Meblarstwo - komponenty i technologie 11/2023

Wiadomości z kraju i ze świata 15 2023/11 (275) kalejdoskop w wysokości 5,2 proc. średnio rocznie, osiągając poziom 258,2 mld euro. Najbardziej dynamicznie będzie rósł segment mebli do salonu (z CARG 2023-2027 wynoszącym 6,1 proc.), a sprzedaż tego segmentu w 2027 będzie wyższa od wartości z 2022 o 34,7 proc. Największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego sprzedaż w 2023 w Europie jest szacowana na 58,9 mld euro, stanowiąc 26,5 proc. rynku. W 2023 r. mieszkaniec Europy szacunkowo wyda na meble średnio prawie 262 euro. Prognozowany jest wzrost wydatków na ten cel do ponad 304 euro w 2027. W 2023 r. najwyższa sprzedaż mebli wśród krajów europejskich obserwowana będzie w Niemczech i według prognoz wyniesie 52,6 mld euro, co będzie stanowić 23,6 proc. europejskiego rynku. Prognozowany jest wzrost tej wartości do 59,0 mld euro w 2027, czyli do poziomu o 23,8 proc. wyższego niż w 2022. Światowy eksport mebli W latach 2020-2021 światowy eksport mebli odnotował średni roczny wzrost o 8,6 proc. – do ponad 275,9 mld euro w 2021, dzięki odbiciu o 19,1 proc. w 2021, gdyż pierwszy rok pandemii COVID-19 przyniósł spadek globalnego eksportu o 1,0 proc. W 2022 zanotowano dalszy, znaczący 11,6-proc. wzrost eksportu tych towarów. Największy udział w światowym eksporcie mebli ma kategoria: meble inne niż do siedzenia lub lekarskie i pokrewne oraz ich części (oznaczona HS 9403) – z udziałem 36,0 proc. W skład tej pozycji wchodzą meble drewniane, metalowe, plastikowe, bambusowe czy rattanowe do użytku domowego oraz biurowego. Światowym liderem w eksporcie mebli są Chiny, które w 2022 r. wyeksportowały meble o wartości blisko 124,7 mld euro, osiągając udział w rynku na poziomie 40,5 proc. Światowym liderem w imporcie mebli są Stany Zjednoczone. W 2022 r. nabyły one meble o wartości ponad 82,3 mld euro, osiągając udział w światowym imporcie w wysokości 29,1 proc. W 2022 na 10 największych eksporterów mebli przypadało 74,4 proc. światowego eksportu. 10 największych importerów mebli odpowiadało za 62,6 proc. światowego importu w 2022 r. Eksport lokomotywą polskiego meblarstwa Polska jest liczącym się graczem na światowym rynku mebli – w 2022, podobnie jak w poprzednich latach, była 3. największym eksporterem z udziałem na poziomie 5,4 proc. Wartość polskiego eksportu mebli wyniosła 16,5 mld euro, co dało wzrost o 9 proc. względem poprzedniego roku. Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów w 2022 były kraje europejskie i Stany Zjednoczone. Od lat największym odbiorcą są Niemcy, do których w 2022 trafiło 33,5 proc. polskiego eksportu mebli. Trzej kolejni odbiorcy w 2022 r. to: Czechy, Holandia i Francja, które nabyły łącznie 20,4 proc. eksportowanych przez Polskę mebli. Na 10 największych rynków docelowych polskiej branży meblarskiej trafiło 74,7 proc. naszego eksportu tych towarów w roku 2022. Tym samym polska branża meblarska jest w znacznym stopniu zależna od rynków zagranicznych, głównie europejskich. Udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem branży osiągnął 66 proc. w 2022 r. (o 2 pp więcej niż w 2021), a eksport do państw UE odpowiadał za ok. 80 proc. polskiego eksportu mebli. Przychody polskich producentów mebli zatrudniających powyżej 49 osób (419 podmiotów) wzrosły w 2022 o 6,6 proc. (po silnym wzroście o 24,3 proc. reklama w 2021), przy czym druga połowa roku była dla branży znacznie gorsza od pierwszej. W 1h22 przychody rosły jeszcze w szybkim tempie 18,7 proc. r/r, a w 2h22 odnotowały już spadek o 3,9 proc. r/r. Było to związane ze znacznym osłabieniem koniunktury na rynkach po wybuchu wojny na Ukrainie, z silnym przyspieszeniem procesów inflacyjnych i hamowaniem aktywności na rynku mieszkaniowym. Rynek był też już w pewnym stopniu nasycony zwiększonymi zakupami mebli w czasie pandemii. Początek 2023 przyniósł branży meblarskiej dalsze spadki – w 1h23 produkcja sprzedana spadła nominalnie o 5,1 proc. r/r, a realnie o 10,1 proc. r/r. Również o 10 proc. r/r zmniejszyła się liczba wyprodukowanych mebli. W całym 2023 r. spodziewamy się spadku nominalnej produkcji sprzedanej mebli o około 5 proc., a w 2024 liczymy na delikatne odbicie. Na producentów mebli nadal negatywnie oddziałują wysokie ceny surowców i materiałów oraz rosnące koszty wynagrodzeń, co przy osłabionym popycie stwarza silną presję na marże firm. Ryzyka należy też upatrywać w otoczeniu konkurencyjnym – państwa z naszego regionu (np. Turcja, Litwa, Rumunia czy Ukraina) znacząco zwiększają eksport mebli. Utrzymanie wysokiej obecnie pozycji rynkowej może być dla polskich producentów coraz trudniejsze, a przewagi oparte na korzystnej cenie mogą okazać się niewystarczające. Oczekiwane obniżenie inflacji przy dobrej sytuacji na rynku pracy pozwoli na stopniowy powrót do wzrostu konsumpcji i szybsze ożywienie na przełomie 2023/2024, a to będzie skutkować zwiększeniem portfela krajowych i zagranicznych zamówień. •

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz