Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2023

kalejdoskop Wiadomości z kraju i ze świata 18 2023/10 (274) w przypadku np. miesięcznego przestoju – nie płaci za użytkowanie narzędzia. Zrównoważona produkcja i e-commerce Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego podkreślano również znaczenie tzw. sustainability, jako jednego z czynników, który wpływa na konkurencyjność polskiej branży meblarskiej. Temat ten przybliżyła Dobrochna Augustyniak-Wysocka, z Sieci Badawczej Łukasiewicz Poznańskiego Instytutu Technologicznego. – Ekoprojektowanie oznacza nowe podejście do rozwoju produktów, w którym aspekty środowiskowe traktowane są na równi z funkcjonalnością, trwałością, kosztami, czasem potrzebnym na wdrożenie, estetyką, ergonomią i jakością – mówi ekspertka. – Ekoprojektowanie ma na celu poprawę oddziaływania produktu na środowisko i może być postrzegane jako rozwój produktu zgodnie z założeniami koncepcji zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie wskazała, jakie realne korzyści wnosi ekoprojektowanie, począwszy od obniżenia kosztów produkcji, przez poprawę relacji z interesariuszami, większą motywację pracowników, poprawę wizerunku, aż po wzmacnianie potencjału innowacyjnego firmy. Strategie ekoprojektowania w polskim meblarstwie koncentrują się obecnie na minimalizowaniu kosztów zużycia energii – stosowaniu mało energochłonnych materiałów, transportu i montażu również niewymagających dużego zużycia energii oraz minimalizacji odpadów po rozpakowaniu/zmontowaniu mebli. W kontekście środowiskowym producenci mebli zwracają uwagę przede wszystkim na kwestie związane z zagospodarowaniem pozostałości po obróbce płyt drewnopochodnych i innych materiałów wykorzystywanych do ich wytworzenia. Kolejnym wyzwaniem dla polskich producentów mebli okazuje się e-commerce. Cross- -border, czyli sprawne zarządzanie informacjami produktowymi przyśpiesza wejścia na rynki zagraniczne, o czym mówiła Katarzyna Manios z Unity Group. Można zacząć od sprzedaży poprzez marketplace lub własny e-commerce. Największym wyzwaniem dla sprzedaży transgranicznej produktów wielkogabarytowych wciąż pozostaje jednak logistyka. Dobre praktyki Jak w tym wymagającym otoczeniu rynkowym radzą sobie przedstawiciele branży meblarskiej? Choć dominuje pesymistyczny nastrój, to jednak polscy producenci mebli wiele razy udowodnili, że potrafią radzić sobie nawet w najbardziej trudnych czasach. Czy i tym razem wyjdą obronną ręką z tego kryzysu? Z czym dzisiaj muszą się mierzyć na co dzień? – Wydaje mi się, że dzisiaj największym wyzwaniem dla branży meblarskiej jest... nadmierna ilość wyzwań, z którymi na co dzień się mierzymy – mówi Agnieszka Chmielewska z Complet Chmielewscy. – Żyjemy w czasach nieprzewidywalnych, w których planowanie długofalowe jest niezwykle trudne. Innym wyzwaniem jest to, że są to czasy dużych zmian, dlatego trzeba być elastycznym. Dużo dzieje się na świecie i nie mamy na to wpływu. Najważniejsze jest zatem to, aby uniknąć efektu domina, kiedy dzieje się coś złego. Trzeba tak poukładać klocki, wyznaczyć granice, w ramach których możemy się poruszać, by nie zagrażało to naszej działalności. W sytuacji, w której – jak powiedziała Agnieszka Chmielewska – branża wręcz walczy o przetrwanie, wiedza pozwala przewidzieć pewne scenariusze, a mając tę wiedzę, można oszacować, na co mamy wpływ i wówczas odpowiednio reagować. – Najważniejsze jest zastanowienie się nad tym, jakie mamy pomysły, scenariusze na przyszłość. Plan musi być, ale należy obserwować, co się dzieje i dostosowywać swoje działania do zmieniających się okoliczności – radzi. Krótko mówiąc, w coraz bardziej zmiennej rzeczywistości trzeba być konsekwentnym w kwestii strategii i elastycznym, jeżeli chodzi o sposób dochodzenia do niej. Łyżkę dziegciu dołożył do dyskusji Piotr Wójcik z Meble Wójcik, który zwrócił uwagę, że jego firma nie oparła się recesji; jest w tym procesie, ale sytuacja jest trudna. – Sytuacja na rynku jest paradoksalna – mówi Piotr Wójcik. – Z jednej strony w świecie „Problem to jest szansa w przebraniu” – o tym, na ile trudną sytuację, którą mamy, możemy wykorzystać do rozwiązań, których wcześniej byśmy nie widzieli, a dziś nam mogą pomóc, mówili: Agnieszka Chmielewska, Complet Chmielewscy; Tomasz Salewicz, IMS; Krzysztof Zimny, Benix; Piotr Wójcik, Wójcik Meble; Wojciech Miłek, Unity Group.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz