Meblarstwo - komponenty i technologie 12/2023

9 / Biuletyn Informacyjny OIGPM / grudzień 2023 informacje< Michał Wierzbicki, dyrektor zarządzający Decoroom Furniture Stolarnia Decoroom, zlokalizowana w Kręczkach pod Warszawą, choć działa stosunkowo od niedawna, bo od ponad 2 lat, ma na swoim koncie już kilkaset wyprodukowanych mebli na wymiar przez doświadczonych stolarzy, współpracujących ściśle z architektami i projektantami wnętrz. Taka kolaboracja sprawia, że produkty idealnie wpisują się w najnowsze trendy z dziedziny meblarstwa i są dopasowane pod konkretne oczekiwania oraz potrzeby inwestorów. Zdecydowaliśmy się przystąpić do Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, ponieważ nieustannie zależy nam na pogłębieniu integracji ze środowiskiem polskiej branży meblarskiej, wymianie doświadczeń oraz czynnym udziale w jej kształtowaniu. Jesteśmy przekonani, że tylko zintegrowane działania mogą przynieść oczekiwane efekty. Obserwujemy wiele wyzwań, które stoją przed branżą meblarską. Znaczący wpływ na ten segment rynku ma na pewno stały wzrost kosztów energii elektrycznej czy gazu. Z pewnością będziemy musieli się mierzyć z utrzymaniem stabilności cen surowców, co wiąże się z zarządzaniem łańcuchami dostaw. Wszystkie te czynniki wpłyną na koszt produkcji, a co za tym idzie, końcową cenę produktu dla użytkownika. Na pewno dużą grupą klientów w przyszłych latach będą osoby korzystające z Bezpiecznego Kredytu 2 proc. Mogą one stawiać cenę ponad jakość wykończenia mieszkania, produktów czy sprzętów. Sprawia to, że wybiorą tańsze warianty, które niosą za sobą ryzyko awaryjności lub wybierają pojedyncze sztuki, zamiast kompletnego wyposażenia. Dla takich osób usługa zaprojektowania i wykonania mebli na wymiar może okazać się dobrem luksusowym. Jednak o realnych skutkach tego programu będziemy mogli więcej powiedzieć za kilka miesięcy, po finalizacji umów i rozpoczętych działaniach związanych z zakupem i wykończeniem mieszkania. Stajemy również w obliczu wyzwań na rynku pracy. Ze względu na starzenie się polskiego społeczeństwa, odczuwalne mogą być jakościowe zmiany, a tym samym problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanych specjalistów. Na rynku będzie widoczny deficyt młodych pracowników z doświadczeniem. Na pewno dużym wyzwaniem będzie dalszy rozwój zrównoważonych praktyk produkcyjnych, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na ekologiczne i ekoświadome meble. Joanna Cierniewska-Solarz, członek zarządu PUR Michała Strzeleckiego, Dyrektora Biura Izby, poznaliśmy będąc na misji gospodarczej w Rijadzie w 2022 roku. Wtedy mieliśmy okazję przeprowadzić dłuższą rozmowę na temat korzyści płynących z członkostwa w Izbie. Dziś z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że przystąpienie do OIGPM przyniosło nam realne korzyści. Jako producent mebli posiadający kilka zakładów w Polsce, aktywnie uczestniczymy w kształtowaniu rozwoju branży meblarskiej. Jako członek Izby, działamy zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej, zwiększając nasze szanse na osiągnięcie celów. W minionym tygodniu mieliśmy przyjemność gościć kontrahentów z Dubaju, którzy brali udział w misji gospodarczej, dzięki współpracy z Izbą. Na zaproszenie OIGPM wzięliśmy udział w panelu dyskusyjnym VIII Kongresu Meblarskiego, gdzie rozmawialiśmy o designie i jego wpływie na konkurencyjność w branży. Udział w Izbie Gospodarczej nie tylko umacnia pozycję w branży, ale także otwiera drzwi do nowych możliwości współpracy i wzajemnego rozwoju. Jako producent akcesoriów meblowych oraz mebli dostrzegamy szereg wyzwań, które mają istotny wpływ na naszą branżę. Jednym z kluczowych czynników jest problematyczna kwestia cen surowców i materiałów, znacząco wpływająca na koszty produkcji. Wysokie koszty pracowników i stale rosnące płace to kolejne wyzwanie, wpływające na ogólne koszty produkcji i cenę finalnych produktów. Dodatkowo, niepewność na rynku krajowym i europejskim stanowi istotne wyzwanie dla branży meblarskiej. W odpowiedzi na te trudności, w ciągu ostatnich dwóch lat skoncentrowaliśmy się na kreowaniu nowej marki - Homenestry, dedykowanej rynkom międzynarodowym (marka born global). Poprzez Homenestry prezentujemy wysoką jakość polskich mebli, innowacyjny design, jednocześnie dumnie reprezentując nasz region, Warmię i Mazury, jako źródło inspiracji i energii do pracy. Warto podkreślić, że rosnąca popularność zakupów online wymaga od nas dostosowania strategii sprzedażowej, aby być konkurencyjnym zarówno w tradycyjnych salonach meblowych, jak i przede wszystkim w świecie e-commerce. W Polsce aż 14 proc. przychodów ze sprzedaży mebli w 2022 roku pochodziło ze sklepów internetowych, a prognozuje się, że do 2025 roku ten odsetek wzrośnie do 22 proc. (według Departamentu Analiz Ekonomicznych). W krajach wysoko rozwiniętych, takich jak USA, aż 43 proc. konsumentów dokonuje zakupów online (www.statista.com). Nie istnieje jedna uniwersalna recepta na strategię dostosowawczą do obecnych wyzwań, ale biorąc pod uwagę kluczowe elementy wspomniane wcześniej, możemy przygotować się lepiej do obecnej sytuacji rynkowej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz