Standaryzacja i ekologia determinują przyszłość branży logistycznej i opakowań

Standaryzacja i ekologia determinują przyszłość branży logistycznej i opakowań

W branży logistycznej widoczny jest trend ku cyfryzacji, standaryzacji i ekologii. Dotyczy to również opakowań, które maja istotny wpływ na bezpieczeństwo transportu i jego ślad węglowy. Kwestie pakowania ładunków i szkolenia pracowników w tym zakresie wymagają pewnych uregulowań i standaryzacji — przyznali uczestnicy Międzynarodowego kongresu dla branży logistycznej i opakowań LogInPack, który odbył się w Kielcach w dniach 27-28 czerwca.

Merytoryka najwyższej próby – tak można podsumować pierwszą edycję Międzynarodowego Kongresu dla branży logistycznej i opakowań LogInPack. Wydarzenie odbyło się w Centrum Kongresowym Targów Kielce.

LogInPack zgromadził przedstawicieli z różnych sektorów logistyki i opakowań, a także ekspertów, dostawców i liderów przemysłu.

Polska jest nazywana „logistyczną bramą do Europy”. Jednakże pozycja naszego kraju wynika nie tylko z położenia geograficznego, ale też z wysokiego poziomu cyfryzacji i kompetencji pracowników. Z tego powodu przedsiębiorstwa chcą lokalizować w Polsce inwestycje w centra logistyczne i fabryki – powiedziała Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Podczas trwania kongresu omawiano najnowsze trendy, innowacje i wyzwania w dziedzinie logistyki i opakowań. Prelegenci zaprezentowali wiele interesujących koncepcji i rozwiązań, które miały na celu optymalizację procesów logistycznych, zwiększenie efektywności i minimalizację wpływu na środowisko.

Transformacja branży

Jak wskazują uczestnicy kongresu LogInPack, każdy kryzys, nie tylko wojna destabilizuje systemy zaopatrzenia i przyczynia się do transformacji branży logistycznej.

Już po katastrofalnym tsunami w 2009 r. dużo mówiono o konieczności dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia w przemyśle, ale nic w tym kierunku nie zrobiono. W efekcie w czasie pandemii wystąpiły poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw. Duże problemy pojawiają się przy okazji takich zdarzeń jak zablokowanie na kilka dni Kanału Sueskiego. W czasie wojny w Ukrainie załamał się import wielu produktów spożywczych, co przyczyniło się do wzrostu liczby głodujących na świecie. Te wszystkie kryzysy powodują, że zaczyna się transformacja światowej logistyki i dywersyfikacja kierunków dostaw – powiedział Arkadiusz Krzeczkowski, dyrektor wydziału Targów Kielce.

Polska ma doskonałą lokalizację, ale potrzeba jest aby ponad podziałami politycznymi skupić się na tym jak wykorzystać szanse. Jako przykład wykorzystanego potencjału wskazywany jest rozwój polskich portów.

Trzeba przyciągać jak najwięcej dobrze płatnych ładunków i dbać o to by na zapleczu portów powstawały inwestycje takie jak fabryka Vestas w Szczecinie. Niestety ciągle mamy duże zaniedbania w infrastrukturze dostępowej do portów, co powoduje, że grozi nam utrata niektórych inwestycji przemysłowych. Linie kolejowe łączące porty z lądem to sprawa zaniedbana przez całe dekady – powiedział Andrzej Bułka, prezes Fracht FWO.

W branży logistycznej widoczne jest coraz większe zastosowanie narzędzi cyfrowych. Nowe perspektywy otwiera rozwój sztucznej inteligencji.

Dużo firm poszukuje nowych rozwiązań do zarządzania transportem i zasobami. Klienci zwracają uwagę na customizację. Inwestuje się w rozwiązania elastyczne wykorzystujące algorytmy AI. W przyszłości tego typu technologie będą mieć zastosowanie w narzędziach dla spedytorów. Również widoczny obecnie brak kierowców powoduje, że wiele firm zwraca się w kierunku transportu intermodalnego i automatyzacji – skomentował Damian Swoboda TMS Development Manager w Betacom.

Nowe trendy na rynku opakowań

Opakowania są istotnym elementem logistyki. Mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa transportu i składowania. Pełnią też funkcje informacyjną i marketingową. Opakowania mają też wpływ na środowisko naturalne dlatego coraz więcej uwagi zwraca się na ten element łańcucha logistycznego.

Na europejskim runku opakowań widocznych jest kilka trendów. Przede wszystkim ekologia, która przejawia się w coraz szerszym zastosowaniu opakowań wielokrotnego użytku. Wykorzystuje się także materiały w obiegu zamkniętym lub recykling, co zwłaszcza w przypadku drewna wychodzi coraz lepiej. Drugim trendem jest standaryzacja. Obecnie w Europie nie ma jednolitych standardów dla opakowań i brakuje uregulowań prawnych tego zagadnienia. Konieczne jest zatem działanie legislacyjne – powiedział Marcin Królski, członek zarządu Relopack.

Na problem braku regulacji zwracali też uwagę inni eksperci podczas kongresu.

Unia Europejska opracowała wytyczne dla transportu, ale kwestię opakowań potraktowano po macoszemu. Stwierdzono, że wszyscy mają robić dobre opakowania ale nie określono szczegółów. Widoczne są różne metody w zależności od położenia geograficznego. Wykorzystuje się materiały, które są dostępne. Podobnej standaryzacji brakuje w zakresie szkoleń pracowników. Nie ma jednolitego programu szkoleń ani nadzorem nad jakością kształcenia. Wiele firm projektuje opakowania na podstawie swojego doświadczenia i dopiero, gdy nastąpi jakiś wypadek uczą się na błędach – zauważył dr Jarosław Soliwoda, ekspert Polskiego Rejestru Statków i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Bezpieczeństwo transportu

Proces pakowania maszyn, czy innych cennych ładunków ma duże znaczenie dla bezpiecznego i skutecznego dostarczenia wysyłki. Dlatego powinien być dobrze przygotowany.

Przedsiębiorstwa planujące wysyłki maszyn i innych cennych ładunków nie powinny zapraszać firmy zajmującej się pakowaniem dopiero na tydzień przed planowanym transportem, co niestety się zdarza. Trzeba pamietać, że opakowanie ma wpływ na to w jakim stanie ładunek dotrze do odbiorcy. Ważne jest aby firma opakowaniowa angażowana była już na etapie planowania wysyłki. Dobrze wykonane opakowanie decyduje o multimodalności transportu ładunku i o warunkach jego dalszego składowania – powiedział Damian Popek, Business Unit Manager w ESA Logistika.

Eksperci wskazują także, że w dziedzinie opakowań ekologia nie stoi w sprzeczności z ekonomią.

Jeśli opakowanie jest na granicy ryzyka utraty jakości to nie jest to rozwiązanie ekologiczne. Natomiast istotne jest aby unikać zbędnych opakowań. Trzeba analizować case by case, co możemy wyeliminować, co możemy zamienić na mniejsze i lżejsze, ale by zmiany te nie zagroziły produktowi. Musimy takie działania podjąć, bo dziś produkujemy zbyt dużo opakowań – powiedziała dr inż. Karolina Wiszumirska, dyrektor ds. produktów przemysłowych w Centrum Badań i Rozwoju Produktów SCUEP.

~źródło: Targi Kielce