Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 12 2023/12 (276) zaliczyć do udanych. Sytuacje, które nie dały się przewidzieć i zaplanować, zburzyły spokój i stabilność. Musieliśmy wykazać się szybkością reakcji na zmiany rynkowe i kreatywnością. Aktywnie poszukiwaliśmy nowych klientów, wprowadziliśmy nowości do oferty. Ten rok obfitował też w wydarzenia targowe. Uczestniczyliśmy w trzech wydarzeniach w Polsce, takich jak targi w Poznaniu, Warszawie i Katowicach oraz byliśmy na targach zagranicznych w Niemczech w Kolonii. Przekonaliśmy się, że nic nie zastąpi bezpośrednich relacji z kontrahentami i możliwości prezentacji swoich produktów na takich wydarzeniach. Śledziliśmy też i szukaliśmy inspiracji podczas zagranicznych misji gospodarczych do takich krajów, jak Francja, Japonia czy Singapur. Po sukcesie mebli prozdrowotnych H2O rozwijamy trend rozwiązań dedykowanych naszemu zdrowiu i eliminowaniu barier. Dlatego powstała kolekcja niestygmatyzujących mebli 4Senior, której podstawowym zadaniem jest pomoc w poruszaniu się oraz przystosowanie otoczenia do potrzeb osób starszych. Linia ta została doceniona i zdobyła w tym roku wiele nagród: Diament Meblarstwa, Must Have i Złoty Medal Targów w Poznaniu. Cenną nagrodą jest również zdobycie tytułu Podlaskiej Marki Roku w naszym województwie. To nas motywuje do dalszej intensywnej pracy. Pracujemy nad kolejnymi pomysłami i strategią na rozwój firmy w kolejnych latach. Wydarzenia roku 2023 utwierdzają mnie w przekonaniu, że czy nam się to podoba, czy nie, żyjemy w świecie VUCA, w którym zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność determinują nasze działania, zarówno w skali makro, jak i mikro. 2023 to okres, w którym doświadczyliśmy niepokojących zjawisk w świecie ekonomii oraz polityki: recesja dotknęła wiele światowych rynków, a toczące się Rok 2023 nie był łatwy dla branży meblarskiej. W segmencie mebli luksusowych nie mamy wprawdzie aż tak dużych spadków jak w przypadku mebli z niższej półki, ale zauważyliśmy istotną zmianę struktury klientów. Ponieważ nasza firma produkuje nie tylko meble kuchenne, ale w zasadzie wyposażamy wszystkie wnętrza, właśnie takie kompleksowe realizacje zaczęły przeważać. Zauważamy mniejszy popyt na kuchnie o niższym budżecie. Klienci z tego segmentu wstrzymują zakup, oczekując na zmianę globalnej sytuacji, która po wybuchu wojny na Ukrainie wciąż nie jest stabilna. Jako firma podejmujemy w tym okresie szereg działań mających na celu dostosowanie oferty do istniejącej sytuacji, traktując kryzys jako szansę na zmianę na lepsze, a nie tylko jako zagrożenie. Dynamicznie rozwijamy współpracę z partnerami z zagranicy, głównie z Europy, ale także USA. Reasumując, patrzymy z optymizmem w przyszłość, trzymając się zasady, że obserwacja bieżącej sytuacji i dynamiczne reagowanie na zmiany jest teraz najlepszą strategią w obliczu globalnej sytuacji. Rok 2023 okazał się dla naszej firmy niezwykle pracowity i pełen osiągnięć. Wprowadziliśmy do naszej oferty nowe rozwiązania, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem w branży meblarskiej. Nasze zaawansowane maszyny dla przemysłu drzewnego zdobyły uznanie klientów, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, które nie tylko zwiększają efektywność, ale również pozwalają na bardziej zrównoważoną produkcję. W mijającym roku skoncentrowaliśmy się Iwona Gregorczyk, specjalista ds. marketingu Seron wiadomości Marcin Dzieciuchowicz, sales director Hettich Polska Sp. z o.o. Anna Dzierżanowska, dyrektor kreatywny Halupczok wojny destabilizowały sytuację polityczną i gospodarczą wielu państw, wpływając niekorzystnie na rynki energii czy łańcuchy dostaw. Polski rynek meblowy w dużej mierze zależy od eksportu, nic więc dziwnego, że te okoliczności wpłynęły na niego negatywnie. Wraz z naszymi partnerami doświadczamy zdecydowanie słabszego popytu na meble, głównie na rynkach europejskich. Niemcy – główny odbiorca naszych mebli w Europie – notują w tym roku duży spadek budowanych i oddawanych mieszkań, a to musi przełożyć się na słabsze zapotrzebowanie w całej branży wyposażenia wnętrz. Nie ma więc wątpliwości, że mierzymy się z mniejszym zapotrzebowaniem na meble i ich pochodne. Nie jest jednak jasne, kiedy ten trend może się odwrócić i w jaki sposób należy zarządzać przedsiębiorstwem w takich czasach. Nie podejmę się wyrokowania trendów w skali makro, jestem jednak przekonany, iż właściwym modelem zarządzania jest przyjęcie elastycznej postawy, ukierunkowanej na antycypowanie oczekiwań zmieniającego się rynku i podejmowanie odważnych decyzji w zakresie nowych produktów, które odpowiadać będą oczekiwaniom kreatorów wnętrz patrzących w przyszłość. Przykładem takiego podejścia jest bez najmniejszych wątpliwości premiera FurnSpin – naszej innowacyjnej obrotowej kolumny, zaprezentowanej podczas tegorocznych targów interzum, którą można zastosować w różnych rodzajach mebli, rozpoczynając od filigranowych mebli łazienkowych, na monumentalnych bryłach, które wypełniają przestronne salony, kończąc. Takie projekty pozwalają nam patrzeć z optymizmem w przyszłość, a co ważniejsze – oferują naszym partnerom i klientom rozwiązania, dzięki którym są w stanie zbudować niepowtarzalne i zjawiskowe kolekcje mebli.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz