Meblarstwo - komponenty i technologie 9/2023

12 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / wrzesień 2023 >informacje Autor publikacji z prawem związany jest od 2008 r. Obecnie prowadzi Kancelarię Radcy Prawnego świadczącą zarówno stałą, jak i doraźną obsługę przedsiębiorców na terenie całego kraju. W przypadku zainteresowania powyższą materią lub inną z zakresu działalności Kancelarii, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią pod numerem tel.: +48 505 958 568 lub adresem e-mail: biuro@szynaka-kancelaria.pl. DYREKTYWA OMNIBUS – PRZYPOMNIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN Prawo Wielu przedsiębiorców, w tym oczywiście i producentów mebli, prowadzi sprzedaż swoich towarów nie tylko kanałami tradycyjnymi, tj. w sklepach stacjonarnych, ale także za pośrednictwem platform internetowych. Niestety, pomimo wejścia w życie nowych przepisów już w styczniu 2023 r., do dziś nie wdrożyli do swoich kanałów sprzedaży nowych zasad prawnych. Tym samym warto przypomnieć, w jaki sposób dyrektywy UE w tym roku zmieniły obowiązujące w Polsce przepisy regulujące sprzedaż na rzecz konsumentów i zweryfikować, czy aby na pewno wewnętrzne regulaminy zostały dostosowane do wprowadzonych zmian i czy nowe obowiązki są realizowane. Artur Szynaka, radca prawny Jak pokazuje praktyka, „czarne scenariusze” towarzyszące wdrażaniu w naszym kraju przepisów unijnych (np. wielomilionowych kar za naruszenia RODO) zazwyczaj okazują się znacznie przesadzone i zapewne tak samo będzie z niżej opisanymi zmianami. Aczkolwiek należy pamiętać, że w tym przypadku zgłoszeń ze strony konsumentów może być znacznie więcej, a kontrolę prowadzą zarówno Inspekcja Handlowa, jak i UOKiK. Sama materia jest niezwykle bogata, miejsca w niniejszym Biuletynie jak na lekarstwo, stąd też poniższy artykuł ma za zadanie skłonić do pochylenia się nad omawianą kwestią i analizy zagadnienia we własnym zakresie lub z pomocą profesjonalisty. Czym jest Omnibus Dyrektywą Omnibus nazywana jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., zmieniająca Dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Zaczęły zatem obowiązywać nowe unijne dyrektywy: towarowa, cyfrowa i Omnibus. Wprowadzone zmiany mają za zadanie chronić prawa konsumenckie, a dzięki nałożeniu obowiązków na przedsiębiorców – stać na straży partnerskiej wymiany handlowej pomiędzy kupującym a sprzedającym. Tym samym, na mocy uchwalonych dyrektyw, do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2023 r. wprowadzono ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. W związku z tym, że nowe przepisy dotyczą umów zawieranych po nowym roku, to wszystkie porozumienia zawarte przed styczniem 2023 podlegają pod stare regulacje. Cel wprowadzonych zmian Wprowadzenie Dyrektywy Omnibus miało za zadanie przede wszystkim uchronić konsumentów przed nieuczciwym manipulowaniem cenami produktów i usług przez przedsiębiorców. Jednakże pojawiają się także nowe obowiązki oraz zmiany dotykające nie tylko kwestii cenowych, ale również zachowania prawidłowości w wystawianiu opinii, pozycjonowania ofert i produktów na stronach internetowych, procesu dokonywania reklamacji oraz wielu innych, m.in. takich jak: – wprowadzenie obowiązków związanych z informowaniem o zasadach działania platformy sprzedażowej, za pośrednictwem której oferowane są towary; – wprowadzenie obowiązku informowania o statusie sprzedawcy, o braku ochrony konsumenckiej, o podziale obowiązków na platformie sprzedażowej; – wprowadzenie obowiązkowych działań informacyjnych związanych z plasowaniem ofert, z informowaniem o indywidualnym dostosowaniu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz