Meblarstwo - komponenty i technologie 11/2023

Wiadomości z kraju i ze świata 21 2023/11 (275) kalejdoskop w latach 1820-1850, gdy dominował styl biedermeier. Wcześniej zorganizowano ogólnodostępne warsztaty z obróbki drewna, aranżacji wnętrz i zasad konserwacji i restauracji, z tematami: Co zrobić, żeby nam się chciało naprawiać stare meble?; Radość z przywracania blasku starym meblom; Jak naprawić stary (historyczny) mebel?; Jak nie zepsuć starego (historycznego) mebla?; albo O ścinaniu drzew i pozyskiwaniu drewna, czy O konserwacji ołtarza majolikowego z kościoła w Nieborowie. Społeczny walor rewitalizacji Dumą Fundacji jest dokonana gruntowna konserwacja osiemnastowiecznej szafy elbląskiej i zegara kominkowego dla nieodległego dworu w Ożarowie. Teraz zaś dobiega końca projekt mający poprawić stan wizualny architektury drewnianej w Zgierzu. Fundacja w ciągu ubiegłego roku, z inspiracji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków wykonała badania stratygraficzne wraz z interpretacją i doborem kolorystyki dla kilkunastu obiektów z pierwszej połowy XIX w. Badania jednoznacznie wykazały, że to, o czym do tej pory czytali w dokumentach archiwalnych: „domy powinny zostać pofarbowane kolorem przyjemnym”, znalazło odzwierciedlenie w pobranych próbkach. Potwierdziło się, że XIX-wieczny Zgierz zaprojektowany został według ówczesnych kanonów jako nowoczesne i eleganckie miasto. Malowane do niedawna na ciemny brąz, smutne i niechciane „drewniaki” stają się powoli cennym zespołem, już nie tylko w oczach znawców. Na podstawie wyników badań laboratoryjnych, dokumentów archiwalnych i oryginalnych XIX-wiecznych receptur niebawem zostanie pokazane, jak powstawały znane z opisów kolory, takie jak „kamienny, żółtawy, bladozielonkowaty” itp. Planowane wydarzenie przybliży stosowaną w Zgierzu kolorystykę, która była obowiązkowa dla całego Królestwa Polskiego. – Rewitalizacja ma ogromnie ważny walor społeczny – podsumowuje rozmówca. – Jest szansą na tworzenie miejsc pracy, na edukację, budowanie więzi społecznych, na szkolenie wysoko wykwalifikowanych rzemieślników. Rzemiosło jest czymś ważnym Nieprzypadkowo więc Centrum Konserwacji Drewna było uczestnikiem pierwszej edycji Wood Design Festival w Zgierzu, którego organizatorzy nie ukrywali, że ta inicjatywa ma wpłynąć na społeczne przekonanie, iż rzemiosło jest czymś ważnym, unikatowym, kultywującym dziedzictwo minionych lat. – To swego rodzaju wspieranie rzemiosła, które walczy o przetrwanie – mówił Przemysław Staniszewski, prezydent Zgierza podczas otwarcia tego dwudniowego święta pasjonatów drewna i profesjonalistów z tej branży, którego patronami medialnymi były czasopisma Wydawnictwa Inwestor – „Gazeta Przemysłu Drzewnego” oraz „Meblarstwo. Komponenty i technologie”. – To jedyne w Polsce tak wielowątkowe i szeroko zakrojone wydarzenie dla pasjonatów drewna oraz profesjonalistów tej branży – mówiła Anna Małaczyńska, pełnomocnik Parku Kulturowego Miasto Tkaczy i Urzędu Miasta Zgierza. – Łączy indywidualnych rzemieślników i wytwórców z ekspertami najważniejszych ośrodków naukowych, instytucji oraz firm specjalistycznych. Staraliśmy się stworzyć społeczność ludzi zdolnych, z pasją i miłością do pracy w drewnie, żeby wspólnie celebrować zanikający kunszt i zaprezentować różnorodność wyrobów drewnianych. – Wydarzenie ma integrować i promować środowiska rzemieślnicze, naukowe, dydaktyczne, instytucjonalne, techniczne czy handlowe oraz umożliwić wymianę doświadczeń, wiedzy i umiejętności – przekonywał prezydent. – W dużym stopniu nawiązuje do historii Nowego Miasta w Zgierzu, czyli nowoczesnej osady rzemieślniczej, zbudowanej od podstaw w XIX wieku. Rzemiosło, którego bazą było sukno, rozwinęło się także w innych dziedzinach związanych z drewnem, jak ciesielstwo i meblarstwo. Zgierz ponownie otwiera się na rzemieślników z całego kraju, prezentując rzemiosło i wiedzę związaną z drewnem, które stało się symbolem miasta. Udało się zrealizować projekt nam bliski w kontekście charakteru zabudowy miejskiej z XIX wieku z drewna i rozwoju Zgierza związanego z przemysłem włókienniczym. Będziemy kontynuować imprezę służącą rozwojowi rzemiosła, zachowaniu dawnych technik obróbki drewna, jego szerokiemu zastosowaniu oraz stwarzanym możliwościom w zakresie designu mebli. Organizatorom pierwszej edycji udało się zebrać grono interesujących rzemieślników i firm partnerskich oraz szkół zawodowych i uczelni, żeby propagować drewno i dostrzec trud rzemieślników z dużymi umiejętnościami, z pasją, którzy często nie mogą się wybić czy zaprezentować swojego kunsztu. Festiwal tę możliwość stworzył w zakresie promocji tego, co robią i co mogą wykonywać, ale też propagowania sztuki pracy w drewnie, inspirowania amatorów do twórczych prac. Pierwsze spotkanie zainteresowało około 180 wystawców oraz rzemieślników i ekspertów, którzy zechcieli podzielić się swoimi umiejętnościami i dokonaniami naukowymi. • Do pracowni Fundacji trafiają kolejne meble do renowacji. Każdy może przyjść i uzyskać wsparcie merytoryczne przy odświeżaniu swojego mebla. Fot. CKD Fot. CKD

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz