Meblarstwo - komponenty i technologie 10/2023

Wiadomości z kraju i ze świata 19 2023/10 (274) kalejdoskop olbrzymiej inflacji mamy duży kryzys konsumpcji, jest dużo mniejszy popyt na nasze produkty. Ale dawniej zawsze spadkowi popytu towarzyszyły zmniejszające się koszty produkcji. Obecnie koszty wytworzenia produktów są cały czas na bardzo wysokim poziomie. Z drugiej strony oczekiwane są od nas niższe ceny, ale my nie mamy takich możliwości, właśnie z uwagi na te koszty. Zgadza się z tym Krzysztof Zimny z firmy Benix, który również uważa, że proces radzenia sobie z kryzysem jest ciągle przed branżą. – Dużo mówimy o wyzwaniach związanych z automatyzacją – to jest sprzęt – mówi Krzysztof Zimny. – Ale do jego obsługi potrzebni są ludzie. Tych ciągle brakuje. Przyjechałem na targi z uczniami, aby zobaczyli, że praca w zawodzie meblarza to praca na wysokim poziomie intelektualnym, koncepcyjnym, żeby ich zachęcić, aby stworzyć mocną, silną kadrę. Wszyscy prelegenci przyznali, że w dzisiejszych czasach biznes powinien się opierać na relacjach. – Jestem fanem optymalizacji procesów zakupowych i produktowych – mówi Tomasz Salewicz z IMS. – Z mojego doświadczenia wynika jednak, że bardzo często zapominamy o optymalizacji procesów sprzedażowych. Dzisiaj trzeba wyjść zza biurka, jeździć do klientów, dbać o relacje, jednocześnie być otwartym na nowe kontakty. Bardzo ważny aspekt w kontekście budowania przewagi konkurencyjnej poruszył Piotr Wójcik. – Wszyscy wiedzieliśmy, że przyjdzie taki czas, kiedy konkurowanie niskimi kosztami pracy i wyjątkowo niskimi cenami materiałów się skończy, ten czas przyszedł szybciej niż pewnie niektórzy się spodziewali – mówi Piotr Wójcik. – Pojawił się czas marek, jasnych i widocznych przewag konkurencyjnych, na których firmy polegają. To, co dziś jest kluczowe, to korzystanie z wszelkich szans, które pojawiają się na rynku, a przede wszystkim korzystanie z jednej megaprzewagi polskich meblarzy, jaką jest... przedsiębiorczość. Design jako skuteczny element budowania marki Wywołany do tablicy temat marki był tematem kolejnego ciekawego panelu dyskusyjnego: „O designie i jego wpływie na konkurencyjność branży! Czy polskie meble wypracowały unikalny design, a Polska potrafi zbudować markę opartą na designie?”, w którym wzięli udział Robert Chmielewski z Complet Chmielewscy, projektantka Dorota Koziara, Zbigniew Mrożek, założyciel brandu Almi Decor, Katarzyna Swaryczewska z Homenestry oraz Józef Szyszka, dyrektor targów Meble Polska. – Dziś, kiedy na rynku jest tak wiele produktów, musimy dbać o to, aby nasze projekty dotarły do klienta – mówi Katarzyna Swaryczewska. – Samo słowo „design” oznacza projekt, niesie większą wartość niż sama estetyka. Według przedstawicielki Homenestry dobry design powinien być dyskretny, neutralny, powściągliwy, ale i czytelny. Powinien dawać pole do przyjaznej ekspresji. Dobry design powinien przetrwać bez względu na to, jakie są trendy, powinien też mieć czynnik użyteczności, być przyjazny środowisku. – W przypadku mebli stawiałabym na dobre proporcje, piękno i jakość wykonania – mówi Dorota Koziara. – Mamy poważne tradycje w meblarstwie, ale nie jesteśmy znani na świecie jako producenci polskich marek meblowych. Design wpływa na charakter marki. Czekam na moment, kiedy polskie marki zaczną zwracać uwagę na swój własny design, bo nie można konkurować tylko ceną. Kolejny krok to inwestowanie we własne wzory, nie tylko w technologie – konkluduje projektantka. Ważny głos w tej dyskusji należał do Roberta Chmielewskiego, który jako producent mebli nieco inaczej podchodzi do designu niż projektanci. Okazuje się, że nie jest to tak prosty i oczywisty temat. – Design to dla mnie praca wszystkich zespołów: od projektanta, przez technologów, aż po osoby nadzorujące w firmie – mówi Robert Chmielewski. – Musi być świadomość ekonomiczna wszystkich stron biorących udział w tworzeniu produktu, żeby odniósł on sukces rynkowy. Bo nie sztuką jest zrobić piękny produkt, który trafi do galerii sztuki, a nie na półki sklepowe. Musimy produkować meble użyteczne, przyjazne, ładne i cenowo odporne na oczekiwania klientów. Ważne jest zatem sensowne budowanie zespołów roboczych, które rozumieją design jako szeroko pojęte zagadnienie pewnych procesów, które zachodzą w firmie na styku my – klient – projektant. Aby znaleźć i wdrożyć najlepsze strategie, trzeba wiedzieć, na czym się stoi. O tym, jak aktualnie wygląda sytuacja w branży meblarskiej, opowiedział podczas Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego Krzysztof Mrówczyński, ekspert Banku PEKAO SA. Więcej na ten temat przeczytacie w osobnym artykule, na kolejnych stronach tego wydania. • W panelu dyskusyjnym: „O designie i jego wpływie na konkurencyjność branży! Czy polskie meble wypracowały unikalny design, a Polska potrafi zbudować markę opartą na designie?” wzięli udział: Katarzyna Swaryczewska, Homenestry; Dorota Koziara, Designer; Zbigniew Mrożek, założyciel brandu Almi Decor; Robert Chmielewski, Complet Chmielewscy; Józef Szyszka, dyrektor targów MEBLE POLSKA.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz