Meblarstwo - komponenty i technologie 11/2023

77 2023/11 (275) trendy i design Edukacja reklama testów zaprezentujemy konkretne prototypy w skali 1:1, wykonane z materiałów docelowych, w tym również meble. Podlegać będą one ocenie użytkowników, na podstawie której wprowadzimy preferowane modyfikacje. Projektanci i badacze chcą bowiem w 2025 r. mieć do dyspozycji produkty finalne. – Zakładamy cztery grupy docelowe, będące ich odbiorcami: przedszkola i szkoły, sektor opieki zdrowotnej, organizacje pozarządowe i lokalne samorządy; to właśnie reprezentanci tych instytucji decydują później o ewentualnych inwestycjach i zakupach, na przykład mebli – podsumowuje dr Beata Fabisiak. Meble, które łączą i edukują Inspiracją dla tego projektu był projekt BaltSe@nioR 2.0, w którym zwrócono uwagę na projektowanie przestrzeni publicznych bardziej dostosowanych do potrzeb seniorów. Jednym z najważniejszych rezultatów tego projektu było opublikowanie darmowego e-booka, w którym zebrano porady, jak tworzyć miejsca przyjazne osobom starszym. – W trakcie realizacji tego projektu aktywnie promowaliśmy ideę projektowania uniwersalnego, czyli projektowania z myślą o jak największej grupie odbiorców. Z projektem tym związany jest bezpośrednio jeden z prototypów testowany w projekcie KidsLikeUs, a mianowicie mebel ogrodowy, jakim jest skrzynia do uprawy roślin – mówi szefowa projektu. – Ułatwia ona pracę w ogrodach wielopokoleniowych, gdzie jednocześnie współdziałają starsi i młodsi użytkownicy. Pozwala na uprawę roślin bez konieczności schylania się, pomaga wobec tego seniorom w pracach ogrodowych, a dodatkowo wyposażyliśmy ją po bokach w szuflady z funkcją przechowywania, a także szuflady z podestami. To rozwiązanie znane jest z mebli kuchennych czy łazienkowych, gdzie dziecko może na taki podest wejść, by łatwiej po coś sięgnąć. Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy jako pierwsi w Polsce w meblu ogrodowym, pozwalając dzieciom na wspólną pracę z seniorami. Oczywiście zapewniliśmy także dostęp do roślin znajdujących się w skrzyni dla osób poruszających się na wózkach. To przykład mebla wielopokoleniowego. Drugim prototypem są, pokazane na tegorocznej Dremie, fronty sensoryczne, w które wyposażono część mebli w ramach akcji Drema Dzieciom. – Koncepcja sensorycznych frontów meblowych została stworzona wspólnie z centrum badań, projektowania i prototypowania – Lab150. Obecnie udoskonalamy ją wspólnie z partnerami z Estonii. Inspiracją do tego pomysłu były właśnie wspomniane wcześniej tablice sensoryczne, umożliwiające dzieciom przesuwanie pewnych elementów. W przypadku mebli powstałych w ramach akcji Drema Dzieciom dodaliśmy jeszcze aspekt edukacyjny. Sensoryczne fronty pozwalają dzieciom dotykać gwiazd i przesuwać planety Układu Słonecznego. Oprócz funkcji edukacyjnej wyciszają, rozwijają motorykę i wyobraźnię małych użytkowników mebli. Aktualnie pracujemy nad technologią wykonania i produkcją takich frontów. Pod koniec roku powinniśmy mieć w tym zakresie gotową pełną dokumentację konstrukcyjno-technologiczną i prototypy gotowe do testów z użytkownikami. Wierzę, że naszymi działaniami zainspirujemy producentów mebli. Tak jak stało się to w przypadku projektu BaltSe@nioR – obecnie coraz częściej można znaleźć całe kolekcje mebli skierowanych do seniorów, które poza użytecznością, funkcjonalnością i komfortem charakteryzują się także wysoką wartością estetyczną. Po zakończeniu projektu, podobnie jak w przypadku projektu BaltSe@nioR, udostępniony zostanie bezpłatny e-book prezentujący wszystkie prototypy opracowane w ramach projektu KidsLikeUs, łącznie z wizualizacjami, rysunkami konstrukcyjnymi oraz informacjami ułatwiającymi wykonanie mebli. Będziemy zachęcać producentów mebli, by szerzej zainteresowali się tematem projektowania sensorycznego. Zależy nam na tym, by takich produktów – poprawiających jakość naszego życia – było na rynku coraz więcej. Naszymi działaniami chcielibyśmy dać pozytywny impuls i zainspirować przemysł meblarski do tworzenia produktów także z myślą o grupach szczególnie wrażliwych – konkluduje dr Beata Fabisiak. •

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz