Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

słowo wstępne< 3 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / grudzień 2023 Jarosław Michniuk, CEO Grupy Paged Rok 2023 był bardzo trudnym rokiem dla branży meblarskiej. Przyczyniły się do tego zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Na spadek popytu na polskie meble wyraźnie wpłynęły spowolnienie gospodarcze, nasilające się już od drugiej połowy 2022 roku oraz znaczący wzrost importu mebli z Azji. Wizualizuje to doskonale przykład sprzedaży mebli wietnamskich, których wartość jest obecnie wyższa od polskich. Z czynników wewnętrznych, nie pomogła polityka Lasów Państwowych, która wywindowała ceny surowca w Polsce do jednych z najwyższych w Europie, a razem ze wzrostem cen energii oraz płac obniżyła konkurencyjność polskiego eksportu. Na skutki nie czekaliśmy długo. 20-30-proc. spadki przychodów producentów mebli w zależności od regionu i segmentu. Zamykanie zakładów i trzycyfrowe redukcje zatrudnienia, które szacuje się już dziś na około 20 tys. osób. Spadek rentowności branży o 1 p.p. z niewielkiego i tak poziomu 5 proc. na 4 proc. Jak poprawić tę sytuację? W mojej opinii musimy zrobić kilka ważnych kroków: wpłynąć na zmianę polityki zarządzania surowcem drzewnym w Polsce, inwestować w silne, rozpoznawalne na świecie i wysokomarżowe polskie marki meblarskie, wchodzić na nowe zagraniczne rynki oraz wykorzystać regulacje unijne do obrony rynku europejskiego przed zalewem azjatyckich produktów. Poniżej kilka szczegółów w powyższych tematach. OIGPM przystąpił właśnie do Koalicji na rzecz Polskiego Drewna. Jej celem jest dialog z nowymi władzami Lasów Państwowych i odpowiedzialnymi ministerstwami nt.: zmian zasad sprzedaży surowca drzewnego, którego cena tak istotnie wpływa na naszą konkurencyjność. Istotne jest także przywrócenie certyfikacji FSC i zakaz spalania pełnowartościowego drewna – notabene zgodnie z uchwalonymi właśnie przez KE wytycznymi RED III, które zakładają kaskadowe zużycie tego surowca. Inwestycje w silne, polskie marki wpłyną na ich marżowość i ceny na rynkach zagranicznych. Przyczyni się do tego też dobry design, o którym warto pomyśleć. Paged wystawiał się na Salone del Mobile już 41 razy. Ale jest jedną z niewielu polskich marek, która jest widoczna na tych największych targach na świecie. Oczywiście, sama obecność nie gwarantuje sukcesu, ale zmienia zasadniczo postrzeganie firm i ich ofert, budując jednocześnie świadomość polskiego przemysłu meblarskiego. Konsekwentnie musimy też wchodzić na nowe rynki. Od kilku lat Izba umożliwia nam obecność na targach High Point w USA. Sam amerykański rynek to aż 37 proc. światowego rynku meblowego. Amerykanie wydają rocznie średnio na meble ponad 600 EUR na mieszkańca, kiedy Europejczycy nieco ponad 200. Obrona rynku europejskiego z kolei będzie możliwa dzięki wchodzącym w następnym roku nowym przepisom EUDR, które utrudnią wprowadzenie na rynek unijny wyrobów drzewnych – w tym mebli – z surowca o nie w pełni udokumentowanym pochodzeniu. Co jednak najważniejsze – naszej własnej pracy i inwencji nic nie zastąpi, dlatego życzę, aby ich nam nie zabrakło, a rok 2024 przyniósł same pozytywne zmiany dla całej branży meblarskiej. Szanowni Państwo,

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz