Dynamiczny rozwój rynku materacy

Dynamiczny rozwój rynku materacy

W dobie niepewnej sytuacji i ograniczonym popycie na meble na rynku krajowym B+R Studio opracowało raport „Rynek materacy w Polsce”, który prezentuje wyniki własnych badań i dane statystyczne, na podstawie których podjęto próbę oszacowania wartości rynku materacy.

Choć materace stanowią niewielką część w wartości produkcji mebli w Polsce, która wynosi około 9%, to z pewnością rynek materacy jest dynamiczny i nieustannie ewoluuje w odpowiedzi na zmieniające się preferencje i potrzeby konsumentów. Materace są kluczowym elementem zdrowego i komfortowego snu, a świadomość związana z jakością snu i wpływem materaca na nią rośnie wśród Polaków.

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat produkcja materaców zwiększyła się o 35% w ujęciu wartościowym i o 32% w ujęciu ilościowym, a wraz z nimi liczba producentów i dystrybutorów. Mając na uwadze m.ni. takie czynniki jak rosnącą świadomość wpływu jakości snu na zdrowie wśród konsumentów, większą konkurencję na rynku oraz rozwój technologii w produkcji przewiduje się, że w kolejnych latach rynek materacy nadal będzie rosnąć w umiarkowanym tempie.

W raporcie „Rynek materacy w Polsce” oficjalne dane odnoszą się do produkcji i wymiany handlowej materacy. Analizowane dane dotyczą produkcji w Polsce w ciągu ostatnich lat w ujęciu wartościowym i ilościowym. Analizowane dane, zarówno na temat eksportu, jak i importu, oprócz wskazania wartości, wolumenu i przeciętnych cen, uwzględniają kluczowe kierunki handlu w tym zakresie.

Raport dostarcza informacji o największych producentach materacy w Polsce. Przeprowadzono monitoring sieci dystrybucji, a dokładnie wskazano najbardziej popularne sklepy specjalistyczne trudniące się głównie w sprzedaży materacy. Analiza ta zawiera informacje m.in. o ofercie i dostępnych markach. Ostatnia część raportu prezentuje najważniejsze wnioski z przeprowadzonych wywiadów pogłębionych wśród klientów indywidualnych oraz sprzedawców materacy. Informacje te, przedstawione w formie opisowej, pozwolą lepiej zrozumieć preferencje i oczekiwania konsumentów w zakresie materacy z perspektywy klienta i sprzedawcy

Produkcja materacy w Polsce na tle krajów unijnych

Do najważniejszych producentów materacy w krajach UE należy m.in. Niemcy, Włochy, Hiszpania, Polska i Francja. Wartość produkowanych materacy w tych krajach stanowiła 63,5% wartości produkowanych materacy w całej UE. Łączna wartość produkcji w krajach UE w 2020 roku wyceniono na blisko 5 mld 900 mln euro, czyli była niższa o około 100 mln niż w 2019 roku.

Polska, dla której wartość produkcji w 2020 roku równa była około 667 mln euro, stanowiła ponad 11% produkcji materacy w UE i jednocześnie odnotowała wzrost wartości o 3% wobec roku 2019.

Z kolei najwyższy wzrost dynamiki wartości produkcji w 2020 roku w porównaniu do 2019 dotyczył Litwy (1,27), Niemiec (1,20) oraz Słowacji (1,20).

Rośnie eksport

W ciągu ostatnich sześciu lat ranking głównych odbiorców materacy z Polski należał do krajów europejskich. Niezmiennie w tym okresie do Niemiec trafiały materace o największej wartości. Do roku 2018 Francja była drugim odbiorcą, którą w kolejnych latach wyprzedziła Holandia. Warto zauważyć, że przez ten czas niemal dwukrotnie zwiększyła się wartość eksportowanych materacy do Holandii – z 45,8 mln euro w 2017 r. do 87,8 mln euro w 2022 r. Kolejny wysoki wzrost wartości eksportu w analizowanym okresie odnotowano do Węgier, Czech i Szwajcarii, który wyniósł odpowiednio 47%, 44% i 37%. Z kolei wartość eksportu liczona w euro do Belgii w 2022 roku spadła aż o 41% w porównaniu do 2017 roku. Największy spadek wartości eksportu w 2022 roku wobec 2021 zarówno pod względem wartości i ilości odnotowano do Wielkiej Brytanii, który wyniósł 32% w euro i 41% w tys. ton.

Przyglądając się danym dotyczących wolumenu eksportu do głównych odbiorców należy stwierdzić, że do większości z nich odnotowano większe ilości eksportu w 2022 r. wobec 2017 r. Najwyższy wzrost, tak jak w przypadku wartości liczonej w euro, przypadł Holandii, do której ilości eksportowanych materacy zwiększyły się o ponad 80% w ciągu tych sześciu lat. Do Węgier w 2022 r. trafiło o ponad 50% więcej materacy niż w 2017 roku, a do Czech 44%. Z kolei mniejsze ilości w analizowanym okresie wyeksportowano do Belgii (dynamika 2022/2017 0,63) i Włoch (dynamika 0,68).

Import głównie z Chin

Chiny to najważniejszy dostawca materacy na rynek Polski, z którego import w ostatnim roku stanowił 25% udziału w wartości importowanych materacy ogółem. W 2022 roku Rumunia zajęła 2.miejsce w rankingu (11 mln euro z udziałem 17%) i tym samym Włochy (6,7 mln euro z udziałem 10%) znalazły się na trzecim miejscu. Do roku 2019 włącznie zaraz po Chinach najważniejszym dostawcą materacy dla Polski była Serbia, jednakże w kolejnych dwóch latach odnotowano drastyczny spadek importu z tego kraju: z blisko 9 mln euro w 2019 r. do 173 tys. euro w 2020 r. i 1,8 tys. euro w 2021 r.

~źródło: B+R Studio