkiem jest sytuacja, gdy maksymalna oferta zakupu drewna w grupie jest mniejsza od tej wartości. Wśród nowości warto odnotować także możliwość złożenia oferty maksymalnej, określonej iloczynem średniorocznych zakupów i ilości miesięcy w okresie sprzedaży, podzielonym przez 12, czyli na nieomal 100 proc. zapotrzebowania. W nowych zasadach sprzedaży drewna próżno szukać definicji punktu przerobu drewna, zmianie uległa także definicja sortymentu reprezentatywnego, która brzmi obecnie: „sortyment, dla którego przelicznik sortymentu drewna w danej grupie handlowo-gatunkowej jest równy 1,000”. Przedsiębiorcy czują się zignorowani Odpowiedzią na nowe zasady sprzedaży było pismo, jakie już 18 października na ręce dyrektora generalnego Lasów Państwowych skierowali Porozumienie czy konflikt stojący już na ostrzu… siekiery? Jakie będą przyszłe relacje pomiędzy przemysłem drzewnym a Lasami Państwowymi? Lasy Państwowe ogłosiły zasady sprzedaży na lata 2024-26

Wiadomości z kraju i ze świata 17 2023/11 (275) kalejdoskop reklama włodarze drzewnych organizacji i stowarzyszeń. W jego treści nie kryli żalu, pisząc choćby o tym, że wszelkie podnoszone wcześniej w toku – dość jednostronnych – rozmów kwestie, zostały przez leśników zignorowane. Podkreślano także brak odzewu na pisma słane do DGLP od różnych podmiotów i instytucji związanych z przemysłem drzewnym; zwrócono także uwagę na fakt braku organizacji obiecanego spotkania, jeszcze przed opublikowaniem nowych zasad. Lasom wypomniano także „zupełnie bezzasadne” stwierdzenia dotyczące „biegunowo odległych od siebie” opinii, jakie jakoby miały wnosić organizacje drzewne w stosunku do proponowanych zmian w zasadach sprzedaży drewna. „[…] Wszystkie znane nam opinie, odnośnie niżej wymienionych punktów, były negatywne i uznane za niekorzystne dla przemysłu” – czytamy w piśmie. Wśród nich były choćby negatywne uwagi dotyczące możliwości składania ofert do 100 proc. posiadanych możliwości zakupu w sprzedaży ofertowej w ujęciu rocznym, proporcjonalnie po 33,3 proc. na proponowany okres sprzedaży; organizowanie procedur sprzedaży trzy razy w ciągu roku, co cztery miesiące; czy zmiany poziomu realizacji umów na -10/+5 proc. Nie zabrakło także nieco ostrzejszych sformułowań. „[…] Traktowanie przedstawicieli przemysłu, stanowiącego podstawowe źródło przychodów Lasów Państwowych, którzy odpowiadają za losy tysięcy pracowników, jak uczniów, czego byliśmy świadkami na spotkaniach, oraz zupełne ignorowanie naszych argumentów świadczy jednoznacznie o tym, że nie traktujecie Państwo przemysłu drzewnego jako równoprawnego partnera […]”. Organizacje drzewne już wtedy, tuż po wdrożeniu zasad sprzedaży uważały, że „[…] prowadzenie konsultacji z obecnym kierownictwem LP jest bezprzedmiotowe i nie daje żadnych szans na osiągnięcie konsensusu uwzględniającego interesy obu stron. Od samego początku rozmowy z nami były Państwu potrzebne tylko ze względów propagandowych. Poznanie naszych opinii i – co najważniejsze – wzięcie ich pod uwagę, zupełnie nie wchodziło w rachubę. Jest bardzo smutne, że Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji i skali kryzysu gospodarczego, który się pogłębia”. Przypomnijmy, że nowe zasady sprzedaży drewna zostały ogłoszone tuż przed wyborami parlamentarnymi, a sam dyrektor generalny LP – Józef Kubica startował do Sejmu z ramienia KW Prawo i Sprawiedliwość, pozostając członkiem Suwerennej Polski. W wyniku głosowania jednak mandatu nie otrzymał. Brak zgody na nieprawdę Zasady, które weszły w końcu w życie i nie uwzględniły wielu postulatów przedsiębiorców drzewnych, po miesiącu funkcjonowania i po pierwszej turze zakupów, dalej budzą negatywne uczucia. Nowym rozdziałem tej historii jest stwierdzenie przedstawicieli leśnego monopolisty, dotyczące przebiegu rozmów poprzedzających ich podpisanie. Leśnicy uważają, że te zapisy, które weszły w życie, są wynikiem uwzględnienia potrzeb drzewiarzy. W związku z tym światło dzienne ujrzał list skierowany do pracowników leśnego monopolisty, podpisany przez prezydenta PIGPD Piotra Poziomskiego, w którym krok po kroku prezentowana jest droga, jaką starali się do władz leśnych dotrzeć drzewiarze, by skonsultować z nimi to, co ich bezpośrednio dotyczy. W piśmie tym czytamy, że „[…] konsultacje te miały charakter jedynie pozorny, ponieważ ograniczyły się do jedynie jednego spotkania naszych organizacji z przedstawicielami DGLP w dniu 21 sierpnia 2023 r. Zostaliśmy zapewnieni, że są to jedynie propozycje zasad i w toku kolejnego spotkania i na bazie naszych uwag mogą ulec korekcie. Niestety, pomimo wielu pism i jednogłośnego protestu wszystkich organizacji co do zapisów kluczowych – w tym głównie możliwości składania ofert na 100 proc. historii wobec 70 proc. mas wystawionych do sprzedaży, jak również negatywnych konsekwencji wydzielenia trzech okresów sprzedaży w roku 2024 r. – DGLP odmówiła nam możliwości drugiego spotkania w celu prowadzenia dialogu. Poproszono nas również o opracowanie i przedłożenie propozycji zapisów prawnych, które by skutecznie obwarowały prawidłowość składanych oświadczeń w PLD. W dniu 20 września przesłaliśmy taką propozycję na piśmie, do dziś włącznie nie otrzymaliśmy żadnej informacji zwrotnej […]”. W dalszej części pisma Piotr Poziomski podkreśla, że współpraca przemysłu drzewnego i leśników zawsze była trudna, ale ostatnimi czasy przybrała skalę dotąd niespotykaną. „[…] Mam świadomość, że wiele różnic pozostanie z racji natury naszych relacji, ale nie może to być usprawiedliwieniem do braku dialogu i poszukiwania konsensusu”. Prezydent PIGPD przypomina także, że obie branże mogą być silne i wspólnie tworzyć „[…] skonsolidowany sektor leśno-drzewny”, gdy współpracują po partnersku. „[…] Jestem przekonany, że okazując sobie wzajemny szacunek i zrozumienie, można prowadzić dialog. Jako przemysł oczekujemy, jako podstaw: pełnej transparentności zasad i ilości sprzedawanego drewna, wspierania przerobu drewna okrągłego w Polsce oraz zakazu spalania drewna pełnowartościowego w elektrociepłowniach […]”. Po pierwszym rozdaniu Za nami już rozstrzygnięcie pierwszego etapu sprzedaży ofertowej. Trafiło na nią 7 641 501 m3 drewna, z czego sprzedano (przypis drewna) 7 434 499 m3. Ofert, które wpłynęły, zanotowano 44 851. W sumie umowami sprzedaży obłożono 97,3 proc. surowca zaoferowanego przez wszystkie regionalne dyrekcje Lasów Państwowych. •

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 18 2023/11 (275) wiadomości Grupa Paged stawia na OZE W dniu 25 października 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Morągu odbyło się uroczyste podpisanie umowy na utworzenie Klastra Energii. Umowę podpisali przedstawiciele Gminy Morąg, Paged Morąg oraz Paged Energy. Inicjatywa ma na celu realizację inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE) na terenie Morąga i okolic, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego regionu, poprawę stanu środowiska naturalnego, a także zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców oraz wpływ na rozwój lokalnej gospodarki. Podpisanie umowy jest wynikiem współpracy pomiędzy Gminą Morąg, Paged Morąg – przedsiębiorstwem lokalnym zainteresowanym inwestycjami w OZE oraz firmą Paged Energy, która pełnić będzie rolę koordynatora klastra energetycznego. W ramach tej inicjatywy energia pochodząca z odnawialnych źródeł będzie wykorzystywana lokalnie, przyczyniając się do poprawy środowiska naturalnego oraz zwiększenia konkurencyjności lokalnej gospodarki. Konstrukcja prawna klastra energetycznego narzuca ramy w zarządzaniu energią, ograniczając jego zasięg do poziomu powiatu. Jednym z kluczowych partnerów w budowie nowego klastra jest firma Paged Morąg, zakład produkujący sklejkę, z wieloletnią historią działalności w Morągu. Głównym koordynatorem klastra jest firma Paged Energy. Jej zadania obejmują koordynację działań i prac wewnątrz klastra, obrót energią wewnątrz klastra, magazynowanie energii, pośrednictwo w rozliczeniach między wytwórcami a odbiorcami energii, reprezentowanie interesów klastra na zewnątrz oraz rozstrzyganie ewentualnych sporów pomiędzy członkami klastra. W ramach inwestycji w OZE, firma Paged Morąg będzie ponadto współpracować z Paged Energy przy budowie farm fotowoltaicznych i innych źródeł odnawialnej energii. – Klastry energetyczne to lokalne społeczności energetyczne, w ramach których zarówno źródła wytwórcze, jak i odbiorcy znajdują się na obszarze jednej lub kilku sąsiadujących gmin – mówi prezes zarządu Paged Energy – Piotr Michał Kosmęda. – Zadaniem klastrów jest zadbanie o lokalne bezpieczeństwo energetyczne, zapewnienie dostępu do „zielonej” energii przedsiębiorcom, jednostkom samorządu terytorialnego i mieszkańcom. Wskutek korzystania ze źródeł energii odnawialnej powodują one poprawę lokalnego środowiska naturalnego oraz zwiększenie konkurencyjności lokalnej gospodarki. Paweł Krzyształowicz, członek zarządu Paged Energy, zaznacza, że Grupa Paged intensywnie pracuje nad wykorzystaniem energii elektrycznej pochodzącej z OZE w swoich zakładach, co wpisuje się w strategię społecznej odpowiedzialności biznesu. – Zakład produkcyjny Paged, produkujący sklejkę, działa w Morągu nieprzerwanie od 1955 roku i jest istotnym punktem na mapie gminy, jako ważny pracodawca dla kolejnych pokoleń społeczności lokalnej – mówi Paweł Krzyształowicz. – Zgodnie z przyjętą strategią właścicielską Grupy Kapitałowej Thumos, do której należą między innymi Paged Energy oraz spółki Paged produkujące sklejki i meble, kładziemy mocny nacisk na wykorzystanie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Chcemy, aby końcowe produkty pochodzące z naszych zakładów były w kolejnych latach coraz bardziej „zielone” i ekologiczne. Dlatego rozpoczęliśmy projekt przyzakładowej elektrowni fotowoltaicznej dla zakładu Paged w Morągu i pracujemy nad zakontraktowaniem kolejnych gigawatów energii pochodzącej z OZE. Wierzymy, że proces dekarbonizacji produkcji doskonale wpisuje się w naszą strategię społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednocześnie ścisła i wieloletnia współpraca z władzami Gminy Morąg – czego potwierdzeniem jest między innymi zawiązanie Klastra Energii w Morągu – pozwoli na zasilenie energią odnawialną również innych lokalnych odbiorców, co pomoże wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne regionu, poprawę środowiska naturalnego, jak również budowę kapitału społecznego i świadomości ekologicznej mieszkańców gminy. Klastry energetyczne przynoszą wiele korzyści lokalnym przedsiębiorcom, takich jak: dążenie do samowystarczalności energetycznej w oparciu o źródła odnawialne, zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o umowy typu PPA (Power Purchase Agreement) czy dekarbonizacja produkcji, przyczyniająca się do poprawy stanu środowiska naturalnego. • — gac Nowa inicjatywa Gminy Morąg i spółek Paged przynosi korzyści nie tylko dla lokalnej społeczności, ale również wspiera rozwój ekologicznych technologii i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego regionu. Fot. Paged

Wiadomości z kraju i ze świata 19 2023/11 (275) kalejdoskop wiadomości Misja przywracania blasku starym meblom Zakres działalności Centrum Konserwacji Drewna w Zgierzu jest szeroki, bo obejmuje edukację, konserwację mebli i wpływanie na świadomość społeczeństwa o wartości mebli jako zabytków rzemiosła i kultury. TEKST: Janusz Bekas Przy ulicy Narutowicza w Zgierzu k. Łodzi stoi okazały dom, w którym swoją siedzibę ma Centrum Konserwacji Drewna, prowadzone przez Fundację Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D.O.M. Jest to organizacja non profit. – Drewniany dom powstał w 1865 roku dla mistrza stolarskiego Juliusza Berendta, według projektu budowniczego powiatu łęczyckiego Jana Karola Mertschinga – opowiada Józef Krawczyk, członek Fundacji, z którym rozmawiam na stoisku tejże organizacji podczas Wood Design Festival w Zgierzu k. Łodzi. – Budynek odpowiada ogólnemu schematowi domów tkaczy z I połowy XIX w. Na tle domów drewnianych wcześniejszego okresu wyróżnia go umieszczenie sieni przelotowej poza osią symetrii, dekoracje snycerskie w stylu neorokokowym oraz nietypowe połączenia narożników ścian zewnętrznych. Budynek poddano rewitalizacji w latach 2009-2010, a nasza Fundacja, której ojciec – Paweł Krawczyk jest prezesem, została zarejestrowana we wrześniu 2010 roku. Fundacja zajmuje się ochroną zabytków, a w szczególności mebli zabytkowych, i promocją lokalnego dziedzictwa kulturowego. Skupia grono pasjonatów interesujących się dziedzictwem miasta, szczególnie jako osady rzemieślniczej powstałej u progu XIX w. Prowadzi też społeczne konsultacje w sprawie rewitalizacji domów drewnianych w Zgierzu. Od edukacji do renowacji – To piękna misja i niesamowite przeżycia – mówi Józef Krawczyk. – Zakres działalności Centrum Konserwacji Drewna jest szeroki, bo obejmuje edukację, konserwację mebli i wpływanie na świadomość społeczeństwa o wartości mebli jako zabytków rzemiosła i kultury. Na podstawie zdjęć próbujemy odtwarzać w skali 1:2 meble wywiezione w czasie II wojny światowej ze Zgierza. 11 modeli już wykonano i one świadczą o wysokim poziomie polskiego dizajnu meblarstwa artystycznego w tamtych czasach. Docenia się meblarstwo francuskie, niemieckie, angielskie czy włoskie, a polskie jest mało znane. Tymczasem w Zgierzu był w XIX wieku bardzo ciekawy ośrodek kulturowy. Pierwszym odtworzonym przez nas modelem była podwójna komoda króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, prezentowana swego czasu w warszawskich Łazienkach, która teraz stoi w naszej siedzibie. Zabiegamy o zbudowanie kopii tego mebla w skali 1:1, skoro dało się stworzyć o połowę mniejszy model. Centrum Konserwacji Drewna jest otwartą pracownią konserwacji, w której wykonuje się także prace komercyjne. Każdy może przyjść, uzyskać wsparcie merytoryczne. Natomiast w ramach Fundacji wykonuje się usługi dla muzeów i instytucji publicznych związanych z renowacją mebli, muzealnych eksponatów. – Dofinansowuje naszą działalność miasto Zgierz, ale jest to dofinansowanie symboliczne, jak na potrzeby i plany – mówi rozmówca. – Więc w ten sposób pozyskujemy środki finansowe na swoją działalność popularyzatorską i twórczą. W Nieborowie przywróciliśmy do świetności łóżko polskie, którego drewniana konstrukcja częściowo się zachowała, a my przywróciliśmy mu dawny wygląd. W muzeum w Łazienkach też odrestaurowaliśmy łóżko do sypialni króla Stoisko Centrum Konserwacji Drewna stworzono z mebli pozyskanych do renowacji ze zgierskich domów. Fot. Janusz Bekas

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz