Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

wywiad< 7 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / grudzień 2023 wet okresowo wstrzymuje produkcję. Ostatni rok był bardzo trudny dla sektora meblarskiego. Ważne, aby w takiej sytuacji prezentować te wyzwania i sposoby na ich przezwyciężenie decydentom wspólnie, przez wiele firm. Dlatego tak istotna jest rola OIGPM. Meble News: Co mogłaby Pani doradzić polskim producentom mebli, bazując na know-how międzynarodowego lidera, jakim jest IKEA? E.P.R.: Nasi partnerzy biznesowi, a jest ich około 1 600 na całym świecie, wspólnie dbają z nami o nasz wyjątkowy asortyment. Artykuły są produkowane we właściwym czasie, w odpowiedniej ilości, właściwej jakości i po niskich kosztach dla stale rosnącej bazy klientów. Dzięki naszym ambitnym planom rozwoju zawsze poszukujemy nowych partnerów, którzy podzielają nasze wartości i ambicje, aby mieć wspólnie pozytywne nastawienie do ludzi i planety. Dlatego, według mnie, ważne jest, aby producenci mebli byli na bieżąco z najnowszymi trendami i innowacjami w branży, a jednocześnie dbali o to, aby ich procesy były zrównoważone, przyjazne dla środowiska i społecznie odpowiedzialne. Meble News: W jakim kierunku, Pani zdaniem, będzie się rozwijała branża meblarska w Polsce i na świecie? E.P.R.: Patrząc w przyszłość, można zauważyć kilka trendów wpływających na branżę meblarską. Na pewno rosnąca świadomość konsumencka, w połączeniu z ograniczoną dostępnością surowców naturalnych, wpłynie na innowacje w obszarze materiałów w produkcji mebli oraz coraz większej ich cyrkularności. Poza tym udział rynku wtórnego, czyli mebli z tzw. drugiej ręki, będzie zyskiwał na znaczeniu – ponownie z powodów środowiskowych, ale i ekonomicznych, czy też zwyczajnie prostoty zakupu, jaki w tej materii proponują różne platformy rzeczy używanych. Nowe technologie będą szeroko stosowane zarówno na etapie produkcji, jak i integrowane z samymi meblami, zwiększając ich funkcjonalność i dostosowując do potrzeb użytkowników. Integracja Ingvar Kamprad zwykł mawiać, że „IKEA powstała w Polsce”. Początek tej długiej i pięknej historii miał miejsce w 1961 roku, kiedy złożył on pierwsze zamówienie na zakup krzeseł ÖGLA w fabryce w Radomsku. Obecnie Polska jest jednym z największych partnerów biznesowych firmy w Europie, a co piąty produkt IKEA na świecie powstaje w polskiej fabryce. Fot. IKEA z Internetem rzeczy, meble współpracujące z aplikacjami, łączące wiele funkcjonalności. Kiedy już jesteśmy przy osobistych preferencjach – personalizacja, łatwość zmiany wykończenia, dopasowania wymiarów – to wszystko będą kluczowe elementy doceniane przez użytkowników, a nowe technologie tylko nam w tym pomogą. Czyli podsumowując – technologie i zrównoważony rozwój. Meble News: Dziękuję za rozmowę. W 12 spółkach z korzeniami IKEA w Polsce pracuje ponad 17 tys. pracowniczek i pracowników, a aż 2,7 tys. z nich zostało zatrudnionych w roku finansowym 2022. Dla większości jest to dłuższy związek, ponieważ staż pracy w firmie wynosi średnio 7,5 roku. Tylko w IKEA Retail, czyli spółce odpowiedzialnej m.in. za sklepy, zatrudnionych jest 5,7 tys. osób. Spośród nich 58 proc. stanowią kobiety, a 42 proc. mężczyźni, zaś luka płacowa wynosi tutaj mniej niż 0,5 proc. Z kolei na stanowiskach kierowniczych kobiety i mężczyźni stanowią równo po 50 proc., a w kadrze zarządzającej kobiety stanowią aż 72 proc.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz